Παπάς: Η γεωργία ο κυρίαρχος αναπτυξιακός πυλώνας της Κ. Μακεδονίας

Τους προβληματισμούς που απασχολούν τον αγροτικό κόσμο της Κεντρικής Μακεδονίας, κατέθεσε πρώην, πλέον, αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Θεοφάνης Παπάς στην εισήγησή του στην 1η Παράλληλη Απογευματινή Συνεδρία: «Αγροτική Ανάπτυξη και Παραγωγική Ανασυγκρότηση», στο πλαίσιο του Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο κ. Παπάς χαρακτήρισε τον αγροτικό τομέα τον πρώτο από τους δυο κυρίαρχους αναπτυξιακούς της πυλώνες της περιοχής, μαζί με τον τουρισμό, ενώ αναφέρθηκε στο στοίχημα των 220 εκατ. ευρώ που καλούνται να διεκδικήσουν και να αξιοποιήσουν οι αγρότες και οι επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας.

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Παπά:

«Κυρίες και κύριοι,

⦁ Για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο αγροτικός τομέας, αποτελεί τον πρώτο από τους δυο κυρίαρχους αναπτυξιακούς της πυλώνες, μαζί με τον τουρισμό.
⦁ Όπως άλλωστε επισήμανε στην εναρκτήρια ομιλία του ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, δεν είναι τυχαίο ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι πρώτη πανελλαδικά σε αγροτική παραγωγή, όπως και στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, με το ποσοστό της αγροτικής οικονομίας στο ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας να κινείται σταθερά σε επίπεδο άνω του 25%.
⦁ Ενδεικτικά στην Περιφέρειά μας, παράγονται σε σχέση με το σύνολο της χώρας:
⦁ το 70% των οπωροφόρων (ροδάκινα, μήλα, ακτινίδια κλπ)
⦁ το 85% του ρυζιού,
⦁ σχεδόν το σύνολο της παραγωγής οστρακοειδών, με ποσοστό που ξεπερνά το 90%,
⦁ πάνω από το 50% του αγελαδινού γάλακτος και των επιτραπέζιων ελιών,
⦁ το 1/3 του βαμβακιού, των σιτηρών, του βόειου κρέατος, των αλιευμάτων,
⦁ το ¼ του μελιού.
⦁ Τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα έχουν κυρίως εξαγωγικό προσανατολισμό.
⦁ Ο κλάδος της μεταποίησης των τροφίμων και ποτών, αποτελεί έναν από τους δυναμικούς κλάδους του δευτερογενούς τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας. Στην Περιφέρειά μας δραστηριοποιείται ένα σημαντικός αριθμός μεταποιητικών μονάδων. Από μεγάλες βιομηχανίες, μέχρι οικογενειακές μονάδες και οικοτεχνίες, όπως:
⦁ Γαλακτοβιομηχανίες,
⦁ Εργοστάσια ζάχαρης,
⦁ Μονάδες παραγωγής κομπόστας και χυμού φρούτων,
⦁ Οινοποιεία,
⦁ Μονάδες μεταποίησης ελιάς,
⦁ Σφαγεία βιομηχανικού τύπου,
⦁ Μονάδες παραγωγής κρεατοσκευασμάτων ή αλιευμάτων.

