10+1 προτάσεις για την ηλεκτροκίνηση από τη ΝΔ

του Θοδωρή Καραουλάνη

Με σημαντικά νέα στοιχεία και δεσμευτικούς στόχους παρουσίασε, συνοπτικά, χθες η Νέα Δημοκρατία την πρότασή της για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά από την Πειραιώς, το  κυβερνητικό σχέδιο της ΝΔ για την ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας «έχει ως κεντρικό στόχο τη διεύρυνση της χρήσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, η οποία εκτός από τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, μπορεί μεσοπρόθεσμα να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας». Κεντρικός άξονας του σχεδίου της ΝΔ, «το οποίο επεξεργάστηκε επί μήνες ομάδα ειδικών και θα παρουσιάσει σύντομα με λεπτομέρειες ο Κυριάκος Μητσοτάκης», είναι:

⦁ να δοθούν σημαντικά κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων
⦁ να υπάρξει άμεση και ευρεία ανάπτυξη των υποδομών υποστήριξής τους
⦁ να διευρυνθεί η χρήση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές.

Αυτό, σημειώνουν, θα γίνει με τη σταδιακή αντικατάσταση των σημερινών Ι.Χ. και των παλαιών μέσων μεταφοράς από φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, εξέλιξη που θεωρείται άμεσης προτεραιότητας στη στρατηγική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στην τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Τα μέτρα που ανακοινώνει η ΝΔ, σημειώνει η σχετική ανακοίνωση, «θεωρούνται κοινή πρακτική σε πολλές χώρες της Ε.Ε., αλλά δυστυχώς η Ελλάδα έχει καθυστερήσει δραματικά να τα υλοποιήσει λόγω της παροιμιώδους αδυναμίας της Κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να παρακολουθήσει τις εξελίξεις και σε αυτόν τον τομέα. Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι το 2025 στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα κυκλοφορούν 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μέχρι το 2040 θα ξεπεράσουν τα 150 εκατομμύρια».

Δέσμη κινήτρων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλους

Μεταξύ των μέτρων που δεσμεύεται να λάβει η Ν.Δ. αμέσως μόλις αναλάβει τη διακυβέρνηση είναι τα εξής:

1. Δεσμευτικός στόχος της Ν.Δ. είναι μέχρι το 2025, το 30% του στόλου των αυτοκινήτων και των λεωφορείων του κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχουν αντικατασταθεί με ηλεκτροκίνητα.
2. Καθολική μείωση του συντελεστή Φ.Π.Α. από το 24% που είναι σήμερα στο 13%, για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίκυκλα, προκειμένου να δοθεί αμέσως ένα ισχυρό κίνητρο για την αντικατάσταση του σημερινού στόλου.
3. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες και δωρεάν στάθμευση στο κέντρο της πόλεων.
4. Οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα έχουν σημαντική έκπτωση στα διόδια όλης της χώρας, ενώ εξυπακούεται ότι δεν θα πληρώνουν ούτε τέλη κυκλοφορίας, ούτε φόρο πολυτελείας.
5. Τα ανωτέρω κίνητρα θα ισχύσουν και για τις εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων
6. Οι εταιρείες με στόλους αυτοκινήτων θα έχουν επιπλέον κίνητρο κατάργηση του φόρου χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων από τα στελέχη τους
7. Η ΝΔ υπόσχεται επίσης μέτρα για τη διευκόλυνση της φορολογικής απόσβεσης, είτε για την αγορά, είτε για τη μηνιαία μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
8. Ειδικά για τα ταξί η Ν.Δ. δεσμεύεται να επιδοτήσει με 3.500 ευρώ την αγορά νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων
Σημειώνεται ότι στο σχέδιο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όπως ανακοινώθηκε, προβλέπεται επίσης η άμεση εγκατάσταση δικτύου ταχυφορτιστών στα οργανωμένα σημεία επιβίβασης πολιτών, ενώ οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων ταξί θα έχουν προτεραιότητα στις σειρές αναμονής στις πιάτσες τους, (αεροδρόμια, λιμάνια κλπ), όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. Πέρα από αυτή την πρόταση χωροθέτησης, ισχυρά κίνητρα θέλει να δώσει η ΝΔ και για τη διάδοση των φορτιστών που χρειάζονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πιο συγκεκριμένα:
9. θα υπάρξει πρόβλεψη να εγκατασταθούν σταθμοί επαναφόρτισης σε όλα τα εθνικά οδικά δίκτυα, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και εκτός πόλεων.
10. Θα υπάρξει έκπτωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις που θα εγκαθιστούν φορτιστές για δημόσια χρήση στις εγκαταστάσεις τους (σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, εμπορικά κέντρα, supermarkets κλπ).

