« Ο Διάπλους του Φιλοκτήτη»

Μετά από  πολλούς  αιώνες  αναβιώνει  το  θαλάσσιο  ταξίδι του Φιλοκτήτη.  Με ιστιοπλοϊκά σκάφη και φουσκωτά θα γίνει  , η  ίδια  πορεία με αυτή που ακολούθησε ο μυθικός ήρωας.

ΔΕΙΤΕ  video http://www.youtube.com/watch?v=4jdtPyti4Dw&feature=youtu.be

« Ο Διάπλους του Φιλοκτήτη» τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Αγιάς και του Δήμου Λήμνου. Σε κοινή τους δήλωση  επισημαίνεται  ότι  στόχος μας είναι, να μεταφέρουμε ένα μήνυμα ειρήνης για την αδελφοποίηση των τριών πόλεων, της Λήμνου, της Τροίας και της Μελιβοίας, ιδιαιτέρας πατρίδας του μυθικού ήρωα, ελπίζοντας η προσπάθεια αυτή να αποτελέσει το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός της καλοκαιρινής περιόδου στα παράλια των περιοχών και να ανοίξει ένα νέο παράθυρο όσον αφορά στην αναγνωρισιμότητα των περιοχών δίνοντας το στίγμα της θαλάσσιας υποδομής τους, σε συνάρτηση με την απαράμιλλη ορεινή ομορφιά που χαρακτηρίζει την περιοχή του Κίσαβου και την ιδιαιτερότητα της Λήμνου.

   Πρόκειται για μια προσπάθεια η οποία πιστεύουμε ότι μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη του κοινωνικού – οικονομικού – πολιτιστικού – εκπαιδευτικού και επιχειρηματικού γίγνεσθαι των δύο περιοχών.

Σκεπτικό διοργάνωσης

v Την εμπλοκή όσο το δυνατόν περισσότερων κοινωνικών ομάδων μπορούμε να δικτυώσουμε, που υφίστανται και στις δυο περιοχές.

Έτσι μας δίνεται η δυνατότητα ενός μεγάλου δυνατού cluster όπου οι εμπλεκόμενοι δημιουργούν μια τεράστια οικονομία κλίμακας στο προϋπολογισμό, συμβάλλοντας οι ίδιοι στην οργάνωση και διοργάνωση.

v Η μεγάλη συμμετοχή σκαφών αλλά και το οργανωμένο του ταξιδιού, δίνει την εύκολη προσέγγιση νέων skipper, νέων ιδιοκτητών σκαφών αλλά και φοβικών ομάδων σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε θαλάσσιο ταξίδι.

v Η κάθε κοινωνική ομάδα – φορέας θα συμβάλλει με το αντικείμενο ενασχόλησης, θα συμμετέχει με τη δική της ομάδα και έξοδα και θα διαχειριστεί- φιλοξενηθεί από την αντίστοιχη ομάδα της άλλης περιοχής.

Έτσι καλείται η καθεμιά να επωμιστεί το κόστος της αντίστοιχης ομάδας μόνο!!

v Τα μεγάλα events (υποδοχή – έναρξη – λήξη - συγκροτήματα – μπουφές – φαγητό) διοργανώνονται με έξοδα – συμμετοχή των ανάλογων ομάδων.

v Ο κάθε σύλλογος - ομάδα δημιουργεί και προετοιμάζει το δικό του project, δικτύωση και πλαίσιο συνεργασίας.

v Η ανταλλαγή δώρων αφορά πάλι τον καθένα ξεχωριστά, σύλλογο ή ομάδα.

v Δίνεται και η δυνατότητα συμμετοχής σε οποιοδήποτε άλλο ιδιώτη, ιδιοκτήτη σκάφους ή κοινωνικής ομάδας να συμμετέχει, καταβάλλοντας, όμως το κόστος συμμετοχής όλων των παροχών (συμμετοχή στην τελετή έναρξης – λήξης Αγιάς – Λήμνου, στην οργάνωση, στο σχεδιασμό του ταξιδιού, στην ενδυμασία, στις μετακινήσεις στη Λήμνο). Σίγουρα αυτό το κόστος θα είναι ιδιαίτερα χαμηλό λόγω της μεγάλης διοργάνωσης.

Συγκεκριμένα

  • Κάθε ομάδα θα ταξιδέψει με ένα ιστιοπλοϊκό των 8-10 ατόμων
  • Πολυπληθέστερες ομάδες ή άνθρωποι που δεν θέλουν να ταξιδέψουν εν πλω θα μετακινηθούν με λεωφορείο και πλοίο γραμμής (οργανωμένα)
  • Μικρότερες ομάδες θα αποτελέσουν πλήρωμα μαζί με κάποια άλλη μικρότερη ομάδα
  • Η κάθε ομάδα έχει τη δυνατότητα εύρεσης εθελοντή skipper χωρίς κόστος ή και σκάφους
  • Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα γίνονται τις νυχτερινές ώρες για οικονομία χρόνου
  • Η κάθε ομάδα – σύλλογος αφού συμφωνήσει, θα έχει μια γραμμή επικοινωνίας από τώρα για την προετοιμασία δράσεων, ατζέντας και πρωτοκόλλου συνεργασίας με την αντίστοιχη ομάδα
  • Θα υπάρχουν 2 σκάφη υποστήριξης και συντονισμού, ένα ιστιοπλοϊκό και ένα ταχύπλοο με γιατρό και διασώστες
  • Ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος θα έχει φιλοξενούμενους δημοσιογράφους, reporters και φωτογράφο
  • Σε ένα σκάφος θα φιλοξενηθεί εκπρόσωπος της ιστιοπλοϊκής ομοσπονδίας
  • Θα υπάρξει αντιπροσωπευτική αποστολή στην Τουρκία Τσανάκαλε (Τροία) για την προετοιμασία του ολοκληρωμένου ταξιδιού της επόμενης χρονιάς
  • Όλα τα πληρώματα θα έχουν ίδια ενδυμασία
  • Η κάθε ομάδα θα έχει διαφορετικό χρώμα στα καρτελάκια και στα βραχιόλια
  • Το κάθε πλήρωμα σκάφους θα πάρει σημαία, αυτοκόλλητα και ανά άτομο: καπέλο, μπλουζάκι T-shirt, μπλουζάκι polo, αδιάβροχο, πετσέτα fleece
  • Τα έξοδα οδικής μεταφοράς θα βαρύνουν την ομάδα (θα υπάρξει βέβαια οργάνωση για προσφορές για το λεωφορείο και το καράβι)

 

Ενδεικτικό Πρόγραμμα Ιούνιος 2012 (22-27/6/2012)

Προτεινόμενες Ημερομηνίες: 22/6 – 27/6

Παρασκευή 22/6 Μεσημέρι: συνάντηση – check in σκαφών, λιμάνι Αγιοκάμπου

Απόγευμα: γιορτή έναρξης αποστολής (πάρτι)

Χαιρετισμός: Δήμαρχος- Περιφερειάρχης - άλλοι

Παρουσίαση ταξιδιού: ιστορία του μυθολογικού ταξιδιού, ομάδων, αναμνηστικού δώρου, παραλαβή ρουχισμού πληρωμάτων: λάβαρα και σημάτων

Μπουφές: προετοιμασία και διαχείριση από γυναικείο συνεταιρισμό ή σύλλογο γυναικών

Μουσική: με τη συμμετοχή της μουσικής σχολής Αγιάς

Ηχητικά & μικροφωνική: Δήμος Αγιάς

Φωτιστικά εφέ: πυροτεχνήματα – δάδες

Προσκλήσεις για συμμετοχή στη τελετή έναρξης: περιφέρεια –βουλευτές-εκπρόσωποι δήμων επαγγελματικών φορέων – επιμελητήριο Λάρισας – τοπικά σχολεία – δημοσιογράφοι

Αναχώρηση: 00.00 (Μεσάνυχτα)

Σάββατο 23/6: άφιξη Χαλκιδική Πόρτο Κουφό περίπου 6.00π.μ.

Coffee break

Αναχώρηση 10.00π.μ. για Λήμνο

Άφιξη 15.00: άφιξη στα ΡΗΧΑ ΝΕΡΑ για μπάνιο και τακτοποίηση

18.00 άφιξη παλιό λιμάνι Μυρίνας

Γιορτή υποδοχής: χαιρετισμός δημάρχου – μπάντα δήμου και παρουσίαση ταξιδιού (ιστορικό μυθολογικού ταξιδιού), ανταλλαγή δώρων, παρουσίαση πληρωμάτων, δικτύωση ομάδων, συντονισμός επόμενης μέρας κατά ομάδα

Μπουφέ και Μουσική : οργάνωση και διαχείριση των εκεί ομάδων

Ηχητικά & μικροφωνική: Δήμος Λήμνου

Κυριακή 24/6 Πρωί: επιμέρους συναντήσεις ομάδων για πρωτόκολλο συνεργασίας

Μεσημέρι: ψυχαγωγική εκδρομή στη Λήμνο ανά ομάδες

Βράδυ Ελεύθερο

Δευτέρα 25/6 Πρωί: ξενάγηση στη σπηλιά του Φιλοκτήτη οδικώς.  Μετακίνηση ανά ομάδα με φιλοξενούμενη ομάδα όλης της αποστολής

10.00 αντιπροσωπευτική ομάδα με 2 φουσκωτά (περίπου 15 άτομα) ρότα για Τσανάκαλε, το οποίο θα αποτελέσει προπομπό του ολοκληρωμένου ταξιδιού για το επόμενο έτος, όπου θα μεταφέρουν και θα φέρουν τα μηνύματα του ταξιδιού και τα δώρα από την Τροία

Βράδυ: τελετή λήξης. Beach party με συμμετοχές στα δρώμενα και στο μπουφέ με τοπικά προϊόντα (κρασί – τσίπουρο – φαγητό) και σχήματα (θέατρο – μουσική – χορευτικά) και από τις δυο πλευρές.

Τρίτη 26/6 πρωί: αναχώρηση για Αι Στράτη. Στάση για καφέ και ξενάγηση στο μουσείο εθνικής αντίστασης (2h)

Απόγευμα: άφιξη Αλόννησος. Υποδοχή Τ.Α. – φορέων

Τέταρτη 27/6 πρωί: αναχώρηση για Αγιόκαμπο

Βράδυ άφιξη λιμάνι

Υποδοχή: παρουσίαση δώρων, παρουσίαση ταξιδιού. Κοκτέιλ πάρτι για τα πληρώματα

 Μυθολογία

Σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία ο Φιλοκτήτης, γιος του Ποίαντος και της  Δημωνάσσας (κατά άλλους, της Μεθώνης), ήταν βασιλιάς των πόλεων Μελιβοίας (πρωτεύουσα), Ολιζώνας, Μεθώνης και Θαυμακίας, ονομαστός για την τοξευτική του δεινότητα.

Ο Φιλοκτήτης έτυχε να περνά από την Οίτη όταν ο Ηρακλής ζητούσε από το γιο του Ύλλο να ανάψει την πυρά για να τον κάψει, αλλά εκείνος δίσταζε. Από τους παρευρισκόμενους μόνο ο Φιλοκτήτης πήρε την πρωτοβουλία κι έτσι ο ήρωας του χάρισε το τόξο του και τα δηλητηριασμένα βέλη του για να τον ευχαριστήσει.

Όταν οι Δωριείς αποφάσισαν να αποπλεύσουν για την Τροία, ο Φιλοκτήτης (κάτοχος των όπλων και του τόξου του Ηρακλή) εκστράτευσε μαζί με τους άλλους Έλληνες, επικεφαλής επτά πλοίων με Θεσσαλούς πολεμιστές, στο καθένα από τα οποία επέβαιναν 50 κωπηλάτες και έμπειροι τοξότες.

Μία εκδοχή του μύθου λέει ότι, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τον ερωτεύεται η θεά Χρυσή. Εκείνος, όμως, αρνείται τον έρωτά της, αφού η μοίρα τον στέλνει στην Τροία.

Η θεά θυμωμένη και αποφασισμένη να εκδικηθεί, στέλνει το ιερό της φίδι που τον δαγκώνει στο πόδι.

Η πληγή του, όμως, κακοφόρμισε και ανέδιδε τόση δυσοσμία, που δεν ήταν δυνατόν για κανέναν να την ανεχτεί. Με προτροπή του Οδυσσέα, οι Έλληνες αρχηγοί αποφασίζουν να τον βγάλουν στη Λήμνο και να τον εγκαταλείψουν εκεί ολομόναχο, ενώ κοιμόταν. 

Ήταν το ένατο έτος του πολέμου, όταν αποκαλύφθηκε από τον Έλενα, ότι βασική προϋπόθεση για την πτώση της Τροίας ήταν το τόξο και τα αλάθητα βέλη του Ηρακλή.

Έτσι, ο Φιλοκτήτης επανέρχεται στο προσκήνιο του μύθου. Αφήνοντας πίσω του τον θυμό και την πίκρα από την εγκατάλειψή του στη Λήμνο και ξεχνώντας αυτά που είχε υποφέρει επί εννέα ολόκληρα χρόνια για την άρνηση ενός έρωτα, ξαναβρίσκεται να πολεμά στο πλευρό των Ελλήνων κάτω από τα τείχη της Τροίας.

Κατορθώνει μάλιστα να γίνει ήρωας, όταν σκοτώνει τον Πάρη, κύριο υπεύθυνο για την φυγή της ωραίας Ελένης από την Ελλάδα, παίρνοντας έτσι εκδίκηση για την ατιμία που είχε συντελεστεί για λογαριασμό των Ελλήνων.

Μια δεύτερη εκδοχή του μύθου λέει ότι, ενώ ο στόλος των Ελλήνων έπλεε για την Τροία ο Φιλοκτήτης ανέλαβε να τους οδηγήσει στο νησί (Λήμνος) της θεάς Χρυσής (για κάποιους της Άρτεμης, για άλλους της Αθηνάς), που μόνο εκείνος γνώριζε πού βρισκόταν, για να πραγματοποιήσουν εκεί θυσία στο όνομα της θεάς, όπως πρόσταζε σχετικός χρησμός. Εκεί ο Φιλοκτήτης, σπρωγμένος από την Ήρα, που ήθελε να τον εκδικηθεί, γιατί είχε βοηθήσει τον νόθο γιο του συζύγου της Δία, Ηρακλή, πλησίασε τόσο κοντά στον ιερό χώρο που του επιτέθηκε μια Ύδρα, φύλακας του ιερού. Το φοβερό δηλητηριώδες ερπετό τον δάγκωσε στο πόδι. Η αθεράπευτη πληγή έβγαζε τέτοια δυσωδία, οι κραυγές του από τον πόνο τάραζαν τόσο τον στρατό, που οι σύντροφοί του δε δίστασαν, με την προτροπή του Οδυσσέα και των Ατρειδών να τον εγκαταλείψουν στο νησί. Δέκα ολόκληρα χρόνια, όσο κράτησε ο Τρωικός πόλεμος, ο Φιλοκτήτης υπέμεινε στο νησί άθλια ζωή, μόνος κι έρημος, με την πληγή πάντα να τον βασανίζει. Θα ερχόταν, όμως, η μέρα που οι Έλληνες θα θυμούνταν τον Φιλοκτήτη. Πράγματι, δίνεται χρησμός πως το Ίλιον δεν θα πέσει, αν δεν βοηθήσει το ανίκητο τόξο του Ηρακλή, το οποίο ο ημίθεος πεθαίνοντας είχε χαρίσει στον Φιλοκτήτη - τον μόνο άνθρωπο που διέθετε τέχνη και δύναμη αρκετή να το τανύσει - και ο Νεοπτόλεμος, γιος του Αχιλλέα, έρθει από τη Σκύρο και φορέσει τη σφυρηλατημένη από τον Ήφαιστο πανοπλία του πατέρα του. Αφού πρώτα ο Οδυσσέας φέρνει το Νεοπτόλεμο στην Τροία, μαζί αναχωρούν για τη Λήμνο για να φέρουν  τον πληγωμένο Φιλοκτήτη με  το ηράκλειο τόξο και τα βέλη του. Εκείνος, όμως, αρνείται να τα δώσει, δεν θέλει να συμφιλιωθεί με τους ανθρώπους που άλλοτε του έδειξαν τόση σκληρότητα. Τέλος, η παρέμβαση του θεοποιημένου Ηρακλή θα πείσει το Φιλοκτήτη και θα οδηγήσει τους Έλληνες στη νικηφόρα έκβαση του 10ετούς πολέμου.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!