Αποκαλύψεις για το «Αγία Ζώνη»: Είχε πιστοποιητικό από το υπουργείο (φωτο)

Με παρατάσεις στο πιστοποιητικό του έκανε δρομολόγια το «Αγία Ζώνη ΙΙ», η βύθιση του οποίου προκάλεσε μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή στον Σαρωνικό Κόλπο, όπως προκύπτει από έγγραφο του «Κλάδου Ελέγχου Πλοίων» του υπουργείου Ναυτιλίας, που έφερε στο φως της δημοσιότητας το 902.gr.

prwth-selida-2

Συγκεκριμένα, στις 26 Ιουλίου δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου.

Σύμφωνα με το πρωτόκολλο αξιοπλοΐας που είχε εκδώσει στο δεξαμενόπλοιο ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας, στο πλοίο μετά από επιθεώρηση καταγράφησαν οι εξής παρατηρήσεις:

«1. ΣΕΠ: Από 11/6/2016 να διενεργηθεί τακτική Επιθεώρηση στη θάλασσα σε όλους τους τομείς. Διαφορετικά το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (ΓΕΠ) παύει να ισχύει.
2. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Κατά την πρώτη Επιθεώρηση μετά την 1/1/2017, να εφοδιαστεί με εγκεκριμένο σύστημα ειδοποίησης φυλακής γέφυρας (BNWAS).
3. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Μέχρι 11/04/2017 να γίνει αντικατάσταση του συρματόσχοινου καθαίρεσης της κοινής λέμβου», ενώ σε 4η παρατήρηση που συμπληρώθηκε αργότερα και είναι γραμμένη χειρόγραφα, αναφέρεται ότι «μέχρι 30/6/2017 να προσκομισθεί βεβαίωση ελέγχου των δύο αεροφιάλων εκκίνησης της κύριας μηχανής».

Το πρωτόκολλο έληξε στις 27 Ιουλίου του 2017, χωρίς να αναφέρεται αν είχαν αποκατασταθεί οι παρατηρήσεις αυτές και αν έχει γίνει εκ νέου επιθεώρηση ώστε να καταγραφούν τυχόν νέα προβλήματα.

Ωστόσο, εκδόθηκε παράταση του πιστοποιητικού έως τις 6 Αυγούστου του 2017 και στη συνέχεια «έρχεται» νέα παράταση που έληγε στις 27 Σεπτεμβρίου του 2017.

Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτεμβρίου.

«Υπάρχει έλεγχος πριν από τις παρατάσεις»

Οι παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων δεν είναι μία διαδικασία που γίνεται στον αέρα, αλλά υπάρχει έλεγχος σε όλους τους τομείς του σκάφους από κλιμάκιο της επιθεώρησης, προκειμένου να μπορεί δοθεί άδεια πλου, τόνιζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανώτερος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος.

Όπως σημειώνει, πρόκεται για συνήθη διαδικασία που ακολουθείται για όλα τα πλοία, όταν οι εταιρείες για κάποιον λόγο δεν έχουν προλάβει να προχωρήσουν σε δεξαμενισμό του σκάφους.

Γι αυτόν τον λόγο το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας ονομάζεται «πρωτόκολλο γενικής επιθεώρησης» και πριν δοθεί θα πρέπει να έχει διενεργηθεί στο πλοίο έλεγχος σε μηχανές, μηχανήματα, μέσα επικοινωνίας, ναυτιλιακά όργανα και βιβλία, πλοϊκά φώτα και σήματα, μέσα εκπομπής ηχητικών σημάτων, σήματα κινδύνου με φώτα, σωστικά και πυροσβεστικά μέσα, χώρους ενδιαίτησης του πληρώματος. Όλα θα πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις των κανονισμών.

Το λαθρεμπόριο

Εν τω μεταξύ, υπόνοιες για την πλοιοκτήτρια εταιρία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» άφησε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής μιλώντας το βράδυ της Πέμπτης στον ΣΚΑΙ.

