«Πράσινο φως» για τον νέο τρόπο λειτουργίας του Πάρκου Τρίτση

του Θοδωρή Καραουλάνη

Το μεγαλύτερο αστικό πάρκο της χώρας, το Πάρκο Τρίτση, απέκτησε επιτέλους κανονισμό λειτουργίας, με τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της σχετικής ΚΥΑ των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη και Σωκράτη Φάμελλου.

Ο κανονισμός έρχεται να βάλει κανόνες και διαδικασίες στον τρόπο λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης Μητροπολιτικού Πάρκου Περιβαλλοντικών και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων και Ανάπτυξης Κοινωνικής Οικονομίας «Αντώνης Τρίτσης», στον οποίο έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και εκμετάλλευσης του περίφημου Δημόσιου Κτήματος «Πάρκο Τρίτση» στη θέση «Πύργος Βασιλίσσης» που βρίσκεται μεταξύ δύο (πλέον) δήμων: κυρίως του Δήμου Ιλίου και του Δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού (μικρότερο τμήμα).

Ο Φορέας Διαχείρισης είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που έχει συσταθεί με το νόμο 4414/2016 (Α’ 149) και αλλεπάλληλες τροποποιήσεις του, έχει κοινωφελή χαρακτήρα, είναι μη κερδοσκοπικός και εποπτεύεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας., γεγονός που δημιουργεί ορισμένες δυσλειτουργίες (γραφειοκρατία) αλλά διασφαλίζει το δημόσιο χαρακτήρα και την χρηματοδότηση του πάρκου, για τα οποία έρχεται να βάλει διαδικασίες και να δώσει κατευθύνσεις ο κανονισμός που εγκρίθηκε.

Θυμίζουμε ότι το πρώτο, πανελλαδικά, αστικό Πάρκο που απέκτησε Κανονισμό ήταν το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι πριν έναν περίπου χρόνο, καθώς ο δήμαρχος Γιώργος Μαρκόπουλος είχε βάλει το θέμα ψηλά στην ατζέντα του, καθώς είναι ίσως το πιο πολυσύχναστο πάρκο στην πόλη της Αθήνας.

Γιατί υπάρχει ο κανονισμός
Με τον Κανονισμό καθορίζονται οι κανόνες λειτουργίας του Πάρκου, οι επιτρεπόμενες χρήσεις και δραστηριότητες που επιτρέπονται ή απαγορεύονται μέσα σε αυτό - και οι προϋποθέσεις τους ώστε να εξυπηρετείται η επιτέλεση των σκοπών του. Τίθεται ένα πλαίσιο κανόνων και αρχών για την εύρυθμη λειτουργία του Πάρκου, την καλή συντήρηση των εγκαταστάσεων και των φυτεύσεων του χώρου, την εκμίσθωση των ακινήτων εντός του Πάρκου, που προορίζονται για το σκοπό αυτό, την παραχώρηση χώρων κ.λπ. Επίσης, με την εφαρμογή του Κανονισμού, επιδιώκεται η ρύθμιση των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων των επισκεπτών του Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης» που αφορούν: στην ασφάλειά τους κατά τη χρήση του χώρου, στη βέλτιστη χρήση του χώρου ούτως ώστε να προστατεύεται η δημόσια περιουσία, στην αρμονική συνύπαρξη όλων των επισκεπτών ούτως ώστε να αποκομίζεται το βέλτιστο ψυχολογικό και αισθητικό αποτέλεσμα από τη χρήση του χώρου, στη διασφάλιση της καθαριότητας του χώρου και της δημόσιας υγείας, στην αξιοποίηση και ανάδειξη του χώρου ως πόλου έλξης.
Μπορείτε να διαβάσετε το σύνολο του κανονισμού εδώ.

