Ένα ξεχωριστό και καινοτόμο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ ξεκινά αυτήν την περίοδο και μάλιστα στην ακριτική Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης. Ένα πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων που, αν πετύχει τους στόχους του μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για άλλες αντίστοιχες δράσεις σε όλη τη χώρα, ειδικά στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και μάλιστα στη μεταποίηση – βιομηχανία.
Ο λόγος για τη δράση «Ενίσχυση υφιστάμενων μεταποιητικών επιχειρήσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης» η οποία προ-ανακοινώθηκε το προηγούμενο διάστημα και ήδη έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον από τις τοπικές μεταποιητικές επιχειρήσεις – και όχι μόνο, διότι έχει πολλά καινοτομικά στοιχεία υπέρ των επιχειρήσεων και του περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί απλές διαδικασίες.
Δράση – πρότυπο με πολλές καινοτομίες
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του economix.gr:
- Είναι η πρώτη δράση – πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας στη χώρα με 100% χρηματοδότηση του κόστους των επενδύσεων
- Είναι η πρώτη δράση – πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας που δεν αφορά κτίρια!
- Είναι επίσης η πρώτη δράση – πρόγραμμα που αφορά αποκλειστικά την εξοικονόμηση ενέργειας και όχι την ενεργειακή απόδοση γενικά, δηλαδή απαιτεί να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας (και δεν περιλαμβάνει εισαγωγή ΑΠΕ)
- Είναι ένα πρόγραμμα αποκλειστικά για τη βιομηχανία – μεταποίηση, που όχι μόνο επιτρέπει αλλά επιβάλλει, σχεδόν αποκλειστικά, την αντικατάσταση παραγωγικού εξοπλισμού με νεότερο, σύγχρονο και ενεργειακά αποδοτικό – για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες στη χώρα μας…
Όλα αυτά γίνονται εφικτά μετά από ουσιαστική δουλειά που έγινε από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες (διαχειριστική αρχή κλπ), τους συμβούλους αλλά και τον ΕΦΕΠΑΕ (τον ενδιάμεσο φορέα που αναλαμβάνει να τρέξει το πρόγραμμα) τόσο στην Αθήνα όσο και τοπικά στη Θράκη. Και φυσικά με τη συνεργασία των αρμόδιων τεχνοκρατών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Γιατί επιμένουμε στη δουλειά προετοιμασίας; Διότι έχει και μερικές ακόμη καινοτομίες το συγκεκριμένο πρόγραμμα που κατέστησαν δυνατά όσα αναφέραμε παραπάνω. Πιο συγκριμένα:
- Κάνει χρήση ειδικών προβλέψεων του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού της Κομισιόν για τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, που επιτρέπουν με αυστηρές προϋποθέσεις τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις ειδικά και μόνο για επενδύσεις σε εξοικονόμηση ενέργειας εκτός κτιρίων. Κάτι που μέχρι τώρα, λόγω ελλιπούς ενασχόλησης, απέφευγαν (από το 2014) οι αρμόδιες υπηρεσίες για να μην μπλέξουν με ελέγχους από τις Βρυξέλλες και πολλή αλληλογραφία. Τώρα που κάποιοι μελέτησαν, σχεδίασαν και δεν φοβήθηκαν τον χρόνο, έγινε εφικτό…
- Προωθεί ένα απλοποιημένο και κατανοητό σύστημα ανταγωνισμού για την έγκριση κάθε επένδυσης, καθώς μοναδικό κριτήριο θα είναι το πόση ενέργεια εξοικονομείται σε κάθε εργοστάσιο – βιοτεχνία σε σχέση με τη χρηματοδότηση που επενδύεται. Τόσο απλά! Ούτε επιχειρηματικά σχέδια, ούτε αυθαίρετες αξιολογήσεις, ούτε ένα καραβάνι έγγραφα και δικαιολογητικά, ούτε ατελείωτοι χρόνοι αξιολόγησης κλπ. Χρειάζεται μόνο να είσαι σοβαρή μεταποιητική επιχείρηση (5ετής λειτουργία, αδειοδότηση, επιλέξιμος ΚΑΔ, ανεξάρτητος χώρος, παραγωγική δομή). Και μόνη αξιοσημείωτη προϋπόθεση του προγράμματος είναι να γίνει επίσημος ενεργειακός έλεγχος (ένας θεσμός που σήμερα είναι υποχρεωτικός μόνο για πολύ μεγάλες επιχειρήσεις) πριν και μετά τις επενδύσεις και να επιτευχθεί και ο προτεινόμενος στόχος – κατ’ ελάχιστον 20% εξοικονόμηση στην κατανάλωση ενέργειας.
