Φάμελλος στη Greenagenda: Έρχονται οι προκηρύξεις για στελέχωση των Φορέων Natura

του Νίκου Αβουκάτου

Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στη Greenagenda.gr παραχώρησε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, όπου αναφέρεται σε ποιους τομείς του χαρτοφυλακίου του θα υλοποιηθεί μια σειρά από μεταρρυθμίσεις περιβαλλοντικής υφής εντός του 2019 και επισημαίνει ότι στόχος είναι να μετατραπεί η περιβαλλοντική κρίση σε ευκαιρία επενδύσεων.

Ο κ. Φάμελλος αναφέρεται στις προτεραιότητες που θέτει το υπουργείο για την Κυκλική Οικονομία και την ορθή διαχείριση αποβλήτων, την αύξηση της κομποστοποίησης, τον νόμο για τις οικιστικές πυκνώσεις, τη δασική στρατηγική, τα περιφερειακά σχέδια προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, αλλά και τα έργα για τα υγρά και στερεά απόβλητα. Όπως λέει, τα νέα επιχειρησιακά των συστημάτων ανακύκλωσης θα εφαρμοστούν εντός του έτους.

Παράλληλα, μιλά για το πολύπαθο και υποστελεχωμένο Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, ενώ ανακοινώνει ότι είναι θέμα ημερών η δημοσίευση του ΦΕΚ για τη σύσταση του Φορέα Διαχείρισης Θερμαϊκού Κόλπου. Γνωστοποιεί, δε, ότι το πρώτο τρίμηνο εγκρίνονται τα οργανογράμματα στους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και αμέσως μετά ξεκινά η προκήρυξη των θέσεων αορίστου χρόνου για τη στελέχωσή τους.

1. Ποιες είναι οι κύριες προτεραιότητες του ΥΠΕΝ για το 2019;

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, παρά τις μνημονιακές πιέσεις και περιορισμούς και παρότι η προτεραιότητα όλων μας ήταν να βγει η Ελλάδα από το φάσμα της χρεωκοπίας και να εκκινήσει η παραγωγή, έγιναν μεγάλες μεταρρυθμίσεις και προοδευτικές αλλαγές στον τομέα της περιβαλλοντικής πολιτικής.

Αναφέρω εν συντομία: Στρατηγική για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, Εθνικός Σχεδιασμός Απορριμμάτων και Περιφερειακά Σχέδια, Αναθεώρηση Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτων, Κύρωση των πρώτων Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας, Δασικοί Χάρτες, Οριοθέτηση των περιοχών Natura 2000 και συγκρότηση Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών σε όλη την Ελλάδα, Στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία, Δασική Στρατηγική, Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, Εθνικό Σχέδιο Υποδομών Υγρών και Στερεών Αποβλήτων, νέος νόμος για την Ανακύκλωση, πρωτοβουλίες για τα πλαστικά μιας χρήσης και την πλαστική σακούλα, περιβαλλοντική διπλωματία, κλπ.

Το αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας μας, του 2018, περιλαμβάνει πλέον θεσμικά όλα τα παραπάνω και στοχεύει στους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ για το 2030, ενώ ειδικά κεφάλαιά του αφορούν στην αξιοποίηση του περιβάλλοντος ως αναπτυξιακό πόρο της χώρας μας.

Προτεραιότητά μας για το 2019 είναι η υλοποίηση όλων των παραπάνω μεταρρυθμίσεων, με ιδιαίτερη προτεραιότητα στους τομείς:

  • υλοποίηση δράσεων της Κυκλικής Οικονομίας με την πλήρη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση και των οργανικών αποβλήτων, εφόσον μέσα στον Φεβρουάριο θα ολοκληρωθούν οι νομοθετικές αλλαγές για την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής στη διαχείριση απορριμμάτων, με αποφυγή της ταφής και έκπτωση των τελών σε όσους ΟΤΑ επιτυγχάνουν τη μεγαλύτερη ανακύκλωση
  • ψήφιση του νόμου για τις οικιστικές πυκνώσεις, που επιλύει μια πολύχρονη κακοδαιμονία ως προς τη δόμηση σε δασικές εκτάσεις, με σκοπό την πλήρη αποτροπή αυθαίρετων καταστάσεων και κατασκευών και εφαρμογή των δασικών χαρτών στο 100% της χώρας
  • υλοποίηση της δασικής στρατηγικής, με ιδιαίτερη βαρύτητα στον άξονα πρόληψης των δασικών πυρκαγιών, με νέο ρυθμιστικό πλαίσιο και διαχειριστικά εργαλεία για τη μικτή ζώνη δάσους κατοικίας
  • ολοκλήρωση των περιφερειακών σχεδίων προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και την ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων τους στα έργα της επόμενης προγραμματικής περιόδου
  • ένταξη έργων υγρών και κύρια στερεών αποβλήτων, ώστε να προφυλάξουμε αποτελεσματικά το περιβάλλον της χώρας μας αλλά και να σταματήσουν τα πρόστιμα της ΕΕ.

Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη θα ήθελα να προσθέσω για το 2019 τους στόχους της ολοκλήρωσης των Ειδικών Χωρικών Σχεδίων που θα χαρακτηρίζουν τη Θεσσαλονίκη της επόμενης ημέρας, όπως του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, της ανάπλασης της Έκθεσης και του κέντρου της Θεσσαλονίκης και του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ στην Τούμπα. Και φυσικά με τη σύσταση του Φορέα του Θερμαϊκού Κόλπου και την τοποθέτηση της νέας διοίκησης (είναι θέμα ημερών η δημοσίευση του ΦΕΚ γιατί η σχετική απόφαση έχει ήδη υπογραφεί) προχωράμε και στη διευρυμένη λειτουργία του για την πρόληψη της ρύπανσης αλλά και στην εκπόνηση ενός ειδικού master plan για το επιχειρησιακό του σχέδιο.

2. Είστε ικανοποιημένος με όσα έχουν γίνει έως τώρα στον τομέα της ορθής διαχείρισης αποβλήτων; Ποιες θα είναι οι πρωτοβουλίες σας για να επιτευχθεί αύξηση των ποσοστών;

Η Ελλάδα είχε μείνει πολύ πίσω στη διαχείριση αποβλήτων από το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Χωματερές ή υγειονομική ταφή στην καλύτερη περίπτωση, καθυστέρηση των ΟΤΑ, χαμηλή ανακύκλωση, υπερκαταναλωτική και αντιπεριβαλλοντική συμπεριφορά πολιτών και επιχειρήσεων. Είχαμε επίσης την πρωτιά σε πρόστιμα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που έφτανε, αρχές του 2015 στα 14,5 εκατ./εξάμηνο για ανεξέλεγκτη διάθεση απορριμμάτων. Έλλειψη στρατηγικής, πόρων, σχεδίου, ελέγχου και πολιτικής βούλησης ήταν οι αιτίες σε συνδυασμό με γραφειοκρατία και δύσκολη περιβαλλοντική αδειοδότηση. Οι μνημονικές μειώσεις προσωπικού και πόρων στην Αυτοδιοίκηση μεγάλωσαν τα προβλήματα.

Από τη μεριά μας είχαμε σταθερή επιλογή από το 2015 να αλλάξουμε σελίδα. Εθνικός και Περιφερειακοί Σχεδιασμοί, αποκατάσταση 260 χωματερών και μείωση του προστίμου στα 2,6 εκατ./εξάμηνο, στρατηγική κυκλικής οικονομίας σε στενή συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, νέος νόμος για την ανακύκλωση, επενδυτικό πρόγραμμα στο ΕΣΠΑ για έργα της Αυτοδιοίκησης ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ένταξη ήδη 9 νέων σύγχρονων μονάδων Κυκλικής Οικονομίας σε αυτό το πρόγραμμα και ωρίμανση πολλών αντίστοιχων μονάδων σε όλη την Ελλάδα, τοπικά σχέδια ανά ΟΤΑ με στόχο την ανακύκλωση στο 50%, πρωτοβουλία για την πλαστική σακούλα, υποχρεωτική διαλογή στην πηγή του οργανικού από όλους τους ΟΤΑ από το 2019, διαλογή στην πηγή από όλους τους δημόσιους φορείς, ξενοδοχεία, λιμάνια, αεροδρόμια, εμπορικά κέντρα, κλπ ήταν ορισμένες από τις πρωτοβουλίες μας. Στόχος μας να μετατρέψουμε την περιβαλλοντική κρίση σε ευκαιρία επενδύσεων.

