Κορωνοϊός: Πόσο έχει επηρεάσει η καραντίνα την ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη (πίνακας)

του Νίκου Αβουκάτου

Σημαντικά μειωμένες είναι οι τιμές των αιωρούμενων σωματιδίων PM10 και του διοξειδίου του αζώτου NO2 τις τελευταίες ημέρες στη Θεσσαλονίκη εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που έχει ληφθεί για την αποτροπή διασποράς του κορωνοϊού.

Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνονται οι συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων PM10 και του διοξειδίου του αζώτου NO2, για τον μήνα Μάρτιο και οι αντίστοιχες τιμές για τον ίδιο μήνα του 2019, όπως αυτές δημοσιεύθηκαν στο Ημερήσιο Δελτίο Τιμών Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης της ΠΚΜ για τους σταθμούς του Εθνικό Δίκτυο Παρακολούθησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΔΠΑΡ) που είναι εγκατεστημένοι στο Κορδελιό (Δυτική Θεσσαλονίκη) και στην Αγ. Σοφίας (Κέντρο).

Οι μετρήσεις για τα PM10 γίνονται σε 24ωρη βάση, ενώ οι μετρήσεις του ΝΟ2 γίνονται σε ωριαία βάση και οι τιμές που αναφέρονται είναι οι μέγιστες τιμές ημέρας που παρατηρήθηκαν. Η σύγκριση γίνεται με βάση το ΝΟ2 που είναι ένας κατεξοχήν δείκτης που χρησιμοποιείται για την παρακολούθηση των αλλαγών στις εκπομπές αερίων ρύπων και που επηρεάζεται άμεσα από την κυκλοφορία οχημάτων και με βάση τα PM10 που είναι ένα πιο γενικός δείκτης της ποιότητας της ατμόσφαιρα, που όμως και αυτός επηρεάζεται σημαντικά από την κυκλοφορία.

Οι συγκεντρώσεις τον Μάρτιο του 2019 και τον Μάρτιο του 2020

Στις τιμές του πίνακα για τον Μάρτιο του 2020 με κίτρινο χρώμα σημειώνονται οι μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν μετά την εφαρμογή της πρώτης δέσμης περιοριστικών μέτρων που ανακοινώθηκαν, η οποία αφορούσε το κλείσιμο των σχολείων και συστάσεις για περιορισμό των μετακινήσεων, ενώ με κόκκινο χρώμα σημειώνονται οι μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν μετά την αυστηροποίηση των μέτρων και την ανακοίνωση της απαγόρευσης των άσκοπων μετακινήσεων.

Όπως φαίνεται στον πίνακα οι τιμές και των δύο ρύπων εμφανίζονται σημαντικά μειωμένες τον Μάρτιο του 2020 σε σχέση με τον Μάρτιο του 2019 (οι μειώσεις στους μέσους όρους των τιμών που παρατηρήθηκαν είναι της τάξης του 15-25%).

Όπως διευκρινίζει στη Greenagenda.gr ο Δρ. Χημικός-Μηχανικός Δημήτρης Κουτσονικόλας, η μείωση στις τιμές των δύο ατμοσφαιρικών ρύπων είναι εμφανής το χρονικό διάστημα της απαγόρευσης των μετακινήσεων και όχι τις ημέρες που ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα.

Μια πιο προσεκτική ματιά στα δεδομένα

Όμως πόσο σίγουροι είμαστε ότι οι παρατηρούμενες μειώσεις σχετίζονται αποκλειστικά και μόνο με την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό; Με μια πιο προσεκτική ματιά στις τιμές του πίνακα φαίνεται ότι αντίστοιχες (ή και μεγαλύτερες) μειώσεις παρατηρήθηκαν και στο πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου σε σχέση με το αντίστοιχο του 2019, αν και δεν είχαν ανακοινωθεί ακόμη τα περιοριστικά μέτρα.

Συγκρίνοντας μεταξύ τους τα διαστήματα 1-10 Μαρτίου (διάστημα χωρίς περιορισμούς), 11-22 Μαρτίου (εφαρμογή της πρώτης δέσμης μέτρων) και 23-31 Μαρτίου (απαγόρευση άσκοπων μετακινήσεων) φαίνεται ότι η εφαρμογή της πρώτης δέσμης μέτρων δεν επέφερε καμία μείωση σε σχέση με το προηγούμενο δεκαήμερο. Αντιθέτως στις περισσότερες περιπτώσεις παρατηρήθηκαν αυξήσεις των παρατηρούμενων συγκεντρώσεων. Ωστόσο η εφαρμογή των αυστηρότερων περιοριστικών μέτρων και της απαγόρευσης των άσκοπων μετακινήσεων φαίνεται να έχει επιφέρει σημαντική μείωση στις συγκεντρώσεις των ρύπων, η οποία είναι αρκετά πιο έντονη για την περίπτωση του NO2.

«Σε κάθε περίπτωση για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων θα πρέπει να μελετηθεί μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μετρήσεων και να αξιολογηθούν παράλληλα οι επικρατούσες μετεωρολογικές συνθήκες τις ημέρες των μετρήσεων», ανέφερε ο κ. Κουτσονικόλας.

Την τελευταία εβδομάδα οι καιρικές συνθήκες στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν οι καλύτερες, ιδίως για μήνα Μάρτιο, καθώς σημειώνονταν βροχοπτώσεις και η θερμοκρασία παρέμενε αισθητά χαμηλότερη από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα. Όπως φαίνεται να προκύπτει και από τον παραπάνω πίνακα, οι μετεωρολογικές και θερμοκρασιακές συνθήκες στην περιοχή ευνόησαν τη χρήση τζακιών και άλλων πηγών θέρμανσης το τελευταίο διάστημα.

Εξάλλου, μελέτες έχουν καταδείξει ότι τα αιωρούμενα σωματίδια που εκπέμπει ένα τζάκι σε μία μέρα ισοδυναμούν με αυτά χιλίων καινούργιων αυτοκινήτων.

Πηγή φωτογραφίας: Πρακτορείο Intime

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.