Η εικόνα που μεταφέρθηκε από τις περιοχές της περιφέρειας και το ενδιαφέρον των μεταποιητικών επιχειρήσεων είναι μάλλον πρωτότυπη. Σχεδόν τρίβουν τα μάτια τους όσοι μαθαίνουν την προαναγγελία του προγράμματος που έβγαλε η Περιφέρεια και ο ΕΦΕΠΑΕ και τρέχουν να διαβάσουν την πρόσκληση για τις λεπτομέρειες – και αυτό όχι μόνο δεν τους απογοητεύει, όπως είχαν συνηθίσει, αλλά προκαλεί ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Διότι ακούγεται σαν βάλσαμο στην καρδιά των επιχειρηματιών που παράγουν πραγματικά ότι το κράτος θα τους δώσει 100% χρηματοδότηση για να εκσυγχρονίσουν τον εξοπλισμό τουςμ και να καταναλώνουν τουλάχιστον 20% λιγότερη ενέργεια – καθώς τα ενεργειακά κόστη στη βιομηχανία έχουν γονατίσει ακόμη και την κερδοφορία γιγάντων!
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, υπάρχουν στον τομέα της μεταποίησης, περισσότερες από 2.800 επιχειρήσεις που απασχολούν άνω των 16.000 εργαζομένων, (9% εργαζομένων στην Π-ΑΜΘ), ενώ η ακριτική Περιφέρεια, παρά τον σχετικά μικρό αριθμό του πληθυσμού, συμβάλλει με τον τομέα της μεταποίησης στη διαμόρφωση περίπου του 11% της εθνικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ), ποσοστό που κατατάσσει την Π-ΑΜΘ στην 5η θέση μεταξύ των 13 περιφερειών της χώρας αναφορικά με τη σημασία που έχει ο μεταποιητικός τομέας στην περιφερειακή οικονομία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε, δυνητικά δικαιούχοι του προγράμματος είναι περίπου 1200 από αυτές τις μεταποιητικές επιχειρήσεις.
Διαβάστε το σύνολο της πρόσκλησης εδώ:
https://www.eydamth.gr/images/site_2021_27/ArticleID_0652/Prosklisi_6713_AMTH41_V1_0.pdf
Πρόκειται για δράση – παράδειγμα ευφυούς χρήσης των πόρων της Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ και του ΕΤΠΑ (του ΕΣΠΑ, που λέμε στην καθομιλουμένη) που πραγματικά πρέπει να «ξυπνήσει» και άλλες διαχειριστικές αρχές, ώστε να μεταδοθεί και σε άλλες περιφέρειες αλλά και κεντρικά.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η συγκεκριμένη Δράση συμβάλλει καθοριστικά στην ενεργοποίηση των ανταγωνιστικών διαδικασιών βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Πρόκειται για την υλοποίηση επεμβάσεων με τον βέλτιστο λόγο κόστους – ενεργειακού αποτελέσματος, με ενδυνάμωση του ρόλου των μηχανισμών αγοράς, μέσω των οποίων επιλέγονται πιο αποτελεσματικά οι οικονομικότερες επεμβάσεις για την επίτευξη ενός δεδομένου στόχου. Επισημαίνεται όμως από όσους παρακολουθούν τα ζητήματα ότι, παρότι το μέτρο των ανταγωνιστικών διαδικασιών (όπως αυτής που θα ακολουθηθεί για την αξιολόγηση του προγράμματος μέσω ενεργειακών ελέγχων) έχει συμπεριληφθεί στα μέτρα πολιτικής του ΕΣΕΚ, συνεισφέροντας στην επίτευξη του στόχου εξοικονόμησης ενέργειας την περίοδο 2021-2030, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη κεντρικά η υλοποίησή του, με ευθύνη, προφανώς, του ΥΠΕΝ και των εποπτευόμενων φορέων του.
Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τη δράση, σταχυολογώντας βασικά της στοιχεία:
Τι αφορά η δράση
Δράση: Ενίσχυση υφιστάμενων μεταποιητικών επιχειρήσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης
Πρόσκληση: 6713/ΑΜΘ41 για την Υποβολή Προτάσεων στο Πρόγραμμα «Ανατολική Μακεδονία, Θράκη» 2021–2027
Προτεραιότητα 2 «Βιώσιμη διαχείριση πόρων και υποδομών»
Σκοπός της Δράσης είναι η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων υφιστάμενων μεταποιητικών μικρών, πολύ μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, προκειμένου να υλοποιήσουν επεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής τους απόδοσης, όπως θεμελιώδη αναβάθμιση-αντικατάσταση ενεργοβόρων μηχανών και γραμμών παραγωγής.
Η τεκμηρίωση της αναγκαιότητας των επεμβάσεων (που ρητώς δεν αφορά κτίρια) προκύπτει αποκλειστικά από την Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου, ο οποίος διενεργείται από Ενεργειακό Ελεγκτή εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών.
Για όσους ενδιαφέρονται για το θεσμικό πλαίσιο των ενεργειακών ελέγχων, μπορείτε να βρείτε περισσότερες λεπτομέρειες στο ΥΠΕΝ:
https://ypen.gov.gr/energeia/energeiaki-exoikonomisi/energeiakoi-elegchoi/
Ο κατάλογος Ενεργειακών Ελεγκτών/Νομικών Προσώπων βρίσκεται στο, σύνδεσμο Κατάλογος Ενεργειακών Ελεγκτών / Νομικών Προσώπων στο buildingcert.gr .
Επιλέξιμα είναι επενδυτικά σχέδια τα οποία, σύμφωνα με την Έκθεση Αποτελεσμάτων του Ενεργειακού Ελέγχου, υλοποιούν επεμβάσεις βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης που περιγράφονται στο προτεινόμενο (από τον ενεργειακό έλεγχο) σενάριο και επιτυγχάνουν εξοικονόμηση τελικής ενέργειας τουλάχιστον 20% σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση των παραγωγικών μονάδων πριν την υλοποίηση των επεμβάσεων, όπως προκύπτει από τη μέση ετήσια κατανάλωση τελικής ενέργειας των τελευταίων 5 ετών.
Η επιβεβαίωση της επίτευξης του στόχου εξοικονόμησης τελικής ενέργειας από την επιχείρηση γίνεται μέσω της Έκθεσης Αποτελεσμάτων Μέτρησης και Επαλήθευσης, η οποία επίσης συντάσσεται από Ενεργειακό Ελεγκτή εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών, ο οποίος θα είναι υποχρεωτικά διαφορετικός από τον Ενεργειακό Ελεγκτή που συνέταξε την Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου (όπως γίνεται πλέον και στις ενεργειακές επιθεωρήσεις των προγραμμάτων Εξοικονομώ κατ’ οίκον).
Η διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης των επενδυτικών σχεδίων είναι απλοποιημένη, καθώς αποκλειστικό κριτήριο αξιολόγησης και ένταξης είναι η χαμηλότερη τιμή του λόγου του κόστους επένδυσης προς την κατ’ έτος εξοικονομούμενη τελική ενέργεια (€/MWh) από τις επεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης που θα υλοποιηθούν, με το ποσοστό ενίσχυσης να ορίζεται στο 100% του προϋπολογισμού της αίτησης χρηματοδότησης. Τα επενδυτικά σχέδια θα αξιολογηθούν βάσει ανταγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την εξάντληση του προϋπολογισμού της Δράσης.