Σημεία κριτικής

Η ΝΔ, παρά τις φήμες που κυκλοφορούσαν τους τελευταίους μήνες, δεν προτείνει τελικά γενικευμένη χρήση επιδοτήσεων για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Αντιθέτως, προκρίνει οριζόντια μείωση φόρων και επιβαρύνσεων για όλα τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα. Επιλέγει έτσι τον καθαρό δρόμο να μην επιβαρυνθούν οι πολίτες με την επιδότηση αγοράς οχημάτων λίγων καταναλωτών, αλλά αντίθετα με τη μείωση των εσόδων από τη φορολογία των αυτοκινήτων, η οποία πιθανότατα θα αντισταθμιστεί από αντίστοιχη αύξηση των εσόδων από τις αναγκαίες επενδύσεις σε υποδομές και κατανάλωση ενέργειας. Και αποφασίζει να ρίξει το «επιθετικό» μέτρο της επιδότησης μόνο για το στόλο των ταξί, που κατά γενική ομολογία είναι γερασμένος και επιβαρύνει υπέρμετρα με ρύπους, αλλά μένει να αποδειχθεί αν το χρηματικό μέγεθος θα είναι ικανοποιητικό, αν δεν τουλάχιστον συνοδεύεται και με συγκεκριμένες απαγορεύσεις (πχ απαγόρευση πετρελαιοκίνητων ή υγραεριοκίνητων οχημάτων από τις πόλεις μετά τη συμπλήρωση μιας ηλικίας).

Όπως σημειώνουν στη Greenagenda έμπειροι παράγοντες του τεχνικού κόσμου, από την πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης απουσιάζει τόσο η βασική προϋπόθεση, η ενίσχυση των δικτύων ενέργειας δηλαδή, όσο και οι καλές πρακτικές του εξωτερικού. Και τονίζουν ότι το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και σε όλα σχεδόν τα σχετικά με την ηλεκτροκίνηση κυβερνητικά κείμενα και σχέδια των τελευταίων ετών μέχρι σήμερα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Πιο συγκεκριμένα, απουσιάζει πλήρως στην ανάλυση για την ανάπτυξη δικτύων φόρτισης η αναφορά στις αναγκαίες επενδύσεις και αλλαγές στα δίκτυα μεταφοράς ρεύματος, το οποίο αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επάρκεια του δικτύου, που σήμερα, όπως αναφέρουν τεχνικοί παράγοντες της αγοράς, δεν μπορούν να υποστηρίξουν εκτεταμένη κατασκευή και χρήση σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.

Επίσης από την πρόταση της ΝΔ, λείπει οποιαδήποτε αναφορά σε ενεργειακές συμπράξεις και συνεταιρισμούς μεταξύ ιδιωτών και ΟΤΑ, για παράδειγμα, ή δημοσίων οργανισμών, για δίκτυα φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και σε χρήση υπαρχόντων υποδομών όπως οι υποδομές ηλεκτροφωτισμού τόσο στους δρόμους όσο και στους κοινόχρηστους χώρους των δήμων, που θεωρείται μια καλή πρακτική παγκοσμίως. Ακόμη λείπει οποιαδήποτε αναφορά σε ζητήματα «έξυπνης διαχείρισης» ηλεκτρικών δικτύων, τα οποία είναι προϋπόθεση επιτυχούς εισαγωγής εκτεταμένου δικτύου στις πόλεις, καθώς παγκοσμίως οι ανάγκες φόρτισης παρουσιάζουν μεγάλη περιοδικότητα μέσα στην διάρκεια της ημέρας. Όλα αυτά, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, απαιτούν επενδύσεις σε δίκτυα και υποδομές αλλά και στενή συνεργασία των ιδιωτικών εταιρειών ρεύματος με τους διαχειριστές του δικτύου. Τέλος σημειώνεται ότι απουσιάζει οποιαδήποτε ανάλυση για την παροχή λύσεων μετακίνησης με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση ως υπηρεσία, κάτι που αποτελεί σύμφωνα με όλες τις μελέτες την αυριανή τάση, όπου οι καταναλωτές θα μισθώνουν οχήματα και ενέργεια, αντί να τα αγοράζουν.

