Αγροτική Επιχειρηματικότητα στη Βιολογική Γεωργία

Με ιδιαίτερα μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η διεθνής ενημερωτική ημερίδα του Δικτύου ΒιολογικώνΠροϊόντων, του Δικτύου ΠΡΑΞΗ και του Οργανισμού Ελέγχου και Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων ΔΗΩ με τίτλο:«Αγροτική Επιχειρηματικότητα στη Βιολογική Γεωργία: Διαμορφώνοντας ένα βιώσιμο και ανταγωνιστικό κλάδο».

Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο πρόεδρος του Δικτύου Βιολογικών Προϊόντων κ. Δημήτριος Συμεωνίδης, ο Διευθυντής του γραφείου του Υπουργού Μακεδονίας Θράκης, κ. Ιωάννης Ποδιώτης και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος κ. Δημήτριος Λακασάς.Στη συνέχεια το λόγο πήραν οι εισηγητές της πρώτης ενότητας, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε θέματα αγροτικής επιχειρηματικότητας.

Ο  Γεώργιος Μηναδάκης, Δ/ντής Πωλήσεων  εταιρείας  η οποία συνεργάζεται με 220 παραγωγούς, σημείωσε ότι στη στρατηγική της εταιρείας ανήκει η εκπαίδευση των παραγωγών, καθώς και ότι το 60% των προϊόντων της εταιρείας εξάγονται σε αγορές της Κύπρου, της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Ολλανδίας.Ο  Γεώργιος Θεοδωρακέλης, πρώην βιοκαλλιεργητής, μοιράστηκε με τους συμμετέχοντες τη δική του εμπειρία και τα δικά του λάθη στην επιλογή της καλλιέργειας, ενώ εστίασε στα βασικά προβλήματα του κλάδου, που είναι ο μικρός αριθμός των παραγωγών, η μεγάλη διασπορά των εκμεταλλεύσεων, οι πολλές και διαφορετικές παραγωγές, καθώς και οι μικρές ποσότητες παραγόμενων προϊόντων, τονίζοντας την ανάγκη για συνεργασία των βιοκαλλιεργητών.

Ο  Ζαρίφης Καραθανάσης  είναι Δ/νων Σύμβουλος  εταιρίας  που απευθυνθηκε στην αγορά της Βουλγαρίας. Σήμερα, η εταιρεία του διατηρεί έξι καταστήματα σε πόλεις της Βουλγαρίας, που πωλούν βιολογικό ελαιόλαδο και ελιές και παράλληλα τονίζει ότι τα βιολογικά προϊόντα, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μπορούν να έχουν το ίδιο κόστος παραγωγής με τα συμβατικά.Ο Αθανάσιος Σωτηρόπουλος, Πρόεδρος της Παναιγιαλείου Ένωσης Συνεταιρισμών,-πρώτη εταιρία που δραστηριοποιήθηκε στην καλλιέργεια πιστοποιημένων βιολογικών προϊόντων στην Ελλάδα-, τόνισε ότι το 5% της παραγωγής του συνεταιρισμού είναι  βιολογικά προϊόντα (σταφίδα, ελαιόλαδο) και η τάση είναι συνεχώς αυξητική. Το 80% των βιολογικών προϊόντων του συνεταιρισμού προωθείται σε αγορές του εξωτερικού, ενώ ο συνολικός κύκλος εργασιών είναι μεγαλύτερος από
30 εκ. ευρώ.

