«Εξοικονομώ» για πάνω από μισό εκατομμύριο κατοικίες έως το 2030

Στο επίκεντρο του νέου ενεργειακού τοπίου που διαμορφώνεται τίθεται η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία, αποκτώντας θέσεις κλειδιά για την επίτευξη των στόχων της ατζέντας του υπουργείου Περιβάλλοντος  και Ενέργειας.

Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην ημερίδα της Voria.gr «Το ενεργειακό μέλλον της Θεσσαλονίκης». Χορηγός επικοινωνίας είναι η Greenagenda.gr.

Ο κ. Χατζηδάκης ως κεντρικός ομιλητής στην ημερίδα ανέδειξε το σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση της θέσης τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Κεντρικής Μακεδονίας στον ενεργειακό χάρτη.

Αναφέρθηκε  στην επιλογή της Θεσσαλονίκης ως έδρας του RSC - του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης κάνοντας λόγο για «νίκη τόσο για την πόλη, όσο και για τη χώρα».

«Είναι το επιστέγασμα των συστηματικών προσπαθειών που κατέβαλαν τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΡΑΕ και ο ΑΔΜΗΕ. Αποστολή του νέου αυτού φορέα είναι να διασφαλίζει την συνεργασία και τον συντονισμό της λειτουργίας των Συστημάτων και των αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας. Είναι μια εξέλιξη που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στην πόλη, και υπογραμμίζει το ηγετικό της προφίλ στις περιφερειακές ενεργειακές εξελίξεις» τόνισε ο υπουργός επισημαίνοντας πως «επόμενος στόχος είναι η συμμετοχή ακόμη περισσότερων διαχειριστών στο νέο Κέντρο Ελέγχου».

Παράλληλα, στο τελικό στάδιο βρίσκεται η έναρξη κατασκευής της νέας γραμμής υπερυψηλής τάσης με τη Βουλγαρία, που θα συνδέσει τη Νέα Σάντα με τη Μαρίτσα. Στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων τα έργα θα ξεκινήσουν τον Μάρτιο του 2020, ενώ στην Ελλάδα θα ξεκινήσουν το επόμενο έτος με στόχο το έργο να παραδοθεί έως τα τέλη του 2022.

«Η διασύνδεση αυτή στηρίζει περαιτέρω την ευστάθεια του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και την απελευθέρωση της αγοράς, καθώς περισσότερες διασυνδέσεις σημαίνει περισσότερες επιλογές για τους προμηθευτές και τους καταναλωτές» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.

Ο ρόλος της Θεσσαλονίκης στην ανάπτυξη του φυσικού αερίου

Στάθηκε και στον κρίσιμο ρόλο της Θεσσαλονίκης στην ανάπτυξη του φυσικού αερίου, καθώς, όπως επισήμανε, είναι το καύσιμο-γέφυρα για τη μετάβαση στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.

Οι ευκαιρίες που δημιουργούνται για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία να εξελιχθούν ως ενεργειακοί κόμβοι σε αυτό το πλαίσιο είναι πολλές, είπε ο κ Χατζηδάκης, ο οποίος ξεδίπλωσε όλο το χρονοδιάγραμμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Σύμφωνα με τον ίδιο:

Έχει ολοκληρωθεί στην Ελλάδα η κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος ήδη τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία. Τα εγκαίνια του θα πραγματοποιηθούν το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, ενώ η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας με τη μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου θα γίνει εντός του 2020.

Ο ΤΑΡ αναμένεται να συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας και στη δημιουργία πολλών μόνιμων θέσεων εργασίας παράλληλα βοηθάει στην ανάπτυξη και διεύρυνση της διείσδυσης φυσικού αερίου και στην ανάπτυξη νέων δικτύων διανομής αερίου σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.

Παράλληλα έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά το μετοχικό σχήμα του project του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη, το λεγόμενο FSRU. Στη μονάδα επαναεριοποίησης θα συμμετάσχουν από κοινού διεθνείς ιδιωτικές και κρατικές εταιρείες από την Ελλάδα, τις ΗΠΑ, τη Βουλγαρία και πιθανόν από άλλες βαλκανικές χώρες. Αποτελεί ένα έργο διαβαλκανικής συνεργασίας, που θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας στα μάτια της ΕΕ και των ΗΠΑ.

«Ανοίξαμε το δρόμο με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για να προχωρήσει και η υπόγεια αποθήκη Φυσικού Αερίου στην Καβάλα (επίκειται η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης). Είναι μια εκκρεμότητα από το 2010, που είμαστε αποφασισμένοι να την κλείσουμε μέσα στους επόμενους μήνες» ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης επισημαίνοντας πως «τον περασμένο Οκτώβριο- μετά από καθυστερήσεις μιας δεκαετίας- υπογράψαμε στη Σόφια τη διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας. Η κατασκευή γίνεται κατά κύριο λόγο από ελληνικές εταιρίες και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε 2 χρόνια περίπου».

Το εν λόγω έργο - σε συνδυασμό με το FSRU- ανοίγει ένα νέο διάδρομο διαμετακόμισης αερίου από Νότο προς Βορρά που θα δώσει νέα αναπτυξιακή πνοή στη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα.

Παράλληλα με τον IGB υπάρχει και ο σχεδιασμός για τους κάθετους άξονες αγωγών φυσικού αερίου.

Μεταξύ αυτών είναι η διασύνδεση των Σκοπίων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Είναι ένα έργο διεθνούς ενδιαφέροντος που θα μπορούσε να αναδείξει περαιτέρω τον διαμετακομιστικό ρόλο της περιοχής.

