Εκτίναξη των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών με επίκεντρο την αγροδιατροφή

Eπιχειρηματική διέξοδο στην ύπαιθρο, τον πρωτογενή τομέα και την αγροδιατροφική παραγωγή αναζητούν οι Έλληνες στα χρόνια της κρίσης, αλλά μένει ωστόσο να φανεί αν η τάση αυτή εδράζεται σε στέρεες βάσεις ή είναι συγκυριακή.

Την άποψη που θέλει τον Έλληνα να στρέφεται εκ νέου στην ενασχόληση με τη γη επιβεβαιώνει η εκτίναξη του ποσοστού του πληθυσμού, που δραστηριοποιείται στον πρωτογενή τομέα, στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για την Επιχειρηματικότητα 2015-2016 του Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Η έκθεση αποτυπώνει ότι στην Ελλάδα σημειώνεται εκτίναξη του ποσοστού του πληθυσμού, που στρέφεται στην αγροτική παραγωγή, στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ, ήτοι 12%. Δηλαδή περισσότερα από ένα στα δέκα νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα στην Ελλάδα την περίοδο 2015-2016 είχαν ως αντικείμενο τον πρωτογενή τομέα. Να σημειωθεί ότι η έκθεση περιγράφει ως ενασχόληση με τον πρωτογενή τομέα τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την αγροτική και ζωική παραγωγή ή την αλιεία.

Ταυτόχρονα το ποσοστό των νέων επιχειρηματιών αρχικών σταδίων που ασχολούνται με τον συγκεκριμένο τομέα στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.

Πάντως, η έρευνα του GEM σχολιάζει ότι μένει να φανεί αν η ενίσχυση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αρχικών σταδίων που απευθύνονται στον πρωτογενή τομέα, οφείλεται σε εντελώς συγκυριακούς παράγοντες π.χ. χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ, κτλ) για νέους αγρότες ή αντανακλά μια γενικότερη τάση.

Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση επιβεβαιώνει τη δυνατότητα του πρωτογενή τομέα να δίνει τροφή σε νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα και μέσα από ένα άλλο εύρημα την άνοδο του ποσοστού των νέων εγχειρημάτων που αφορούν στη μεταποίηση (21,7%).

Μια αναλυτικότερη ματιά στους επιμέρους τομείς αυτής της κατηγορίας φανερώνει ότι τα μισά από αυτά έχουν κάποια σχέση με το εμπόριο τροφίμων σε διάφορες διαστάσεις του: από εστιατόρια έως υπηρεσίες catering, delicatessen.

Ένα θετικό στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι η εξωστρέφεια των νέων εγχειρημάτων, καθώς μόνο ένας στους τρεις δηλώνει ότι απευθύνεται αποκλειστικά στην εγχώρια αγορά. Μάλιστα, περίπου 23% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι πάνω από το ¼ του τζίρου τους προέρχεται από πελάτες εξωτερικού, επίδοση που υπερτερεί του μέσου όρου των αναπτυγμένων χωρών (20,2%).

Στα αρνητικά στοιχεία όσον αφορά την επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων στην Ελλάδα είναι το πολύ χαμηλό ποσοστό νέων εγχειρημάτων που διαθέτουν δυναμική ανάπτυξης νέων αγορών (niche markets). Με μόλις 2,3% η Ελλάδα βρίσκεται προτελευταία στη σχετική κατάταξη.

Τέλος, με βάση την έρευνα του GEM στην Ελλάδα κατά το 2015 τα μισά νέα εγχειρήματα που ξεκίνησαν απαιτούσαν ένα κεφάλαιο πάνω από 30.000€, ποσό που είναι σχεδόν διπλάσιο σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο (16.400€), αλλά υψηλότερο ακόμα και σε σύγκριση με χώρες υψηλού εισοδήματος (24.000€).

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση