Απλά μαθήματα οικολογίας made in Paris (φωτο)

Αποστολή στο Παρίσι: Δημήτρης Διαμαντίδης

Η «πράσινη επανάσταση» στις πόλεις δεν έρχεται με τα λόγια, αλλά με τα έργα.

Στόλοι κοινόχρηστων ηλεκτροκίνητων οχημάτων για αστική μετακίνηση, χιλιάδες κοινόχρηστα ποδήλατα και βέβαια εκτεταμένη αξιοποίηση της ανακύκλωσης παντού.

Αυτή δεν είναι η περιγραφή κάποιας ελληνικής πόλης, πολλώ δε μάλλον της Θεσσαλονίκης, αλλά της Γαλλικής πρωτεύουσας, του Παρισιού, ενός μητροπολιτικού κέντρου παγκόσμιας απήχησης, στο οποίο υιοθετούνται οι πιο προωθημένες πρακτικές με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος.

Η Greenagenda.gr βρέθηκε στο Παρίσι για λίγες ημέρες και κατέγραψε μία άλλη πραγματικότητα, σε σχέση με ό,τι έχουμε συνηθίσει οι περισσότεροι, όσον αφορά στις μετακινήσεις στο αστικό περιβάλλον.

Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται το πυκνό και άκρως αποτελεσματικό δίκτυο Μετρό, σιδηροδρόμου και σύγχρονων αστικών λεωφορείων, κάποια εκ των οποίων είναι και ηλεκτρικά, που εξασφαλίζουν πως οι κάτοικοι της πόλης δεν θα χρειάζεται να χρησιμοποιούν τα ΙΧ τους και άρα η ατμοσφαιρική μόλυνση είναι λιγότερη.

Η παρακολούθηση της ρύπανσης γίνεται σε συνεχή βάση και μάλιστα όταν οι ρύποι ξεπεράσουν τα επιτρεπόμενα όρια, τότε οι αρμόδιες υπηρεσίες δίνουν τη δυνατότητα δωρεάν μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς για να προσφέρουν ένα άμεσο κίνητρο περισσότερης χρήσης τους και άρα υποχώρησης της μόλυνσης της ατμόσφαιρας.

Εκτός από την μαζική μεταφορά, σε περίοπτη θέση βρίσκονται πλέον και οι πολλές δυνατότητες για χρήση μέσων μηδενικών εκπομπών ρύπων.

753 σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ

Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, στο Παρίσι υπάρχουν συνολικά 753 κοινόχρηστοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία περιμένουν όσους θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν για τις μετακινήσεις τους και στη συνέχεια να τα επιστρέψουν σε έναν σταθμό για επαναφόρτιση.

Η όλη διαδικασία για να λάβεις ένα τέτοιο όχημα για οδήγηση είναι πολύ απλή και ανοίγει τον «δρόμο» για την εξοικείωση των πολιτών του Παρισιού με ένα μέλλον, το οποίο δεν είναι και πολύ μακριά.

Όπως έχει ανακοινώσει η δημοτική αρχή της πόλης, ο στόχος είναι μέχρι το έτος 2030 να έχουν «εξοριστεί» όλα τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα) από ένα πολύ μεγάλο μέρος της πόλης και οι κάτοικοι να χρησιμοποιούν μόνο μέσα μαζικής μεταφοράς, ηλεκτρικά οχήματα και ποδήλατα.

Τα τελευταία διατίθενται επίσης σε πολύ μεγάλες «ποσότητες», καθώς οι κοινόχρηστοι στόλοι τους βρίσκονται σε πάρα πολλά σημεία του αστικού ιστού, ενώ βέβαια υπάρχει και εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων με εξαιρετικής ποιότητας ασφαλτοτάπητα.

Ανακύκλωση πάνω από όλα

Η «πράσινη» νοοτροπία δεν αφορά μόνο στα μέσα μεταφοράς και μετακίνησης, αλλά και στην διαχείριση των οικιακών απορριμμάτων.

Τη στιγμή που στην Ελλάδα ακόμη συντηρείται η συζήτηση για την σκοπιμότητα χρήσης των… πλαστικών σακουλών στο σούπερ-μάρκετ, στο Παρίσι όλα τα σπίτια διαθέτουν ενσωματωμένα στις κουζίνες τους ξεχωριστά δοχεία συλλογής οργανικών υπολειμμάτων, χαρτιών, πλαστικού και γυαλιού. Εννοείται πως δεν πρόκειται να δεις στην Γαλλική πρωτεύουσα σακούλες σούπερ-μάρκετ, οι οποίες να έχουν μέσα τους όλων των ειδών τα σκουπίδια και να είναι στοιβαγμένες σε κάδους μέσα στον δρόμο.

Οι κάδοι πολλές φορές είναι τοποθετημένοι στους κοινόχρηστους χώρους των ίδιων των πολυκατοικιών, ενώ στις περιοχές με πολλά εμπορικά καταστήματα και σημεία υγειονομικού ενδιαφέροντος υπάρχουν μικροί πλαστικοί κάδοι (πολύ μικρότεροι από όσους βρίσκονται σε Ελληνικές πόλεις), τους οποίους τους αδειάζουν σε πολύ τακτική βάση και σχεδόν ποτέ δεν είναι ξεχειλισμένοι.

Όποιος νομίζει ότι τα παραπάνω είναι υπερβολές, αρκεί να αναλογιστεί το γεγονός πως το Παρίσι ως πόλη συγκαταλέγεται στους τρεις σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς διεθνώς και βέβαια στις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς κατακλύζεται από εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο.

Η διαχείριση των απορριμμάτων και της καθαριότητας σε μία πόλη, όπως το Παρίσι, στο οποίο τουλάχιστον το κέντρο του και οι τουριστικές ατραξιόν του λάμπουν από καθαριότητα, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, αλλά γίνεται εφικτή με προγραμματισμό, σχέδιο και με την αξιοποίηση των απαραίτητων χρηματικών και ανθρώπινων πόρων.

 

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.