Σε διαβούλευση το σχέδιο για διείσδυση της βιοαιθανόλης στην ελληνική αγορά καυσίμων

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο για την αντικατάσταση του άρθρου 15Α ν.3054/2002 «Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄230/2002) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, με το σχέδιο προβλέπονται ο εξορθολογισμός και η απλοποίηση του υφιστάμενου πλαισίου κατανομής βιοντίζελ, αλλά και η θεσμοθέτηση πλαισίου κατανομής βιοαιθανόλης, με αφετηρία το 2018, στο πλαίσιο της εθνικής πολιτικής και της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η θεσμοθέτηση νομικού πλαισίου για την προώθηση της βιοαιθανόλης αναμένεται να προσελκύσει νέες επενδύσεις και ως εκ τούτου να συνεισφέρει στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η υποκατάσταση του μεγαλύτερου μέρους των ορυκτών καυσίμων από βιοκαύσιμα, όπως η βιοαιθανόλη, συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού, την περαιτέρω διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος και τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές πετρελαίου.

Επίσης, με το σχέδιο επιδιώκεται η αξιοποίηση εγχώριων πρώτων υλών, όπως οι ενεργειακές καλλιέργειες (αμυλούχες και σακχαρούχες πρώτες ύλες), τα απόβλητα και τα γεωργικά κατάλοιπα. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις τουλάχιστον 50% της απαιτούμενης βιοαιθανόλης επιδιώκεται να προέλθει από εγχώριες πρώτες ύλες.

Υπενθυμίζεται ότι ειδικότερα στον τομέα των μεταφορών έχει τεθεί εθνικός στόχος για το 2020, σύμφωνα με τον οποίο, το 10% της κατανάλωσης ενέργειας πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σήμερα το μοναδικό βιοκαύσιμο που παράγεται και καταναλώνεται στον τομέα των μεταφορών είναι το βιοντίζελ, το οποίο αναμιγνύεται με ντίζελ κίνησης σε ποσοστό 7% κατ' όγκο. Η συμβολή του βιοντίζελ στον στόχο των μεταφορών αντιστοιχεί σε ποσοστό περίπου 3,5%. Προκειμένου να βελτιωθεί σημαντικά ο βαθμός επίτευξης του στόχου από τη χώρα μας, κρίνεται αναγκαία η σταδιακή διείσδυση της βιοαιθανόλης, σε μείγμα με τη βενζίνη, με αφετηρία το 2018.

Η δημόσια διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 27-10-2016 και ώρα 15:00.

Οι απόψεις και προτάσεις που θα υποβληθούν θα ληφθούν υπόψη για την αριστοποίηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων.

Το σχέδιο βρίσκεται αναρτημένο στον Δικτυακό Τόπο Διαβουλεύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Δείτε το ΕΔΩ.

Τι είναι η βιοαιθανόλη

Πρόκειται για το πρώτο καύσιμο που χρησιμοποιήθηκε ως υποκατάστατο της βενζίνης σε κινούμενα οχήματα. Η βιοαιθανόλη παράγεται κυρίως από την αλκοολική ζύμωση της ζάχαρης. Μπορεί επίσης να συντεθεί βιομηχανικά από την χημική αντίδραση του αιθυλενίου με ατμό.

Οι κύριες πηγές ζάχαρης που απαιτούνται για την παραγωγή αιθανόλης προέρχονται από ενεργειακές καλλιέργειες, δηλ από καλλιέργειες που αναπτύσσονται ειδικά για ενεργειακούς σκοπούς. Οι καλλιέργειες αυτές μπορεί να είναι το σόργο, τα τεύτλα, το καλαμπόκι, το σιτάρι, τα άχυρα, το ξύλο ιτιάς και άλλων δέντρων, το πριονίδι, ο μίσχανθος, η αγριαγκινάρα και άλλες. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη έρευνες σχετικά με την αξιοποίηση των δημοτικών στερεών αποβλήτων για την παραγωγή βιοαιθανόλης.

Η αιθανόλη ή αιθυλική αλκοόλη (C2H5OH) είναι ένα άχρωμο διαυγές υγρό. Είναι βιοαποικοδομήσιμη, χαμηλής τοξικότητας και προκαλεί πολύ μικρή περιβαλλοντική μόλυνση αν χυθεί στο περιβάλλον. Κατά την τέλεια καύση της παράγεται διοξείδιο του άνθρακα και νερό. Η αιθανόλη είναι ένα καύσιμο υψηλού αριθμού οκτανίων και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πρόσθετο αύξησης του αριθμού οκτανίου της βενζίνης. Με τη ανάμιξή της με τη βενζίνη επιτυγχάνουμε επίσης τον εμπλουτισμού του καυσίμου μίγματος σε οξυγόνο, με αποτέλεσμα μια πιο ολοκληρωμένη καύση, άρα και μειωμένες εκπομπές επικίνδυνων καυσαερίων.

Μίγματα καυσίμου αιθανόλης με βενζίνη πωλούνται ευρύτατα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το πιο συνηθισμένο μείγμα είναι αυτό που αποτελείται από 10% αιθανόλη και 90% βενζίνη (Ε10) . Οι κινητήρες των συμβατικών οχημάτων δεν απαιτούν μετατροπή για να κινηθούν με Ε10 , επιπλέον η χρήση Ε10 δεν έχει καμία επίπτωση στην εγγύηση του οχήματος. Μόνο ευέλικτα οχήματα μπορούν να κινηθούν με καύσιμο μείγμα 85% αιθανόλης και 15% βενζίνης (Ε85).

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.