Τι λέει ο Σταθάκης για τη μικρή αναβολή στις αιτήσεις για το νέο «Εξοικονομώ»

Συνέντευξη για όλα τα φλέγοντα ενεργειακά θέματα της επικαιρότητας παραχώρησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, στον ραδιοφωνικό σταθμό 247.

Αναλυτικά τα βασικότερα σημεία:

Για το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ΄ οίκον ΙΙ»

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας θα υποβάλλονται οι αιτήσεις υπαγωγής στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' οίκον ΙΙ», ήταν να ενεργοποιηθεί νωρίς το πρωί της Πέμπτη. Τελικά οι τεχνικοί ενημέρωσαν για κάποια μικρά προβλήματα, τα οποία και αντιμετωπίστηκαν εντός της ημέρας, οπότε ήδη από τις 8 Μαρτίου υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης, ο οδηγός και όλα τα συστήματα στη θέση τους, άρα όλοι μπορούν να προετοιμαστούν επακριβώς για να μπορέσουν να καταθέσουν αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα.

Ζητούμενο είναι τις πρώτες ημέρες να έχουν χρόνο όλοι οι υποψήφιοι να προετοιμαστούν και τη Δευτέρα θα ξεκινήσει η υποβολή των αιτήσεων. Υπενθυμίζω ότι το καινούριο Εξοικονομώ, σε σχέση με το προηγούμενο, είναι μόνο ηλεκτρονικό. Δηλαδή όλες οι αιτήσεις θα γίνονται ηλεκτρονικά και θα κλείσει το σύστημα μόλις ολοκληρωθεί ο αριθμός των αιτήσεων που καλύπτει το ποσό του συγκεκριμένου προγράμματος. Υπενθυμίζω ότι είναι 250 εκατ. ευρώ η χρηματοδότηση η ευρωπαϊκή και άλλα 250 εκατ. ευρώ η δανειοδότηση των τραπεζών. Άρα, έχουμε ένα πρόγραμμα 500 εκατ. ευρώ που ανάλογα με τη ροή των αιτήσεων και των εγκρίσεων, μόλις ολοκληρωθεί αυτό το ποσό κλείνει το σύστημα.

Το νέο πρόγραμμα έχει δύο καινοτομίες σε σχέση με το προηγούμενο: Πρώτον ότι δεν είναι απαραίτητη η τραπεζική χρηματοδότηση και δεύτερον ότι στη βάση εισοδηματικών κριτηρίων τα φτωχότερα νοικοκυριά έχουν προνομιακή πρόσβαση στο πρόγραμμα.

Για το θέμα της έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων

Στο θέμα αυτό έχουν γίνει πολύ μεγάλα βήματα. Την περασμένη εβδομάδα κυρώθηκαν στη Βουλή τέσσερις συμβάσεις. Μία από αυτές αφορά στο Ιόνιο και είναι πολύ σημαντική, καθώς πρόκειται για την πρώτη εκτενή σύμβαση που αφορά θαλάσσιο χώρο. Επίσης ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για σύναψη συμβάσεων έρευνας και εκμετάλλευσης σε μια άλλη περιοχή του Ιουνίου, καθώς και νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Αναπτύσσεται, δηλαδή, μια ιδιαίτερη δυναμική και Ελλάδα εισέρχεται στον χορό της έρευνας για κοιτάσματα, σε μια περιοχή όπου ήδη έχουν γίνει μεγάλες ανακαλύψεις σε Κύπρο, Ισραήλ και Αίγυπτο.

Ερωτηθείς για πιθανά προβλήματα με την ΑΟΖ από την κοινοπραξία που θα κάνει γεωτρήσεις στο Ιόνιο, ο Υπουργός εμφανίστηκε απολύτως καθησυχαστικός, καθώς η μόνη εκκρεμότητα που υπάρχει αφορά ένα οικόπεδο στα σύνορα με την Αλβανία, επί του οποίου είναι σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για την οριστική χάραξη της ΑΟΖ, στο πλαίσιο των ευρύτερων συζητήσεων με την γειτονική χώρα για να επιλυθούν παρόμοια ζητήματα. Συζητήσεις που εξελίσσονται θετικά.

Για πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ:

Ετοιμάζουμε τον νόμο, τον οποίο θα καταθέσουμε στη Βουλή μέχρι τέλος Μαρτίου. Ο νόμος αυτός θα προβλέπει, ουσιαστικά, τρία πράγματα:

  1. Πώς θα γίνει η απόσχιση των μονάδων από τη ΔΕΗ. Αναφέρομαι στις μονάδες της Μεγαλόπολης και της Φλώρινας – ο Μελίτης Ι που είναι υπαρκτή μονάδα και μια άδεια που είναι ο Μελίτης ΙΙ.
  2. Πώς θα γίνει η διαδικασία του διαγωνισμού. Υπενθυμίζω ότι τον διαγωνισμό θα τον κάνει η ΔΕΗ η ίδια, μέσα από μία πολύ συγκεκριμένη και διαφανή διαδικασία.
  3. Πώς θα υλοποιήσουμε τη δέσμευσή μας σχετικά με τη διασφάλιση των εργαζομένων και των εργασιακών δικαιωμάτων τους.

