Μητσοτάκης: Η ηλεκτροκίνηση «κλειδί» για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

του Θοδωρή Καραουλάνη

Σε μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, χθες το απόγευμα, η Νέα Δημοκρατία παρουσίασε το «ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης», όπως το χαρακτήρισαν. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν εκπρόσωποι και στελέχη εταιρειών και φορέων από το σύνολο σχεδόν της αγοράς ενέργειας, αυτοκίνησης και μεταφορών, ενώ χαρακτηριστικό της σημασίας που δίνει η αξιωματική αντιπολίτευση στο ζήτημα είναι το γεγονός ότι παραβρέθηκε ο ίδιος ο Πρόεδρος του Κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης. Μάλιστα ο ίδιος, στην τοποθέτησή του, μετά την ανάλυση της πρότασης, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής.

Την πρόταση της ΝΔ ετοίμασε ομάδα προγράμματος με επικεφαλής την Αλεξάνδρα Σδούκου, σε συνεργασία με τον Τομέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ στην εκδήλωση μίλησαν εκτός του κ. Μητσοτάκη, η συντονίστρια της πρότασης και ο αρμόδιος Τομεάρχης Κώνστας Σκρέκας. Σημειώνουμε ότι η κ. Σδούκου είναι εξειδικευμένη νομικός σε θέματα ενέργειας, έχει διατελέσει σύμβουλος υπουργών στο ΥΠΕΚΑ και διευθύντρια του γραφείου του Υπουργού κ. Μανιάτη στο παρελθόν, ενώ σήμερα, παράλληλα με την ιδιότητα του συμβούλου του Προέδρου της ΝΔ συμμετέχει και στο ΔΣ της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής Υδρογονανθράκων.

Από το γενικό στο ειδικό

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκίνησε την τοποθέτησή του με προσωπικό τόνο, βάζοντας στο επίκεντρο την κλιματική αλλαγή. Τόνισε χαρακτηριστικά: «Το 2007, ανέλαβα Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ελληνικού Κοινοβουλίου και θυμάμαι ότι η ανάληψη των καθηκόντων μου συνέπεσε τότε με τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Ηλεία. Ήταν οι πρώτες μεγάλες φωτιές τις οποίες είχαμε και ήταν η πρώτη φορά που η ελληνική κοινή γνώμη ευαισθητοποιήθηκε για τα μεγάλα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής. Θυμάμαι τότε ότι στην Επιτροπή Περιβάλλοντος κάναμε μια πολύ ουσιαστική δουλειά. Καταθέσαμε σχετικά πορίσματα για το πως η χώρα μας έπρεπε να αναλάβει πρωτοβουλίες αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Βρισκόμαστε μια δεκαετία μετά και ακόμη πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει στη χώρα μας σε αυτόν τον τομέα, παρ’ ότι στην Ευρώπη έχει συντελεστεί σημαντική πρόοδος. Μετά την επίτευξη της Συμφωνίας των Παρισίων, πριν από 3 χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής: τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου κατά 40% μέχρι το 2030. Η Ευρωπαϊκή Ένωση φιλοδοξεί να είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της παγκόσμιας προσπάθειας για να αντιμετωπιστεί -κατά την άποψη μου-  η μεγαλύτερη απειλή την οποία αντιμετωπίζουμε εμείς και τα παιδιά μας για το ίδιο μας το μέλλον, για τη βιωσιμότητα του πλανήτη μας. Δεν χρειάζεται να σας μιλήσω για τις δραματικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή. Ειδικά για την πατρίδα μας, ξέρουμε πολύ καλά ότι η Ανατολική Μεσόγειος θα χτυπηθεί ιδιαίτερα από αυτήν. Αυτό σημαίνει πιο έντονα καιρικά φαινόμενα, αύξηση της στάθμης της θάλασσας, με ενδεχομένως καταστροφικές επιπτώσεις. Αυτά θα γίνουν εάν συνολικά ως πλανήτης δεν αντιμετωπίσουμε την πρόκληση της κλιματικής αλλαγής».

Και πρόσθεσε ότι «ο Πρόεδρος Ομπάμα είχε πει, αναφερόμενος στην κλιματική αλλαγή, ότι η δική μας γενιά είναι η πρώτη γενιά η οποία βιώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και η τελευταία γενιά η οποία θα μπορέσει να κάνει κάτι ουσιαστικό για να την αναστρέψει. Αυτή είναι μια πραγματικότητα. Κατά συνέπεια, πρέπει και εμείς, στον βαθμό που μπορούμε, να συμμετέχουμε σε αυτήν την συνολική ευρωπαϊκή και παγκόσμια προσπάθεια για τον περιορισμό των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Μέσα από τη συνυπογραφή δεσμευτικών στόχων τους οποίους έχουμε θέσει ως χώρα και βέβαια και μέσα από την δική μας συμμετοχή στην μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις μεταφορές».