Βασικές προβλέψεις που μας αφορούν όλους

Η πρώτη και κύρια πρόβλεψη που αφορά κυρίως τους πολίτες και επισκέπτες και αναφέρεται στον κανονισμό είναι ότι «Η είσοδος στο Πάρκο είναι ελεύθερη καθ’ όλο το 24ωρο». Δεν συνηθίζεται κάτι τέτοιο στα περισσότερα αστικά πάρκα (Άλσος Βεΐκου, Εθνικός Κήπος, Πεδίον Άρεως κλπ) που τις νυχτερινές ώρες (περισσότερες ή λιγότερες για το καθένα) είναι κλειστά. Ωστόσο η δυναμική του Πάρκου Τρίστση υποχρεώνει τον φορέα να το κρατά ανοιχτό όλο το 24ωρο, μαζί με την ανάγκη να υποστηριχθούν και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν εντός του – και οι χώροι εκδηλώσεων. Βέβαια, στον κανονισμό αναφέρεται ότι ο Φορέας μπορεί να περιορίσει την πρόσβαση των επισκεπτών σε μέρος των χώρων για διαφόρους λόγους (ασφάλειας, λειτουργίας, προστασίας του περιβάλλοντος κλπ).

Η δεύτερη σημαντική πρόβλεψη είναι η αναφορά σε οργανωμένες επισκέψεις (σχολεία, φορείς κλπ) που είναι ιδιαίτερα σημαντική και φυσικά επιτρέπεται – πάντα βέβαια με «άδεια»… Όπως αναφέρεται «ενθαρρύνεται κατόπιν έγκαιρης ενημέρωσης και έγκρισης της αρμόδιας υπηρεσίας του Φορέα Διαχείρισης η πραγματοποίηση οργανωμένων εκδρομών και δράσεων στο Πάρκο υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα:
α) Η πραγματοποίηση σχολικών εκδρομών αλλά και εν γένει κάθε είδους εκδρομών στο Πάρκο,
β) Η πραγματοποίηση εθελοντικών δράσεων στο χώρο, όπως καλλιτεχνικά graffities, φυτεύσεις, καθαρισμοί, δημιουργία ροδώνων κ.λπ., «μετά από σχετική άδεια του ΦΔ, κατόπιν γνωμοδότησης της αρμόδιας υπηρεσίας».
γ) Η πραγματοποίηση από διαφόρους φορείς εκπαιδευτικών και περιβαλλοντικών δράσεων στο Πάρκο όπως π.χ. δημιουργία εκπαιδευτικού λαχανόκηπου, τέχνη κλαδέματος, αρχές κομποστοποίησης, κ.λπ., «μετά από σχετική άδεια του ΦΔ».

Επίσης αξίζει να σημειώσουμε ότι επιτρέπονται ρητώς η λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (σύμφωνα με τον εγκεκριμένο σχεδιασμό προφανώς) τα οποία ήδη υπάρχουν αλλά και η διεξαγωγή πολιτιστικών εκδηλώσεων. Είναι γνωστό άλλωστε ότι το ετήσιο Φεστιβάλ ΚΝΕ –Οδηγητή γίνεται μόνιμα εδώ και λίγα χρόνια στο Πάρκο Τρίτση, προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες. Βέβαια στο θέμα των εκδηλώσεων υπάρχουν, δικαιολογημένα, ρητές εξαιρέσεις για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος και για να αποφευχθούν καταχρήσεις του δημόσιου χαρακτήρα της έκτασης. Έτσι απαγορεύονται ρητά η «πραγματοποίηση χορών, γλεντιών, συνεστιάσεων και άλλων εκδηλώσεων που αντίκεινται στις διατάξεις του Παρόντος Κανονισμού και δεν συνάδουν με το χαρακτήρα του Πάρκου». Κάτι είναι και αυτό…