Η Κομισιόν πραγματοποίησε ένα market test – ουσιαστικά άνοιξε τον φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ενημερώνοντας όλους τους δυνητικά ενδιαφερόμενους διεθνώς, ήδη πριν τα Χριστούγεννα. Έχει καταγραφεί επενδυτικό ενδιαφέρον από περίπου 15 επιχειρήσεις και περιμένουμε, μετά την ψήφιση του νόμου, να γίνει μια πιο συγκεκριμένη εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ήταν απόλυτα σαφής, καταδικάζοντας την Ελλάδα διότι διατηρεί το μονοπώλιο του λιγνίτη η ΔΕΗ και συνεπώς από τούδε και εφεξής όποια λιγνιτικά ορυχεία ανοίγουν θα πρέπει υποχρεωτικά να δίνονται στους ιδιώτες έως ότου αυτό φτάσει στο 40% των λιγνιτικών ορυχείων που ελέγχει η ΔΕΗ. Καθώς, για περιβαλλοντικούς λόγους, εμείς δεν θα ανοίξουμε νέα λιγνιτορυχεία στην Ελλάδα, η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) ζήτησε να βρούμε ένα ισοδύναμο μέτρο, το οποίο να τηρεί την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Το ισοδύναμο μέτρο ήταν να χάσει το μονοπώλιο η ΔΕΗ στις υπάρχουσες μονάδες και στα υπάρχοντα ορυχεία. Άρα αυτός ήταν ο διάλογος, πάνω σε αυτή τη βάση έγινε και κατέληξε στη συγκεκριμένη συμφωνία.

Για μείωση της φορολογίας μετά την έξοδο από το Μνημόνιο

Η χώρα έχει δύο θέματα που επηρεάζουν αυτή την απόφαση. Το ένα είναι το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, το οποίο αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους για την επόμενη τετραετία και τις ευελιξίες που μπορεί να υπάρξουν σε σχέση με αυτούς. Το δεύτερο εξαρτάται από τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. Πρόθεσή μας είναι κάθε χώρος που προκύπτει να μεταφράζεται, κατά προτεραιότητα, σε απομείωση φορολογικών βαρών εκεί που αυτό γίνεται εφικτό ή αποκτά μεγάλη σημασία, είτε για νοικοκυριά είτε για επιχειρήσεις. Χρειάζεται μια ισορροπία ανάμεσα στα δύο. Υπενθυμίζω ότι και τα αντίμετρα για το 2019 και το 2020 προβλέπουν απομείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων και ελαφρύνσεις για τα νοικοκυριά.

Για την καθαρή έξοδο

Εκτιμώ ότι η καθαρή έξοδος θα πετύχει, διότι έχει μια ισχυρή πρόβλεψη για ένα μεγάλο αποθεματικό (σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε της τάξης των 20 δισ. ευρώ) που θα έχουμε σχηματίσει μέχρι τον Ιούλιο. Αυτό το αποθεματικό δημιουργεί πλήρη ασφάλεια και αίρει οποιαδήποτε συζήτηση για μια πιστοληπτική γραμμή, που θα δημιουργούσε πρόσθετες δεσμεύσεις χωρίς κανέναν λόγο. Δεν μπορώ να δω κανένα πλεονέκτημα σε όλη αυτή τη συζήτηση περί πιστοληπτικής γραμμής, διότι η καθαρή έξοδος που προτείνουμε έχει κουμπαρά και μάλιστα πολύ μεγαλύτερο από οποιαδήποτε εν δυνάμει πιστοληπτική γραμμή.

Παράλληλα, σε τρεις - τέσσερις εβδομάδες θα έχουμε απαντήσεις στα τρία βασικά ερωτήματα για την περίοδο μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος:  α) πώς θα διατηρηθεί η δημοσιονομική σταθερότητα ως βάση για την οικονομία, β) πώς και με ποια εργαλεία μπορεί να επιταχυνθεί η ανάκαμψη της οικονομίας και γ) πως η ανάπτυξη θα είναι δίκαιη, δηλαδή θέματα που αφορούν τους εργαζόμενους, τη διανομή του εισοδήματος κλπ. Αυτά καλείται να απαντήσει το αναπτυξιακό σχέδιο και ταυτόχρονα να δημιουργήσει ένα πεδίο ασφαλούς στρατηγικής μετά την έξοδο τον Ιούλιο, από το Μνημόνιο.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.