Σημείωσε μάλιστα με έμφαση: «και βέβαια, το θέμα των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα συνδέεται με την ηλεκτροκίνηση. Γι αυτό και η ηλεκτροκίνηση αποκτά η ίδια τόσο πολύ μεγάλη σημασία για την αντιμετώπιση του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα».

Γιατί φτιάχνει σχέδιο η ΝΔ για την ηλεκτροκίνηση;

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη η ΝΔ ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ηλεκτροκίνηση για 3 βασικούς λόγους. «Ο πρώτος είναι ο προφανής: Σας μίλησα ήδη γι’ αυτόν, για το πως θα μπορέσουμε να μειώσουμε τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου. Είναι κάτι αρκετά προφανές, δεν χρειάζεται περισσότερη επεξήγηση. Ο δεύτερος έχει να κάνει με την βελτίωση της ποιότητας ζωής της πόλης. Όταν μιλάμε για ηλεκτρικά οχήματα δεν μιλάμε μόνο για το διοξείδιο του άνθρακα το οποίο δεν το αντιλαμβανόμαστε. Μιλάμε και για τη ρύπανση η οποία προέρχεται από τα σωματίδια τα οποία  εκλύονται από την καύση των κινητήρων εσωτερικής καύσης που είναι ένα σημαντικό ζήτημα και αφορά την ίδια την ποιότητα ζωής στην πόλη. Σε αυτή συμπεριλαμβάνεται φυσικά και ο θόρυβος που τα παραδοσιακά αυτοκίνητα προκαλούν. Ο τρίτος λόγος που μας ενδιαφέρει πολύ η ηλεκτροκίνηση είναι διότι μπορεί να δράσει ως ένας ουσιαστικός αναπτυξιακός βραχίονας για το μέλλον. Να δημιουργήσει περισσότερες δουλειές απ’ ότι θα καταστρέψει».

Οι πολιτικοί άξονες της πρότασης της ΝΔ

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Γι’ αυτό λοιπόν, γι’ αυτούς τους 3 βασικούς λόγους, μας ενδιαφέρει ως Νέα Δημοκρατία, να προτάξουμε μια τολμηρή στρατηγική όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση, η οποία θα συμπεριλαμβάνει ένα φορολογικό πλαίσιο κινήτρων  για τους ιδιώτες, για τους εταιρικούς χρήστες, για τα ταξί, αλλά και ένα συνεκτικό σχέδιο για το πως θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια σωστή, μια συγκροτημένη υποδομή για να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε το πολύ πλούσιο ερευνητικό δυναμικό το οποίο έχουμε στα πανεπιστήμια μας και το οποίο πρέπει να το υποστηρίξουμε και να το ενθαρρύνουμε να επενδύσει περισσότερο σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα, ώστε και αυτό να είναι ωφελημένο από αυτή την συνολική στρατηγική».

Πρόσθεσε όμως με ιδιαίτερη έμφαση έναν ειδικό τομέα: «Πολύ μεγάλη σημασία αποδίδω και στον τρόπο με τον οποίον η ηλεκτροκίνηση μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος, ειδικά στα μικρά νησιά. Θα υποδεχθώ με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό τον πρώτο δήμαρχο -προφανώς μπορεί να είναι δήμαρχος ενός μικρού νησιού- ο οποίος θα έρθει να μου πει ότι “εγώ θέλω στο νησί μου σε κάποια χρόνια να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα”. Θα είναι μια τολμηρή καινοτομία για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, για τα νησιά μας. Θα μας βάλει και εμάς στην πρώτη γραμμή μιας πιο τολμηρής προσέγγισης για το πως η ηλεκτροκίνηση μπορεί να βοηθήσει στη βιωσιμότητα και στον τελικό στόχο τον οποίο έχουμε για μηδενικές εκπομπές ρύπων, ξεκινώντας από τα πιο μικρά νησιά».