Περίληψη της δράσης
Στο πλαίσιο της Πρόσκλησης ΑΜΘ41/ΟΠΣ6713 ενισχύονται επενδυτικά σχέδια υφιστάμενων μεταποιητικών ΜμΕ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, προκειμένου να υλοποιήσουν επεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής τους απόδοσης, όπως θεμελιώδη αναβάθμιση-αντικατάσταση ενεργοβόρων μηχανών και γραμμών παραγωγής. Πρόκειται να ενισχυθούν επενδυτικά σχέδια επιχορηγούμενου προϋπολογισμού από 50.000€ έως 1.000.000€, με ποσοστό ενίσχυσης 100% του προϋπολογισμού της αίτησης χρηματοδότησης.
Ο προϋπολογισμός της Δημόσιας Δαπάνης της παρούσας πρόσκλησης ανέρχεται στο ποσό των 25.000.000€ και χρηματοδοτείται από Εθνικούς Πόρους και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) του Περιφερειακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία, Θράκη» 2021-2027.
Υποβολή προτάσεων θα γίνεται από 22-04-2024 έως 06-06-2024.
Η τεκμηρίωση της αναγκαιότητας των επεμβάσεων (δεν αφορά κτίρια) προκύπτει αποκλειστικά από την Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου που διενεργείται από Ενεργειακό Ελεγκτή εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών. Επιλέξιμα είναι επενδυτικά σχέδια τα οποία, υλοποιούν επεμβάσεις βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης και επιτυγχάνουν εξοικονόμηση τελικής ενέργειας τουλάχιστον 20% σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση των παραγωγικών μονάδων πριν την υλοποίηση των επεμβάσεων, όπως προκύπτει από τη μέση ετήσια κατανάλωση τελικής ενέργειας των τελευταίων 5 ετών.
Αιτήματα Ενδιάμεσης Επαλήθευσης-Πιστοποίησης δαπανών είναι δυνατόν να υποβληθούν έως την εκτέλεση του 70% του επιχορηγούμενου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου (υποβληθείσες δαπάνες). Η αποπληρωμή του υπολοίπου 30% γίνεται μετά από την 6μηνη πλήρη λειτουργία της επένδυσης και εφόσον τεκμηριωθεί, μέσω της Έκθεσης Αποτελεσμάτων Μέτρησης και Επαλήθευσης η οποία συντάσσεται από ενεργειακό ελεγκτή (διαφορετικό από τον Ενεργειακό Ελεγκτή που συνέταξε την Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου), η επίτευξη του ενεργειακού στόχου των επεμβάσεων όπως αυτός έχει εγκριθεί. Στην ίδια Έκθεση Αποτελεσμάτων Μέτρησης και Επαλήθευσης ορίζεται και η εξεταζόμενη περίοδος και τεκμηριώνεται η 6μηνη πλήρης λειτουργία της επένδυσης.
Η διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης των επενδυτικών σχεδίων είναι συγκριτική (ανταγωνιστική) και απλοποιημένη καθώς αποκλειστικό κριτήριο αξιολόγησης και ένταξης είναι η χαμηλότερη τιμή του λόγου του κόστους επένδυσης προς την κατ’ έτος εξοικονομούμενη τελική ενέργεια (€/MWh) από τις επεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης που θα υλοποιηθούν. Στην περίπτωση που δεν υποβληθούν παραδεκτές προτάσεις που υπερκαλύπτουν τον στόχο για κατ’ έτος εξοικονόμηση τελικής προβλέπεται γραμμική μείωση του προϋπολογισμού της Δράσης, έτσι ώστε με τα επενδυτικά σχέδια που τελικά θα ενισχυθούν, να ικανοποιείται η παραπάνω συνθήκη του αποτελεσματικού ανταγωνισμού της Δράσης.
