Παρουσίαση του λιμένα της Σκύρου στο συνέδριο των GREEN PORTS στο Όσλο

Η πρόσκληση από την Isabelle Ryckbost, Secretary General at ESPO, του Προέδρου του Λ.Τ Σκύρου ως ομιλητή στο συνέδριο Green Port Cruise & Congress ήρθε να επιβραβεύσει τις καταβαλλόμενες προσπάθειες  και να επιβεβαιώσει πόσο αξιοπρόσεκτο είναι το μικρό λιμάνι της Σκύρου στην εγχώρια και διεθνή λιμενική κοινότητα.

Οικοδεσπότης του συνεδρίου ήταν το λιμάνι του Οσλο και ο κος Ingvar M. Mathisen, Port Director, Port of Oslo. Στο συνέδριο συμμετείχαν Environmental managers and planners, Harbour masters, Logistics managers, Energy managers, Sustainability and corporate social responsibility executives from ports, Terminal operators, Shipping lines, Shippers, Logistics companies και δεκάδες από υψηλά στελέχη που εκπροσωπούσαν λιμάνια όπως του Σιάτλ, Αμβούργου, Βαρκελώνης, Κοπεγχάγης, Γένοβας, Κίελου, Λίβερπουλ, Μάλμο, Νέας Υόρκης, Άμστερνταμ, Πειραιά, Μπέργκεν, Γκέτεμποργκ, Βαλένθια, Λα Κορούνα, Ρότερνταμ, Μασσαλίας, Γκντάνσκ ..κ.α.

Το Λιμάνι της Λιναριάς είναι το μικρότερο μέλος του δικτύου των 114 Ευρωπαϊκών «πράσινων» Λιμανιών «ECO PORTS». Το λιμάνι της Λιναριάς με τις μικρές του δυνάμεις και χωρίς προσωπικό από το 2008 έχει καταφέρει να βρίσκεται στην καταγεγραμμένη πρωτοπορία των εξελίξεων με δεκάδες Εθνικές και διεθνείς βραβεύσεις, είτε αυτές αφορούν τη λιμενική διαχείριση και τις υποδομές είτε τις τουριστικές επιδόσεις και την περιβαλλοντική του εικόνα.

Το Λιμάνι της Λιναριάς εφαρμόζει τις προβλεπόμενες περιβαλλοντικές οδηγίες και σχέδια διαχείρισης, κατέχει την μοναδική στη Χώρα ΓΑΛΑΖΙΑ ΣΗΜΑΙΑ σε Δημόσιο τουριστικό Λιμένα με Δημόσιο διαχειριστή (Λ.Τ Σκύρου), εφαρμόζει περιβαλλοντικές πολιτικές, όπως με τη συμπίεση και διάθεση ανακυκλώσιμων υλικών, με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, με τη μείωση της κατανάλωσης ύδατος και καθαρισμό του λιμένα με ηλεκτρικό απορροφητικό μηχάνημα καθαρισμού και από το 2015 με τη συνεργασία με το τμήμα περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και από το 2019 με το τμήμα Περιβάλλοντος και Δημόσιας Υγείας του πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής συνεργασία γνωστή ως «SKYROS PROJECT».

Επικεφαλής και των δύο Πανεπιστημιακών τμημάτων ήταν και είναι αντίστοιχα, η καθηγήτρια Περιβάλλοντος & περιβαλλοντικής επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και καθηγήτρια Περιβαλλοντικής Επικοινωνίας και Εκπαίδευσης του τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής κα Κωνσταντίνα Σκαναβή και συνιδρύτρια του δημοφιλούς “SKYROS PROJECT”, του προγράμματος συνεργασίας με το Λιμενικό ταμείο Σκύρου το οποίο συμπληρώνει  5 χρόνια εγχώριας και διεθνούς παρουσίας.

Όπως είναι γνωστό μεγάλο ρόλο στο περιβαλλοντικό προφίλ του λιμανιού αποδίδεται στο καινοτόμο «SKYROS PROJECT».

Έτσι εκτός της παρουσίασης του πρόεδρου του Λ.Τ Σκύρου Κυριάκου Αντωνόπουλου προστέθηκε και η παρουσίαση  της καθηγήτρια περιβάλλοντος κα Κωνσταντίνας Σκαναβή. Η παρουσίαση της ΣΚΥΡΟΥ απαντούσε στο ερώτημα της ειδικής συνεδρίας “What can small ports do to increase efficiency and drive sustainability outcomes”, «έκλεψε» την παράσταση και έκανε αίσθηση ανάμεσα σε πάνω από 200 παρουσιάσεις που έγιναν στο συνέδριο το οποίο είναι και το μεγαλύτερο και πιο σημαντικό Ευρωπαϊκό συνέδριο για τα λιμάνια.