⦁ Η παραγωγική ανασυγκρότηση, που είναι το ζητούμενο τόσο σε τοπικό, όσο και σε εθνικό επίπεδο, γίνεται σταδιακά πράξη στην Περιφέρεια μας, καθώς σε αντίθεση με τη συρρίκνωση που παρατηρείται σε πολλές άλλες Περιφέρειες της χώρας, στην περιοχή μας ο ρόλος του αγροτικού τομέα είναι κομβικός και διαρκώς αναπτυσσόμενος.
⦁ Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε αποδείξει ότι είμαστε αποτελεσματικοί και γρήγοροι στην αξιοποίηση όλων των διατιθέμενων κονδυλίων για τη στήριξη του αγροτικού κόσμου.
⦁ Εστιάζοντας στο πλαίσιο αυτό, θα ήθελα πιο συγκεκριμένα να αναφερθώ στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014–2020, στην υλοποίηση του οποίου οι Περιφέρειες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Αναφέρομαι στο στοίχημα των 220 εκ. ευρώ που καλούνται να διεκδικήσουν και να αξιοποιήσουν οι αγρότες και οι επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας
⦁ Μας έχουν ήδη κατανεμηθεί και εκχωρηθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, προς διαχείριση περίπου 143 εκατ. ευρώ, τα οποία από την πλευρά μας με γοργούς ρυθμούς προσπαθούμε να τα διοχετεύσουμε στην πραγματική οικονομία.
⦁ Η εκχώρηση των κονδυλίων αφορά σε ενισχύσεις επενδύσεων στον αγροτικό τομέα. Ενισχύσεις σε νέους αγρότες, σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις, στη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων. Και επιπλέον σε υποδομές στον αγροτικό τομέα, αλλά και σε δράσεις τοπικής ανάπτυξης.
⦁ Θα ήταν παράλειψη μου, να μην αναφέρω επίσης, ότι στην Περιφέρεια μας εγκρίναμε οχτώ (8) προγράμματα LEADER, τα οποία βρίσκονται σε αρχικό στάδιο υλοποίησης. Αυτή είναι μια από τις εκχωρούμενες δράσεις, προϋπολογισμού ⦁ 53 εκ. ευρώ (δημόσια δαπάνη), οι οποίες προγραμματίζονται να υλοποιηθούν σε συνεργασία με τις Αναπτυξιακές Εταιρείες της Κεντρικής Μακεδονίας.
⦁ Ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε αποδείξει ότι είμαστε πρωτοπόροι. Καταδεικνύουμε την αποφασιστικότητα, αλλά και την αποτελεσματικότητα της διοίκησης της Περιφέρειας να ενισχύσει τη διασύνδεση του αγροτικού τομέα, της μεταποίησης και του τουρισμού, ώστε να δημιουργηθεί πολλαπλάσιο όφελος για την αγροτική οικονομία, με θεσμούς όπως:
⦁ η Αγροδιατροφική Σύμπραξη,
⦁ το Καλάθι Αγροτικών Προϊόντων,
⦁ τη θεσμοθέτηση της Μακεδονικής Κουζίνας,
⦁ τον σχεδιασμό ενός πρωτοποριακού προγράμματος προβολής αγροδιατροφικών προϊόντων, συμμετοχής σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, σε Ευρώπη, Ασία, Αμερική, σε συνδυασμό με εξειδικευμένες δράσεις, συνέργειες και συνεργασίες με άλλες ευρωπαϊκές περιφέρειες.
⦁ Είναι σημαντικό στο σημείο αυτό, να αναφερθεί ότι ως Περιφέρεια υλοποιούμε έναν σημαντικό αριθμό ευρωπαϊκών προγραμμάτων, διαπεριφερειακής συνεργασίας.