Ως παράδειγμα σας αναφέρω τη χρηματοδότηση με 3,7 εκατομμυρίων ευρώ του Φορέα Διαχείρισης αποβλήτων στην Κεντρική Μακεδονία για να ολοκληρώσει τις μελέτες για δύο σύγχρονες μονάδες κυκλικής οικονομίας και αξιοποίησης απορριμμάτων και εννέα μονάδων κομποστοποίησης οργανικού και βιοαποβλήτων, που ολοκληρώνονται φέτος.

Είμαι ικανοποιημένος από τις πρωτοβουλίες που αναλάβαμε, έχουμε όμως αργήσει να δούμε αποτελέσματα. Η ανακύκλωση βελτιώνεται τα τελευταία τρία χρόνια αλλά με αργό ρυθμό. Μπορεί πχ. ο νόμος για την ανακύκλωση 4496/2017 να είχε ευρεία αποδοχή, να δημιουργεί νέους πόρους για την ανακύκλωση και οφέλη για τους ΟΤΑ αλλά δεν έχει ακόμα γίνει πλήρως πράξη.

Για να επιταχύνουμε τις αλλαγές αυτές προχωρήσαμε στην προετοιμασία των νομοθετικών ρυθμίσεων που έχουμε αναρτήσει στη διαβούλευση αυτές τις μέρες. Με την εφαρμογή αυτών των ρυθμίσεων τον επόμενο μήνα, οι ΟΤΑ με την μεγαλύτερη ανακύκλωση θα ωφελούνται με μείωση του κόστους διαχείρισης και των δημοτικών τελών μέχρι και 25%, ενώ η ταφή θα «χρηματοδοτεί» την ανακύκλωση.

Τα νέα επιχειρησιακά των συστημάτων ανακύκλωσης, που ελέγχονται και θα εγκριθούν αυτή την περίοδο, θα περιλαμβάνουν πολλαπλασιασμό εξοπλισμού, κινήτρων για την ανακύκλωση και αυξημένο ρόλο των Δήμων και του τοπικού κανονισμού καθαριότητας, που επίσης θα εφαρμοστούν εντός του 2019.

3. Αναφορικά με το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, θα ενισχυθεί σε προσωπικό; Θα υπάρξουν θεσμικές αλλαγές;

Οι μνημονιακοί κανόνες αλλά και οι επιλογές των προηγούμενων κυβερνήσεων είχαν μειώσει υπερβολικά το δυναμικό του Σώματος Επιθεωρητών Περιβάλλοντος. Ήταν προφανές ότι δεν είχαν σε προτεραιότητα ούτε τον περιβαλλοντικό έλεγχο, ούτε τους φυσικούς πόρους και την ποιότητα ζωής αλλά ούτε και την ισονομία στην επιχειρηματικότητα, που δημιουργεί ένα στελεχωμένο και δυνατό Σώμα Επιθεωρητών. Αντίθετα εμείς θεσπίσαμε και δημιουργήσαμε την Ειδική Γραμματεία Επιθεώρησης στο ΥΠΕΝ, αναγνωρίζοντας τον ειδικό ρόλο του περιβαλλοντικού ελέγχου για την ανάπτυξη και το περιβάλλον στη χώρα μας.

Οι περιορισμοί των μνημονίων μέχρι πριν λίγους μήνες έδεναν και τα δικά μας χέρια για τον προγραμματισμό προσλήψεων. Για τον λόγο αυτό, έγινε αρχικά μια προσπάθεια πλήρωσης θέσεων μέσω αποσπάσεων από άλλες υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης η οποία έχει αποδώσει μέχρι στιγμής έξι καινούργιους επιθεωρητές περιβάλλοντος για τη Βόρεια Ελλάδα και δύο στη Νότια Ελλάδα.

