Εξοικονόμηση Ενέργειας: Νέα ΚΥΑ με διευκρινίσεις για τον ΚΕΝΑΚ 2017

του Θοδωρή Καραουλάνη

Την επίλυση δεκάδων προβλημάτων σε πολλές περιπτώσεις ακινήτων που δημιούργησε το «μπάχαλο» με την έγκριση του νέου Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), για το οποίο έγραψε αναλυτικά η Greenagenda, προσπαθεί να φέρει η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια.

Θυμίζουμε ότι αρχικά το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έθεσε σε εφαρμογή, με την υπουργική αποδοχή και δημοσίευση των νέων Τεχνικών Οδηγιών ΤΕΕ (ΤΟΤΕΕ) και του νέου λογισμικού ΤΕΕ – ΚΕΝΑΚ, τον νέο Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων στις 22 Νοεμβρίου αλλά σχεδόν αμέσως το «πήρε» πίσω, καθώς διαπίστωσε ότι στο σχετικό ΦΕΚ υπήρχαν λάθη στο… copy paste! Φυσικά επισήμως το ΥΠΕΝ δεν παραδέχθηκε τίποτε, όμως μία απλή αντιπαραβολή του αρχικού και του διορθωτικού ΦΕΚ δείχνει ότι είχαν μεταφερθεί λάθος πολλές εξισώσεις που χρησιμοποιούνται από τους μηχανικούς για τους υπολογισμούς των καταναλώσεων, των ενεργειακών δεικτών κλπ. Έτσι, μετά από ολιγοήμερη αναμονή (όπως είχε αποκαλύψει εγκαίρως η Greenagenda) με τη δημοσίευση (στις 23/11/2017) των διορθώσεων σε ΦΕΚ τέθηκε τελικά σε ισχύ ο νέος ΚΕΝΑΚ από τις 27/11/2017.

Όμως αυτό το μπρος – πίσω του ΥΠΕΝ, δημιούργησε ένα σοβαρό τυπικό πρόβλημα, καθώς η αρχική υπουργική απόφαση του Ιουλίου με την οποία δημοσιεύθηκε ο νέος ΚΕΝΑΚ, όριζε στις μεταβατικές διατάξεις ότι η έναρξη ισχύος του γίνεται με τη δημοσίευση σε ΦΕΚ των σχετικών ΤΟΤΕΕ. Αλλά το λάθος, με την ύπαρξη δύο ΦΕΚ με διαφορετικές ημερομηνίες, δημιούργησε στις υπηρεσίες τεράστιο πρόβλημα: με ποιον ΚΕΝΑΚ θα έπρεπε να εκδοθούν τα ΠΕΑ και όλες οι σχετικές πράξεις μεταξύ της αρχικής ανακοίνωσης (22/11) και τις τελικής (27/11); Έμειναν δηλαδή νομικά έωλα όλα τα ΠΕΑ και οι συναφείς πράξεις που εκδόθηκαν από 22 έως 27 Νοεμβρίου.

Τη λύση δίνει η Κοινή Υπουργική Απόφαση Τσακαλώτου – Σταθάκη, η οποία αντικαθιστά τις μεταβατικές διατάξεις της αρχικής Υπουργικής Απόφασης έγκρισης του ΚΕΝΑΚ (του Ιουλίου 2017), βάζοντας ως όριο ισχύος του παλαιού ΚΕΝΑΚ 2010 την 26η Νοεμβρίου 2017. Έτσι όσο ΠΕΑ και συναφείς πράξεις εκδόθηκαν μέχρι εκείνη την ημερομηνία έχουν ισχύ (παρά τη δημοσίευση των ΤΟΤΕΕ στις 22/11) και μπορούν τυπικά να χρησιμοποιηθούν. Από εκεί και πέρα, από τις 27/11/2017 δηλαδή, ισχύει αποκλειστικά και ΜΟΝΟ ο νέος ΚΕΝΑΚ 2017, με ρητή αναφορά στην ΚΥΑ της έναρξης ισχύος του νέου ΚΕΝΑΚ στις 27/11/2017.