⦁ Ειδικότερα, μαζί με άλλες πρωτοπόρες ευρωπαϊκές περιφέρειες συμμετέχουμε στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα έξυπνης εξειδίκευσης (S3), αναφορικά με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και της καινοτομίας στον αγροδιατροφικό τομέα.
⦁ Προς αυτήν την κατεύθυνση, διοργανώσαμε τον περασμένο Νοέμβριο, δύο επιτυχημένες εκδηλώσεις στο πλαίσιο του έργου «HIGHER» αναφορικά με τα «Βέλτιστα Εργαλεία Πολιτικής για Έργα Υψηλής Καινοτομίας στις Ευρωπαϊκές Περιφέρειες», που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα “INTERREG EUROPE 2014-2020”. Μέσω του συγκεκριμένου έργου αναδεικνύεται η σπουδαιότητα της συνεργασίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα με έμφαση στους τομείς της αγροδιατροφής και του τουρισμού από όλες τις συμμετέχουσες ευρωπαϊκές χώρες.
⦁ Στο πλαίσιο αυτό, τον περασμένο Ιανουάριο στη Φλωρεντία, συνυπογράψαμε ως Περιφέρεια, μαζί με την Αγροδιατροφική Σύμπραξη Κεντρικής Μακεδονίας, ένα πολύ σημαντικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας και Ανταλλαγής Τεχνογνωσίας με την Περιφέρεια της Τοσκάνης της Ιταλίας, που αποτελεί ως γνωστόν, πρωτοπόρο ευρωπαϊκή περιφέρεια στον τομέα της αγροδιατροφής και του αγροτουρισμού. Οι Περιφέρειες Τοσκάνης και Κεντρικής Μακεδονίας, έχουν κοινά πεδία ενδιαφέροντος και προτεραιότητες στις Στρατηγικές Έξυπνης Εξειδίκευσης (RIS3) και επίσης είναι μέλη του δικτύου Ευρωπαϊκών Περιφερειών Καινοτομίας στη Γεωργία, τη Διατροφή και τη Δασοκομία. Ήδη οι δυο Περιφέρειες συνεργάζονται στενά στο πλαίσιο της Πλατφόρμας Έξυπνης Εξειδίκευσης για την Αγροδιατροφή (S3P Agri-Food) και τη Γεωργία Υψηλής Τεχνολογίας (‘High Tech Farming’).
⦁ Ένα σημαντικό πρωτόκολλο ευρύτερης συνεργασίας, με επιμέρους αναφορά στον αγροδιατροφικό τομέα, υπογράφηκε επίσης μεταξύ της Περιφέρειας μας και της κυβέρνησης της Αγίας Πετρούπολης της Ρωσίας.
⦁ Τέλος, σε συνεργασία με την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Harvard, συνδιοργανώσαμε, τον περασμένο Οκτώβριο στη Χαλκιδική, το 2ο Παγκόσμιο Συνέδριο «Μεσογειακής Διατροφής & Υγείας», όπου διακεκριμένοι καθηγητές παρουσίασαν τα αποτελέσματα πολυετών ερευνών για τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής στην ανθρώπινη υγεία, με ειδικές αναφορές σε εμβληματικά προϊόντα της μακεδονικής γης όπως την ελιά, το λάδι, τα γαλακτοκομικά και το κρασί.
⦁ Δεν είναι τυχαίο λοιπόν το ότι, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κατέκτησε το περασμένο έτος, τον τίτλο της «Επιχειρηματικής Περιφέρειας της Ευρώπης», ως αναγνώριση των προσπαθειών και του έργου που επιτελεί στον τομέα της καινοτομίας, της επιχειρηματικότητας και της εξωστρέφειας.

