Φάμελλος εφ' όλης της ύλης: Το σχέδιο για απόβλητα, τι λέει για δυσοσμία και Επιθεωρητές

Συνέντευξη στον Νίκο Αβουκάτο

Την ατζέντα των περιβαλλοντικών θεμάτων για το 2017 ανοίγει ο αναπληρωτής υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος σε εφ' όλης της ύλης συνέντευξή του στη Greenagenda.gr.

O κ. Φάμελλος αναφέρεται τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου, τονίζοντας ότι στόχος είναι η ελάφρυνση του κρατικού προϋπολογισμού της χώρας από το μεγάλο κόστος των περιβαλλοντικών προστίμων. «Κεντρικός άξονας του πολιτικού προγραμματισμού για το 2017 είναι να βάλουμε και τον στόχο κουρέματος του χρέους προς την ΕΕ, λόγω των καταδικαστικών αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου», σημειώνει και γνωστοποιεί ότι έως το τέλος Ιανουαρίου θα ανακοινωθεί η συνολική καταγραφή των περιβαλλοντικών προστίμων.

Για την απασχόληση στα έργα στερεών απόβλητων, ο ίδιος υποστηρίζει ότι θα μπορούσαν να δημιουργήθουν έως και 16.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ, στις επιδιώξεις του Υπουργείου, όπως λέει, είναι το πρώτο εξάμηνο του 2017 να ενισχυθεί το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και να υπάρξει ένα επιχειρησιακό σχέδιο επιθεωρήσεων για την πρόληψη των περιστατικών ρύπανσης.

Ακόμη, το 2017, σύμφωνα με τον Σ. Φάμελλο, θα είναι η χρονιά που θα ενταχθούν όλα τα έργα στερεών αποβλήτων σχέδια σε χρηματοδοτικά εργαλεία και ταυτόχρονα θα προχωρήσουν οι προκηρύξεις και συμβάσεις τουλάχιστον σε ποσοστό 50%.

Αναφορικά με τη θερμική επεξεργασία απορριμμάτων, διευκρινίζει ότι το υπουργείο δεν προτίθεται να βάλει αυτή τη συζήτηση μπροστά από την ανακύκλωση και από την ανάκτηση υλικών και ενέργειας σε καθαρές μορφές.

Προαναγγέλει, δε, ότι τις επόμενες ημέρες το ΥΠΕΝ αναμένεται να λάβει την πρόταση του ΕΟΑΝ για το νέο θεσμικό πλαίσιο της ανακύκλωσης.

Παράλληλα, όπως αναφέρει, το πρώτο εξάμηνο του 2017 θα υπάρχει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας του περιβάλλοντος και της φύσης, ενώ εντός του 2017, μετά την κωδικοποίηση της Δασικής Νομοθεσίας, θα ξεκινήσει η Κωδικοποίηση της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας.

Ποιες είναι οι κύριες προτεραιότητες του υπουργείου για το 2017;

Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον κάποιος να σχεδιάζει τη  περιβαλλοντική πολιτική της χώρας με βάση τις ανάγκες και τις προτεραιότητες της περιβαλλοντικής στρατηγικής, δυστυχώς όμως στην Ελλάδα δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Το 2017 χρειάζεται να τρέξουμε πίσω από υποχρεώσεις που η χώρα δεν μπόρεσε να ικανοποιήσει τα περασμένα χρόνια. Αναφέρομαι στους δυο βασικούς άξονες που είχε μπει ζήτημα αμφισβήτησης και της δυνατότητας χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Τους άξονες διαχείρισης του νερού και τους άξονες διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Σε αυτά τα δυο ζητήματα η Ευρώπη μας είχε επισημάνει ότι αν δεν ικανοποιήσουμε τις υποχρεώσεις μας μπαίνει σοβαρός κίνδυνος στην απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ, είναι τα λεγόμενα θέματα αιρεσιμότητας.  Ετσι λοιπόν εκ των πραγμάτων η διαχείριση του νερού, η αναθεώρηση των σχεδίων διαχείρισης του νερού σε επίπεδο υδατικών λεκανών που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί  στο τέλος του 2015, είναι βασικός άξονας εργασίας για το 2017 και η υλοποίηση των περιφερειακών σχεδίων διαχείρισης στερεών αποβλήτων που αντιστοιχούν  σε ένα προϋπολογισμό ύψους 900 εκατομμυρίων από το ΕΣΠΑ αλλά και σημαντικά έργα που επιτέλους θα μας ξεκολλήσουν  από το λαβύρινθο της ταφής και ελπίζουμε ότι θα μας οδηγήσουν στη κατεύθυνση της κυκλικής  οικονομίας και της αξιοποίησης είναι οι κύριες προτεραιότητες μας. Παράλληλα πρέπει να πω ότι το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής που μπαίνει  στο παγκόσμιο χάρτη πολύ δυναμικά  και ειδικότερα για τη χώρα μας  το θέμα των περιβαλλοντικών προστίμων ακόμη και η δημοσιονομική του πλευρά που είναι ο στόχος ελάφρυνσης της χώρας από ένας μεγάλος κόστος είναι στις βασικές μας προτεραιότητες.

