Ολοκληρώθηκε η ανέλκυση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» χθες, με τρεις ημέρες καθυστέρηση από την αρχική ημερομηνία που είχε δοθεί στη δημοσιότητα. Πρόκειται για το ναυάγιο που προκάλεσε την τεράστια πετρελαιοκηλίδα στις ακτές του Σαρωνικού, στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Το κουφάρι του δεξαμενόπλοιου θα μεταφερθεί στη Σαλαμίνα σε ειδικό χώρο. Σε πρώτη φάση όμως θα παραμείνει στο σημείο όπου ανελκύστηκε, φρουρούμενο, έως ότου το επιθεωρήσουν οι πραγματογνώμονες. Είναι εντυπωσιακό ότι κατά τη διάρκεια της επιχείρησης ανέλκυσης, τα συνεργεία απάντλησαν άλλους 150 τόνους πετρελαίου.
Το πλοίο που στη θαλάσσια περιοχή νότια-νοτιοδυτικά της νήσου Αταλάντης, στο Σαρωνικό Κόλπο, στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 προκαλώντας μεγάλη θαλάσσια ρύπανση.
Η τελική φάση της επιχείρησης είχε ξεκινήσει την περασμένη Παρασκευή και αναμενόταν να έρθει το ναυάγιο στον… αφρό, μία ημέρα αργότερα το Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2017. Όμως παρουσιάστηκαν προβλήματα και η επιχείρηση σταμάτησε το απόγευμα του Σαββάτου για να συνεχιστεί την επομένη.
Τα συνεργεία διοχέτευσαν αέρα στις δεξαμενές του πλοίου ώστε να αυξηθεί η άνωση και γίνει πιο εύκολη η ανέλκυσή του. Το πρόβλημα ήταν ότι οι δεξαμενές του πλοίου έχαναν αέρα από αρκετά σημεία, αφού το σκαρί είναι παλιό.
Έρευνες για ρύπανση
Στο μεταξύ, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μέχρι να καταγραφούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στον Αργοσαρωνικό από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ». Οι μετρήσεις του ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. δεν έχουν ολοκληρωθεί αφού θα πρέπει να ληφθούν δείγματα και από το βυθό ώστε να εξετασθούν για να διαπιστωθεί αν υπάρχουν ιζήματα.
Όπως επισήμανε ο Ερευνητής Α' Βαθμίδας του ΕΛΚΕΘΕ , Ι.Χατζηανέστης ο κύκλος των αναλύσεων θα ολοκληρωθεί τον προσεχή Μάρτιο. Δύτες θα ερευνήσουν τον βυθό έως τα 30 μέτρα ενώ για μεγαλύτερα βάθη θα χρησιμοποιηθεί ειδική ρομποτική υποβρύχια συσκευή.
Σύμφωνα με τις επιστημονικές αναλύσεις του ΕΛΚΕΘΕ ο χρόνος αποκατάστασης του οικοσυστήματος από την πετρελαϊκή ρύπανση είναι ο εξής:
-Πλαγκτόν: εβδομάδες-μήνες
-Βενθικοί οργανισμοί: Βραχώδης βυθός 1-5 χρόνια. Αμμώδης βυθός 1-2 χρόνια
-Αμμώδεις παραλίες: 1-2 χρόνια
-Βραχώδεις παραλίες;: 1-5 χρόνια.
Ο Ι.Χατζηανέστης τόνισε ότι σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ υπάρχει ακόμη θέμα σε δύο περιοχές της Σαλαμίνας στην Κυνοσούρα και στα Σελήνια Ι καθώς και στον Άγιο Κοσμά. Στις άλλες περιοχές οι τιμές θεωρούνται φυσιολογικές.
«Οι τιμές υποβάθρου των TPH στο θαλάσσιο νερό κυμαίνονται μεταξύ 0,5-2 mg/l ενώ στην παράκτια ζώνη του Σαρωνικού τιμές μέχρι 20 mg/l έχουν μετρηθεί.» Για τον Σαρωνικό οι τιμές αυτές αν και είναι δεκαπλάσιες από το επιτρεπτό λαμβάνονται ως φυσιολογικές λόγω της επιβάρυνσης που υφίσταται η θαλάσσια περιοχή τις τελευταίες 10ετίες.
Συνολικά έχουν αναλυθεί 173 δείγματα θαλασσινού νερού. Πρόκειται για επιφανειακά δείγματα από την παράκτια ζώνη, από όλη τη στήλη νερού στην ανοικτή θάλασσα.
Χωρίς κόστος για το Δημόσιο
Σύμφωνα με το υπουργείου Ναυτιλίας « από το 1998, όταν ψηφίστηκε ο νόμος αυτός ο οποίος καθιέρωσε και κατοχύρωσε την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει" και από την έκδοση του σχετικού ΠΔ 55 που όριζε το δικαίωμα και την υποχρέωση της πολιτείας να προβαίνει σε σειρά ενεργειών για να αντιμετωπίσει φαινόμενα όπως αυτό που ζήσαμε το Σεπτέμβριο και ακόμα ζούμε, από το 1998 λοιπόν ως σήμερα ποτέ δεν εκδόθηκε η ανάλογη διοικητική πράξη που υποχρέωνε τον ανάδοχο των ναυαγιαιρέσεων να προβαίνει στην ανέλκυση ενός τέτοιου ναυαγίου.
Από το 1998 μέχρι σήμερα ξέρουμε πόσα ναυάγια έγιναν στη χώρα. Σήμερα λοιπόν δηλώνω κατηγορηματικά ότι είναι η πρώτη φορά που εκδίδεται μια τέτοια διοικητική πράξη, με εντολή του υπουργού. Συνέπεια αυτής της πράξης είναι, χωρίς να επιβαρυνθεί το Δημόσιο ούτε ένα ευρώ».
Ο Π.Κουρουμπλής έχει επισημάνει: «Είναι η πρώτη φορά που με αυτόν τρόπο μηδενίζεται η αιτία που παρήγαγε τη ρύπανση στην περιοχή, που έχει πολλά ναυάγια. Διότι αν δεν ανελκύσεις το πλοίο, όσο καλή κι αν είναι η απορρύπανση πάντα θα υπάρχουν κίνδυνοι. Γιατί κάθε τέτοιο ναυάγιο είναι μια βόμβα για το θαλάσσιο περιβάλλον.
» Θέλω να σας πω ότι σε λίγες μέρες θα έχει ολοκληρωθεί ο πρώτο κύκλος των μετρήσεων που κάνει το ΕΛΚΕΘΕ όχι μόνο για την ποιότητα του νερού στη θάλασσα, αλλά και για τον πυθμένα, για τον οποίον γίνονται άλλες ειδικές μετρήσεις. Τότε θα συζητήσουμε πάλι για την απορρύπανση. Θα ζητήσουμε από το ΕΛΚΕΘΕ να κάνει εκείνο την παρουσίαση των στοιχείων ως ο πλέον αρμόδιος φορέας. Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι το πρώτο πλοίο που ανελκύεται ολόκληρο».