Εντυπωσιακές ελλείψεις και προβλέψεις

Μια που αναφερθήκαμε σε φορείς, εντυπωσιάζει ιδιαίτερα ωστόσο ότι από τον κανονισμό, που φαίνεται να είναι ένα τυπικό κείμενο, απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στις οργανώσεις που δρουν και προφυλάσσουν τόσα χρόνια το πάρκο, παρά τις περιπέτειες που αντιμετώπισε. Υπάρχουν μόνο γενικές αναφορές σε παραχωρήσεις σε ΜΚΟ με ή χωρίς αντάλλαγμα και με αυστηρούς όρους, ενώ απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά για παράδειγμα στο Σώμα Ελλήνων Προσκόπων που έχουν παρουσία δεκαετιών στο Πάρκο και διατηρούν και πανελλήνιο εκπαιδευτικό κέντρο στην περιοχή.

Επίσης εντυπωσιάζει η γενική απαγορευτική πρόβλεψη ότι «δεν επιτρέπεται η φωτογράφιση και κινηματογράφηση για εμπορικούς σκοπούς χωρίς άδεια από την αρμόδια υπηρεσία του Πάρκου». Είναι διάταξη που συνηθίζεται μόνο σε χώρους ειδικών καθεστώτων (στρατιωτικούς χώρους, εγκαταστάσεις ασφαλείας κλπ) και όχι σε Πάρκα και χώρους περιβαλλοντικής προστασίας. Ειδικά σήμερα που τα όρια μεταξύ εμπορικής και μη εμπορικής χρήσης, με τη χρήση των social media είναι δυσδιάκριτα: για παράδειγμα ένας εκλεγμένος σε δήμο ή στη Βουλή μπορεί να βγάλει selfie στο πάρκο με φόντο τη βλάστηση αλλά ένας ελεύθερος επαγγελματίας ή επιχειρηματίας που τον συνοδεύει δεν μπορεί, με βάση τον κανονισμό. Παράλληλα εντυπωσιάζει ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις (πχ για φωτορεπόρτερς κλπ) ενώ γίνονται ειδικές αναφορές σε εκδηλώσεις κλπ. Πάντως ελλείψει μηχανισμού βεβαίωσης των παραβάσεων «φωτογράφισης», η μόνη λύση για τον φορέα είναι να κυνηγήσει τους «παραβάτες». Πάντως τυπικά όλοι πρέπει να παίρνουν «άδεια από την υπηρεσία» – κάτι που, έτσι, δικαιολογεί και την ύπαρξη γραφειοκρατικού μηχανισμού…

Τα έργα που θα γίνουν

Τα οποιαδήποτε έργα, κατασκευές και διαμορφώσεις υπαίθριας αναψυχής πρέπει να γίνονται με βάση τις αρχές αρχιτεκτονικής του τοπίου, του βαθμού αντοχής του φυσικού περιβάλλοντος για δραστηριότητες υπαίθριας αναψυχής και γενικότερα με γνώμονα το ελάχιστο οικολογικό αποτύπωμα. Απαγορεύεται οποιαδήποτε επίστρωση με σκληρές επιφάνειες πλην των αναγκαίων πακτώσεων έργων υποδομής και των αυλάκων περισυλλογής νερού για την τροφοδοσία των λιμνών. Τα υλικά πρέπει να είναι φιλικά προς το περιβάλλον, όπως ξύλο, πέτρα κ.α. και να ισχύουν οι αρχές της αναστρεψιμότητας των παρεμβάσεων.

Πιο συγκεκριμένα επιτρέπονται:

α) Οι περιτοιχίσεις ή εξωτερικές περιφράξεις με τον αναγκαίο αριθμό κύριων και δευτερευόντων εισόδων,
β) Η κατασκευή, ανακατασκευή και αποκατάσταση έργων υποδομής (υδροδότηση, άρδευση, αντιπυρική προστασία, γεωτρήσεις, δεξαμενές εξυπηρέτησης της άρδευσης, διαμορφώσεις εδάφους, τοίχοι αντιστήριξης ή υποστήριξης για τη δημιουργία πλατωμάτων, έργα αποστράγγισης και παροχέτευσης των ομβρίων υδάτων ή έργα ανακύκλωσης αυτών κ.α.),
γ) Η διαμόρφωση χώρων υπαίθριου γεύματος (πικ-νικ) με καθιστικά, τραπεζοκαθίσματα, πέργκολες, κρήνες κ.α. χωρίς εγκαταστάσεις για ψήσιμο,
δ) Η διαμόρφωση χώρων θέασης με κιόσκια, παρατηρητήρια κ.α.,
ε) Η ανάπτυξη πεδίων με παγκάκια, φωτισμό και καλάθια απορριμμάτων,
στ’) Η κατασκευή πυροφυλάκειων,
ζ) Η κατασκευή και συντήρηση πεζοδρόμων, μονοπατιών πεζοπορίας, περιήγησης και άθλησης,
η) Η διαμόρφωση διαδρόμων για ΑΜΕΑ,
θ) Η κατασκευή και λειτουργία Κέντρων Πληροφόρησης Επισκεπτών,
ι) Η ανάπτυξη χώρων αθλοπαιδιών σε διάκενα βλάστησης με πρόχειρη εγκατάσταση αφαιρούμενων μέσων, όπως μπασκέτες, φιλέ, κ.α. για περιστασιακή χρήση, υπό την προϋπόθεση ότι δεν προκαλούνται επιφάνειες συμπιεσμένου χώματος και δεν παρεμποδίζεται η ανάπτυξη της βλάστησης,
ια) Η σήμανση του χώρου (πινακίδες ενημέρωσης, κατευθύνσεων, πληροφόρησης κ.α.),
ιβ) Η κατασκευή ποδηλατόδρομων με απλή διαμόρφωση χωμάτινων διαδρομών,
ιγ) Οι χωματουργικές εργασίες ισοπέδωσης και διαμόρφωσης του εδάφους με σκοπό την αποκατάσταση εκχερσωμένων εδαφών και τη λήψη μέτρων για την προστασία του εδάφους από διαβρώσεις.,
ιδ) Η διάστρωση κηπαίου χώματος για την βελτίωση του εδάφους,
ιε) Η εγκατάσταση μικρών, ξύλινων λυομένων οικημάτων που θα χρησιμοποιούνται ως καντίνες με απλή διάθεση αναψυκτικών, νερών, σάντουιτς και συναφών ειδών για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών στις θέσεις αναψυχής.

Το πλαίσιο αυτό του κανονισμού ορίζει ένα αυστηρό πλαίσιο για την προστασία του χώρου, τουλάχιστον σε πρώτο, άμεσο, χρόνο. Θυμίζουμε όμως ότι όπως αποκάλυψε η Greenagenda για την περιοχή ετοιμάζεται Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την ανάπτυξη του Πάρκου, όπου κατά την προέγκριση προβλέπεται σχεδόν διπλάσιος συντελεστής δόμησης από τα υπάρχοντα κτίρια. Και ένα ΕΧΣ είναι πολύ πιο ισχυρό νομικά κείμενο (αφού εν τέλει εκδίδεται Προεδρικό Διάταγμα) ενώ μια υπουργική απόφαση, όπως ο κανονισμό, μπορεί να αλλάξει μέσα σε λίγες ώρες…

Επίσης στον κανονισμό προβλέπεται ότι ο ΦΔ μεριμνά για την επέκταση των φυτεμένων εκτάσεων του Πάρκου και για την πύκνωση και εμπλουτισμό των ήδη φυτεμένων εκτάσεων με δένδρα και θάμνους. Στις φυτεύσεις πρέπει να κυριαρχούν τα αυτόχθονα είδη ή είδη του μεσογειακού κλίματος. Βασικά κριτήρια επιλογής των δέντρων και φυτών θα πρέπει, πέραν του αισθητικού αποτελέσματος να αποτελούν επίσης η ανθεκτικότητά τους στην ατμοσφαιρική ρύπανση, οι περιορισμένες εδαφικές απαιτήσεις τους αλλά και η παραγωγή τροφής για τα πουλιά που φιλοξενούνται στο Πάρκο. Μπορούν να δημιουργούνται δενδρώνες ή θαμνώνες με είδη της αττικής χλωρίδας ή και προσομοιώσεις ειδών οικοτόπων για λόγους περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Οι φυτεμένες εκτάσεις πρέπει να διαχωρίζονται από τους διαδρόμους περιπάτου και να τοποθετείται ειδική σήμανση για την απαγόρευση εισόδου. Ειδικά οι θέσεις, στις οποίες έχουν καταγραφεί ενδημικά και προστατευόμενα είδη χλωρίδας, πρέπει να οριοθετούνται σε ικανή περίμετρο με φυσικά υλικά και να τοποθετείται η σχετική σήμανση ώστε να μην είναι προσβάσιμες για λόγους προστασίας. Τέλος ο ΦΔ οφείλει να δημιουργήσει και να συντηρεί φυτώριο με δασικά και καλλωπιστικά είδη.

Οι λεπτομέρειες για όλα τα παραπάνω έργα και διαμορφώσεις, και ο τρόπος λειτουργίας τους, επαφίεται σε αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Φορέα, δίνοντας και την απαραίτητη ευελιξία.

Η εκμετάλλευση των χώρων

Ξεχωριστή ενότητα και μάλιστα τεράστια σε έκταση στον κανονισμό είναι τα θέματα που αφορούν την εκμετάλλευση των χώρων του Πάρκου και τις διαδικασίες που ακολουθούνται, τις προϋποθέσεις, τους όρους κλπ.

Οι υπαίθριες και κτιριακές υποδομές του Πάρκου που παραχωρούνται για την πραγματοποίηση πολιτιστικών και άλλων συναφών εκδηλώσεων, που συνάδουν με το χαρακτήρα του Πάρκου, είναι οι ακόλουθες:

α) Το ανοικτό θέατρο,
β) Το μικρό ανοικτό θέατρο,
γ) Ο χώρος μεταξύ των κτιρίων της οθωνικής περιόδου (ανατολικά του καναλιού),
δ) Ο αύλειος χώρος και οι αίθουσες εκθέσεων και εκδηλώσεων του Κέντρου Περιβάλλοντος και Επιστημών.

Το ΔΣ του ΦΔ μπορεί, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή του, να εγκρίνει την παραχώρηση και άλλων χώρων του Πάρκου για την πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων μείζονος σημασίας, πανελλαδικής ή μητροπολιτικής εμβέλειας και όλα αυτά ακολουθούν συγκεκριμένες και αυστηρές διαδικασίες που αναφέρονται λεπτομερών στον Κανονισμό.

Ξεχωριστό, ολόκληρο, κεφάλαιο αποτελεί το θέμα των εκμισθώσεων χώρων και των παραχωρήσεων χρήσεων των χώρων. Καθώς όλα αυτά δημιουργούν έσοδα για τον φορέα, περιγράφονται αναλυτικά στον κανονισμό και καλύπτουντ συνολικά τη μισή έκτασή του…

Υποχρεώσεις και δικαιώματα για τους επισκέπτες του Πάρκου

Αξίζει όμως να παραθέσουμε τις προβλέψεις του κανονισμού για τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των επισκεπτών του Πάρκου. Όπως αναφέρεται, η συμπεριφορά των επισκεπτών σε ό, τι αφορά στην ασφάλειά τους, στην προστασία των υποδομών του Πάρκου, στην προστασία και ανάπτυξη των φυτεύσεων και στη συνύπαρξη με τους άλλους επισκέπτες, πρέπει να είναι η βέλτιστη δυνατή, ούτως ώστε να διατηρείται ο χώρος σε άριστη κατάσταση και να μπορεί να προσφέρει σε βάθος χρόνου, ασφαλή και ευχάριστη αναψυχή σε όλους τους πολίτες.