Παράλληλα με τον προγραμματισμό προσλήψεων, την ειδική πρόσκληση που απευθύναμε και την αξιοποίηση θεσμών που δημιουργήσαμε, όπως η κινητικότητα, στοχεύουμε και στη δημιουργία οικονομικών κινήτρων για αυτή την υπηρεσία, τα οποία υπήρχαν παλαιότερα και καταργήθηκαν. Είναι γεγονός ότι οι ανάγκες είναι πολύ μεγαλύτερες από τον αριθμό των επιθεωρητών που έχουμε.

Επίσης στην κατεύθυνση ενίσχυσης του Σώματος δρομολογείται η εναρμόνιση της νομοθεσίας που αφορά στο ελεγκτικό έργο όλων των υπηρεσιών που υπάγονται στο Σώμα Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδος, όχι μόνο δηλαδή στους επιθεωρητές περιβάλλοντος, σύμφωνα με τις επιταγές του πρόσφατα εκδοθέντος νόμου 4512/2018, ο οποίος θεσπίζει τις γενικές αρχές για την άσκηση εποπτείας και τη διαδικασία ελέγχου όλων των δραστηριοτήτων και προϊόντων και φυσικά περιλαμβάνει και την προστασία του περιβάλλοντος.

4. Για τη λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών θα υπάρξουν κάποιες εξελίξεις το 2019. Πότε αναμένεται να γίνει η προκήρυξη θέσεων εργασίας αορίστου χρόνου και η ανακοίνωση των νέων ΔΣ;

Η αποτελεσματική λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ) αποτέλεσε για εμάς κεντρική επιλογή. Το 2015 παραλάβαμε καταργημένους στην ουσία ΦΔΠΠ με τον μνημονιακό Νόμο 4109/2013, στο πλαίσιο της δήθεν εξυγίανσης του Δημοσίου. Μέσα σε διάστημα τριών χρόνων -και εν μέσω επιτήρησης- προχωρήσαμε σε πολλαπλές θεσμικές ρυθμίσεις με στόχο την καλή λειτουργία των φορέων και την κάλυψη όλων των περιοχών Natura της χώρας μας. Την περίοδο 2016-2018 το Πράσινο Ταμείο κάλυψε τους 28 υφιστάμενους ΦΔΠΠ, λειτουργικά έξοδα και μισθοδοσία.

Στο τέλος του 2017 ολοκληρώσαμε τη θεσμοθέτηση των περιοχών Natura της χώρας μας με επέκτασή τους κυρίως σε θαλάσσιες περιοχές. Τον Φλεβάρη του 2018 καταργήσαμε τον Ν. 4109 και συστήσαμε 36 ΦΔΠΠ οι οποίοι καλύπτουν γεωγραφικά το σύνολο των περιοχών Natura της χώρας. Με τον ίδιο νόμο εντάξαμε για πρώτη φορά τη χρηματοδότησή τους στον κρατικό προϋπολογισμό, αρχικά για τα λειτουργικά τους έξοδα και από το 2020 και για τη μισθοδοσία. Πλέον τα στελέχη των ΦΔΠΠ δεν θα είναι όμηροι της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας.

Εδώ και λίγες ημέρες έχουν αρχίσει και δημοσιοποιούνται σε ΦΕΚ τα νέα ΔΣ, ενώ το πρώτο τρίμηνο του χρόνου αναμένεται και η έγκριση των οργανογραμμάτων τους, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην προκήρυξη θέσεων αορίστου χρόνου για τη στελέχωσή τους.

Εν τω μεταξύ, οι ΦΔΠΠ ενισχύονται με προσλήψεις μέσω ΟΑΕΔ από το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας του Υπουργείου Εργασίας, ενώ εντάσσονται αυτή την περίοδο σε νέα προγράμματα ΕΣΠΑ που προκηρύξαμε, χρηματοδοτώντας τόσο νέες δράσεις τους όσο και τα στελέχη τους. Επίσης ξεκίνησε το μεγαλύτερο πρόγραμμα LIFE IP για το φυσικό περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα της Ελλάδας, προϋπολογισμού 18 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα συνεισφέρει σημαντικά στην αποτελεσματική διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών της χώρας.

Τέλος αυτή την εβδομάδα ξεκινά το έργο των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (EΠΜ) για όλη την Ελλάδα με χρηματοδότηση 18,5 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ, το οποίο αναμένεται να συμβάλει στην ολοκληρωμένη διαχείριση και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, καθώς περιλαμβάνει τόσο την εκπόνηση των ΕΠΜ για το σύνολο των περιοχών Natura της χώρας, όσο και τη σύνταξη σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων για τη θεσμοθέτηση των προστατευόμενων περιοχών αλλά και την εφαρμογή Σχεδίων Διαχείρισης για όλες τις περιοχές του ελληνικού δικτύου Νatura 2000.

Όλα τα παραπάνω εντάσσονται στην προσπάθεια το φυσικό περιβάλλον της χώρας μας, που είναι από τα πιο πλούσια στον κόσμο, να αποτελέσει μοχλό αειφόρου ανάπτυξης με συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών.

5. Ποιος είναι ο σχεδιασμός για την κομποστοποίηση, το ποσοστό της οποίας ανέρχεται σε πολύ χαμηλά ποσοστά καθώς παραμένει κοντά στο 3%;

Στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (2015) και στον πρόσφατο Ν.4555/18 (Κλεισθένης) προβλέπεται η χωριστή συλλογή και διαχείριση των υπολειμμάτων τροφών και των πρασίνων, δηλαδή των βιοαποβλήτων, αλλά και η αρμοδιότητα και δυνατότητα των δήμων να κατασκευάζουν και λειτουργούν αντίστοιχες μονάδες. Χωριστή συλλογή φυσικά προβλέπεται πλέον υποχρεωτικά και για τα ανακυκλώσιμα.

Επίσης με το Ν. 4483/2017, δόθηκε στους δήμους για πρώτη φορά, δυνατότητα να εκποιούν τα ανακυκλώσιμα υλικά, το λίπασμα (κόμποστ) από προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα και την ενέργεια από την επεξεργασία τους. Στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία προβλέφθηκαν ειδικές δράσεις για τα βιοαπόβλητα και την βιοοικονομία, ενώ ο παγκόσμιος στόχος βιώσιμης ανάπτυξης της μείωσης των αποβλήτων τροφίμων στο 50% έχει υιοθετηθεί και από τη χώρα μας. Ήδη έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ Οδηγοί για την υποβοήθηση των Δήμων (Προγράμματα Διαλογής στην Πηγή και Διαχείρισης Βιοαποβλήτων, Λειτουργία Μονάδων Διαχείρισης Βιοαποβλήτων).

Από το καλοκαίρι έχω ζητήσει από τις Περιφέρειες την ενεργοποίηση ειδικού μέτρου 187 εκατομμυρίων ευρώ, που υπάρχουν συνολικά σε όλα τα Περιφερειακά Προγράμματα (ΠΕΠ) για την χρηματοδότηση του καφέ κάδου, ειδικών απορριμματοφόρων και της κομποστοποίησης για τους Δήμους. Ενεργοποιήσαμε δε πρωτοβουλία του ΦΟΔΣΑ ΚΜ από την αρχή του 2019, ώστε να παραλαμβάνει χωριστά συλλεχθέντα οργανικά απόβλητα από όλους τους ΟΤΑ σε προσωρινές αδειοδοτημένες μονάδες. Στην υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχες μονάδες βιοαποβλήτων-οργανικών άρχισαν να λειτουργούν (Δυτ. Μακεδονία), άλλες ολοκληρώνονται (Ήπειρος, Σέρρες, Φωκίδα, Βοιωτία), και πολλές δημοπρατούνται (Αρχάνες, Ζάκυνθος, Χερσόνησος, Ρέθυμνο, Αλεξανδρούπολη, Παρανέστι).