Δικαιούχοι, που μπορούν να τύχουν δημόσιας χρηματοδότησης στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, είναι Υφιστάμενες Μικρές, Πολύ Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), οι οποίες δεν υποβάλλονται υποχρεωτικά σε ενεργειακό έλεγχο κάθε τέσσερα έτη και πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης:
α) έχουν τουλάχιστον πέντε (5) κλεισμένες διαχειριστικές χρήσεις
β) δραστηριοποιούνται ουσιωδώς (Κύριος Κωδικός Δραστηριότητας ή Κωδικός Δραστηριότητας με τα μεγαλύτερα έσοδα) σε έναν (1) επιλέξιμο ΚΑΔ δραστηριότητας που συμπεριλαμβάνεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3: EΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΚΑΔ) (της αναλυτικής πρόσκλησης) κατά το ημερολογιακό έτος που προηγείται της υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.
Η διάρκεια υλοποίησης των πράξεων είναι έως 30 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Έγκρισης Αποτελεσμάτων Αξιολόγησης (περιλαμβάνονται 24 μήνες για την υλοποίηση και 6 μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας για έλεγχο.
Οι δαπάνες είναι επιλέξιμες από την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης, εκτός της κατηγορίας «Δαπάνες για Παροχή Υπηρεσιών», που είναι επιλέξιμες από την ημερομηνία δημοσίευσης της πρόσκλησης.
Για περαιτέρω πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στα γραφεία του υποκαταστήματος ΕΦΕΠΑΕ ΑΜΘ, στη διεύθυνση: Όπισθεν οικισμού Ηφαίστου-έναντι Πανεπιστημιούπολης-69150 Κομοτηνή, ΤΘ 145, τηλ. 25310 35916, 72388 και e-mail επικοινωνίας: info@efepaeamth.gr.
Το πλήρες κείμενο της πρόσκλησης είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία, Θράκη» www.eydamth.gr.
Μερικά σημαντικά ακόμη στοιχεία – τι επενδύσεις προβλέπονται
Ένα σημαντικό στοιχείο, όπως είπαμε, είναι ότι ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδίου επιδοτείται κατά 100% με βάση τον Γενικό Απαλακτικό Κανονισμό της ΕΕ. Ωστόσο, παράλληλα οι σχετικές Δαπάνες για Παροχή Υπηρεσιών (π.χ. σύνταξη Έκθεσης Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου, Έκθεσης Αποτελεσμάτων Μέτρησης και Επαλήθευσης, Ενδιάμεσων εκθέσεων ενεργειακού ελέγχου, λογιστική υποστήριξη/σύνταξη και παρακολούθηση επενδυτικού σχεδίου) ενισχύονται μέχρι του συνόλου των 60.000€ ανάλογα με τον προϋπολογισμό του επενδυτικού σχεδίου αλλά αυτές οι ενισχύσεις χορηγούνται σύμφωνα με τις διατάξεις για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis) που ακολουθούνται στην πλειονότητα των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Ενδεικτικά προβλέπεται να επιχορηγούνται στις Δαπάνες Εξοπλισμού:
- Αντικατάσταση εξοπλισμού παραγωγικής διεργασίας με νέο υψηλότερης ενεργειακής απόδοσης.
- Μόνωση θερμών και ψυχρών επιφανειών.
- Εξοπλισμός και εγκατάσταση συστημάτων ανάκτησης θερμότητας από τη λειτουργία παραγωγικού και μη παραγωγικού μηχανολογικού εξοπλισμού (συμπιεστών, ψυκτικών συγκροτημάτων, καυστήρων/λεβήτων, φούρνων, κλιβάνων υψηλής ενεργειακής απόδοσης).
- Αντικατάσταση των ατμολεβήτων με νέους υψηλής ενεργειακής απόδοσης στις εγκαταστάσεις παραγωγής ατμού.
- Μόνωση σωληνώσεων, τοποθέτηση ατμοπαγίδων κ.λπ. στις εγκαταστάσεις διανομής θερμότητας.
- Μόνωση δεξαμενών, εκμετάλλευση απορριπτόμενης θερμότητας στις εγκαταστάσεις χρήσης θερμότητας/ψύξης.
- Αντικατάσταση των παλαιών συμπιεστών με νέους καλύτερων αποδόσεων, χρήση εφεδρικού αεροσυμπιεστή, χρήση ενός συστήματος αυτοματισμού, στις εγκαταστάσεις πεπιεσμένου αέρα.