Όπως είπε, έχον κατασχεθεί στο παρελθόν δύο πλοία της εταιρίας για λαθρεμπόριο καυσίμων.

Ωστόσο, ο πλοιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θοδωρής Κουντούρης αρνήθηκε τις καταγγελίες, λέγοντας ότι η υπόθεση αυτή έχει τελειώσει και ο ίδιος έχει αθωωθεί.

Ήταν ανασφάλιστο

Εξάλλου, σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή», χθες, επιχειρώντας να επιρρίψει αλλού τις ευθύνες (στο πλήρωμα ίσως;), ο κ. Κουντούρης, επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρησης Fos Petroleum, ανέφερε κατ’ αρχάς ότι το πλοίο ήταν ανασφάλιστο, κάτι που σημαίνει ότι δεν προβλέπεται να εισπράξει κάποια αποζημίωση. Ασφαλώς το πλοίο ήταν ασφαλισμένο για την κάλυψη ζημιών υπέρ τρίτων μέχρι του ποσού των 5 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, επισήμανε ότι είχε τηρήσει όλα όσα ορίζει ο νόμος, είχε εκδώσει τα σχετικά πιστοποιητικά (έστω και με δίμηνη παράταση που παρέλειψε να αναφέρει), ενώ άφησε να εννοηθεί ότι το πετρέλαιο που έφτασε μέχρι τις ακτές της Γλυφάδας και της Βούλας ίσως και να μην είναι μόνο από το δικό του πλοίο, αλλά και από το «Blue Star Patmos», το οποίο ρυμουλκήθηκε στον Πειραιά και όπως αναφέρει το Λιμενικό Σώμα υπήρξε διαρροή καυσίμων σε έκταση 350 τ.μ. περιμετρικά της πλωτής δεξαμενής όπου επιχειρήθηκε να ανελκυστεί. Ωστόσο, όπως τονίζεται, το εν λόγω περιστατικό ήταν πολύ μικρότερης έκτασης και αντιμετωπίστηκε πολύ ευκολότερα, μέσω της άμεσης πόντισης πλωτού φράγματος. Θα ακολουθήσουν δειγματοληψίες.

Οικολογική βόμβα

rypansi111 (840 x 560)

Για έκτη ημέρα η οικολογική βόμβα από το πετρέλαιο του δεξαμενόπλοιου «μαυρίζει» τις ακτές της Αττικής, αλλά και το μέλλον της περιοχής, αν και ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής υποστήριξε χθες ότι η εικόνα έχει βελτιωθεί, ενώ δήλωσε παράλληλα ότι η παραίτησή του είναι στη διάθεση του πρωθυπουργού. Όμως, οι δήμαρχοι των περιοχών που έχουν πληγεί περισσότερο δεν πείθονται και προαναγγέλλουν προσφυγή στη Δικαιοσύνη, ενώ η ΝΔ διά του αρχηγού της Κυριάκου Μητσοτάκη ζητά την αποπομπή του υπουργού Ναυτιλίας.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της με δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Δημήτρη Τζανακόπουλου κάλυψε τον κ. Κουρουμπλή και δήλωσε ότι ο υπουργός Ναυτιλίας είπε το αυτονόητο. Δηλαδή, η παραίτησή του είναι πάντοτε στη διάθεση του πρωθυπουργού, όπως και του κάθε υπουργού.

Το ΥΕΝ

Χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Σταμάτη Ράπτη και τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλο έδωσαν συνέντευξη Τύπου, σε μία προσπάθεια να δώσουν απαντήσεις στα πολλά ερωτήματα που τίθενται σχετικά με το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου αλλά και να καθησυχάσουν για το μέγεθος της καταστροφής. Παράλληλα δήλωσαν ότι η εμπειρία θα αξιοποιηθεί για τη βελτίωση των σχεδίων αντιμετώπισης ανάλογων καταστάσεων στο μέλλον, έσπευσαν όμως να ξεκαθαρίσουν ότι και σχέδιο υπήρχε και άμεση ήταν η αντιμετώπιση.