Ειδικά για τους Δήμους της Αττικής, λειτουργεί μονάδα βιοαποβλήτων στο ΕΜΑΚ Λιοσίων, έχουν ήδη ενταχθεί σε χρηματοδότηση για διαχείριση βιοαποβλήτων και την οικιακή κομποστοποίηση ο Δήμος Γλυφάδας, ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και ο Δήμος Αιγάλεω, ενώ υπό άμεση ένταξη είναι οι Δήμοι Ν. Σμύρνης, Περιστερίου και Βριλησσίων. Πετυχημένα παραδείγματα χωριστής συλλογής οργανικών και βιοαποβλήτων σε ΟΤΑ έχουν ήδη οδηγήσει σε σημαντική μείωση του κόστους καθαριότητας και των δημοτικών τελών. Παράλληλα αναπτύσσουμε κι άλλες πρωτοβουλίες (χώροι εστίασης, λαχαναγορές, δημόσιες υπηρεσίες, πιλοτικά προγράμματα, τουριστικές μονάδες) και είμαστε αισιόδοξοι.

Σημαντική μεταρρύθμιση σε αυτή την κατεύθυνση συνιστά η τιμολογιακή πολιτική των ΦΟΔΣΑ που έχει αναρτηθεί προς διαβούλευση. Τα τέλη των δήμων θα καθορίζονται πλέον σε συνάρτηση με την απόδοση και της εκτροπής οργανικών αποβλήτων από την υγειονομική ταφή και αυτό θα αποτελεί ένα ακόμα κίνητρο.

6. Θα προχωρήσετε στη σύνταξη επιχειρησιακού σχεδίου επιθεωρήσεων για την πρόληψη των περιστατικών ρύπανσης;

Έχουμε ολοκληρώσει από τις αρχές του 2018 επιχειρησιακό σχέδιο επιθεωρήσεων για την τήρηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων (ΑΕΠΟ) και γενικά του θεσμικού πλαισίου περιβάλλοντος, το οποίο ήδη υλοποιούμε. Στο σχέδιο αυτό περιλαμβάνονται όλες οι δραστηριότητες και οι επιχειρήσεις, σε όλη την Ελλάδα, και τις επιθεωρήσεις οφείλουν να υλοποιούν όχι μόνο οι κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου αλλά και οι υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων, που έχουν βάσει νόμου και τη σχετική αρμοδιότητα.

Σχετικά με την πρόληψη των περιστατικών ρύπανσης, η κύρια προτεραιότητά μας είναι η ενσωμάτωση της πρόληψης των περιστατικών ρύπανσης στην περιβαλλοντική αδειοδότηση. Για αυτό και το κύριο βάρος μας δίνεται στην εφαρμογή εργαλείων πληροφορικής, όπως το Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο, που αποτελεί διαδικτυακή υπηρεσία έκδοσης περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων αλλά και παρακολούθησης της περιβαλλοντικής απόδοσης όλων των δραστηριοτήτων. Έτσι μια επιχείρηση μπορεί να υποβάλλει ηλεκτρονικά την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, να γνωμοδοτούν ηλεκτρονικά οι συναρμόδιες υπηρεσίες, χωρίς περιττή γραφειοκρατία και καθυστερήσεις, αλλά και να εκδίδεται γρήγορα η αδειοδότηση, ενώ παράλληλα στο ίδιο αρχείο ο Δήμος, οι φορείς αλλά και οι πολίτες θα παρακολουθούν την περιβαλλοντική επίδοση και τους ελέγχους σε αυτή την επιχείρηση ή δραστηριότητα.

Αντίστοιχο εργαλείο πρόληψης της ρύπανσης και της «μαύρης αγοράς» αποβλήτων είναι το Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων, το οποίο και συνδέεται με τις πρωτοβουλίες που υλοποιούμε για την καταπολέμηση του περιβαλλοντικού εγκλήματος.