Η ΝΔ έχει σχέδιο για το πως θα μπορέσουμε να προωθήσουμε επιθετικά την ηλεκτροκίνηση, τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Και πρόσθεσε ότι «τέτοιες πολιτικές που χρειάζονται βάθος χρόνου για να εφαρμοστούν, απαιτούν όχι απλά ένα στρατηγικό σχέδιο και έναν κεντρικό συντονισμό σε επίπεδο κορυφής, αλλά και τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Της αγοράς, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φυσικά των ίδιων των πολιτών. Πιστεύω ότι αυτό το οποίο σας παρουσιάσαμε σήμερα είναι ένα τέτοιο ολιστικό συγκροτημένο σχέδιο το οποίο καλύπτει όλες τις πτυχές για το πως μπορούμε να θέσουμε φιλόδοξους στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Και βέβαια όχι απλά να περιοριστούμε στο να θέσουμε τους στόχους, αλλά και να τους πετύχουμε».

Ακόμη, ο Πρόεδρος της ΝΔ τόνισε ότι η αξιωματική αντιπολίτευση αποδίδει ιδιαίτερη σημασία «στη συμμετοχή της αγοράς στη δημιουργία μιας σωστής υποδομής φορτιστών για να μπορούν να φορτίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στο πως τα συνεργεία θα μετεξελιχθούν ώστε να μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων».

Και πρόσθεσε μια άλλη πτυχή που σπάνια ακούμε από πολιτικούς: «Για το πώς, ενδεχομένως, θα δημιουργηθούν καινούργιες πλατφόρμες λογισμικού που θα έρθουν να ενταχθούν σε αυτήν την εφοδιαστική αλυσίδα που θα έχει να κάνει με την κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ειδικά σε μια εποχή όπου το ίδιο το μέλλον του αυτοκινήτου σε 5-10 χρόνια θα είναι τελείως διαφορετικό. Τα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε πλατφόρμες λογισμικού σε ρόδες. Τα, δε, αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, τα self driving cars, είναι μια πραγματικότητα, είναι ήδη εδώ. Αυτό το οποίο δεν γνωρίζουμε είναι με πόση ταχύτητα θα μπουν στην ευρωπαϊκή και την ελληνική αγορά. Αλλά είναι βέβαιο ότι αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, θα δούμε, και θα τα δούμε σχετικά σύντομα. Αλλά τα αυτοκινούμενα ακολουθούν μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία και αλλάζουν και το μοντέλο ιδιοκτησίας του αυτοκινήτου. Πάμε από ένα μοντέλο στο οποίο τα αυτοκίνητα μας άνηκαν, σε ένα μοντέλο που θα δίνει έμφαση στη χρήση του αυτοκινήτου. Ενδεχομένως με πολύ λιγότερα αυτοκίνητα τα οποία θα κυκλοφορούν για πολύ περισσότερες ώρες. Και αυτό φυσικά με σημαντικές συνέπειες και για την ίδια την βιομηχανία του αυτοκινήτου για το πόσα αυτοκίνητα θα πωλούνται στην Ελλάδα. Όλα αυτά είναι τάσεις οι οποίες απλά δεν ξέρουμε πόσο γρήγορα θα έρθουν στην Ελλάδα. Αλλά είναι βέβαιο ότι το ρολόι του χρόνου δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω και η φορά των πραγμάτων δεν πρόκειται να αλλάξει».

Στελέχη του ΥΠΕΝ που παρακολούθησαν την εκδήλωση σχολίαζαν στους διαδρόμους ότι η πρόταση της ΝΔ είναι πιο αναλυτική και συγκεκριμένη από τα στρατηγικά κείμενα των αρμόδιων Υπουργείων. «Ίσως γιατί η κυβέρνηση πρέπει να πάρει την έγκριση των δανειστών και του Υπουργείου Οικονομικών για να γίνει τόσο συγκεκριμένη, ιδίως στα κίνητρα», σημείωναν χαρακτηριστικά…

Σημ. του συντάκτη: η εξειδικευμένη παρουσίαση της ΝΔ για την ηλεκτροκίνηση έχει πολλές και ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες – αλλά και θολά σημεία, όπως είχαμε αναφέρει στο σχετικό μας ρεπορτάζ πριν λίγες ημέρες. Μπορείτε να δείτε συνοπτικά εδώ την πρόταση της ΝΔ, όπου παρουσιάζονται και καλές πρακτικές σε άλλες χώρες και πόλεις του εξωτερικού. Όπως ζήτησε στο περιθώριο της εκδήλωσης η σύμβουλος του Προέδρου της ΝΔ και υπεύθυνη της πρότασης Αλεξάνδρα Σδούκου από τη Greenagenda, «αναμένουμε από ένα εξειδικευμένο μέσο όπως εσείς αναλυτική παρουσίαση και εποικοδομητική κριτική». Θα υλοποιηθεί σύντομα και επί της ουσίας…

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.