Ως Περιφέρεια, κάνουμε λοιπόν ότι περνάει από τα χέρια μας, για να στηρίξουμε, να βοηθήσουμε και να ενισχύσουμε άμεσα ή έμμεσα τους αγρότες και τους μεταποιητές αγροδιατροφικών προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας.

Ωστόσο, παρά τις προθέσεις μας, η κεντρική διοίκηση δυστυχώς, δημιουργεί διαχρονικά προσκόμματα και ανασχέσεις.

Δεν δείχνει την απαιτούμενη εμπιστοσύνη στις Περιφέρειες.

Δεν αποκεντρώνει ουσιαστικά δράσεις και αρμοδιότητες.

Καθυστερεί την υλοποίηση του απαιτούμενου θεσμικού πλαισίου, αλλά και ορισμένων διοικητικών πράξεων, που είναι προαπαιτούμενα για να λυθούν τα σημαντικά προβλήματα του αγροτικού κόσμου.

Όπως τόνισε και ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, προχθές στην εναρκτήρια ομιλία του, πρέπει το Υπουργείο, ως Κεντρική Διοίκηση, να λύσει τα χέρια των Περιφερειών.

Στην ουσία, να λύσει τα χέρια των αγροτών μας, των κτηνοτρόφων μας, των αλιέων μας. Να τους επιτρέψει επιτέλους να οργώσουν, να θερίσουν, να μαζέψουν τους καρπούς των κόπων τους, να ταΐσουν τα ζώα τους, να τρυγήσουν τα αμπέλια τους, να σηκώσουν τα δίκτυα τους.

Να μην ασχολούνται περισσότερο με τη γραφειοκρατία των αδειοδοτήσεων, των φορολογικών και ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων ή των επιδοτήσεων, όπως για παράδειγμα τελευταία, η μετακύληση της υποχρέωσης αναζήτησης του ΑΤΑΚ από τους ιδιοκτήτες της γης που μισθώνουν.

Σήμερα, η οικονομική βιωσιμότητα των αγροτών είναι αμφισβητήσιμη:

⦁ Οι υπερβολικές φορολογικές και ασφαλιστικές επιβαρύνσεις.
⦁ Το υψηλό κόστος της ενέργειας (πετρέλαιο και εξηλεκτρισμός), των λιπασμάτων, των φυτοφαρμάκων και των ζωοτροφών,
⦁ Η αδυναμία διάθεσης των προϊόντων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην αιγοπροβατοτροφία, που από τη μια γίνεται προσπάθεια διατήρησης της φέτας ως προϊόν Π.Ο.Π. σε όλες τις διεθνείς αγορές και από την άλλη δεν θα υπάρχουν τα κοπάδια να υποστηρίξουν την παραγωγή.
⦁ Η ιδιότυπη ομηρία των παραγώγων τεύτλου, οι οποίοι παραμένουν εγκλωβισμένοι λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στην Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης,
⦁ Οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή της διατιθέμενης παραγωγής, κατά παράβαση της νομοθεσίας,
⦁ Ο αθέμιτος ανταγωνισμός λόγω παράνομων ελληνοποιήσεων προϊόντων φυτικής και ζωικής προέλευσης.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ενδεικτικές καταστάσεις που προβληματίζουν έντονα τον αγροτικό μας κόσμο.
Όπως επίσης, ειδικότερα στον Τομέα της Γεωργίας, έντονο προβληματισμό για τους αγρότες της Κεντρικής Μακεδονίας δημιουργούν ενδεικτικά :
⦁ Η σημαντική έλλειψη διαθέσιμου νερού για τη Γεωργία, όπως π.χ. στη Χαλκιδική και στο Κιλκίς, σε συνδυασμό με τη λειψυδρία που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και την κατεύθυνση του προς άλλες μη παραγωγικές χρήσεις,
⦁ Το απαρχαιωμένο αρδευτικό δίκτυο, το οποίο τυχαίνει να είναι και το μεγαλύτερο σε επίπεδο χώρας. Ως Περιφέρεια έχουμε καταθέσεις 13 προτάσεις για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων και κατασκευών νέων εγγειοβελτιωτικών έργων.
⦁ Η σύγχυση που διαπιστώνεται στην εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας και εποπτείας των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων.
⦁ Οι καθυστερήσεις στον χαρακτηρισμό και αξιοποίηση των γεωθερμικών πεδίων για ενίσχυση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων,
⦁ Η απουσία κάλυψης του συνόλου της Κεντρικής Μακεδονίας, όσον αφορά στο πρόγραμμα ενεργούς χαλαζοπροστασίας και η ανάγκη επιμήκυνσης της χρονικής του διάρκειας.
⦁ Η μείωση της απαιτούμενης παραγόμενης ποσότητας βαμβακιού, για την ενεργοποίηση της συνδεδεμένης επιδότησης.
⦁ Η απουσία νομοθετικού πλαισίου διαχείρισης και παραχώρησης, από την Περιφέρεια, αγροτικών εκτάσεων στις ζώνες έργων, εκατέρωθεν των ποταμών.
⦁ Η ομηρία των ακτημόνων γεωργών, εξαιτίας των παλινωδιών και της απουσίας ξεκάθαρης χρονικής διάρκειας παράτασης των παραχωρούμενων εκτάσεων, με αποτέλεσμα τη σύγχυση και την αδυναμία ορθολογικής εκμετάλλευσης αυτών.
⦁ Η αδυναμία ολοκλήρωσης της παραχώρησης και εκμίσθωσης κοινόχρηστων γεωργικών εκτάσεων, άνω των 100 στρεμμάτων.