Σε βάρος της χώρα μας εκκρεμούν αρκετές υποθέσεις παραπομπών στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις καθυστερήσεις ενσωμάτωσης των κοινοτικών οδηγιών. Τα πρόστιμα είναι υπέρογκα και μάλιστα σε μια εποχή αρκετά δύσκολη για την οικονομία της χώρας. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε σε αυτή την κατεύθυνση;

Έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση. Είναι πράγματι τραγικό η χώρα που η οποία βρίσκεται σε μια σκληρή δημοσιονομική κατάσταση εδώ και πολλά χρόνια να αναγκάζεται  να  πληρώνει από τον κρατικό προϋπολογισμό δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για περιβαλλοντικές παραβάσεις, για ελλείψεις έργων που αν τα είχαμε υλοποιήσει στη χώρα τώρα θα είχαμε υποδομές και θα γλιτώναμε τα πρόστιμα. Είναι διπλό το κόστος. Ήδη βρισκόμαστε σε μια φάση καταγραφής όλων των περιβαλλοντικών προστίμων και του κόστους. Θα ήθελα να περιμένετε έως το τέλος του Ιανουαρίου, καθώς αναμένονται οι σχετικές ανακοινώσεις από το Υπουργείο. Είναι κεντρικός άξονας του πολιτικού προγραμματισμού για το 2017, εκεί θα βάλουμε και τον στόχο κουρέματος του χρέους προς την ΕΕ. Ήδη κάναμε μια συνάντηση με τον Επίτροπο Περιβάλλοντος της ΕΕ Καρμένου Βέλα και συζητήσαμε για το θέμα. Ο σκοπός μας είναι απλός θέλουμε έως το τέλος του 2017 ο κρατικός προϋπολογισμός να έχει ήδη ελαφρυνθεί από τα σημαντικά πρόστιμα και ταυτόχρονα να έχουν προχωρήσει μια σειρά των υποχρεώσεων της χώρας μας. Για παράδειγμα, τις τελευταίες ημέρες του 2016, υπογράψαμε τον Εθνικό Σχεδιασμό Επικίνδυνων Αποβλήτων που μας στοιχίζει μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ κάθε εξάμηνο. Με τέτοια μέτρα, αλλά και τις υποδομές οι οποίες προχωρούν, αναφέρομαι στο θέμα της αποκομιδής και νόμιμης διάθεσης ιστορικών επικινδύνων αποβλήτων που είναι αποθηκευμένα σε βιομηχανικές αυλές και αυτό επίσης προχωράει. Θα υπάρχει λοιπόν ένας προγραμματισμός ελάφρυνσης του χρέους μας και της οφειλής μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οι τομείς των περιβαλλοντικών προστίμων είναι πάρα πολλοί. Έχουμε πρόστιμα για τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων, για τη διάθεση των επικινδύνων αποβλήτων, για τη μη ορθή επεξεργασία των υγρών αποβλήτων, για την έλλειψη αποχετεύσεων και βιολογικών καθαρισμών ακόμα και στην Αττική, για περιβαλλοντικές παραβάσεις στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, για ελλείψεις στη θαλάσσια στρατηγική, ακόμα και για την Κορώνεια - Βόλβη, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο τον Ιανουάριο μας καλεί σε διαδικασία απολογίας η οποία μπορεί να συνδεθεί και με πρόστιμο για τη χώρα μας. Δεν θα κάνω πολιτική πάνω στα  πρόστιμα αλλά μπορούμε να προσφέρουμε μια σημαντική ελάφρυνση του κρατικού προϋπολογισμού και να διεκδικήσουμε και τα τέλη από τα πρόστιμα να γυρίσουν σε περιβαλλοντικές επενδύσεις. Έτσι, πέρα από την ελάφρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, θα ενισχυθεί και ο προϋπολογισμός του Υπουργείου.

