«Πάντρεμα» έργων οδοφωτισμού και υποδομών ηλεκτροκίνησης, προτείνει το ΤΕΕ

του Θοδωρή Καραουλάνη

Το «πάντρεμα» των έργων οδοφωτισμού, υπαίθριου φωτισμού και αστικών αναπλάσεων, ενόψει της ευκαιρίας των πόρων που διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και μπορεί να απορροφήσει η χώρα για αυτά τα έργα, με ολοκληρωμένες λύσεις βιώσιμης αστικής κινητικότητας και τη δημιουργία υποδομών για τις μελλοντικές ανάγκες της ηλεκτροκίνησης κάθε είδους οχήματος στους δήμους και τις γειτονιές της Ελλάδας, πρότεινε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός, κατά την εναρκτήρια ομιλία του στην επιστημονική εκδήλωση που διοργάνωσε το ΤΕΕ το βράδυ της Δευτέρας 8 Οκτωβρίου 2018 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του ΤΕΕ για την παρουσίαση της νέας Τεχνικής Οδηγίας του ΤΕΕ (ΤΟΤΕΕ), με θέμα «Οδηγίες Σχεδιασμού και Ελέγχου Εγκαταστάσεων Οδοφωτισμού».

Κάθε έργο που γίνεται στη χώρα πρέπει να συμφέρει και να γίνεται σωστά

«Κάθε έργο που γίνεται στη χώρα πρέπει να σχεδιάζεται και να υλοποιείται με τους καλύτερους δυνατούς όρους σε επιστημονικό, τεχνικό και οικονομικό επίπεδο. Δεν έχουμε ως χώρα τους πόρους για να επιτρέπουμε να γίνονται λάθη, τεχνικά και επιστημονικά. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε με λάθος τρόπο ή καταπώς συμφέρει κάποιους. Οφείλουμε να κάνουμε τα έργα με σωστό, διαφανή, αποτελεσματικό και άρτιο τρόπο. Για να το πω απλά: κάθε έργο πρέπει να συμφέρει και να γίνεται σωστά. Και επιπλέον να αντέχει στο χρόνο».
«Όλοι πρέπει να συμβάλλουμε ώστε να λυθούν, όχι μόνο αυτά τα προβλήματα που με την ΤΟΤΕΕ προσπαθούμε, αλλά κυρίως τα προβλήματα γραφειοκρατίας και αποτελεσματικότητας στην υλοποίηση των δημοσίων έργων και των έργων υποδομής γενικότερα, είτε γίνονται με κρατική είτε με ιδιωτική χρηματοδότηση. Είτε με έναν συνδυασμό των δύο, όπως είναι η τάση για τα επόμενα χρόνια» είπε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ και σημείωσε: «Στο ΤΕΕ έχουμε κάνει πληθώρα προτάσεων για να επιταχυνθεί τόσο η υλοποίηση του νέου νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις όσο και να επιλυθούν προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, όπως οι υψηλές εκπτώσεις στους διαγωνισμούς. Αλλά κυρίως έχουμε κάνει προτάσεις για την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης του τρέχοντος ΕΣΠΑ. Κάτι που είναι απολύτως αναγκαίο γιατί βρισκόμαστε ήδη στο 2018 και οι ρυθμοί πραγματικής απορρόφησης πόρων στην πραγματική οικονομία, ιδιαίτερα στο κομμάτι των έργων που μας αφορούν, είναι πολύ μικροί. Ελπίζω ότι εμείς, ως άνθρωποι της πράξης, θα μπορέσουμε να οδηγήσουμε τα πράγματα πιο γρήγορα προς τα μπροστά. Για να μην λέμε σε πέντε χρόνια από σήμερα πόσες ευκαιρίες χάθηκαν από το τρέχον ΕΣΠΑ, όταν ακόμη δεν ξέρουμε καν αν θα υπάρξει επόμενο, ούτε με τι πόρους. Ας τρέξουμε λοιπόν. Οπλισμένοι με σωστή μεθοδολογία, όπως η ΤΟΤΕΕ για τον οδοφωτισμό».

Συνδυασμένα έργα οδοφωτισμού – υποδομών ηλεκτροκίνησης – βιώσιμης κινητικότητας – αστικών αναπλάσεων

Με αυτές τις επισημάνσεις ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κατά την εναρκτήρια ομιλία του στην εκδήλωση παρουσίασης της νέας ΤΟΤΕΕ για το οδοφωτισμό σημείωσε ότι: «Μπορούμε να σχεδιάσουμε πραγματικά τεχνικά έργα με μακροχρόνιο ορίζοντα αντί για απλές αναθέσεις προμηθειών λαμπτήρων». «Οφείλουμε να δούμε τις επενδύσεις σε έργα οδοφωτισμού και έργα υπαίθριου φωτισμού και αστικών αναπλάσεων ως γενικότερες αναπτυξιακές ευκαιρίες, σε συνδυασμό με τους σχεδιασμούς του κάθε δήμου, όπως με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, τα Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου, που πολλοί δήμοι ετοιμάζουν μέσω ΕΣΠΑ, τα Σχέδια Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή και τις μελλοντικές ανάγκες της ηλεκτροκίνησης κάθε είδους οχήματος. Η ηλεκτροκίνηση σε αστικό επίπεδο θα είναι τα επόμενα δέκα χρόνια όχι μόνο αναπτυσσόμενη αλλά πιθανότατα κυρίαρχη, με βάση όλες τις εκτιμήσεις. Επομένως οι ανάγκες φόρτισης σε επίπεδο κάθε δήμου και κάθε γειτονιάς, κάθε δημόσιου χώρου θα αυξηθούν. Δεν μιλάω μόνο για σταθμούς φόρτισης σε ιδιωτικούς χώρους αλλά κυρίως για την ανάγκη να έχουμε σκεφθεί και σχεδιάσει ένα σύστημα φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σκούτερ, ποδήλατα ακόμη και πατίνια, σε δημόσιους χώρους. Και η βασική υποδομή ρεύματος που έχουν οι δημόσιοι χώροι είναι ο φωτισμός. Το πάντρεμα αυτών των δύο αναγκών, είναι η μελλοντική πρόκληση και θα μπορούσαμε από σήμερα, ενόψει των επενδύσεων που θα υπάρξουν, να σχεδιάσουμε σωστά και αποτελεσματικά τον συνδυασμό τους. Ήδη συνάδελφοι μας σε χώρες της Ευρώπης το υλοποιούν σε πολλές πόλεις. Όχι μόνο σε ερευνητικό ή πιλοτικό επίπεδο, αλλά περνούν ήδη σε εμπορική λειτουργία. Βέβαια, η αγορά στην Ελλάδα σήμερα είναι ίσως ανώριμη ακόμη για τέτοια έργα – και σε αυτό έχει βαριά ευθύνη η Πολιτεία, καθώς άλλες χώρες βρίσκονται πολύ μπροστά από εμάς – αλλά θα πρέπει ο σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη τις μελλοντικές εξελίξεις».

 

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.