Οι ενεργειακές προκλήσεις στην Ευρώπη

H ενεργειακή ασφάλεια, η χρηματοδότηση μέτρων ενίσχυσης της εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και η χρηματοδότηση έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI’s) στον τομέα της ενέργειας ήταν τα βασικά θέματα στα οποία επικεντρώθηκαν τα μέλη του Άτυπου Συμβούλιου Υπουργών Ενέργειας, υπό την προεδρία του Έλληνα Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννη Μανιάτη, πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στο Ζάππειο Μέγαρο στην Αθήνα. Στο Συμβούλιο Ενέργειας συμμετείχαν, εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ο Επίτροπος για την Ενέργεια, Günther Oettinger, καθώς και οι αρμόδιοι Υπουργοί των κρατών-μελών της Ε.Ε..

Κατά τη διάρκεια γεύματος εργασίας, που πραγματοποιήθηκε στο περιθώριο του Συμβουλίου, συζητήθηκε το Πλαίσιο Διακυβέρνησης για το 2030 για την Κλιματική αλλαγή και την Ενέργεια.Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Συμβουλίου ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, και ο Επίτροπος για την Ενέργεια, Günther Oettinger, παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου.

Ακολουθεί το εισαγωγικό κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού ΠΕΚΑ, Γιάννη Μανιάτη:

«Σας ευχαριστούμε που βρίσκεστε σήμερα εδώ, στη συνέντευξη Τύπου για τις εργασίες του άτυπου Συμβουλίου των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ. Είχαμε μια εξαιρετικά γόνιμη συζήτηση για σημαντικά ενεργειακά ζητήματα που απασχολούν σήμερα την ΕΕ.Συζητήσαμε την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης σε μια περίοδο που η κρίση στην Ουκρανία εξελίσσεται, καθώς και τις προκλήσεις και τις προοπτικές. Στο πλαίσιο αυτό, εξετάσαμε μια σειρά από σημαντικές δυνατότητες, μέτρα και κατευθύνσεις:
1. Tην ενίσχυση της συνεκτικότητας μεταξύ της στρατηγικής της Ευρώπης για την ασφάλεια εφοδιασμού και του Πλαισίου 2030 για την Ενέργεια και το Κλίμα.
2. Μέτρα για τη μείωση της ενεργειακής ζήτησης
3. Δυνατότητες ανάπτυξης των ενδογενών πηγών της Ένωσης, τόσο Ανανεώσιμων, όσο και συμβατικών, όπως μας διδάσκει η εμπειρία των επιτυχών ερευνών στην Ανατολική Μεσόγειο.
4. Διαφοροποίηση εξωτερικών προμηθευτών και οδεύσεων Φυσικού Αερίου.
5. Ολοκλήρωση μιας λειτουργικής και πλήρως ενοποιημένης αγοράς ενέργειας.
6. Συστηματική προσπάθεια για ενιαία και δυνατή φωνή και στρατηγική της ΕΕ στην εξωτερική ενεργειακή πολιτική, ειδικά στις σχέσεις με τρίτες χώρες.
7. Αναθεώρηση των μηχανισμών αλληλεγγύης και αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ταχύτερη αντίδραση.