Αναμφισβήτητα χρειάζεται να διανύσουμε αρκετό δρόμο για να φθάσουμε στην ορθή διαχείριση αποβλήτων. Τι περιλαμβάνεται στο νέο σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα;

Αυτή τη στιγμή έχουμε 12 ολοκληρωμένους περιφερειακούς σχεδιασμούς από τους 13, απομένει ένα στάδιο έγκρισης από το περιφερειακό συμβούλιο της Πελοποννήσου. Έχουμε έναν συγκεκριμένο κατάλογο έργων για όλη την Ελλάδα και μια εκφρασμένη βούληση σε όλα τα επίπεδα της αυτοδιοίκησης σε συμφωνία με τον Εθνικό Σχεδιασμό, που πλέον διατυπώνει την ανάγκη το 50% των αστικών στερεών αποβλήτων να ανακτάται, να επαναχρησιμοποιείται και να ανακυκλώνεται. Υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ και υπάρχουν δυνατότητες μόχλευσης ιδιωτικών πόρων μέσα από τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που πρέπει να γίνει με εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Θεωρώ ότι περισσότερα από 2 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν στην αγορά αποβλήτων και από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους και τους παραγωγούς που έχουν την ευθύνη για τις δράσεις π.χ. ανακύκλωσης. Αυτό συνδέεται βέβαια και με κάλυψη εργασίας, αλλά και με τις υποχρεώσεις της χώρας μας. Το 2017 θα είναι χρονιά που θα ενταχθούν όλα αυτά τα σχέδια σε χρηματοδοτικά εργαλεία και ταυτόχρονα θα προχωρήσουν οι προκηρύξεις και συμβάσεις τουλάχιστον σε ποσοστό 50%, αυτό είναι το πλάνο μας.

Βιώνουμε μια ασφυκτική οικονομική κατάσταση με την εφαρμογή των μνημονίων και δυστυχώς έχουν χαθεί αρκετές θέσεις εργασίας. Με τη νέα εποχή στη διαχείριση των αποβλήτων, πόσες θέσεις εργασίας εκτιμάτε ότι θα μπορούσαν να δημιουργηθούν;

Τα στερεά απόβλητα περιλαμβάνουν σημαντική και αξιόλογη ποσότητα φυσικών και ενεργειακών πόρων. Η ανάκτησή τους και η επαναχρησιμοποίηση τροφοδοτούν μια δευτερογενή αγορά εργασίας μέσα από την κυκλική οικονομία στη λειτουργία της κοινωνίας και της οικονομίας. Η κυκλική οικονομία είναι μια διέξοδος και μια προοπτική για τη χώρα μας και την υποστηρίζουμε πολιτικά. Σαφώς έχει προοδευτικά χαρακτηριστικά, ενώ ενισχύει σίγουρα την εργασία. Από μόνα τους τα έργα στερεών απόβλητων, ακόμη και αν δεν δημιουργηθεί αυτή η αγορά, αυτή η οικονομία, έχουν μια άμεση προοπτική 8.000 θέσεων εργασίας και αν θέλετε στην ολοκληρωμένη οικονομική της ανάγνωση διπλασιάζεται με βάση τα επαγγέλματα που θα αναπτυχθούν δίπλα σε αυτή τη δραστηριότητα και με βάση τους πόρους αυτών των δραστηριοτήτων. Άρα οι θέσεις μπορούν να διπλασιαστούν σε 16.000 θέσεις εργασίας. Θέλουμε να δει ο Έλληνας επιχειρηματίας αλλά και ο επιστήμονας τις δυνατότητες της σημαντικής υπεραξίας που προκύπτει από τη δευτερογενή αγορά στερεών αποβλήτων και θα το υποστηρίξουμε και με επενδυτικά εργαλεία στον αναπτυξιακό νόμο και στο ΕΣΠΑ.

Αναφορικά με το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, από τη διενέργεια ενός ελέγχου και την επιβολή προστίμου για ένα περιβαλλοντικό ατύχημα ή μη τήρηση όρων μιας περιβαλλοντικής μελέτης, μέχρι την ανάκληση ενός ενεργειακού πιστοποιητικού ή τη διαπίστωση μιας παράβασης του μεταλλευτικού κώδικα, παρατηρούνται  χρονοβόρες διαδικασίες. Πώς μπορούν να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα (ενίσχυση προσωπικού, θεσμικές αλλαγές);