7. Γνωρίζουμε για τις πρωτοβουλίες σας που αφορούν το πρόβλημα της έντονης δυσοσμίας που ταλαιπωρεί τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Πότε θα έχουμε τα αποτελέσματα των ερευνών;

Ως ΥΠΕΝ είχαμε παρέμβει και με χρηματοδότηση εξοπλισμού αλλά και με αίτημα προς τα ΕΛΠΕ αν χρηματοδοτήσουν ειδικό εξοπλισμό στο ΑΠΘ για την έναρξη σχετικής έρευνας. Και τα δύο μέτρα υλοποιήθηκαν πλήρως.

Στον σταθμό παρακολούθησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του Κορδελιού έχουν αναβαθμιστεί οι αναλυτές αιωρούμενων σωματιδίων και βενζολίου με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, μέσω ΥΠΕΝ.

Επίσης από το Πράσινο Ταμείο χρηματοδοτήθηκαν με 131.480 ευρώ η αναβάθμιση του κλωβού του σταθμού, η οποία ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2018, η προσθήκη αναλυτή μεθανίου, ο οποίος είναι σε δοκιμαστική λειτουργία από τον Δεκέμβριο του 2018, η προσθήκη αναλυτή θειούχων ενώσεων η οποία θα πραγματοποιηθεί εντός της επόμενης εβδομάδας και απομένει η προμήθεια πρόσθετου εξοπλισμού για τις βαθμονομήσεις μετρήσεων όζοντος.

Γνωρίζω επίσης ότι στο ΑΠΘ έχει εγκατασταθεί ο εξοπλισμός, το τελευταίο εξάμηνο γίνονται επισταμένως μετρήσεις στην περιοχή, έχουν παρθεί δείγματα από διάφορα σημεία και βιομηχανικές εγκαταστάσεις της περιοχής. Την παρακολούθηση και του σταθμού στο Κορδελιό αλλά και του ειδικού ερευνητικού με το ΑΠΘ έχει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας η οποία και θα μας ενημερώσει για πιθανές υπερβάσεις και στοιχεία της έρευνας.

8. Το τελευταίο διάστημα έχουμε αρκετά περιστατικά εκδήλωσης πυρκαγιών σε μάντρες με ανακυκλώσιμα υλικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Θα υπάρξει κάποια παρέμβαση με αυστηρά κριτήρια λειτουργίας τους και ειδικότερα για την πυρασφάλεια τους;

Καταρχήν να επισημάνω ότι το περσινό περιστατικό στη Θεσσαλονίκη αντιμετωπίστηκε άμεσα παρά το ότι ξεκίνησε μια από τις ζεστές Κυριακές του Αυγούστου.

Όσον αφορά το θέμα της πυρασφάλειας, για να αδειοδοτηθούν αυτές οι μονάδες, οι οποίες αδειοδοτούνται από την Περιφέρεια και όχι από το ΥΠΕΝ, απαιτείται να έχουν έγκριση μελέτης πυρασφάλειας και εγκατεστημένο τον αντίστοιχο σύμφωνα με τις προδιαγραφές της αδειοδότησης εξοπλισμό. Και ο έλεγχος αυτών των μονάδων ανήκει στις υπηρεσίες των κατά τόπους περιφερειακών ενοτήτων. Τα κριτήρια και οι προδιαγραφές λειτουργίας των μονάδων αυτών είναι ήδη αυστηρά με βάση την ευρωπαϊκή πρακτική.

Τα επόμενα χρόνια θα αυξηθούν αυτές οι επιχειρήσεις με βάση τη στρατηγική της Κυκλικής Οικονομίας. Και θα αφορούν σε πολλά διαφορετικά είδη αποβλήτων και δευτερογενών υλικών. Από τη μεριά μας λοιπόν απαιτείται ο εκσυγχρονισμός των δομών πολιτικής προστασίας, κάτι που υλοποιείται στη χώρα μας, αλλά το ζητούμενο νομίζω που προέχει είναι η πρόληψη μέσα από αυστηρούς ελέγχους των ελεγκτικών υπηρεσιών σε περιφερειακό επίπεδο.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.