- Εγκατάσταση νέας αντλίας κενού υψηλής ενεργειακής απόδοσης στις εγκαταστάσεις παραγωγής κενού.
- Ανεμιστήρες και αντλίες μεταβλητής παροχής.
- Αντικατάσταση των υφιστάμενων κινητήρων με κινητήρες βελτιωμένου βαθμού απόδοσης.
- Εξοπλισμός και εργασίες αναβάθμισης συστήματος και ελέγχου φωτισμού στους χώρους παραγωγής της επιχείρησης.
- Προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης ενέργειας για τους χώρους παραγωγής/ αποθήκευσης.
- Αντιστάθμιση άεργου ισχύος ηλεκτρικών καταναλώσεων.
- Προμήθεια εξοπλισμού μεταφοράς εμπορευμάτων και προϊόντων (τύπου ΚΛΑΡΚ) εντός του ευρύτερου χώρου άσκησης δραστηριότητας της επιχείρησης και με την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνεται στην Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου.
Επισημαίνεται ότι μπορεί να γίνει αποδεκτός και εξοπλισμός που δεν αναγράφεται ανωτέρω, αλλά συνδέεται με τις παραπάνω δαπάνες και με την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνεται στο προτεινόμενο σενάριο εξοικονόμησης ενέργειας της Έκθεσης Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου και συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου εξοικονόμησης τελικής ενέργειας.
Όπως είναι φανερό από την παράθεση των ενδεικτικών επενδύσεων, καλύπτεται σχεδόν το σύνολο του απαραίτητου εξοπλισμού για τη λειτουργία οποιουδήποτε σχεδόν εργοστασίου.
Οι δαπάνες εργασιών πρέπει να συνοδεύονται από τις προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία άδειες (εφόσον απαιτείται), ειδάλλως θα είναι μη επιλέξιμες.
Ο προμηθευόμενος εξοπλισμός θα πρέπει να είναι σύγχρονος, καινούργιος, αμεταχείριστος και στην κυριότητα της επιχείρησης.
Η δαπάνη χρηματοδοτικής μίσθωσης εξοπλισμού θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Οι δαπάνες προμήθειας περιλαμβάνουν και το κόστος μεταφοράς και εγκατάστασης του εξοπλισμού μέχρι αυτός να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία.
Οι δαπάνες προμήθειας εξαρτημάτων είναι επιλέξιμες, εφόσον αυτά είναι παρελκόμενα των κύριων εξαρτημάτων του εξοπλισμού που προμηθεύεται, αποτελούν δηλαδή αναπόσπαστο τμήμα του για την ομαλή λειτουργία του σύμφωνα με της όρους προμήθειας του εξοπλισμού που προσφέρει ο προμηθευτής.
Οι δαπάνες συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ήδη από την επιχείρηση δεν είναι επιλέξιμες.
Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες που αφορούν σε δασμούς, φόρους, τέλη, έξοδα αμοιβών εκτελωνιστή και εκτελωνισμού.
Η επιχείρηση πρέπει να διατηρήσει στην κατοχή της και να μη μεταβιβάσει τον εξοπλισμό, για την απόκτηση του οποίου ενισχύθηκε, τουλάχιστον για μια τριετία από την ημερομηνία της τελικής πληρωμής στον δικαιούχο.
Τονίζεται ότι επεμβάσεις για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από συστήματα ΑΠΕ δεν είναι επιλέξιμες στο πλαίσιο της συγκεκριμένης πρόσκλησης.
Σημειώνεται ότι οι δικαιούχοι που θα ενταχθούν θα μπορούν τμηματικά να εισπράττουν, υπό τις συνήθεις διαδικασίες επιδότησης, την επιχορήγησή τους μέχρι το 70% του συνόλου του έργου και το υπόλοιπο 30% με την ολοκλήρωση και πιστοποίηση της εξοικονόμησης – καθώς το κριτήριο αυτό θα είναι το κύριο, ο έλεγχος θα είναι αυστηρός.
Εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι εντάσσονται σχεδόν όλοι οι κλάδοι της μεταποίησης (σίγουρα όσοι είναι ενεργοί στην ανατολική Μακεδόνια – Θράκη), περιλαμβανόμενων ορισμένων δραστηριοτήτων μεταλείων – ορυχείων, ορισμένων αγροτοβιομηχανικών δραστηριοτήτων (που δεν είναι πρωτογενής παραγωγή) και μερικών δραστηριοτήτων βαριάς επισκευής – συντήρησης που προσομοιάζουν σε βιομηχανική δραστηριότητα.
Πώς διασφαλίζονται οι στόχοι εξοικονόμησης
Καταρχήν οι στόχοι διασφαλίζονται με τον ίδιο τον ανταγωνιστικό χαρακτήρα της δράσης: όσο περισσότερη ενεργεία εξοικονομήσει μια επιχείρηση με το μικρότερο δυνατό κόστος τόσο πιο ψηλά θα είναι στην αξιολόγηση.
Όπως όμως αναφέρθηκε, η δράση καινοτομεί τόσο με τις ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής όσο και με τον τρόπο αξιολόγησης, ενώ παράλληλα όλα οι καινοτομίες μαζί προκαλούν ερωτήματα στους γραφειοκράτες για το αν θα επιτευχθούν τα υποσχόμενα αποτελέσματα.
Για αυτόν τον λόγο η ίδια η δράση έχει σύστημα αξιολόγησης της επιτυχίας της.
Αναφέρεται λοιπόν ρητώς ότι στόχος της Δράσης είναι η χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων ΜμΕ για την κατ’ έτος εξοικονόμηση τελικής ενέργειας τουλάχιστον 72.000 MWh και για την επίτευξη του ανωτέρου στόχου διατίθεται Δημόσια Δαπάνη έως 25.000.000€. Για να διασφαλιστεί ο ανταγωνιστικός χαρακτήρας της Δράσης, απαιτείται η υποβολή παραδεκτών αιτήσεων χρηματοδότησης, οι οποίες θα οδηγούν τουλάχιστο στην επίτευξη κατ’ έτος εξοικονόμησης τελικής ενέργειας 90.000 MWh ή 125% του ελάχιστου στόχου εξοικονόμησης τελικής ενέργειας. Στην περίπτωση που δεν υποβληθούν παραδεκτές προτάσεις που υπερκαλύπτουν τον στόχο για κατ’ έτος εξοικονόμηση τελικής ενέργειας σε ποσοστό τουλάχιστον 125%, ήτοι 90.000 MWh, προβλέπεται γραμμική μείωση του προϋπολογισμού της Δράσης, έτσι ώστε, με τα επενδυτικά σχέδια που τελικά θα ενισχυθούν, να ικανοποιείται η παραπάνω συνθήκη του αποτελεσματικού ανταγωνισμού της Δράσης. Επίσης, για την εξασφάλιση της απαίτησης για συμμετοχή επαρκούς αριθμού παραδεκτών αιτήσεων, ορίζεται ότι θα πρέπει να υποβληθούν παραδεκτές αιτήσεις χρηματοδότησης συνολικής κατ’ έτος εξοικονομούμενης τελικής ενέργειας μεγαλύτερης από 14.400 MWh. Σε διαφορετική περίπτωση, η πρόσκληση θα ανακληθεί και θα επανεξετασθεί η ενεργοποίησή της με διαφορετικούς όρους.
Η δράση έχει σχεδιαστεί να είναι «κυμαινόμενη», έχει λοιπόν μικρό κατώφλι εισόδου με ελάχιστη επένδυση και μέγιστο το 1 εκατομμύριο. Ο καταρχήν αριθμητικός στόχος είναι να ενισχυθούν 100 επιχειρήσεις από συνολικά δυνητικά δικαιούχους περίπου 1200 – αν με τον αριθμό εντάξεων επιτυγχάνονται οι ενεργειακοί στόχοι παραπάνω. Σε συνδυασμό με τον προϋπολογισμό μιλάμε για μέση ενισχυόμενη επένδυση 250.000 ευρώ. Τα νούμερα αυτά στη μεταποίηση κρίνονται ρεαλιστικά.
Πηγή: economix.gr