Ο κ. Κουρουμπλής επεσήμανε ότι η ρύπανση δεν είναι μεγαλύτερη από το ίδιο το περιστατικό. Συμπλήρωσε ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη επιχείρηση αντιμετώπισης ρύπανσης που έχει στηθεί ποτέ, καθώς χρησιμοποιούνται 7 σκάφη του Λιμενικού και 13 σκάφη ιδιωτικών εταιρειών με «ναυαρχίδα» το «Ακταία», που είναι ναυλωμένο από την EMSA και πλήρως εξειδικευμένο για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των αντιδράσεων επισημάνθηκε ότι παρά το γεγονός ότι το πλοίο βυθίστηκε περίπου στις 2.30 ξημερώματα Κυριακής και ότι αυτό έγινε μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας, στις 5.30 έφτασε στην περιοχή το πρώτο αντιρρυπαντικό πλοίο, στις 6.15 υπεγράφη η σύμβαση ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον ιδιώτη που ανέλαβε την επιχείρηση, στις 9.30 ποντίστηκε το πρώτο πλωτό φράγμα και στις 10.00 ξεκίνησε η επιχείρηση στεγανοποίησης.

Μια επιχείρηση η οποία ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου. Επίσης προσέθεσαν ότι την ίδια μέρα ξεκίνησε η προετοιμασία για την απάντληση του πετρελαίου από τις δεξαμενές του πλοίου, που βρίσκεται σε βάθος 24 μέτρων.

Γιατί βυθίστηκε

Ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός τόνισε επίσης ότι οι ευθύνες θα αναζητηθούν, αλλά υπογράμμισε ότι αυτό που έχει σημασία τώρα είναι να ολοκληρωθεί με επιτυχία η επιχείρηση που έχει στηθεί. Ο κ. Κουρουμπλής συμπλήρωσε επίσης ότι ο καθαρισμός θα είναι ποιοτικός και ότι σε περίπου 25-30 ημέρες θα έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία η επιχείρηση. Όσον αφορά τις αιτίες που οδήγησαν στην εξάπλωση της ρύπανσης, υπογραμμίστηκε ότι το μαζούτ όταν ψυχραίνει ο καιρός βυθίζεται και παρασύρεται από τα υπόγεια θαλάσσια ρεύματα. Υπόνοιες για τους λόγους και τις αιτίες που προκάλεσαν το ναυάγιο του πλοίου άφησε ο αρχηγός του Λ.Σ. αντιναύαρχος Σταμάτης Ράπτης. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας, όταν του ζητήθηκε να αποκαλύψει τις αιτίες του ναυαγίου, απάντησε ότι αυτό είναι αντικείμενο της προανάκρισης.

Ωστόσο, δεν παρέλειψε να τονίσει ότι στο Λιμενικό σώμα προβληματίζονται από το γεγονός πως το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε ένα τέταρτο της ώρας, ενώ βρισκόταν στο αγκυροβόλιο του Πειραιά, με ήρεμη θάλασσα.

Όσον αφορά τις αιτίες πιθανολογεί ότι η βύθιση προήλθε από εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο, χωρίς όμως κανείς μέχρι τώρα να γνωρίζει πού οφείλεται η εισροή. Διευκρίνισε επίσης ότι η ίδια η εταιρεία έχει απασχολήσει στο παρελθόν δύο φορές τις αρχές για υποθέσεις λαθρεμπορίας, διευκρινίζοντας όμως ότι έχει απαλλαχθεί. «Δεν είναι καταστροφή. Είναι αντιμετωπίσιμο γεγονός» σημείωσε ο κ. Φάμελλος. «Είναι σημαντικό ατύχημα αλλά αντιμετωπίζεται» πρόσθεσε.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.