Ο συντονιστής του συνεδρίου κος Christopher Woodridge αμέσως μετά το τέλος της παρουσίασης διένειμε ερωτηματολόγιο προς στους συνέδρους με το ερώτημα «τι μπορούν τα μεγάλα λιμάνι να κάνουν για την Λιναριά και τα μικρά λιμάνια και πως μπορεί το παράδειγμα της Σκύρου να βρει πεδίο εξέλιξης και μετάδοσης και σε άλλα λιμάνια.

Να σημειωθεί ότι πέρα από τα αμιγώς λιμενικά και περιβαλλοντικά θέματα της παρουσίασης του Λιμένα Λιναριάς και του Skyros Project, κατά την εισαγωγή της παρουσίασης έγινε προβολή της Σκύρου με διαφάνειες σχετικές με τη ΣΝΕ, με τα προϊόντα της Σκύρου, τον πολιτισμό, την αποκριά, την κτηνοτροφία, τις παραλίες τα αξιοθέατα, το τουριστικό προϊόν κ.α. αποσπώντας το θαυμασμό των συνέδρων.

Το συνέδριο εμπλουτίστηκε με το καθιερωμένο δείπνο στο διάσημο εξειδικευμένο εστιατόριο θαλασσινών Tjuvholmen Sjømagasin, αλλά και μια ξεχωριστή εμπειρία και ξενάγηση του λιμανιού του Οσλο από θαλάσσης, επιβαίνοντας στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό πλοίο του κόσμου το «KONGEN” μεταφορικής ικανότητας 600 ατόμων και το οποίο  χρησιμοποιείται για τη μεταφορά επιβατών από τον λιμένα του Όσλο προς και από τα μικρά νησιά του κόλπου του Οσλο.

Η πόλη και το λιμάνι του Οσλο χαρακτηρίζονται από εντυπωσιακές τεχνολογικές εφαρμογές, αρχιτεκτονική αιχμής, υπέροχα παραδοσιακά κτίρια, καινοτομία σε κάθε πεδίο, πλήρη απουσία θορυβωδών δίκυκλων και ΙΧ, ευρεία χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και κάθε είδους, ποδηλάτων, αλλά και παροιμιώδη ακρίβεια.

Ο στόχος που έχουν θέσει οι Νορβηγοί για αποκλειστική κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2025 και για μηδενικές εκπομπές των πλοίων που πλέουν στα φιόρδ το 2026 δείχνουν ρεαλιστικοί.

Όταν υπάρχουν ορθές πολιτικές και οι πόροι χρησιμοποιούνται προς το περιβαλλοντικό όφελος αλλά και την περιβαλλοντική ασπίδα των επομένων γενεών, το κλίμα της γενικευμένης απαισιοδοξίας μειώνεται.

Το συνέδριο του Οσλο χαρακτηρίστηκε από παρουσιάσεις λιμενικής ανάπτυξης και των κερδών των τεράστιων λιμανιών αλλά και τεχνολογικών καινοτομιών στην κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος  με τη δυνατότητα χρηματοδοτήσεων να μην είναι πρόβλημα.

Και από την άλλη απουσίασαν τα μικρά λιμάνια της καθημερινότητας και της πραγματικότητας ενός άλλου κόσμου. Η παρουσία του λιμανιού της Λιναριάς εκπροσώπησε την αγχώδη καθημερινότητα της λιμενικής επιβίωσης με ανύπαρκτα μέσα, με προσωπικές δεσμεύσεις και εθελοντισμούς, με συνεργασίες ευαισθητοποίησης και καθημερινό αγώνα για μικροκατακτήσεις των αυτονόητων.

Αναφέρθηκε από τους συντονιστές, ότι θα έπρεπε να προγραμμάτιζαν ως πρώτη παρουσίαση του συνεδρίου αυτή του Λ.Τ Σκύρου! Ακόμα και αυτό ας είναι ένα πρώτο βήμα της αναγνώρισης και της ενίσχυσης των προσπαθειών των μικρών λιμανιών. Η πρόταση του προέδρου του Λ.Τ Σκύρου να «υιοθετούνται» τα  προοδευτικά μικρά λιμάνια από τα μεγαλύτερα ώστε να τους παρέχεται τεχνογνωσία, χρηματοδότηση και περιβαλλοντική βοήθεια, έγινε δεκτή θετικά και θα τεθεί στο τραπέζι των προσεχών συζητήσεων.

 

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.