Νομίζω έχετε ακουμπήσει ένα από τα πιο σημαντικότερα προβλήματα τα θεσμικά και τα στρατηγικά του περιβάλλοντος. Όλοι μας μιλάμε για ένα δημόσιο αποτελεσματικό, ένα δημόσιο τίμιο και λειτουργικό. Ένα τέτοιο δημόσιο δεν μπορεί να έχει πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες αδειοδότησης και ένα αλαλούμ διαδικασιών.  Είμαστε υπέρ της ενίσχυσης και της ταχύτητας των διαδικασιών αδειοδότησης. Αυτό δεν μπορεί παρά να γίνει χωρίς τη διαδικασία της σοβαρότητας των ελέγχων. Και ερχόμαστε στο θέμα του Σώματος Επιθεωρητών Περιβάλλοντος. Η χώρα μας έχει μόνο 15 επιθεωρητές για όλα τα περιβαλλοντικά προβλήματα σε όλη την ελληνική επικράτεια. Καταλαβαίνετε ότι αυτό αφορά για παράδειγμα από τη λειτουργία της «Ελληνικός Χρυσός» μέχρι τη λειτουργία της αυθαίρετης δόμησης στη Σαντορίνη. Περιλαμβάνει τα απόβλητα των ελαιοτριβείων στη Πελοπόννησο μέχρι την αυθαίρετη αποθήκευση των επικίνδυνων αποβλήτων στην Αλεξανδρούπολη, τα αναφέρω ως παραδείγματα. Όλα αυτά μας ενδιαφέρουν τόσο πολύ που μας  υποχρεώνουν να αναλάβουμε  πρωτοβουλίες ενίσχυσης προσώπων και στελεχών αλλά και θεσμικής ενίσχυσης του σώματος επιθεωρητών περιβάλλοντος διότι  μόνο να επιταχύνουμε τις διαδικασίες  στο δημόσιο  δεν αρκεί, χρειάζεται να είμαστε τυπικοί όλοι απέναντι στον έλεγχο.Βέβαια αυτό συνδέεται με τα ερωτήματα που έχετε θέσει με το εάν πληρώνονται πρόστιμα για τις περιβαλλοντικές παραβάσεις και αν τελικά υπάρχουν επιπτώσεις από την ανάκληση των πιστοποιητικών,  διότι μέχρι τώρα η εμπειρία μας δείχνει ότι υπήρχαν πολλές διαδρομές  για να αποφύγει κάποιος να πληρώσει πρόστιμο. Αρκεί να σας αναφέρω κάτι που μας καίει όλους. Οι υπόχρεοι πληρωμής τελών για την ανακύκλωση των συσκευασιών, κάτι που είναι γνωστό από όλους ότι κάθε προϊόν έχει ένα περιβαλλοντικό τέλος ανακύκλωσης, τελικά διαφεύγουν της εισφοράς τους κατά 40%. Αυτό σημαίνει ότι όλοι όσοι πουλάνε προϊόντα σε συσκευασίες,  έχουμε ένα ποσοστό εισφοροδιαφυγής  40%, καταλαβαίνεται τι πόρος από την ανακύκλωση απουσιάζει σήμερα από την κοινωνία μας και βέβαια δυστυχώς ξέρουμε στο Υπουργείο ότι μέχρι στιγμής ότι  επιτρέπεται η εμπορία προϊόντων που δεν καλύπτουν το τέλος της ανακύκλωσης. Και αυτό είναι διπλό πρόβλημα διότι ο πολίτης και  καταναλωτής  των προϊόντων όταν αγοράζει ένα οποιοδήποτε προϊόν πληρώνει μέσα στη διαδικασία της αγοράς το τέλος ανακύκλωσης, το οποίο δεν αποδίδεται. Αυτή λοιπόν η εισφοροδιαφυγή τουλάχιστον πρέπει να συνδεθεί με τη δυνατότητα εμπορίας κάποιων προϊόντων και την επιβολή προστίμων. Δεν μπορούμε πια να είμαστε αν θέλετε απόντες από αυτήν την υποχρέωση δικαίου και στο περιβάλλον. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να διαμορφώσουμε  ένα πλάνο και με βάση το νέο νόμο της κινητικότητας για την ενίσχυση του Σώματος Επιθεωρητών από τη μια μεριά. Δεν είναι όμως μόνο αριθμητικό διότι τώρα πράγματι με αυταπάρνηση  οι επιθεωρητές  κυριολεκτικά τρέχουν σε όλη την επικράτεια.  Ακόμη και στη Βόρεια Ελλάδα μετρώνται οι Επιθεωρητές στα δάκτυλα ενός χεριού και έχουμε  πολλά θέματα που έχουμε να  παρακολουθήσουμε. Το Σώμα Επιθεωρητών δεν είναι λοιπόν μόνο αριθμητικό για αυτό θα πρέπει να συνδεθεί και με έναν στρατηγικό σχεδιασμό όταν είναι πολύ λίγοι καταλαβαίνετε ότι σπασμωδικά αντιδρά η διοίκηση σε περιπτώσεις ρύπανσης. Δεν υπάρχει ένας περιοδικό οργανωμένο πίνακα προγραμματισμού επισκέψεων και επιθεωρήσεων και έτσι τρέχουμε πίσω από τα γεγονότα. Εμείς θέλουμε να προλαμβάνουμε την ρύπανση. Θα πρέπει λοιπόν εκτός από την αριθμητική ενίσχυση την οποία θα επιδιώξουμε στο πρώτο εξάμηνο του 2017 να κάνουμε και ένα επιχειρησιακό σχέδιο επιθεωρήσεων έτσι ώστε η διοίκηση και η πολιτεία να προλαμβάνει τα περιστατικά ρύπανσης ελέγχοντας και επιθεωρώντας τις δραστηριότητες πριν από το περιστατικό.