Στα βραχυπρόθεσμα μέτρα, πρέπει να εντάξουμε σχέδια έκτακτης ανάγκης, ολοκλήρωση ανάστροφης ροής και αποθήκευσης του φυσικού αερίου. Στα μεσομακροπρόθεσμα μέτρα, θα πρέπει να εντάξουμε τη δυναμική και ταχεία προώθηση των αναγκαίων διευρωπαϊκών δικτύων ενέργειας.Διαπιστώσαμε ότι ο διάλογος με τρίτες χώρες και περιοχές είναι επίσης μεγάλης σημασίας, καθώς και την ανάγκη η πολιτική μας στην ενέργεια να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με άλλες πολιτικές της ΕΕ.Θα ήθελα να γνωρίζετε ότι, στο σημαντικό θέμα της ενεργειακής ασφάλειας θα επανέλθουμε στο τελευταίο ενεργειακό Συμβούλιο της Ελληνικής Προεδρίας στο Λουξεμβούργο όπου θα αξιοποιήσουμε τόσο τα αποτελέσματα της σημερινής συζήτησης, όσο και σχετική έκθεση που περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αυτό το μήνα.Συζητήσαμε, επίσης, το μεγάλο θέμα της ενεργειακής απόδοσης. Για μένα, ως Προέδρου του Συμβουλίου Ενέργειας, για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για όλους μας, η ενεργειακή απόδοση αναγνωρίζεται, όπως συνηθίζω να λέω, ως το σημαντικότερο και λιγότερο αξιοποιημένο ενεργειακό κοίτασμα που διαθέτουμε ως Ένωση.
Επιβεβαιώσαμε ότι, από την μια μεριά υπάρχουν διαθέσιμα κοινοτικά χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά ότι χρειάζεται παράλληλα να γίνουν πολλά ακόμα σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Συμφωνήσαμε ότι χρειάζεται μεγαλύτερη πληροφόρηση των επενδυτών, δραστική απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών και ένας παραδειγματικός, θα έλεγα ηγετικός, τρόπος εφαρμογής τέτοιων προγραμμάτων σε δημόσια κτήρια. Ειδικά για τα θέματα των μεγάλων έργων ενεργειακών υποδομών, διαπιστώθηκε σημαντική ανάγκη, όπως τόνισε ο Επίτροπος Ενέργειας, να προχωρήσουμε γρήγορα στη δημιουργία των αρμόδιων υπηρεσιών «μιας στάσης», για την ταχεία αδειοδότηση των έργων.
Διαπιστώσαμε ακόμα την ανάγκη να πετύχουμε οικονομίες κλίμακας, μέσα από ένα κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο που να αφορά τομείς όπως οι διαδικασίες προμηθειών, οι υποχρεώσεις υποβολής σχετικών εκθέσεων στην Επιτροπή.
Είμαστε βέβαιοι ακόμα ότι η ανταλλαγή καλών πρακτικών και εμπειριών θα χρησιμοποιηθεί κατάλληλα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο των εργασιών της για την αναθεώρηση του Πλαισίου Ενεργειακής Απόδοσης μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους. Στο πλαίσιο αυτής της αναθεώρησης, διαπιστώσαμε την ανάγκη να εξεταστεί η πιθανή προώθηση νέων κατάλληλων προγραμμάτων χρηματοδότησης, με βάση τα Διαρθρωτικά Ταμεία, ή συμμετοχής της ΕΚΤ σε έργα πραγματικής ευρωπαϊκής αξίας. Θα επιστρέψουμε φυσικά στο μεγάλο θέμα των τιμών και του κόστους ενέργειας στο Συμβούλιο Ενέργειας του Ιουνίου, με υιοθέτηση σχετικών συμπερασμάτων που θα καλύπτουν και το θέμα προστασίας καταναλωτών και ενεργειακής απόδοσης.Τέλος, στο γεύμα εργασίας που είχαμε, συζητήσαμε το μεγάλο θέμα της νέας διακυβέρνησης για την Ενέργεια και την Κλιματική Αλλαγή. Οι λέξεις κλειδιά για τη διαδικασία διακυβέρνησης είναι η ευελιξία και η συμβατότητα. Ευελιξία θέλουμε για να καθορίσουμε τους στόχους σύμφωνα με τις εθνικές ανάγκες και δυνατότητες. Συμβατότητα θέλουμε επίσης μεταξύ του οδικού χάρτη με τους κοινούς μας στόχους.Έχουμε ήδη επενδύσει πολλά στην περιφερειακή συνεργασία για την ανάπτυξη των υποδομών και τη ρύθμιση των αγορών. Αυτές οι βασικές αρχές θα αποτελέσουν μέρος της προετοιμασίας των Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Ιουνίου και του Οκτωβρίου και θα συμπεριληφθούν στα συμπεράσματα για το πλαίσιο 2030».

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!