Στον Τομέα της Κτηνοτροφίας σημαντικά προβλήματα δημιουργούν ενδεικτικά:

⦁ Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου, προκειμένου οι Περιφέρειες να καταρτίσουν τα διαχειριστικά σχέδια των βοσκοτόπων,
⦁ Η αδυναμία πλήρους χαρτογράφησης και νομιμοποίησης των σταβλικών εγκαταστάσεων, εξαιτίας των αλλαγών που έχουν προκύψει τόσο στο ιδιοκτησιακό - κτηριακό καθεστώς όσο και στην αλλαγή δυναμικότητας του ζωικού κεφαλαίου,
⦁ Η απουσία προγράμματος μετεγκατάστασης σταβλικών εγκαταστάσεων,
⦁ Η αδυναμία υλοποίησης του προγράμματος εκρίζωσης των ζωοανθρωπονόσων βρουκέλωσης – φυματίωσης, καθώς και τροποποίησης των προϋποθέσεων αποζημίωσης κτηνοτρόφων για να επιτευχθεί η εξυγίανση του ζωικού κεφαλαίου,
⦁ Η μη έγκαιρη προμήθεια εμβολίων και αντιδραστηρίων για την εφαρμογή των προγραμμάτων εξυγίανσης ζωικού κεφαλαίου,
⦁ Η απουσία κατάρτισης ενός ολοκληρωμένου εθνικού προγράμματος για την διαχείριση των νεκρών ζώων,

⦁ Τέλος, η υποστελέχωση των κτηνιατρικών υπηρεσιών, ζήτημα για το οποίο η χώρα παραπέμφθηκε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, σε συνδυασμό με την αδυναμία επίλυσης των δημοσιονομικών αγκυλώσεων, αποζημίωσης για τους απαιτούμενους ελέγχους. Οι ίδιες αγκυλώσεις εγκλωβίζουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του συνόλου των γεωτεχνικών υπαλλήλων, η συμβολή των οποίων είναι νευραλγική για την ορθολογική λειτουργία και έλεγχο της αγροτικής παραγωγής και οικονομίας.

Στον Τομέα της Αλιείας ενδεικτικά προβλήματα εντοπίζονται :
⦁ Στην καθυστέρηση οριοθέτησης και έγκρισης των ΠΟΑΥ (Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών),
⦁ Στην αναχρονιστική αλιευτική νομοθεσία, κυρίως όσον αφορά στην επαγγελματικότητα των αλιέων, καθώς και στις αδειοδοτήσεις και μεταβιβάσεις αλιευτικών σκαφών.
⦁ Στον περιορισμένο αριθμό ειδικών αδειών αλίευσης μεγάλων πελαγικών ιχθύων, όπως ο τόνος.
⦁ Στην απουσία κάλυψης από πλευράς του ΕΛΓΑ, ζημιών σε αλιευτικά δίκτυα από κητώδη (δελφίνια, φώκιες κ.ά.)