Όσον αφορά τους εποπτευόμενους φορείς, έχετε στην αρμοδιότητα σας το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΚΠΑΑ), τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) και τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών. Θα υπάρξουν κάποιες αλλαγές σε αυτούς τους φορείς;

Θα υπάρχουν παρά πολλές αλλαγές σε αυτούς τους φορείς. Έχουμε βάλει στόχο το πρώτο εξάμηνο του 2017 και το έχουμε ανακοινώσει  να υπάρχει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας του περιβάλλοντος και της φύσης.  Αυτό σημαίνει ότι θα ληφθούν αποφάσεις ώστε σε επίπεδο κοινοβουλίου ώστε πλέον να αποκτήσουν θεσμικές αρμοδιότητες και προϋπολογισμό οι φορείς προστασίας Περιβάλλοντος και να καλύψουν το σύνολο των περιοχών Natura μιας και σήμερα είμαστε σε ποσοστό 30%.Το δεύτερο είναι ότι περιμένουμε τις επόμενες ημέρες την πρόταση του ΕΟΑΝ για το νέο θεσμικό πλαίσιο της ανακύκλωσης. Ουσιαστικά αυτό που μπορεί να περιμένει η κοινωνία είναι να λύσουμε όλα τα προβλήματα σχετικά με την εισφοροδιαφύγη και τις υποδομές ανακύκλωσης. Πρακτικά εμείς θέλουμε οι πόροι που υπάρχουν από την ανακύκλωση να  αξιοποιηθούν  και ο πολίτης να βρίσκει υποδομές ανακύκλωσης κοντά στο σπίτι του ή την δραστηριότητα του. Δυστυχώς, παρόλο που έχει ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα δεν έχουμε πετύχει τους συντελεστές που η Ευρώπη έχει θέσει. Πρέπει να διπλασιάσουμε  τους συντελεστές ανακύκλωσης και να φθάσουμε στο 50%.Όσον αφορά το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης.  στο τέλος του 2016 ορίσαμε διευθυντή και έχουμε προϋπολογισμό μετά από πολλά χρόνια. Το νέο διοικητικό συμβούλιο έχει κάνει έναν προγραμματισμό για το 2017. Θέλουμε το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης να είναι η «αντένα» της περιβαλλοντικής διπλωματίας και ο υπεύθυνος φορέας για τα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα όπως είναι η Κλιματική Αλλαγή, όπως είναι οι στόχοι για τη βιώσιμη ανάπτυξη, όπως είναι η μεγάλη συμφωνία που ετοιμάζουμε για την κοινή λειτουργία των χωρών της Μεσογείου Μεσόγειο σε θέματα περιβάλλοντος και του παρατηρητηρίου της Ανατολικής Μεσογείου για την κλιματική αλλαγή. Έχουμε μερικούς στόχους περιβαλλοντικής διπλωματίας που θα περάσουν μέσα από το ΕΚΠΠΑ.