Ο κανόνας αυτός όμως θα έχει πλέον και εξαιρέσεις, καθώς η απότομη «μετάπτωση» από τον έναν ΚΕΝΑΚ στον άλλον, δημιουργεί προβλήματα, όπως είχε αναδείξει σε άλλο ρεπορτάζ για τα τυπικά προβλήματα του νέου «εξοικονομώ» η Greenagenda. Και αυτά τα προβλήματα αφορούν περιπτώσεις όπου πολλοί υποχρεώνονται να εκδώσουν δύο ΠΕΑ, ένα προ και ένα μετά από εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης. Και αυτό γιατί υπάρχουν σοβαρές τεχνικές διαφοροποιήσεις (κυρίως στους υπολογισμούς) μεταξύ των δύο ΚΕΝΑΚ που σε κάποιες (λίγες) περιπτώσεις αλλάζουν μέχρι και την ενεργειακή κατηγορία που εντάσσεται ένα ακίνητο. Και αυτό το πρόβλημα προσπαθεί να λύσει η νέα ΚΥΑ που αποκαλύπτουμε σήμερα, δίνοντας, μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, παράταση στη δυνατότητα έκδοσης ΠΕΑ με τις παλαιές διατάξεις (δηλαδή με τον ΚΕΝΑΚ 2010).

Έτσι, για τις περιπτώσεις όσων εντάθηκαν στο παλαιό Εξοικονομώ κατ’ οίκον, δηλαδή αυτό που υλοποιήθηκε με πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά και κυρίως όσους εντάχθηκαν με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους στο ίδιο πρόγραμμα την περίοδο 2016-2017. Δίνεται περιθώριο έκδοσης ΠΕΑ με βάση τον ΚΕΝΑΚ 2010 – ώστε να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη προ και μετά τις παρεμβάσεις, επί της ίδιας υπολογιστικής βάσης – μέσω παράτασης στην ημερομηνία μέσα στην οποία πρέπει να εκδώσουν το δεύτερο, διαπιστωτικό της βελτίωσης ΠΕΑ μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018. Αυτό γίνεται, όπως αναφέρει και η ΚΥΑ, καθώς «η διαπίστωση επίτευξης του στόχου ενεργειακής αναβάθμισης γίνεται μέσω σύγκρισης της διαφοράς της ενεργειακής κατανάλωσης πριν και μετά τις παρεμβάσεις» και έτσι τροποποιείται πλέον η σχετική υπουργική απόφαση ώστε μέχρι 31/12/2018, «τα Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) μετά την υλοποίηση παρεμβάσεων εκδίδονται βάσει των διατάξεων που ίσχυαν κατά την έκδοση των ΠΕΑ που εκδόθηκαν πριν την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας και σε εφαρμογή των συστάσεων βάσει των οποίων υλοποιήθηκαν οι παρεμβάσεις».

Η δεύτερη περίπτωση που δίνεται η ίδια παράταση είναι για όσους έχουν ενταχθεί στις προνομιακές διατάξεις του νόμου 4178/2013 για τα αυθαίρετα (νόμος Καλαφάτη), με βάση τις οποίες μπορούσαν να ζητήσουν να συμψηφίσουν το 50% του προστίμου που αντιστοιχεί στο αυθαίρετό τους με εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης (και στατικής επάρκειας, αλλά αυτό δεν έχει σχέση με το ΠΕΑ). Για τους ίδιους λόγους, δηλαδή της δυνατότητας να μπορούν να είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη και ίδια η βάση υπολογισμού μεταξύ των δύο ΠΕΑ (προ και μετά τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης) δίνεται και σε αυτή την περίπτωση δυνατότητα έκδοσης ΠΕΑ με βάση τον ΚΕΝΑΚ 2010 έως 31/12/2018, με το ίδιο ακριβώς σκεπτικό και λεκτικό.

Κατά τα λοιπά, ισχύει η αρχική υπουργική απόφαση έγκρισης του ΚΕΝΑΚ 2017, όπως παγίως αναφέρεται σε τέτοιες ΚΥΑ τροποποιήσεων και εξαιρέσεων.

Νομικοί και τεχνικοί κύκλοι σχολίαζαν στη Greenagenda ότι είναι ενδεικτικό της προχειρότητας και ελαφρότητας που αντιμετωπίζονται από το ΥΠΕΝ σοβαρά νομικά και διοικητικά ζητήματα που αφορούν ολόκληρη την αγορά. Και ειδικά στα θέματα εξοικονόμησης ενέργειας θυμίζουν επίσης τη θυμηδία (ή τον εκνευρισμό) που προκαλούν πλέον οι αλλεπάλληλες κυβερνητικές δηλώσεις για έναρξη του νέου «Εξοικονομώ», που έχει προαναγγελθεί πάνω από 40 φορές (με τελευταία στα τέλη Δεκέμβρη) αλλά ακόμη, τέλη Γενάρη 2018, δεν έχει ακόμη δημοσιευτεί η προκήρυξη του προγράμματος.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση