Το ποδήλατο διεκδικεί την θέση του

Κρυφά  σημεία-παγιδες  κρύβει  ο ποδηλατόδρομος  της θεσσαλονίκης

Στη Θεσσαλονίκη  ένας καλοπροαίρετος  θα έλεγε  ότι τουλάχιστον έγινε  η   αρχή   με το  δίκτυο   ποδηλατοδρόμων . Αρκετοί,  όμως ήταν αυτοί  που έκαναν  λόγο για προχειρότητα του έργου. Οι  πλέον αρμόδιοι  δεν είναι άλλοι από τους   ποδηλάτες  οι οποίοι υποστηρίζουν  ότι  το δίκτυο κρύβει δυστυχώς  πολλές παγίδες .

 Στις οδούς Σαλαμίνος και Δωδεκανήσου   υπάρχει πρόβλημα με τους κάδους  που βρίσκονται επάνω στους πεζόδρομους . Επί της οδού Δωδεκανήσου δεν υπάρχει  επαρκής σήμανση  που να προειδοποιεί για την αντίθετη, με την κυκλοφορία , διέλευση των  ποδηλάτων ,  επικίνδυνο   κάθετο στον ποδηλατόδρομο στενό  επί της οδού Αναγεννήσεως  στο οποίο διέρχονται  τα υπόλοιπα αυτοκίνητα με   υψηλές ταχύτητες. Είναι μερικά  από τα  σημεία παγίδες που υπάρχουν  στο υφιστάμενο δίκτυο ποδηλατοδρόμων,   σύμφωνα  με τις παρατηρήσεις   της  Bikerespect

Σύμφωνα με το ιδρυτικό μέλος της   Bikerespect  Κώστα Συμελίδη  έγιναν λίγα   για την βελτίωση και την ασφάλεια του δικτύου .    Ο Δήμο Θεσσαλονίκης  προχώρησε στην  τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη    για τα ποδήλατα σε  τρία σημεία του κέντρου  στην αρχή  της οδού Στρατηγού Καλαρη  και στο τέλος της συγκεκριμένης οδού με Λεωφόρο Νίκης   ενώ σηματοδότης τοποθετήθηκε στην Αριστοτέλους  με Λεωφόρο Νικης  . Κατά τα άλλα έχει ακυρωθεί ο ποδηλατόδρομος από τον Λ. Πύργο έως τον Όμιλο Φίλων Θαλάσσης λόγω  ανάπλασης της Νέας Παραλίας (β’ φάση του έργου). Εναλλακτικά τα ποδήλατα πηγαίνουν από το πεζοδρόμιο δίπλα στην Μεγάλου Αλεξάνδρου. Έχουμε στείλει  επιστολή στον Δήμο Θεσσαλονίκης  . Σε αυτήν  αναφέρεται ότι «θα θέλαμε να κάνουμε κάποιες επισημάνσεις σχετικά με την πορεία εκτέλεσης του έργου, όπως τις βιώνουμε καθημερινά αφού στο στενό κομμάτι του πεζόδρομου  (πλάι στη Μεγ.Αλεξάνδρου), συνωστίζονται παιδιά, μητέρες, ηλικιωμένες, ποδηλάτες με τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Αφού ένα μεγάλο μέρος του ποδηλατόδρομου έχει αποκοπεί λόγω των εργασιών, έτσι θα θέλαμε να σας προτείνουμε να παραχωρηθεί μέρος της δεξιάς λωρίδας της παραλιακής λεωφόρου Μεγ.Αλεξάνδρου  για τη ομαλή κίνηση των ποδηλατιστών. Όπως επίσης να περιφραχθεί αποτελεσματικά ο χώρος εργασιών, καθότι πεζοί και ποδηλατιστές κινούνται τις βραδινές ώρες και διατρέχουν τον κίνδυνο να υποπέσουν σε ατύχημα.

 Προτάσεις Bikerespect  για υλοποίηση  δικτύου ποδηλατόδρομων

 Το δικό μας σχέδιο κατατέθηκε με την βοήθεια του συγκοινωνιολόγου Πέτρου Κρητικού.

 Για το λόγο αυτό προτείνονται:

i) υλοποίηση ποδηλατοδρόμου παράλληλου προς το παραλιακό μέτωπο κατά μήκος της ισοϋψούς πορείας «ΑΠΘ - Ροτόντα - Ολύμπου ή Φιλίππου - Πλατεία Αντιγονιδών - Ν. Σ. Σταθμός», που θα συνδέεται με τον προτεινόμενο από το Δ.Θ. ποδηλατοδρόμο της Αγίου Δημητρίου.

ii) υλοποίηση ποδηλατοδρόμου παράλληλου προς το παραλιακό μέτωπο κατά μήκος της ισοϋψούς πορείας «ΔΕΘ - Αλεξάνδρου Σβώλου - Ερμού - Δωδεκανήσου», που θα συνδέεται με τους προτεινόμενους από το Δ.Θ. ποδηλατοδρόμους της Αγγελάκη και της Δωδεκανήσου.

iii) επέκταση της κάθετης πορείας της Αριστοτέλους, από Πλατεία Δικαστηρίων έως Ολύμπου, Φιλίππου και Αγίου Δημητρίου, μέσω του πεζοδρόμου της Ρωμαϊκής Αγοράς.

5) Οι παραπάνω προτάσεις (4i), (4ii) και (4iii) σε συνδυασμό με την πρόταση του Δ.Θ. δημιουργούν μια πλήρη κυκλική διαδρομή με πλήρεις κάθετες συνδέσεις που καλύπτει όντως όλο το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
6) Επίσης προτείνεται ο ποδηλατοδρόμος του Δ.Θ. να επεκταθεί ως ακολούθως:

i) από την οδό Αγίου Δημητρίου προς Δ΄ και Ε΄ Δημοτικά Διαμερίσματα και με εξέταση της δυνατότητας σύνδεσής του με άλλους ανατολικούς Δήμους (Καλαμαριά, Πυλαία κ.α.),

ii) από το Ν. Σ. Σταθμό προς Β΄ Δημοτικό Διαμέρισμα και με εξέταση της δυνατότητας σύνδεσής του με άλλους δυτικούς Δήμους (Αμπελόκηποι, Κορδελιό κ.α.).

iii) οι επεκτάσεις αυτές πρέπει να γίνουν κατά μήκος όσο τον δυνατόν πιο ισοϋψούς πορείας

« Η νέα δημοτική αρχή λαμβάνει υπ όψιν της τις προτάσεις για την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου μέσα από εκδηλώσεις που διοργανώνουμε κατή καιρούς. Ωστόσο για θέματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των χρηστών, την διευκόλυνση τους αλλά και την ομαλή τους διέλευση, η αρμόδια αρχή αγνοεί τις παρεμβάσεις και τις προτάσεις μας. Το γεγονός αυτό μας δημιουργεί πολλές απορίες όσον αφορά τον τρόπο που αποφασίζουν γενικότερα για θέματα που αφορούν το ποδήλατο. Τον τελευταίο χρόνο η Αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού μας έχει καλέσει μία μόνο φορά για ένα θέμα που είχε ήδη πάρει τις αποφάσεις της - την μεταφορά του ποδηλατόδρομου από το πλακόστρωτο της Παλιάς Παραλίας στο οδόστρωμα. Αυτό έγινε Ιούλιο 2011, ενώ για το συγκεκριμένο θέμα, η πρόταση μας είχε κατατεθεί Δεκέμβριο του 2010, πριν 7 μήνες» υπογράμμισε ο κ. Συμελίδης .

                                                                                                                                          

 Φθηνή μετακίνηση  με το ποδήλατο

 Αν σκεφτούμε ότι ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού φτάνει με την αγορά του να μας στοιχίζει 4000 ευρώ/ έτος μπορεί κάποιος να βγάλει τα συμπεράσματά του για το πόσα χρήματα μπορεί να εξοικονομήσει χρησιμοποιώντας για τις μετακινήσεις του ποδήλατο. Σε κάποιες πόλεις του εξωτερικού συνηθίζεται να μην έχουν οι κάτοικοι καθόλου αυτοκίνητο και να νοικιάζουν ένα για τις μεγάλες αποστάσεις και τις εκδρομές του Σαββατοκύριακου. Αυτό κοστίζει πολύ λιγότερο και δεν χρειάζεται να μεριμνήσουμε για την συντήρηση και ασφάλιση του αυτοκινήτου. Από την άλλη το ποδήλατο στοιχίζει ελάχιστα για να το αγοράσεις ενώ το κόστος συντήρησης είναι περίπου 50 ευρώ το χρόνο για τα ποδήλατα πόλης.