Ολοκληρώθηκε η κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τα δάση και επιτέλους θα έχουμε έναν ολοκληρωμένο κώδικα Δασικής Νομοθεσίας ο οποίος θα περάσει από τη Βουλή το πρώτο τετράμηνο του 2017, ώστε να έχουμε ένα εργαλείο περιβαλλοντικής πολιτικής ενιαίο και συμπαγές. Αυτό που αξίζει να πούμε για το περιβάλλον και θα ξεκινήσει εντός του 2017, αυτό το λέμε σε σας που έχετε μια περιβαλλοντική εξειδίκευση, είναι ότι μετά την κωδικοποίηση της Δασικής Νομοθεσίας θα ξεκινήσει η Κωδικοποίηση της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας και η αποτύπωση όλων των περιβαλλοντικών ρυθμίσεων σε έναν εθνικό χάρτη έτσι ώστε να ξέρουμε σε κάθε περιοχή, ποιες είναι οι ρυθμίσεις, ποιες είναι οι προβλέψεις, ποιες είναι οι απαγορεύσεις και να στοχεύσουμε ώστε η εργασία να είναι συμβατή με το περιβάλλον.

Ποιο το μέλλον των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών;

Για τους 380 εργαζόμενους οι οποίοι  έχουν προκύψει από ΑΣΕΠ προσπαθήσαμε να έχουν ήρεμα Χριστούγεννα. Αυτή τη φορά με άρθρο σε νόμο λύθηκε το θέμα της εργασίας. Όμως, για εμάς αυτό που θέλουμε και νομίζω το θέλουν και οι εργαζόμενοι είναι να περάσουμε σε μια περίοδο όπου η εργασία στελεχών της φύσης θα είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο για τις περιοχές, δηλαδή θα συνδυάσουμε την προστασία της φύσης με την απόδοση των οικονομικών δράσεων για αυτές τις περιοχές. Θέλουμε να συνδεθούν με τα τοπικά επαγγέλματα και να δημιουργήσουν τοπικό πόρο, να παράγουν οικονομία και εργασία και να αξιολογούνται στο έργο τους,  διότι δεν έχουμε καμιά νοοτροπία να πληρώνουμε φύλακες της φύσης αλλά πρέπει να αμείβονται σωστά στελέχη που προστατεύουν τη φύση και να δημιουργούν εργασία στην ύπαιθρο. Και νομίζω ότι αυτή τη συμφωνία την έχουμε επιτύχει με τους εργαζόμενους.

Ποια η άποψή σας για την εφαρμογή της θερμικής επεξεργασίας. Είναι προτιμότερο να έχουμε αυτανάφλεξη στους χώρους απορριμμάτων που προκαλούν έκλυση τοξικών ουσιών στην ατμόσφαιρα;

Η θερμική επεξεργασία στη Δυτική Ευρώπη συνδέθηκε με αρκετά περιστατικά ρύπανσης του περιβάλλοντος αλλά και με κατασκευή μονάδων που φαίνεται τώρα ότι δεν ανταποκρίνονται  στη παραγωγή απορριμμάτων των χωρών αυτών. Μάλιστα τώρα αναζητούν  με εισαγωγές απορριμμάτων  να τα συντηρήσουν. Από την άλλη μεριά δεν μπορούμε να υποτιμήσουμε ότι μέσα στα στερεά απόβλητα υπάρχουν φυσικοί πόροι υπάρχουν και ενεργειακό πόροι που πρέπει να αξιοποιηθούν. Πρέπει να βάλουμε κανόνες στη τεχνολογία και στην οικονομία  προς όφελος του περιβάλλοντος και του πολίτη. Οι κανόνες είναι απλοί πλέον και είναι απόλυτα κατανοητοί στον εθνικό κανονισμό διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Ο στόχος μας δεν είναι η θερμική επεξεργασία αλλά είναι η ανάκτηση των υλών, όχι η καταστροφή τους μέσα από τη θερμική επεξεργασία. Η ανάκτηση των υλών σημαίνει πρώτα από όλα  πρόληψη της παραγωγής αποβλήτων, επαναχρησιμοποίηση των αποβλήτων και ανακύκλωση των αποβλήτων. Αυτοί οι τρεις στόχοι πρέπει να καλύψουν τουλάχιστον το 50% της παραγωγής, το υπόλοιπο τμήμα θα πρέπει να οδηγηθεί σε επεξεργασία ώστε να ανακτήσουμε ωφέλιμες ύλες δευτερογενώς πια αλλά και πιθανά να δημιουργήσουμε δευτερογενή καύσιμα. Για παράδειγμα, αναφέρομαι στη δυνατότητα της διαδικασίας  της αναερόβιας χώνεψης του οργανικού απόβλητου που μπορεί να μας δώσει βιοαέριο σε πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς και σε πιο μαζική παραγωγή από ότι κάνουν σήμερα η ΧΥΤΑ. Είναι προφανές ότι στο τέλος αυτών των διεργασιών και αφού ανακτήσουμε ύλες και ενέργεια που μπορούν να αξιοποιηθούν χωρίς να έχουμε επιπτώσεις στο περιβάλλον και το φαινόμενο του θερμοκηπίου, μπορούν να προκύψουν δευτερογενή υλικά τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν και από την τσιμεντοβιομηχανία. Σε μια τέτοια συζήτηση είμαστε ανοιχτοί αλλά δεν θα βάλουμε αυτή τη συζήτηση μπροστά από την ανακύκλωση και από την ανάκτηση υλικών και ενέργειας σε καθαρές μορφές. Είναι μια συζήτηση η οποία την ανοίξαμε στον εθνικό σχεδιασμό δεν είναι προτεραιότητα, είναι μια νόμιμη λύση που πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι θα γίνει με πολύ μεγάλη προστασία του περιβάλλοντος. Η διεθνής βιομηχανία και η επιστήμη έχει βρει τα εργαλεία ώστε να ξεφύγουμε από τις αδυναμίες  που παρουσίασαν τα εργοστάσια διαδικασία καύσης που παρουσίασαν τα εργοστάσια στη Δυτική Ευρώπη. Εξάλλου δεν μιλάμε ποια για εργοστάσια καύσης αλλά για πιο προχωρημένες τεχνολογικές μεθόδους και επιτρέψετε μου να πω ότι έχουν και μια πολύ μεγάλη πολιτική διάφορα με το παρελθόν. Έχουν πολύ πιο μικρό μέγεθος και δεν επιβαρύνουν τον δημότη. Αν κάποιος συνέκρινε τον παλιό εθνικό σχεδιασμό στη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας με αυτόν που ετοιμάζουμε να προγραμματίσουμε και να υλοποιήσουμε τώρα θα δει ότι είχαμε προβλέψει το 2004 μονάδες εννιαπλάσιας δυναμικότητας από αυτές που χρειαζόμαστε με βάση  την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Άρα λοιπόν δεν ήταν μόνο  θέμα τεχνολογικής  προσέγγισης και  περιβαλλοντικής ασφάλειας  ήταν και θέμα οικονομίας και συμφερόντων επιτρέψτε μου να πω που μας οδηγούσαν σε πολύ μεγάλα, άσκοπα και άχρηστα εργοστάσια.

Η έντονη δυσοσμία ταλαιπωρεί τη Δυτική Θεσσαλονίκη. Πότε θα έχουμε τα αποτελέσματα των ερευνών;

Πέρα από την παρέμβασή μας και την εντολή που δώσαμε στο Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος να προχωρήσει σε έρευνες ελέγξαμε και ολοκληρώσαμε τη χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο τις ενέργειες ενίσχυσης του εξοπλισμού της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του σταθμού στο Κορδελιό, ο οποίος έχει σοβαρές ανάγκες. Επίσης, ζητήσαμε από τα ΕΛΠΕ να προχωρήσουν και αυτά στην ενίσχυση του εργαστηρίου του Τμήματος Χημείας του ΑΠΘ με εξοπλισμό ώστε μπορέσει να γίνει μια ανάλυση για την πηγή προέλευσης των ρύπων. Από την άλλη μεριά σε συνεργασία με την Περιφέρεια και το Δήμο προσπαθούμε να ενισχύσουμε τους ελέγχους διότι πρέπει να ταυτοποιηθεί η πηγή της δυσοσμίας  για να μπορέσουμε να κάνουμε πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι αναλύσεις, κάτι το οποίο μπορεί να μας δώσει σύντομα αποτελέσματα, αυτό μπορώ να πω την παρούσα στιγμή. Το κίνητρο μας δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό, έχει να κάνει αν θέλετε και με τα ταξικά χαρακτηριστικά αυτών των περιοχών. Εμείς δεν δεχόμαστε στη Θεσσαλονίκη να υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών, κάποιοι να ζουν σε περιοχές που έχουν καλές συνθήκες περιβάλλοντος και κάποιοι άλλοι να έχουν τα αρνητικά αποτελέσματα μιας ανάπτυξης που δεν βοήθησε τελικά την εργασία. Θέλουμε οι συνθήκες να είναι ίδιες στην Ανατολική και τη Δυτική Θεσσαλονίκη αλλά και σε όλη την Ελλάδα. Γιατί ο κανόνας της ισοτιμίας και του δικαίου αφορά και τις συνθήκες περιβάλλοντος και τη ποιότητα ζωής και αυτό για μένα είναι πολιτική αρχή.