Με το σκεπτικό αυτό, οι επισκέπτες του Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης» έχουν συγκεκριμένα τις εξής υποχρεώσεις και δικαιώματα κατά την προσέγγιση και χρήση του χώρου:

1. Οι είσοδοι και οι οδοί πρόσβασης προς τον χώρο του Πάρκου πρέπει να παραμένουν πάντα ελεύθερες ούτως ώστε να είναι δυνατή η προσέγγιση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (π.χ. πυροσβεστικού, ασθενοφόρου κ.λπ). Ως εκ τούτου απαγορεύεται η στάθμευση μπροστά από τις εισόδους του Πάρκου.
2. Η στάθμευση των οχημάτων εντός του Πάρκου επιτρέπεται μόνο στους ειδικά διαμορφωμένους για το σκοπό αυτό χώρους, ήτοι στους υπαίθριους χώρους στάθμευσης που εκτείνονται έμπροσθεν των πέντε ( 5) κυρίων εισόδων του Πάρκου.
3. Δεν επιτρέπεται η είσοδος μηχανοκίνητων οχημάτων (μοτοποδηλάτων, μοτοσυκλετών, αυτοκινήτων, κ.λπ.) στο Πάρκο. Επιτρέπεται η είσοδος ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ΑΜΕΑ.
4. Τα μικρά παιδιά που επισκέπτονται τον χώρο πρέπει να συνοδεύονται και να επιτηρούνται από ενήλικα άτομα. Για κάθε τυχόν ζημιά στο χώρο, που προκύψει από ανήλικο παιδί, ηθελημένη ή από αμέλεια, υπεύθυνος θεωρείται ο ενήλικας συνοδός του ή τα πρόσωπα που ασκούν τη γονική μέριμνα στο παιδί.
5. Επιτρέπεται η είσοδος και χρήση ποδηλάτων, πατινιών κ.λπ. στο χώρο του Πάρκου, περιοριζόμενη όμως αποκλειστικά στους χώρους που θα προβλεφθούν για το σκοπό αυτό και με τέτοιο τρόπο (ταχύτητες, ελιγμοί κ.λπ.), ώστε να μην εμποδίζεται η κίνηση και χρήση του χώρου από τους πεζούς.
6. Οι πεζοί χρήστες του Πάρκου έχουν προτεραιότητα έναντι των εποχούμενων. Σε περίπτωση ατυχήματος που αφορά σε πεζό επισκέπτη, αποκλειστική ευθύνη φέρουν οι εποχούμενοι επί τροχήλατου (ποδήλατο).
7. Επιτρέπονται γενικά οι αθλοπαιδιές και η άθληση, στους κατάλληλα προς τούτο διαμορφωμένους χώρους του Πάρκου.
8. Τα άτομα που ασκούνται είναι υπεύθυνα για τυχόν απορρέοντα από την αθλητική άσκηση κίνδυνο. Δεν διατίθεται προσωπικό για την επίβλεψη της άθλησης στους χώρους του Πάρκου και ο ΦΔ δεν φέρει οποιαδήποτε ευθύνη για σωματικές ή υλικές ζημιές που τυχόν προκύπτουν από την αθλητική χρήση του χώρου.
9. Δεν επιτρέπεται η είσοδος σε χώρους πυκνών φυτεύσεων (παρτέρια, θαμνώνες, κ.λπ.).
10. Δεν επιτρέπεται η συλλογή και μεταφορά φυτοχώματος καυσόξυλων και καρπών από τα πάσης φύσεως δέντρα που υπάρχουν εντός του Πάρκου.
11. Δεν επιτρέπεται η κατασκήνωση με οποιαδήποτε μορφή.
12. Δεν επιτρέπεται η επίδειξη ή τοποθέτηση οποιωνδήποτε πινακίδων ή σημάτων χωρίς σχετική άδεια από την υπηρεσία του Πάρκου.