 Ποδήλατο, ΚΟΚ και εκπαίδευση στα σχολεία

«Η μεγάλη μας διαφορά με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες είναι σε θέματα κουλτούρας. Πρέπει όλοι να καταλάβουμε ότι το ποδήλατο είναι βασικό μέσο μετακίνησης μέσα στην πόλη και να λειτουργήσουμε σύμφωνα με αυτό το αξίωμα. Οι νέοι καθημερινοί χρήστες αυξάνονται συνέχεια και δίνουν μια διαφορετική προοπτική στο αστικό περιβάλλον. Δημιουργούνται εικόνες αισιοδοξίας που θα αποτελέσουν την αρχή για τις υποδομές που θα έρθουν μετέπειτα. Είμαστε βέβαια ακόμα μακριά από την πολιτική προώθησης του ποδηλάτου που πρέπει να δημιουργήσει το κράτος. Θα πάρει καιρό ακόμα μέχρις ότου να διεξαχθεί σε μόνιμη βάση, εκπαίδευση ποδηλατιστών από την παιδική ηλικία στα σχολεία, σε συνδυασμό με βασικά στοιχεία του ΚΟΚ. Θα χρειαστούν πόροι και ανταποδοτικά οφέλη διαφήμισης, που να στηρίξουν την προσπάθεια δημιουργίας δικτύου κοινόχρηστων ποδηλάτων. Απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση, ώστε να εφαρμοστεί ο ΚΟΚ ισάξια απέναντι στους ποδηλάτες, όπως στους υπόλοιπους χρήστες των δημοσίων δρόμων. Οι παραβάτες ποδηλάτες πρέπει να τιμωρούνται και αυτοί, ακόμα και όταν διαπιστώνονται σοβαρές παραλείψεις κατά την μετακίνησή τους, όπως η απουσία κράνους και διακριτικού φωτισμού. Όλα αυτά ανήκουν σε μια σειρά σημαντικών ενεργειών που, σε συνδυασμό με ένα άρτιο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, θα γίνουν τα σκαλοπάτια που θα μας φέρουν κοντά σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις» επεσήμανε ο Κώστας Συμελίδης  .

 Αντιδημαρχία   Αστικού Σχεδιασμού :  Επανασχεδιασμός  και επέκταση  του δικτύου εντος του 2012

 «Το ποδήλατο  επιδιώκουμε πάρει τη θέση  ως  μέσο μετακίνησης  όπως αυτό συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές  πόλεις» τόνισε  στην  greenagenda   ο αντιδήμαρχος   Αστικού Σχεδιασμού ,Πολεοδομίας και Δικτύων Ανδρέας  Κουράκης . «Το υπάρχον  δίκτυο  δεν λειτουργεί καθώς  έχει καταληφθεί από Ι.Χ. και άλλα εμπόδια , βεβαίως υπάρχει θέμα επανασχεδιασμού  του υφιστάμενου  δικτύου. Εξάλλου,  ο δήμος έχει έτοιμη την προμελέτη   για την επέκταση του   δικτύου  μήκους 9 χιλιομέτρων  το οποίο ευελπιστούμε να   παραδοθεί εντός του  2012. Το νέο αυτό δίκτυο θα συνδέσει το ανατολικό μέρος  Τούμπα  και Χαριλάου με το κέντρο της πόλης.  Επιπλέον έχει  ζητηθεί από την περιφέρεια  να   μετατοπιστεί ο ποδηλατοδρομος   από το πλακόστρωτο της παλιάς παραλίας    επί της  οδού   Λεωφόρου Νίκης από το λιμάνι έως τον Λευκό Πύργο».

«ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ»: Ο Έλληνας ανέβηκε στο ποδήλατο

 «Με το ποδήλατο η μετακίνηση μας γίνεται με ευέλικτο τρόπο ,πιο γρήγορα  στις πόλεις με μποτιλιάρισμα   και είναι ένας οικολογικός τρόπος ζωής  που  έχει υιοθετηθεί  εδώ και δεκαετίες στο εξωτερικό». Με αυτά τα λόγια λοιπόν ξεκίνησε η συζήτηση μας με τον  διευθύνοντα  σύμβουλο της  Ποδηλάτης group Ελευθέριο Ακριτίδη, ο οποίος δήλωσε  αισιόδοξος  για την  χρήση του στην Ελλάδα  εφόσον   υλοποιηθούν οι απαραίτητες υποδομές.   

 ΕΡΩΤΗΣΗ .Το ποδήλατο  αποτελεί  φθηνό μέσο  μετακίνησης. Υπάρχουν    αριθμητικά στοιχεία  που να δείχνουν   ότι  η χρήση του   κάνει καλό στην  τσέπη μας    π.χ.  κόστος μετακίνησης ΙΧ  σύγκριση με  ποδήλατο?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ   Το ποδήλατο είναι το μόνο μέσο μετακίνησης που παρέχει ΑΥΤΟνομία κίνησης .Το κόστος για την μετακίνηση με το ποδήλατο είναι εντελώς δωρεάν , μιας που εκτός του ότι δεν χρειάζονται καύσιμα για να κινηθεί είναι μηδενικό και το κόστος στάθμευσης , που είναι ένα βασικό επιπλέον κόστος σε όλα τα άλλα ήδη αυτόνομης μετακίνησης .Το συγκριτικό του όμως πλεονέκτημα ως μέσο μετακίνησης είναι η ταχύτητα μετακίνησης  καθώς και η μηδενική εκπομπή ρύπων