Σημαντικά προβλήματα, τέλος, εντοπίζονται κατά την υλοποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.):
⦁ Το Υπουργείο έχει κρατήσει αποφασιστικές αρμοδιότητές σε κρίσιμα στάδια, όπως οι προσκλήσεις, οι παρατάσεις, τα κριτήρια μοριοδότησης, με αποτέλεσμα εμβληματικοί κλάδοι για την Περιφέρειά μας, να μην προκρίνονται προς ενίσχυση, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τη ριζοκαλλιέργεια, τη μελισσοκομία, την αγελαδοτροφία ή την πτηνοτροφία.
⦁ Τα εκχωρούμενα ποσά του ΠΑΑ δεν ανταποκρίνονται στη δυναμικότητα της Περιφέρειας μας, αφού θα έπρεπε να ανέρχονται αναλογικά στο 25% του συνόλου των ενισχύσεων, όσο είναι δηλαδή το ποσοστό συμμετοχής της Περιφέρειάς μας στο αγροτικό ΑΕΠ.
⦁ Παρά την πρόσφατη υπερδέσμευση στο πρόγραμμα των Νέων Γεωργών, 750 νέοι άνθρωποι στην Κεντρική Μακεδονία εξακολουθούν να μένουν εκτός ενισχύσεων. Ευχόμαστε η άδικη και άνιση μεταχείριση μεταξύ των Περιφερειών να αποκατασταθεί. Να μην μείνει κανείς νέος που καλύπτει τη βάση της μοριοδότησης εκτός ενισχύσεων, δεδομένου ότι δεν μιλάμε για ένα πρόγραμμα ανέργων. Στόχος είναι να βοηθηθούν νέοι κατ’επάγγελμα αγρότες «να ανοίξουν τα φτερά τους».
⦁ Δυστυχώς βλέπουμε αυτή η λανθασμένη, μη αναλογική κατανομή, να επαναλαμβάνεται και στα Σχέδια Βελτίωσης υφιστάμενων εκμεταλλεύσεων, όπου τα διαθέσιμα κονδύλια είναι πολύ περιορισμένα, ενώ υπάρχει έντονο ενδιαφέρον ένταξης από τους αγρότες.
⦁ Επίσης, για πρώτη φορά φέτος στην Περιφέρεια μας υλοποιείται το πρόγραμμα Νιτρορύπανσης, δυστυχώς όμως στην πράξη αποδείχτηκε ότι πολύ μικρός αριθμός γεωργικών εκτάσεων, μπορεί ουσιαστικά να ενταχθεί .
⦁ Τέλος, όσον αφορά στο μέτρο της μεταποίησης αγροτικών προϊόντων, το Υπουργείο δεν έχει ακόμη προβεί στην κατανομή των πόρων μεταξύ των Περιφερειών, ώστε να ανοίξει η πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων.

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
⦁ Το στοίχημα για τους αγρότες, τους κτηνοτρόφους και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα, μπορεί να κερδηθεί.
⦁ Ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε.
⦁ Και έχουμε επίσης τη διάθεση και τη δυνατότητα να συνδράμουμε την κεντρική διοίκηση, προκειμένου να ξεπεράσει τις όποιες αγκυλώσεις και καθυστερήσεις.
⦁ Η συνεργασία χωρίς παρωπίδες και ιδεολογικές εμμονές μπορεί να επιλύσει προβλήματα και να φέρει αποτελέσματα.
⦁ Αρκεί όλοι εμείς, μέσα από τις δικές μας συνέργειες, την υγιή και εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ μας, να σπεύσουμε ώστε να καταφέρουμε, σε πείσμα των καιρών, να τρέξουμε ορθολογικά τις όποιες διαδικασίες, προκειμένου η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας που όλοι ευαγγελιζόμαστε και τόσο έχει ανάγκη η οικονομία, η κοινωνία, η χώρα, να λάβει γρήγορα σάρκα και οστά!

Αξιότιμε, κύριε Υπουργέ!
Αγαπητέ κύριε Αποστόλου,

Σας καλώ λοιπόν στο βήμα,

⦁ να μας δώσετε τις δικές σας απαντήσεις στους προβληματισμούς που απασχολούν τον αγροτικό κόσμο της Κεντρικής Μακεδονίας,
⦁ να μας αναλύσετε τη δική σας οπτική υλοποίησης του οράματος για την Αγροτική Ανάπτυξη και την Παραγωγική Ανασυγκρότηση».

 

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.