Σημειώνουμε επίσης ότι οι αναφορές της ΝΔ σε εγκαταστάσεις σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων τόσο σε ιδιωτικούς (υπεραγορές, εμπορικά κέντρα κλπ) όσο και σε δημόσιους χώρους (όπως οι πιάτσες ταξί και τα σημεία επιβίβασης πολιτών), χωρίς καμία αναφορά στην πολεοδομική νομοθεσία, αλλά ούτε και στην ενσωμάτωση της οδηγίας για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, που θα πρέπει να γίνει τους επόμενους μήνες, δείχνει ότι δεν υπήρξε καμία διεπιστημονική επεξεργασία από την ομάδα των ειδικών που επικαλείται η ΝΔ, τουλάχιστον όσον αφορά τις πραγματικές προϋποθέσεις και νομοθετικές αλλαγές που χρειάζονται. Ή επιλέχθηκε η επικοινωνιακά εύκολη λύση της ανακοίνωσης «εύπεπτων» κινήτρων»…

Σημειώνουμε ότι η πρόταση της ΝΔ δεν κάνει καμία αναφορά ούτε στην υποχρέωση υποδομής φόρτισης που θα έχουν τα νέα κτήρια ούτε σε πρόγραμμα για την επέκταση αυτής της υποχρέωσης σε υπάρχοντα κτήρια που ανακαινίζονται. Θυμίζουμε ότι αυτό προβλέπεται από τη νέα κοινοτική οδηγία για την εξοικονόμηση ενέργειας την οποία θα πρέπει να ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο πιθανότατα η νέα κυβέρνηση. Τέλος απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στην ανάγκη αναθεώρησης του Προεδρικού Διατάγματος για τις χρήσεις γης για να επιτρέπεται να εγκατασταθούν υποδομές φόρτισης σε όσα σημεία υπόσχεται η ΝΔ, καθώς σήμερα αυτό απαγορεύεται, όπως έχει αναδείξει η Greenagenda, ενώ επιτρέπεται μόνο σε σταθμούς αυτοκινήτων και πρατήρια καυσίμων και ενέργειας. Σημειώνουμε ότι η αποκάλυψη αυτή της Greenagenda θορύβησε ιδιαίτερα το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Εμπορίας Αυτοκινήτων, ο οποίος αποφάσισε να διερευνήσει αναλυτικά το ζήτημα για να μην υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις στο μέλλον.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που έχει μιλήσει πολλές φορές για τις ανάγκες συνεργασίας ιδιωτικού – δημόσιου τομέα (ιδιαίτερα στην κατασκευή υποδομών) αλλά και την ανάγκη καθαρών πηγών ενέργειας, ιδιαίτερα στις πόλεις, θα πρέπει να έχει συγκεκριμένες απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα όταν παρουσιάσει αναλυτικά τις προτάσεις της ΝΔ, όπως προανήγγειλε χθες το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Σημαντική για τη ΝΔ η πολιτική για ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης

Η Αξιωματική Αντιπολίτευση θεωρεί μείζονος σημασίας την πολιτική της στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, καθώς στοχεύει σε τρεις μεγάλες προκλήσεις, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά:
⦁ «Να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων των μεγάλων αστικών κέντρων, μειώνοντας τις στάθμες ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου και τις δαπάνες στη δημόσια υγεία λόγω του προβληματικού περιβάλλοντος στην πρωτεύουσα και τις μεγάλες πόλεις».
⦁ «Να μειώσουμε τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και ταυτόχρονα να αυξήσουμε τη χρησιμοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με προφανή οικονομικά αποτελέσματα».
⦁ «Να δημιουργήσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης νέων μορφών επιχειρηματικών δράσεων στους τομείς της ενέργειας, των τεχνολογικών κατασκευών, της πληροφορικής και των υπηρεσιών με σημαντική προστιθέμενη αξία. Έλληνες μηχανικοί, νέοι σε ηλικία, κατέχουν υψηλές θέσεις ευθύνης σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ άλλοι ετοιμάζονται να βγουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Έχουμε ευθύνη να τους δώσουμε την ευκαιρία να εργαστούν στην Ελλάδα».

Το πλήρες σχέδιο της Ν.Δ. για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα παρουσιαστεί σύντομα από τον ίδιο τον Πρόεδρο του Κόμματος κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, αναφέρει η ανακοίνωση της ΝΔ.

 

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Κάνετε το σχόλιό σας

Ερώτημα ασφαλείας (CAPTCHA) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.