Συνεχίζοντας στη δεύτερη ενότητα της ημερίδας, ο Ελευθέριος Πλατανησιώτης, Γενικός Διευθυντής
εταιρείας στην κατηγορία του βιολογικού ελαιολάδου και ελιών στην Ελλάδα- τόνισε ότι το 82% των προϊόντων της εταιρίας εξάγεται, ενώ ο τζίρος της για το 2011 ανήλθε σε 11 εκατ €.  Ο Σοφοκλής Μιχαηλίδης, Δ/νων Σύμβουλος  εταιρείας , η οποία εισάγει και διακινεί βιολογικά προϊόντα στη Γερμανία  ανέφερε ότι από το 80% των προϊόντων που εισάγονται στη Γερμανία προέρχονται από την Ιταλία και την Ισπανία, ακόμα και την Τουρκία, το Μαρόκο και την Αίγυπτο. Ο κύκλος εργασιών από την πώληση βιολογικών προϊόντων έφτασε πέρσι τα 6,5 δις €, ενώ το έτος υπολογίζεται να κλείσει με αύξηση της τάξεως του 5-7%. Σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη τα προϊόντα της Ελλάδας υστερούν σε μάρκετινγκ και συσκευασία,  ενώ για την ανάπτυξη των βιοκαλλιεργητών απαιτείται ομαδικό πνεύμα, και εμπιστοσύνη στις σχέσεις μεταξύ έμπορου –παραγωγού.

Οι αγορές της Ρωσίας και της Ουκρανίας, σύμφωνα με τον Δ/ντή  εταιρείας Δρ. Ηλία Αθανασιάδη,  θα πρέπει να αποτελούν στόχο για τις ελληνικές εταιρείες βιολογικών προϊόντων, καθώς υπάρχει ζήτηση για πολλά προϊόντα που η χώρα μας παράγει. Η διαφοράτων τιμών μεταξύ βιολογικών και συμβατικών προϊόντων στην αγορά της Ρωσίας είναι πολύ μεγάλη και ανάλογα με το προϊόν, η διαφορά μπορεί να αγγίξει και 900%.  Όσον αφορά στην αγορά της Ουκρανίας, η αξία των ουκρανικών εισαγωγών σε βιολογικά προϊόντα ανήλθε στα 25 εκατ $, ενώ οι τιμές των βιολογικών είναι 20-100% ακριβότερες από τις τιμές των
συμβατικών.

Ο George Carroll, Δ/νων Σύμβουλος έδωσε έμφαση στη σημασία του μάρκετινγκ και της σωστής ετικέτας και τα έθεσε ως απαιτούμενες προϋποθέσεις για την ένταξη των ελληνικών βιολογικών προϊόντων στην αγορά της Αγγλίας. Η Theodora Sotirova, Ειδική Σύμβουλος International Economic Relations Center, παρουσιάζοντας την αγορά της Βουλγαρίας, τόνισε ότι η ζήτηση για βιολογικά προϊόντα αυξάνεται συνεχώς και ότι μεταξύ άλλων το 56% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα αγόραζε βιολογικό γάλα, το 50% λαχανικά, το 41% κρέας και αλλαντικά και το 31% βιολογικά φρούτα.

Σύμφωνα με τον Ayhan Surmeli, Πρόεδρο του Organic Product Producers and Industrialists Association, η αγορά και η παραγωγή βιολογικών προϊόντων της Τουρκίας παρουσιάζει συνεχή αύξηση. Πιο συγκεκριμένα το 2002 καλλιεργούνταν 89.000 εκτάρια, ο οποίος το 2011 έφτασε τα 615.000 εκτάρια, ενώ ο αριθμός των παραγωγών από 12.500 το 2005 έφτασε στους 42.460 το 2011.

Ολοκληρώνοντας τις εργασίες της ημερίδας, όπως επισήμαναν πολλές φορές όλοι οι εισηγητές, το επίπεδο ποιότητας και διατροφικής αξίας των ελληνικών βιολογικών προϊόντων είναι αναμφισβήτητα πολύ υψηλό, αλλά βασιζόμενες μόνο σε αυτό οι ελληνικές εταιρείες δεν μπορούν να απευθυνθούν στις διεθνείς αγορές. Οι καταναλωτές των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών, έχουν ανάγκη από την «ιστορία» που θα πλαισιώνει
το προϊόν. Το όνομα του βιοκαλλιεργητή, ο τόπος αλλά και ο τρόπος παραγωγής του προϊόντος είναι απαραίτητες πληροφορίες, οι οποίες θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στις ετικέτες των προϊόντων και να λειτουργήσουν ως εξαιρετικά εργαλεία προώθησης.

 

 

 

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!