 «Κόντρα»   στο κέντρο της πόλης

Για να γίνω όμως σαφείς και στην ερώτησή σας θα σας δώσω στοιχεία από μία ‘’κόντρα’’ που διοργανώσαμε στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης μεταξύ ενός Πεζού (μετακίνηση με αστική συγκοινωνία ) ενός οδηγού αυτοκινήτου και ενός Ποδηλάτη .Οι τρείς πολίτες της Πόλης μετακινήθηκαν από Ν.Σ.Σταθμός εως την Δ.Ε.Θ. Τα αποτελέσματα εκπληκτικά για την σπουδαιότητα της αλλαγής του τρόπου μετακίνησης.

 http://www.tganews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=505:bikes&catid=45:eco&Itemid=404

 ΕΡΩΤΗΣΗ  Μπορούμε  να πλησιάσουμε  άλλες ευρωπαϊκές  πόλεις?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ  Πιστεύω ότι από την στιγμή που ο Έλληνας αποφάσισε να ανέβει στο ποδήλατο Δεν θα ξανακατέβει .Θα προκαλέσει μάλιστα και τους συμπολίτες του να το κάνουν .Είμαι βέβαιος ότι θα εξαπλωθεί πολύ γρήγορα διότι οι χρήστες εξυπηρετούνται καλύτερα από ότι πρι . Η ευεξία που προκαλεί αυτού του είδους μετακίνηση κάνει το πολίτη αποδοτικότερο και ποιο χαρούμενο .Η χαρά , η ευεξία και το χαμόγελο επεκτείνονται .Οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην χώρα μας εξάλλου είναι οι ιδανικότερες για να προχωρήσουμε . Ως προς την ασφάλεια , θα πρέπει στις πόλεις που φτιάξαμε , να ενταχθεί ο ποδηλάτης με τα υπόλοιπα μέσα μετακίνησης χωρίς ιδιαιτερότητες που δεν είναι εφικτές. Η ευρωπαϊκή τακτική έδειξε ότι σε πόλεις όπως οι δικές μας το ιδανικό είναι να εξωστρακιστούν τα αυτοκίνητα από τα κέντρα των πόλεων και δημιουργηθούν άξονες στην πόλη για μετακίνηση χωρίς αυτοκίνητο .

ΕΡΩΤΗΣΗ Ποιες ηλικίες  αγοράζουν  ποδήλατα; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ Το αγοραστικό κοινό πλέον είναι μεγάλο .Από τα πρώτα βήματα ενός παιδιού εώς βέβαια και ανθρώπους μεγάλης ηλικίας που μετακινούνται με το ποδήλατο ‘’για λόγους υγείας’’ . Το θετικό των τελευταίων ετών είναι η αγορά ποδηλάτου από το κοινό 20 – 50 .Το συνειδητοποιημένο θα έλεγα αγοραστικό κοινό , που δεν το κάνει από ανάγκη αλλά αλλάζοντας  τρόπο ζωής στην μετακίνηση και αυτό είναι το θετικό , μιας που αυτό το κοινό είναι στην ενεργή εργασιακά ομάδα , με αποτέλεσμα να βγάζει έξω από το ‘’κάδρο’’ του μέσου μετακίνησης του φτωχού το ποδήλατο.

 ΕΡΩΤΗΣΗ Γιατί επιλεγούν   το ποδήλατο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ   Γιατί είναι γρήγορο , οικονομικό , οικολογικό , σύγχρονο μέσω μετακίνησης

ΕΡΩΤΗΣΗ Ποιες είναι ενδεικτικά  οι  τιμές αγοράς ποδηλάτου ( Φθηνή , μέση  και ακριβή επιλογή).

ΑΠΑΝΤΗΣΗ  Από 120 ευρώ εώς 10000 ευρώ  .Η σωστή κατηγορία βέβαια , αυτή που ένας σωστός επαγγελματίας θα συνιστούσε στον πελάτη του είναι αυτή των 250 – 500 ευρώ

  Το Άμστερνταμ κόβει πρώτο το νήμα με διαφορά.

 Χάρη στην προσπάθεια του Mikail Colville - Andersen και της ιστοσελίδας του, copenhagenize.eu, η ολλανδική πρωτεύουσα είναι πλέον πρωταθλήτρια και με τη βούλα. Με βάση έναν αριθμητικό τύπο και διαφορετικά κριτήρια (εγκαταστάσεις, πρόγραμμα χρονομίσθωσης ποδηλάτων, δείκτες ασφαλείας), οι διάφορες πόλεις συγκέντρωσαν πόντους. Μετά το πρωτοπόρο Αμστερνταμ των 54 βαθμών, ακολουθούν η Κοπεγχάγη (52), η Βαρκελώνη (45), το Τόκιο μαζί με το Βερολίνο (41), το Μόναχο (40), το Παρίσι (39), το Μόντρεαλ (38), το Δουβλίνο (37) κ.ά.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!