«Αξίζει να σημειωθεί πως ο ΔΕΣΦΑ είναι έτοιμος και σε θέση να επεκτείνει το ΕΣΦΑ προς τους βόρειους γείτονες μας, εφόσον φυσικά είναι και οι ίδιοι σε θέση να στηρίξουν τεχνικά και οικονομικά την αναβάθμιση του δικού τους δικτύου» υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης σημειώνοντας πως ο ΔΕΣΦΑ έχει εντάξει το συγκεκριμένο έργο στο 10ετές στρατηγικό σχέδιο δράσης του.

Η ηλεκτροκίνηση στη Θεσσαλονίκη

Στις πολιτικές που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος ώστε η Θεσσαλονίκη να ωφεληθεί από την ηλεκτροκίνηση αναφέρθηκε ο κ. Χατζηδάκης λέγοντας πως στόχος είναι το 2030 το 30% των νέων οχημάτων που θα ταξινομηθούν σε όλη την Ελλάδα να είναι ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά. Παράλληλα, σύμφωνα με το σχεδιασμό της κυβέρνησης το ένα τρίτο των ηλεκτρικών λεωφορείων που θα αγοραστούν για τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά.

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 στόχος είναι να παρουσιαστούν οι σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Ενεργειακή εξοικονόμηση

Το  νέο ΕΣΕΚ περιλαμβάνει τον φιλόδοξο στόχο για εξοικονόμηση άνω του 38% στην τελική κατανάλωση μέχρι το 2030. Μέχρι το 2030 θα έχουν αναβαθμιστεί ενεργειακά πάνω από μισό εκατομμύριο κατοικίες σε όλη την Ελλάδα. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, σύμφωνα με τον ίδι,ο υπάρχει σχεδιασμός για αύξηση 3,5 φορές πάνω τα κονδύλια για ενεργειακές αναβαθμίσεις.

Αντί για 1 δισ. ευρώ στην 7ετία που δόθηκε μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει για δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Αυτό θα  υλοποιηθεί:

- με απευθείας ενισχύσεις των ενδιαφερομένων ιδιοκτητών,
- με χαμηλότοκα και μηδενικού επιτοκίου τραπεζικά δάνεια,
- με αποτελεσματικές φορολογικές εκπτώσεις, και με
- επιπλέον κίνητρα για την εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα (όπως π.χ. με τις εταιρείες ESCOs).

Στην Κεντρική Μακεδονία το ενδιαφέρον για τον τελευταίο κύκλο του προγράμματος “Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον” ήταν ιδιαίτερα υψηλό.

Όπως είπε, είναι χαρακτηριστικό πως υπήρξαν 4.500 αιτήσεις και δεσμεύσεις 48 εκατ. ευρώ. «Αντίστοιχες με αυτές των δεσμεύσεων για την Αττική. Μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται και για τον νέο κύκλο του προγράμματος που ετοιμάζουμε», επισήμανε ο ΥΠΕΝ.

Τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια της Θεσσαλονίκης

Χρόνια προβλήματα στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα φιλοδοξεί να επιλύσει το υπουργείο Περιβάλλοντος μέσω των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων.

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε ιδιαίτερη μνεία τόσο στο πρώτο Ε.Χ.Σ., αυτό του Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης ΔΕΘ – HELEXPO, το οποίο υλοποιείται και αναμένεται να  αναβαθμίσει τη ΔΕΘ σε ένα πρότυπο εκθεσιακό κέντρο.

Το δεύτερο Ε.Χ.Σ. αφορά στην ανέγερση του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ στην Τούμπα. Στόχος είναι η χωροθέτηση νέου σύγχρονου γηπέδου ποδοσφαίρου σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις τόσο της Ελληνικής Νομοθεσίας, όσο και τις συστάσεις (recommendations) της FIFA και UEFA. Με τη χωροθέτηση και την κατασκευή του νέου γηπέδου πρόκειται να αναβαθμιστούν οι αθλητικές υποδομές της πόλης και στην προσέλκυση σημαντικών διοργανώσεων.

Το τρίτο Ε.Χ.Σ. είναι αυτό του πρώην στρατοπέδου «Παύλος Μελάς» στον δήμο Παύλου Μελά. Στόχος του υπουργείου είναι μια ολοκληρωμένη χωρική παρέμβαση για την αξιοποίηση και λειτουργία του χώρου ως μητροπολιτικό πάρκο με αξία για όλες τις γύρω περιοχές.

Το τέταρτο Ε.Χ.Σ. αφορά το πρώην Στρατόπεδο Μεγ. Αλεξάνδρου στον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης, η απόφαση για το οποίο αναρτήθηκε στη Διαύγεια πολύ πρόσφατα. Με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου αστικού πρασίνου, πολιτισμού και κοινωνικών υποδομών, που αποτελεί σημαντικότατη παρέμβαση για τον Δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης.

Το πέμπτο Ε.Χ.Σ. είναι για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης. Στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος  είναι η ολοκλήρωση της μελέτης προέγκρισης για την ενοποίηση και αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χλμ. από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι.

Σύμφωνα με τον υπουργό, οι βασικοί άξονες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης είναι:

-Πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.
-Αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.
-Εξοικονόμηση ενέργειας άνω του 38% στην τελική κατανάλωση μέχρι το 2030.
-Επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των ελληνικών νησιών.
-Προώθηση  της ηλεκτροκίνησης που θα αλλάξει την καθημερινότητά μας.
-Διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.
-Διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της ενέργειας (για παράδειγμα οι ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ).

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.