13. Δεν επιτρέπεται το κυνήγι ζώων με οποιοδήποτε μέσο.
14. Δεν επιτρέπεται η αφαίρεση ή καταστροφή φωλιών, αυγών ή νεοσσών των πουλιών και γενικά η ενόχληση και καταστροφή ειδών της πανίδας.
15. Δεν επιτρέπεται το ψάρεμα και η κολύμβηση.
16. Δεν επιτρέπεται η πρόκληση ζημιών σε γεωλογικούς σχηματισμούς.
17. Δεν επιτρέπεται η φωτογράφιση και κινηματογράφηση για εμπορικούς σκοπούς χωρίς άδεια από την αρμόδια υπηρεσία του Πάρκου.
18. Δεν επιτρέπεται η βόσκηση ζώων.
19. Δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση κυψελών και μελισσοσμηνών χωρίς σχετική άδεια.
20. Επιτρέπεται γενικά η είσοδος ζώων συντροφιάς στο χώρο του Πάρκου με την προϋπόθεση ο ιδιοκτήτης τους, για την αποφυγή ατυχημάτων, να τα κρατάει δεμένα κατά τη διάρκεια του περιπάτου και να βρίσκεται σε μικρή απόσταση από αυτά. Η ίδια υποχρέωση ισχύει και για τον οποιονδήποτε συνοδό του ζώου, πέραν του ιδιοκτήτη του (περ. δ’, παρ. 3 άρθρο 46 του ν. 4235/2014). Ο κάτοχος του ζώου συντροφιάς ευθύνεται για οποιαδήποτε τυχόν βλάβη ή ζημιά προκαλείται από το ζώο, σύμφωνα με το άρθρο 924 Α.Κ.
21. Άτομα με αναπηρίες, εγκυμονούσες και γονείς με ανήλικα τέκνα, έχουν προτεραιότητα έναντι των υπολοίπων επισκεπτών στη χρήση των τουαλετών καθώς και στη χρήση καθισμάτων, εφόσον τους είναι αναγκαίο.
22. Οι πυροσβεστικοί κρουνοί και φωλιές πρέπει να παραμένουν διαρκώς ελεύθεροι από εμπόδια και σε άριστη κατάσταση.
23. Ο περιβαλλοντικός χαρακτήρας του Πάρκου αποθαρρύνει το κάπνισμα. Για λόγους πυρασφάλειας δεν επιτρέπεται η ρίψη αποτσίγαρων σε άλλα σημεία εκτός των ειδικών προς τούτο κάδων απορριμμάτων που φέρουν σταχτοδοχείο.
24. Δεν επιτρέπεται η ρίψη απορριμμάτων – υπολειμμάτων σε άλλα σημεία πλην των κάδων. Σημειώνεται ιδιαιτέρως πως δεν επιτρέπεται η ρίψη μικρών υπολειμμάτων στους διαστρωμένους χώρους λόγω της δυσκολίας καθαρισμού τους.
25. Απαγορεύεται η είσοδος στους χώρους του Πάρκου μικροπωλητών, διανομέων διαφημιστικών εντύπων κ.λπ. χωρίς τη νόμιμη προς τούτο άδεια.
26. Ο ΦΔ δε φέρει ευθύνη για σωματικές ή υλικές βλάβες που προκαλούνται από κακή ή αντίθετη χρήση του χώρου και των υποδομών του Πάρκου και δεν υπέχει αστική ή ποινική ευθύνη για ατυχήματα που προξενούνται εντός του χώρου.
27. Κάθε επισκέπτης υποχρεούται να χρησιμοποιεί τις πάσης φύσεως υποδομές και χώρους του Πάρκου μόνο για τον σκοπό που προορίζονται και οφείλει να ενημερώνει αμέσως τις υπηρεσίες διαχείρισης για πιθανές βλάβες ή ζημιές ή βανδαλισμούς ή ατυχήματα που υπέπεσαν στην αντίληψή του.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.