Μήπως εκτίθεστε σε «μόλυνση» από υπερβολικό θόρυβο και απειλείται η υγεία σας;

του Δημήτρη Διαμαντίδη

Πόσα είδη μόλυνσης του περιβάλλοντος γνωρίζετε; Είναι αλήθεια πως όταν κάνουμε λόγο για μόλυνση του περιβάλλοντος, σίγουρα δεν έρχεται αρχικά στο μυαλό μας ο ήχος και ο θόρυβος.

Και όμως 100 εκατ. Ευρωπαίοι εκτιμάται πως ενοχλούνται πέρα από το φυσιολογικό από τα υψηλά επίπεδα θορύβου, ενώ η οδική κυκλοφορία αποτελεί την μεγαλύτερη πηγή παραγωγής «ηχητικής μόλυνσης», όπως προκύπτει από μία έρευνα, την οποία ανακοίνωσε την προηγούμενη Δευτέρα η Ευρωπαική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (European Environment Agency EEA).

Η ύπαρξη θορύβου σε πολύ υψηλά επίπεδα είναι απειλή για την υγεία μας και οι δρόμοι που μας περιβάλλουν, όπως και τα οχήματα που διέρχονται από αυτούς, φέρουν την μεγαλύτερη ευθύνη για αυτή την κατάσταση.

Το όριο των 55 decibels (dB) για την έκθεση σε θόρυβο κατά τη διάρκεια της ημέρας και τα 50 dB κατά τη διάρκεια της νύχτας αποτελούν τα μάξιμουμ αποδεκτά επίπεδα από την ΕΕ.

Πάνω από 100 εκατ. άτομα εκτίθενται σε επίπεδα άνω των 55 dB σε 33 χώρες της Ευρώπης, εκ των οποίων τα 32 εκατ. σε πολύ υψηλά επίπεδα άνω των 65 dB.

Οι σιδηρόδρομοι είναι ο 2ος μεγαλύτερος ηχητικός ρυπαντής και αποτελούν την αιτία του γεγονότος ότι 19 εκατ. άτομα εκτίθενται σε πάνω από 55 dB.

Έπεται ο θόρυβος από τα αεροδρόμια για περιοχές, που βρίσκονται κοντά σε αερολιμένες, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται πάνω από 4,1 εκατ. άτομα και στη συνέχεια είναι ο θόρυβος από βιομηχανικές δραστηριότητες εντός αστικών κέντρων με περίπου ένα εκατ. εκτεθειμένους ανθρώπους.

Μάλιστα, ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία είναι ο 2ος πιο επιβαρυντικός παράγοντας για το περιβάλλον έπειτα από την μόλυνση του ατμοσφαιρικού αέρα. Προκαλεί στρες στον άνθρωπο ακόμη και στον ύπνο του, το οποίο δυνητικά οδηγεί σε πρόωρους θανάτους, καρδιοαγγειακές παθήσεις, διαταραχές στον ύπνο, υπερένταση κτλ.

Η Ε.Ε. έχει αναλάβει δράση από το 2002 με την Environmental Noise Directive, ενώ ζητά από τα κράτη-μέλη να την ενημερώνουν για την εξέλιξη των πρωτοβουλιών τους, προκειμένου να αποτρέπουν ή να περιορίζουν τις βλαβερές συνέπειες από την έκθεση σε πηγές θορύβου. Οι πρωτοβουλίες αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν από ενέργειες όπως οδοστρώματα χαμηλού θορύβου, βελτίωση του αστικού πολεοδομικού σχεδιασμού για να μην ευνοείται η διάδοση του θορύβου, περιορισμός της ανοικοδόμησης σε περιοχές με εστίες μεγάλου θορύβου κα.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.