Ο αγροτουρισμός στην Ελλάδα

Σε συνεχή άνοδο παρά την κρίση, βρίσκεται ο αγροτουρισμός μια εναλλακτική μορφήτουρισμού που συνδυάζει την επαφή με τη φύση αλλά και την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων.
Ήδη στην Ελλάδα έχουν συσταθεί σύμφωνα με εκτιμήσεις 3.000-5000 αγροτουριστικές επιχειρήσεις. Πολλές αγροτουριστικές μονάδες (150) απευθύνονται αποκλειστικά στην ξένη δυτικοευρωπαϊκή κυρίως αγορά. Οι περισσότερες δραστηριοποιούνται κυρίως στην εγχώρια και διεθνή αγορά προσφέροντας: διακοπές σε μέρη ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς που δεν είναι
κορεσμένα από τον μαζικό τουρισμό, καταλύματα σε ειδικά σχεδιασμένα ώστε να είναι εναρμονισμένα με το φυσικό περιβάλλον, δραστηριότητες που φέρνουν τους επισκέπτες σε επαφή με τη φύση (περίπατο σε δασικά μονοπάτια, ποδηλασία, rafting κ.ά) και τοπικά προϊόντα , τα οποία έχουν ενσωματωθεί στο μενού των καταλυμάτων και μπορούν να αγοραστούν σε πωλητήρια μέσα ή κοντά στα καταλύματα.
Ο αγροτουρισμός συνδυάζει πολλά και διαφορετικά επίπεδα ψυχαγωγίας, φυσικής ζωής, υγιεινής διατροφής, ενώ παράλληλα προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει κανείς από κοντά τοπικά παραδοσιακά ήθη , έθιμα , προϊόντα αλλά και τη φυσική ομορφιά του κάθε τόπου ξεχωριστά. Αποτελεί έτσι μια εμπειρία ζωής για όσους επιθυμούν να ξεφύγουν από τους αγχωτικούς ρυθμούς της πόλης και μία κιβωτό πληροφορίας ,γνώσης και τοπικής παράδοσης .
Ο ΥΠΑIΘΡΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι στο εξωτερικό χρησιμοποιείται ο όρος country tourism –υπαίθριος τουρισμός. Με την έννοια αυτή οι τουρίστες κυρίως από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναζητούν παραδοσιακά καταλύματα σε μέρη με ιδιαίτερο φυσικό κάλος όπου αναδεικνύονται η παραδοσιακή αρχιτεκτονική και η τοπική αισθητική και η φυσική ομορφιά. Σε κάθε τέτοιο κατάλυμα θα μπορούσε ο επισκέπτης με καλύτερες τιμές να απολαύσει τα τοπικά προϊόντα , τα οποία μπορούν να διατεθούν άμεσα από τους τοπικούς καλλιεργητές στις μικρές ή μεγαλύτερες μονάδες. Η συνεργασία αυτή τοπικών παραγωγών , συνεταιρισμών με τους ξενοδόχους μπορεί να ενισχυθεί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.Παράδειγμα: Επίσκεψη στον τόπο παραγωγής των τοπικών προϊόντων. Έτσι θα γνωρίζει ο ξένος ή ο έλληνας που μένει στο συγκεκριμένο κατάλυμα τον τόπο προέλευσης των πορτοκαλιών για παράδειγμα που τρώει στο γεύμα του, τις ντομάτες που έχει η σαλάτα του κ.λ.π. Παράλληλα θα μπορεί να αγοράζει τα τοπικά προϊόντα χωρίς τη μεσολάβηση τρίτων άρα σε πολύ καλές τιμές.
ΚΡΗΤΗ-ΝΗΣΙΑ
Στην Κρήτη έχουν αναπτυχθεί περισσότερα από 30 τέτοια καταλύματα τα οποία προσφέρουν
τοπικά προϊόντα, παραδοσιακή κουζίνα, πολιτιστικές εκδηλώσεις στις οποίες γνωρίζει κανείς την ιστορία αλλά και τα ήθη και έθιμα του τόπου και απολαμβάνει τη φύση μέσα από περιπάτους, ποδηλατοδρομία κ.ά Ανάλογες δράσεις που αναφέρονται στον «τουρισμό της υπαίθρου» έχουν αναπτυχθεί σε νησιά τα οποία θεωρούνται κατεξοχήν τουριστικά όπως η Νάξος, η Πάρος και η Σαντορίνη.
Ο αγροτουρισμός μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος στα νησιά , θα μπορούσε όμως να αναπτυχθεί περισσότερο όπου οι συνθήκες το ευνοούν και σε περιοχές όπου υπάρχει ειδικό ενδιαφέρον όπως για παράδειγμα η ανάδειξη ενός μοναδικού τοπικού προϊόντος (μαστίχα Χίου) ή μιας μοναδικής φυλής (μικρόσωμο άλογο Σκύρου Πόνυ).
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

Οι δρόμοι του κρασιού στην Ελλάδα , διατρέχουν κυριολεκτικά όλη την επικράτεια. Από τη Λήμνο και τη Φλώρινα μέχρι τα Μεσόγεια , την Κορινθία, τη Λακωνία και τα Κύθηρα τη Σητεία της Κρήτης.
Ο οινοτουρισμός τόσο στην Κεντρική Μακεδονία όσο και στην Πελοπόννησο έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, όμως απαιτούνται δράσεις που θα επιτρέψουν την αύξηση της επισκεψιμότητας και την καλύτερη ανάδειξη των τοπικών προϊόντων της περιοχής, τα οποία δεν περιορίζονται φυσικά στο κρασί .
Σε πολλές περιπτώσεις προτείνονται ενδιαφέρουσες οινοτουριστικές διαδρομές στους επισκέπτες όμως δεν είναι επαρκής η σύνδεση με τα καταλύματα τα οποία κι αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις του αγροτουρισμού.
Ωστόσο δεκάδες είναι οι μονάδες που έχουν αναπτυχθεί σε ολόκληρη για παράδειγμα τη Μακεδονία στις οποίες τόσο η αρχιτεκτονική των καταλυμάτων όσο και το φυσικό κάλος της περιοχής είναι μοναδικά.
Η συνεργασία μέσα από ένα δίκτυο επιχειρήσεων που θα δημιουργούσαν μια κεντρική βάση δεδομένων θα έκαναν προσιτούς τους μικρούς αυτούς «θησαυρούς» που βρίσκονται στις πιο όμορφες περιοχές της Ελλάδας. Παράλληλα τα τοπικά δίκτυα καλλιεργητών (π.χ γυναικείοι συνεταιρισμοί) θα μπορούσαν μέσω αυτού του δικτύου να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους. Οι αγροτουριστικές μονάδες μπορούν να λειτουργήσουν με τοπικά προϊόντα αποκλειστικά και αυτό μεσοπρόθεσμα θα πρέπει να είναι το πλεονέκτημά τους σε μια ανταγωνιστική (αλλά και κορεσμένη) τουριστική αγορά του εξωτερικού και της Βαλκανικής ενδοχώρας.
Σε αυτή την κατεύθυνση, αξιοποιώντας πρώτα προγράμματα LEADER έχoυn κινηθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες οι ιδιοκτήτες παραδοσιακών ξενώνων στα Ζαγοροχώρια. Σήμερα τα καταλύματα αυτού του τύπου στην περιοχή έχουν ξεπεράσει τα 100. Τα μοναδικά (τυριά, πίτες, βότανα) προϊόντα της περιοχής γίνονται περιζήτητα στην ελληνική αλλά και διεθνή αγορά.
ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

 

–ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

 

Η προστασία της άγριας φύσης μέσω οικολογικών οργανώσεων στην Πίνδο, η ορνιθοπαρατήρηση στη Λίμνη Κερκίνη , στη Βόλβη και στον Αξιό σε συνδυασμόμε την αξιοποίηση για περιβαλλοντική εκπαίδευση μικρών και μεγάλων στα 12 εθνικά πάρκα της χώρας είναι ένα σημαντικό ζήτημα αλλά και μια σύγχρονη πρόκληση. Σήμερα για παράδειγμα χιλιάδες μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές κάθε χρόνο περιηγούνται στο Δέλτα Αξιού. Μικρές
αγροτουρισιτκές μονάδες έχουν ήδη αναπτυχθεί μακριά από τις ζώνες προστασίας των περιοχών αλλά στην ευρύτερη περιοχή , στη Βόλβη ή την Κερκίνη.
Η νέα τάση στον εναλλακτικό τουρισμό συνδυάζει τη βιωματική εκπαίδευση με τον αγροτουρισμό. Έτσι για παράδειγμα ομάδες από την Ελλάδα και το εξωτερικό εκπαιδεύονται στη ζωγραφική ή τη μουσική κοντά στη φύση μέσα σε ένα ιδανικό για έμπνευση και εσωτερική αρμονία περιβάλλον σε αγροτουριστικές μονάδες στο Πήλιο, στη Σκύρο, στη Ζάκυνθο και αλλού.
Ο συνδυασμένος υπαίθριος τουρισμός θα δώσει:
Κίνητρα ανάπτυξης όλο το χρόνο ακόμη και σε περιοχές της χώρας που δε θεωρούνται τουριστικές . Ανάδειξη αλλά και διάσωση της τοπικής ιστορίας και των τοπικών συνηθειών. Ανάδειξη και καλύτερη διάθεση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό των τοπικών προϊόντων. Σύνδεση των καλλιεργητών και επαγγελματιών τουρισμού με την κοινωνία. Ανάπτυξη δικτύων συνεργασίας. Ευαισθητοποίηση και σεβασμός στο περιβάλλον για όλους.
Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!