Κόκκινο χτύπησαν τα αιωρούμενα σωματίδια. Για επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης κάνουν λόγο επιστήμονες ,περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι Οικολόγοι Πράσινοι
Αρκετοί έχουν στραφεί στην καύση του ξύλου λόγω της οικονομικής κρίσης. Έτσι στις γειτονιές των πόλεων οι καπνοδόχοι καπνίζουν ασταμάτητα σε περισσότερα σπίτια από πέρσι . Το άναμμα του τζακιού έχει σημαντικό μερίδιο της αύξησης αιωρούμενων σωματίδιων , «αυτό είναι επικίνδυνο , έτσι κι αλλιώς τα επίπεδα εναι ανησυχητικά σε Θεσσαλονίκη και άλλες αστικές περιοχές» επεσήμανε στην greenagenda η Κωνσταντινή Σαμαρά καθηγήτρια χημείας – περιβάλλοντος του ΑΠΘ και διευθύντρια του εργαστηρίου ρύπανσης περιβάλλοντος. Οι υψηλές εκπομπές των αιωρουμενων σωματιδίων προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην δημόσια υγεία.
«Όσον αφορά την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης αυτή δεν αποφασίστηκε με βάση την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα γι αυτό αναμένεται να έχουμε υψηλές συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδιών» τόνισε η κ. Σαμαρά.
Κινητήρες euro 5 έχουν μόνο τα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς είναι λίγα τα νέας τεχνολογίας. Έρευνες έδειξαν ότι η πετρελαιοκίνηση αποτελεί κύρια πηγή εκπομπής μικροσωματιδιων στην ατμόσφαιρα σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη , ο Βόλος
«Με την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης θα πρέπει να γίνουν άμεσα έλεγχοι των κινητήρων και στην ποιότητα του καυσίμου. Αν μεταχειρισμένα πετρελαιοκίνητα δεν ελέγχουν θα έχουμε προβλήματα» υπογράμμισε η κ. Σαμαρα
Κ.Γκιουλέκας Απαιτείται άμεσα σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Αναγκαία κρίνεται η άμεση λήψη επιπρόσθετων μέτρων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τον βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης και επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Θεσσαλονίκης Κ. Γκιουλέκα, καθώς η διατήρηση των υψηλών τιμών στις συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα προκαλεί έντονη ανησυχία στους δημότες της Θεσσαλονίκης.
«Εδώ και πέντε ημέρες καταγράφονται πολύ υψηλές τιμές στη συγκέντρωση αιωρούμενων σωματιδίων στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης, που ξεπερνούν κατά πολύ τις ανώτατες επιτρεπτές τιμές, γεγονός που καθιστά τη λήψη προληπτικών μέτρων και την ενημέρωση των πολιτών αναγκαίες ενέργειες, αφού η ανεξέλεγκτη κατάσταση θέτει σε κίνδυνο την υγεία των Θεσσαλονικέων.
Είναι ενδεικτικό, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας Αγγελιοφόρος, πως στο σταθμό μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του Δήμου Θεσσαλονίκης επί της οδού Εγνατία η μέση ημερήσια τιμή των αιωρούμενων σωματιδίων έφτασε στα 220 μικρογραμμάρια ανά κ.μ. αέρα, όταν το όριο επιφυλακής είναι 90!
Καλούμε τον Δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη να δημοσιοποιήσει τα στοιχεία που προέκυψαν από τους δύο σταθμούς μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του Δήμου Θεσσαλονίκη και ζητώ να ενημερώσει αναλυτικά την δημοτική μας παράταξη «Ομάδα Δημιουργίας για τη Θεσσαλονίκη» για την κατάσταση στο κέντρο της πόλης, αλλά και να παρουσιάσει ένα σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα μέτρα που πρέπει να ληφθούν εφόσον συνεχιστεί η ίδια κατάσταση ή οξυνθεί τις επόμενες ημέρες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κ. Γκιουλέκας.
Υπερβάσεις των αιωρούμενων σωματιδιών σε Βολο και Λαρισα
Για έξαρση του προβλήματος που σχετίζεται με την καυση ξύλων κάνει λόγο η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας. Η άποψη της Περιβαλλοντικής Πρωτοβουλίας Μαγνησίας είναι ότι φέτος το πρόβλημα δεν προέρχεται ούτε από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, όπως αποφάνθηκε γνωστή μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ούτε από τις γνωστές ρυπογόνες βιομηχανίες της περιοχής μας. Η έξαρση φέτος έχει να κάνει με την αύξηση της καύσης των ξύλων σε τζάκια και σόμπες, σε συνδυασμό με το πρόβλημα της θερμοκρασιακής αναστροφής. Το τελευταίο αυτό ευνοείται από την ηλιοφάνεια και για το λόγο αυτό, όταν δεν υπάρχουν άνεμοι, οι τιμές των αιωρούμενων σωματιδίων είναι ιδιαίτερα αυξημένες. Η διαπίστωση αυτή ενισχύεται από το γεγονός ότι οι μετρήσεις από τον αντίστοιχο σταθμό της Λάρισας είναι ακόμα μεγαλύτερες από αυτές του Βόλου και με τις ίδιες καιρικές συνθήκες.
Θα ήταν καλό το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας να συνδυάσει τις τιμές των ρύπων με την κατεύθυνση των ανέμων για να διαπιστωθεί η συμβολή και των βιομηχανιών στην ύπαρξη του νέφους.
Προφανώς συμβολή στην αύξηση των τιμών έχει και η καύση σκουπιδιών, νάιλον και καλωδίων. Για το λόγο αυτό πρέπει να γίνονται συστηματικές περιπολίες από τη Δημοτική Αστυνομία και τις αρμόδιες αρχές.
Η κατάσταση της ατμόσφαιρας της πόλης του Βόλου είναι αρκετά σοβαρή και πρέπει να αντιμετωπιστεί το συντομότερο με λήψη μέτρων, ακόμα και με διακοπή της κυκλοφορίας αυτοκινήτων, συστάσεις στους πολίτες και έλεγχο της ρύθμισης των καυστήρων. Είναι θέμα δημόσιας υγείας και επ’ αυτού δεν επιτρέπεται ο οποιοσδήποτε εφησυχασμός.
Οικολόγοι Πράσινοι : Καταστροφικές οι επιπτώσεις από ανεξέλεγκτη πετρελαιοκίνηση και των ΙΧ
Επιβεβαιώνεται η υπέρβαση των ευρωπαϊκών ορίων για τα επικίνδυνα μικροσωματίδια στην ατμόσφαιρα των μεγαλύτερων ελληνικών πόλεων και ο κίνδυνος παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Μιχάλη Τρεμόπουλου, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Περιβάλλοντος κ. Potočnik σημειώνει ότι η υπέρβαση των ορίων είναι σταθερή από το 2005 που άρχισαν να συγκεντρώνονται στοιχεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ δεν έχουν τεκμηριωθεί οι ισχυρισμοί των ελληνικών αρχών για μερική συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά όρια σε ορισμένες μόνο περιοχές, από το 2009 και μετά. Στο πλαίσιο αυτό παραμένει ανοικτό και το ενδεχόμενο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αν δεν υπάρξει συμμόρφωση ή χορήγηση παράτασης.
Μικροσωματίδια, όπως τα PM2,5 ή τα PM10, προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την οδική κυκλοφορία και την καύση πετρελαίου ντήζελ και είναι εξαιρετικά επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία. Το απειροελάχιστο μέγεθός τους, τα επιτρέπει να διεισδύουν στους πνεύμονες, προκαλώντας αυξημένη θνησιμότητα,καρκίνο, αναπνευστικά προβλήματα κ.α.
Στην απάντησή του ο Επίτροπος Περιβάλλοντος σημειώνει, επίσης, ότι παρά την απουσία δεσμευτικών κανόνων για τους τρόπους επίτευξης των ευρωπαϊκών στόχων για την ατμοσφαιρική ρύπανση και τα μικροσωματίδια, η Κομισιόν συνιστά στα κράτη μέλη να επανεξετάσουν τις προτεραιότητες στα συγχρηματοδοτούμενα έργα και να επενδύσουν, μεταξύ άλλων, στις καθαρές μεταφορές και στην οικολογική καινοτομία.
«Σε εποχές οικονομικής κρίσης, η προσπάθεια να εξαλείψουμε όσα μας αρωσταίνουν, αποτελεί την καλύτερη επένδυση για το μέλλον», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Παράλληλα με τα τεχνικά μέτρα, όπως αποτελεσματικό έλεγχο της ποιότητας των καυσίμων και επαρκή συντήρηση των κινητήρων, χρειαζόμαστε αλλαγή προτεραιοτήτων και ριζικότερες πολιτικές για ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας και ιδιαίτερα των μέσων σταθερής τροχιάς, διεύρυνση του ρόλου του σιδηροδρόμου, επέκταση του πρασίνου που απορροφά τα μικροσωματίδια, μόνωση των κτιρίων ώστε να καταναλώνουν λιγότερο πετρέλαιο για θέρμανση, πόλεις φιλικότερες στο ποδήλατο και τους πεζούς: δεν πρόκειται για πολυτέλειες, αλλά για απαραίτητη επένδυση στην πρόληψη σοβαρότατων προβλημάτων υγείας που κοστίζουν πολύ περισσότερο. Αποτελούν λοιπόν παραλογισμό οι σημερινές πολιτικές που οδηγούν σε λιγότερα τρένα και περισσότερα φορτηγά και ταξί, υποβαθμίζουν κι άλλο τη δημόσια συγκοινωνία, απαιτούν εκποίηση της δημόσιας γης που θα μπορούσε να αμβλύνει το έλλειμμα πρασίνου. Παραλογισμό αποτελούν και τα σχέδια να επιτραπεί η πετρελαιοκίνηση και των ΙΧ χωρίς να έχουν αντιμετωπιστεί σοβαρά προβλήματα: αν τα μικροσωματίδια από ντηζελοκίνητα ταξί, λεωφορεία και φορτηγά δημιουργούν ήδη τόσο σοβαρές καταστάσεις, εύκολα καταλαβαίνει κανείς τι προβλήματα θα δημιουργούσε η ανεξέλεγκτη επέκταση της πετρελαιοκίνησης και στα ΙΧ. Το πρόβλημα που εντοπίζεται στους πετρελαιοκινητήρες παλαιάς τεχνολογίας (φορτηγά, λεωφορεία, αγροτικά, τρακτέρ, ταξί και ΙΧ), είναι ικανό να δημιουργήσει έκρηξη των βλαπτικών συνεπειών τόσο στον άνθρωπο όσο και στο περιβάλλον. Οι έλεγχοι πρέπει να γίνουν αυστηροί και αποτελεσματικοί κι αφού εξασφαλιστούν αυτές οι προϋποθέσεις, τότε να εξετάσουμε την αξιοποίηση των συγκριτικά λιγότερο επιβαρυντικών πετρελαιοκινητήρων».
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-005618/2011 προς την Επιτροπή
Άρθρο 117 του Κανονισμού Michail Tremopoulos (Verts/ALE)
Θέμα: Ατμοσφαιρική επιβάρυνση ευρωπαϊκών πόλεων με μικροσωματίδια
Πολλές ελληνικές πόλεις, μεταξύ των οποίων η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και ο Βόλος, ανήκουν στις πόλεις με υψηλή συγκέντρωση μικροσωματιδίων στον αέρα. Στη Θεσσαλονίκη ιδιαίτερο πρόβλημα αποτελούν τα σωματίδια PM2,5, με κύρια πηγή προέλευσης την οδική κυκλοφορία, για τα οποία καταγράφονται τιμές που ξεπερνούν δύο φορές τα ανώτερα επιτρεπτά όρια της ΕΕ. Στις 24 Ιουνίου 2010, η Επιτροπή ζητούσε από το Βέλγιο, την Ελλάδα και τη Ρουμανία να εφαρμόσουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες για την ποιότητα του αέρα, καθώς δεν είχαν κατορθώσει να ρυθμίσουν το πρόβλημα των υπερβολικών εκπομπών των PM10. Τα εν λόγω κράτη μέλη είχαν δύο μήνες στη διάθεσή τους για να συμμορφωθούν προς τις υποδείξεις, διαφορετικά υπήρχε το ενδεχόμενο παραπομπής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Εκπρόσωπος Τύπου του Επιτρόπου Περιβάλλοντος δήλωσε πέρυσι τον Οκτώβριο ότι έχει αποφασιστεί η παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των 25 από τις 27 χώρες της ΕΕ, για παραβίαση της Οδηγίας 2008/50/EΚ. Στο μεταξύ, χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν εξασφαλίσει εξαιρέσεις για να πετύχουν τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ποιότητας έως τις 11 Ιουνίου 2011.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Διαθέτει στοιχεία που δείχνουν διαρκή επιδείνωση των συγκεντρώσεων μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα των κυριότερων ελληνικών πόλεων;
2. Πόσες χώρες πρόκειται τελικά να παραπεμφθούν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο;
3. Εφόσον έχει ήδη αποφασίσει την αναθεώρηση της ευρωπαϊκής πολιτικής για την ποιότητα του αέρα, και με βεβαιωμένη μια τόσο εκτεταμένη απόκλιση από τους ευρωπαϊκούς στόχους, δέχεται ότι η σχετική ευρωπαϊκή πολιτική ήταν αποτυχημένη; Έχει καταλήξει για τους βασικότερους λόγους αυτής της αποτυχίας;
4. Θεωρεί ότι στα υπό εξέταση νέα μέτρα πρέπει να περιληφθούν και οι ενιαίοι ευρωπαϊκοί κανόνες απαγόρευσης ή περιορισμών της οδικής κυκλοφορίας σε περιπτώσεις υπέρβασης των ορίων;
5. Σχεδιάζει χρηματοδοτικά προγράμματα που θα ενισχύσουν περαιτέρω πολιτικές μείωσης των μετακινήσεων με ΙΧ στις πιο επιβαρυμένες ευρωπαϊκές πόλεις;
Απάντηση του κ. Potočnik εξ ονόματος της Επιτροπής
1. Τα κράτη μέλη πρέπει να υποβάλλουν εκθέσεις για την ποιότητα του αέρα κάθε έτος. Σύμφωνα με τις εκθέσεις που υπέβαλαν οι ελληνικές αρχές, σημειώθηκε υπέρβαση των οριακών τιμών των σωματιδίων PM10 σε όλες τις ζώνες ποιότητας του αέρα από την έναρξη ισχύος τους το 2005. Σημειώθηκε ελαφρά βελτίωση το 2009 και προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι μία ζώνη συμμορφώνεται με τις ημερήσιες και ετήσιες οριακές τιμές PM10 αφού αφαιρεθούν οι φυσικές πηγές (Νότια Ελλάδα). Επίσης, υποστηρίζεται ότι οι τρεις άλλες ζώνες συμμορφώνονται με την ημερήσια (Βόρεια Ελλάδα) ή την ετήσια οριακή τιμή (πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης), αφού αφαιρεθούν οι φυσικές πηγές. Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ακόμη παράσχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για να αποδείξουν ότι οι υπερβάσεις αυτές οφείλονται σε φυσικές πηγές.Η Επιτροπή αναμένει από τις ελληνικές αρχές να παράσχουν τις πληροφορίες αυτές στο εγγύς μέλλον.
2. Δεν είναι δυνατόν να λεχθεί εκ των προτέρων πόσα κράτη μέλη θα παραπεμφθούν ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πολιτική της Επιτροπής είναι να κινεί τις διαδικασίες επί παραβάσει που σχετίζονται με υπερβάσεις των οριακών τιμών PM10 εφόσον:
- τα κράτη μέλη δεν είχαν υποβάλει αίτημα παράτασης της προθεσμίας, ή/και
- η Επιτροπή είχε αποφανθεί ότι δεν πληρούνταν οι ελάχιστες .