Απόσπασμα από την ομιλία του Δημοτικού Συμβούλου, επικεφαλή της παράταξης ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ- Οικολογία στην Πράξη, Χρήστου Μάτη, στο πλαίσιο της ημερίδας του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη διεκδίκηση του θεσμού της Πράσινης Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2014, στις 2 Μαρτίου 2012
Η πρόταση του κυρίου Ζέρβα για τη διεκδίκηση της «Ευρωπαϊκής Πράσινης Πρωτεύουσας» του 2014 δημιουργεί ένα καινούργιο και πολύ ενδιαφέρον τοπίο στην πόλη. Ποσοτικοποιεί το
στόχο της πράσινης πόλης.Πριν από λίγο καιρό οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης διαπίστωσαν αυξημένη παρουσία αιωρούμενων μικροσωματιδίων στην πόλη. Αυτά προκαλούνται κυρίως από
την κίνηση των οχημάτων. Άρα η προσπάθεια για μείωση περιελάμβανε μέτρα για τη μείωση των μετακινήσεων με αυτοκίνητα. Σχέδιο όμως για το πώς θα γίνει αυτό δεν υπήρχε, γιατί κανένας σε αυτή τη χώρα δεν είναι διατεθειμένος να πάρει μέτρα
για την επιβολή του δημοσίου συμφέροντος. Γιατί αυτά είναι αντιδημοτικά.
Βγήκε η δημοτική αστυνομία έγραψε λίγες κλήσεις επιπλέον, έφτιαξε και ο καιρός και ξεχάστηκε το πρόβλημα. Καλώς ή κακώς, όμως, τα προβλήματα δε λύνονται έτσι.Η διεκδίκηση της Πράσινης Πρωτεύουσας του 2014 ουσιαστικά αποτελεί μία άσκηση αυτογνωσίας για την πόλη και για όλους μας.
Για πρώτη φορά θα έχουμε μπροστά μας, με τη βοήθεια των επιστημόνων, μια ακριβή αποτύπωση της κατάστασης στην οποία βρίσκονται οι περιβαλλοντικοί δείκτες της πόλης. Και συγχρόνως θα έχουμε τους στόχους, στα επίπεδα των οποίων μία πόλη μπορεί να θεωρηθεί «πράσινη».
Ο ρόλος της πολιτικής σε αυτήν την υπόθεση είναι η διαμόρφωση του οδικού χάρτη, ο οποίος θα μας οδηγήσει στους στόχους.Και αυτός χρειάζεται επιλογές, που συγκρούονται με κατεστημένες απόψεις και με το «βόλεμα» όλων μας.Αυτές οι πρωτοβουλίες πρέπει να τεθούν υπόψη των πολιτών.
Γιατί η επίτευξη του στόχου είναι υπόθεση των πολιτών. Χωρίς τη συμμετοχή τους
δεν μπορεί να επιτευχθεί.
Αν ήξεραν οι κάτοικοι του κέντρου ότι ένας από τους δείκτες της πράσινης πρωτεύουσας είναι η μείωση του θορύβου, θα είχαν κάνει διαδήλωση, υποστηρίζοντας τη διεκδίκηση του θεσμού.
Το κλειδί στην επιτυχία του στόχου, τελικό προορισμό του οποίου αποτελεί κάποια στιγμή στο μέλλον και όχι υποχρεωτικά το 2014, είναι να πείσουμε ότι η επομένη ημέρα θα έχει καλύτερον περιβάλλον, καλύτερη ζωή για εμάς και τα παιδιά μας. Δέστε τι γίνεται με την ενεργειακή παραγωγή της Κοζάνης. Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι παρακαλούν να μη σταματήσει η λειτουργία της ΔΕΗ, γιατί εξασφαλίζει δουλειά, όμως το επίπεδο των καρκινογενέσεων είναι εξαιρετικά υψηλό. Η επιλογή της καλύτερης ζωής δε γίνεται με θανάσιμα διλήμματα, όπως «ανεργία ή ζωή».
Η "πράσινη" πόλη αφορά όλους τους κατοίκους και οφείλει να δώσει τα ίδια δικαιώματα σε όλους, όμως σε πολλά από αυτά είμαστε «κατάμαυρη» πόλη. Υποχρέωση μας είναι να βελτιώσουμε από κάθε πλευρά το περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Και αυτό δυστυχώς χρειάζεται δύσκολες προσαρμογές.
Π.χ. να συνηθίσουμε να ζούμε με λιγότερο αυτοκίνητο, όχι γιατί μας το επέβαλε η οικονομική στενότητα, αλλά γιατί με λιγότερο αυτοκίνητο οι μετακινήσεις μας στην πόλη θα είναι πιο εύκολες.
Σε αυτό έχουμε αποτύχει. Οι βελτιώσεις που προτείνονται φαντάζουν καταναγκαστικές και δυσεξήγητες επιλογές αστυνομικού χαρακτήρα.Ας δούμε λοιπόν τους στόχους και ας δώσουμε πρώτοι εμείς το παράδειγμα για την επίτευξη τους, ο καθένας με τον τρόπο του και τα μέσα που διαθέτει.
Ας χρησιμοποιούμε περισσότερο τα πόδια μας και τις αστικές συγκοινωνίες για τις μετακινήσεις στην πόλη.Ας μειώσει πρώτος ο δήμος τη χρήση των αυτοκινήτων του στην πόλη.Θα ήταν μεγάλη στιγμή στην πόλη μας με το ελάχιστο πράσινο, να αυξήσουμε τους χώρους του πρασίνου.
Λεφτά υπάρχουν; Ο κ.Σέπελμαν που δούλεψε για την περυσινή εμφάνιση του Αμβούργου ως πράσινης πρωτεύουσας της Ευρώπης, είπε ότι η διοργάνωση κόστισε στην πόλη 11 εκ. ευρώ. Εμείς εδώ, στο δήμο Θεσσαλονίκης αποφασίσαμε το 2012 να διαθέσουμε 16 εκ. για την πρόσληψη συμβασιούχων, που δεν είναι χρήσιμοι στην καθαριότητα της πόλης.Τα λεφτά για την πράσινη πρωτεύουσα θα πιάσουν τόπο και θαδημιουργήσουν μόνιμες θέσεις εργασίας.
Μπορούμε να τα καταφέρουμε; Ναι, μπορούμε!