Τι γίνεται με τα άμεσα σχέδια που αφορούν την κομποστοποίηση, το ποσοστό της οποίας ανέρχεται σε πολύ χαμηλά ποσοστά, περίπου στο 3%;

Με βάση τον Εθνικό Σχεδιασμό είμαστε πάρα πολύ πίσω στη κομποστοποίηση και θα έλεγα ότι πρέπει να δεκαπλασιάσουμε αυτή την απόδοση. Η κομποστοποίηση είναι υποχρέωση της χώρας και άρα του κάθε δήμου, του κάθε πολίτη αλλά και των αντίστοιχων βιομηχανιών και βιοτεχνιών να ξεχωρίζουμε το οργανικό τμήμα των αποβλήτων και να το μαζεύουμε σε ειδικούς κάδους που θα οδηγούνται σε απευθείας επεξεργασία. Με τη διαδικασία αυτή θα δίνεται η δυνατότητα να έχουμε μια γραμμή παραγωγής και έτσι δεν θα υπάρχουν στραγγίσματα στο υπέδαφος και τους ΧΥΤΑ, δεν θα δημιουργούνται αέρια του θερμοκηπίου που θα πλήττουν την παγκόσμια κλιματική αλλαγή και θα έχουμε καθαρό  προϊόν που θα χρησιμοποιηθεί στη γεωργία.  Άρα έχουμε πολλά κέρδη με μια κίνηση. Καθαρό προϊόν, προστασία του εδάφους, του νερού και της ατμόσφαιρας. Οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι με τη υποστήριξη μας και ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία να αναπτύξουμε  την επόμενη διετία μονάδες και δίκτυο  κάδων ώστε να μαζεύουμε το οργανικό απόβλητο από τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, κέντρα εστίασης, τα καταστήματα τροφίμων και τις κεντρικές αγορές κ.α. Θα ετοιμαστούν μονάδες από την αυτοδιοίκηση. Ταυτόχρονα γνωρίζω ότι υπάρχουν και πολύ καλές ιδιωτικές  επιχειρηματικές πρωτοβουλίες παραγωγής  εδαφοβελτιωτικού υλικού. Υπάρχει ειδικό μέτρο στο ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση  μονάδων και στον ιδιωτικό τομέα και την αυτοδιοίκηση.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

1 comment

  1. ΣΑΜΑΡΤΖΙΔΟΥ ΜΑΡΙΝΑ 23 Ιανουαρίου, 2017 at 11:39 Απάντηση

    Το φαινόμενο όπως παραδέχτηκε ο Υπουργός είναι και ταξικό μην πω , μόνο ταξικό.
    Στις δυτικές συνοικίες οι περισσότεροι από εμάς είναι εργάτες και άνεργοι κι αυτό είναι ακόμα χειρότερο γιατί μιλάμε για οικογένειες που εξασφαλίζουν με δυσκολία τα προς το ζην και άλλες πια δεν το καταφέρνουν ούτε αυτό.,
    Σε μια τέτοια λοιπόν κοινωνία ανθρώπων που η εργασία είναι το μεγαλύτερο αγαθό και που όποιος την χάσει δεν την ξαναβρίσκει ποτέ , η παραμέληση και η υποβάθμιση της περιοχής είναι ευκολότερη υπόθεση.
    Λίγο ο φόβος μιας εργασίας που θα χαθεί….λίγο η ελπίδα μιας εργασίας που θα βρεθεί από τις βιομηχανίες της περιοχής, κάνουν το τοπίο κατάλληλο για να αναπτύσσουν οι παραπάνω ανενόχλητες τις δραστηριότητες τους .
    Επειδή ακριβώς λοιπόν το πρόβλημα έχει ταξικό χαρακτήρα καλό είναι να λάβουν δραστικά μέτρα :

    1) για να εξασφαλίσουν την υγεία των πολιτών , έναντι στα κέρδη των εργοστασίων που ασύστολα μας ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα.

    2) Να προσέξουν πολύ σοβαρά γιατί η αγανάκτηση των ανθρώπων εξαιτίας των όσων βιώνουν , μεταφράζεται στις κάλπες με μια μετάλλαξη που εγκυμονεί ακόμα μεγαλύτερους κινδύνους.

    Μέχρι να υπάρξουν σοβαρά δείγματα μιας άλλης αντιμετώπισης του προβλήματος και της πολυπόθητης επίλυσής του , απλά συνυπογράφετε με την ανοχή ή με την ολιγωρία σας κ. Υπουργέ τα παραπάνω που προανέφερα .

Αφήστε μια απάντηση