Αντιδράσεις για την κατασκευή του Σ.Μ.Α. Ευκαρπίας

 Σε ανακοίνωση τους  οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης  ζητούν  εκ νέου  την χωροθέτηση της κατασκευής του ΣΜΑ στο οικόπεδο που έχει υποδείξει ο δήμος.

 « Ποτέ δεν έχουμε πει σαν δίκτυο, ότι είμαστε ενάντια στην κατασκευή του. Είμαστε υπέρ της κατασκευής των ΣΜΑ, αλλά ΟΧΙ 100 μέτρα από το ΤΙΤΑΝ που επιδιώκει συνέχεια την ¨εναλλακτική¨ καύση, όχι σε απόσταση αναπνοής από κατοικημένες περιοχές ,όχι βέβαια σε αυτό το μέγεθος (ενός και μόνο γιγάντιου ΣΜΑ) και όχι σε απόσταση αναπνοής από μια ιδιαίτερα βεβαρημένη περιβαλλοντικά περιοχή». Με τα παραπάνω λόγια μας υποδέχθηκαν  οι κάτοικοι  που  έχουν προχωρήσει  σε αποκλεισμό του χώρου  οπου  θα κατασκευαστεί ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. 

 Εκτός από τις πάρα πολλές συνελεύσεις και κινητοποιήσεις που έχουμε κάνει, με συνεχείς καταλήψεις και μαζική συμμετοχή στο χώρο κατασκευής του Σ.Μ.Α. ( και προσωρινές παύσεις των εργασιών) έχουμε κάνει παραστάσεις με ψηφίσματα στα δημοτικά συμβούλια του δήμου Παύλου Μελά (όπου και ψηφίστηκε ομόφωνα από το δημοτικό συμβούλιο το ψήφισμα μας για οριστική παύση της κατασκευής του Σ.Μ.Α. και κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων),  του δήμου Θεσσαλονίκης (όπου αφουγκράστηκαν θετικά τις θέσεις μας), του περιφερειακού συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας (με δέσμευση να συζητηθεί το θέμα σε έκτακτο συμβούλιο), συναντήσεις (με θετική ανταπόκριση) με τον αναπληρωτή Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας (κ. Δ. Ψωμιάδη ) και τον Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης (κ. Α. Τζιτζικώστα), συναντήσεις με την διοικούσα επιτροπή της Π.Ε.Δ. Κεντρικής Μακεδονίας (κ. Δανιηλίδης ) και του ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης (κ. Ζουρνά) όπου έδειξαν παντελώς αρνητική στάση στις θέσεις μας χωρίς να απαντήσουν ουσιαστικά στα ερωτήματά μας.

Για 27 ημέρες (27-12-11 μέχρι 23-1-12) είχαν γίνει παύση των εργασιών της κατασκευής του Σ.Μ.Α. Ευκαρπίας έπειτα από την κατάθεση των ασφαλιστικών μέτρων από το δήμο Παύλου Μελά. Η διάρκεια της παύσης ήταν για 60 ημέρες (μέχρι 25 Φεβρουαρίου). Ο πρόεδρος του εφετείου αποφάσισε (έπειτα από παρέμβαση της Π.Ε.Δ. – κ. Δανιηλίδης και του ΟΤΑ – κ. Ζουρνάς ) ότι έπρεπε να άρει την προσωρινή παύση εργασιών, ενώ δεν έχουν εκδικαστεί ακόμη τα ασφαλιστικά μέτρα. Επίσης εκκρεμεί η προσφυγή του πρώην δήμου Ευκαρπίας στο συμβούλιο Επικρατείας (4 Απριλίου). Η προσφυγή αφορά τη μη ορθή υλοποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού και την αλλαγή χωροθέτησης του ΣΜΑ στο οικόπεδο που είχε προταθεί από το δήμο.

Από τις 24-1-12 έχουμε ξεκινήσει δυναμικές κινητοποιήσεις με συνεχιζόμενες καταλήψεις του χώρου κατασκευής του ΣΜΑ με αποτέλεσμα να μην έχει καμία εργασία. Επίσης κάναμε και δυναμική συμβολική κατάληψη του περιφερειακού δρόμου (στις 25-1-12) στο ύψος της Ευκαρπίας με μαζικότατη συμμετοχή απλών πολιτών και μεγάλου πλήθους μαθητών.΄

Παρακολουθείστε το παρακάτω video :

http://youtu.be/bRmorzei7IQ

Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.) Ευκαρπίας, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται πίσω από την ΤΙΤΑΝ Α.Ε. χωρίς καμία δημόσια διαβούλευση και παρά την προσφυγή του τέως Δήμου Ν. Ευκαρπίας στο ΣτΕ, και μάλιστα χωρίς να τηρούνται (κατά τη γνώμη μας)οι νομοθετημένοι περιβαλλοντικοί όροι , είναι ένας τεράστιος σταθμός στον οποίο θα καταλήγουν τα απορρίμματα 13 πρώην δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (Αγ. Παύλου, Αμπελοκήπων, Κορδελιού, Ευόσμου, Μενεμένης, Νεάπολης, Πολίχνης, Σταυρούπολης, Συκεών, Τριανδρίας, Εχεδώρου, Ωραιοκάστρου, Ευκαρπίας) και το 60% των σκουπιδιών του δήμου Θεσσαλονίκης. Εκεί, θα συμπιέζονται, θα τοποθετούνται μέσα σε κοντέινερ και θα πηγαίνουν στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Ο ΣΜΑ σε τρεις βάρδιες λειτουργίες θα συγκεντρώνει καθημερινά 1.100 τόνους απορριμμάτων.

 ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΣ ΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΙΤΙΟΛΟΓΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΠΑΥΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ  ΠΑΡΑΚΑΤΩ:

1.         Η θέση μας για τους ΣΜΑ, είναι ξεκάθαρη. Σαν δίκτυο δεν είπαμε ποτέ όχι στους ΣΜΑ και δεν εναντιωνόμαστε στην κατασκευή τους.  

 2.         Λέμε απλά ΟΧΙ στο ΓΙΓΑΝΤΙΟ ΣΜΑ Ευκαρπίας που πάει να κατασκευαστεί  600 m από πυκνοκατοικημένη περιοχή (και 500 m από κέντρο αποκατάστασης ηλικιωμένων). Η έγκριση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης στερεών αποβλήτων της Θεσσαλονίκης του 2005 για τα επόμενα 20 χρόνια ( αρ. πρωτ. 639 / 22-12-2005 ), περιλάμβανε την κατασκευή 7 ΣΜΑ, 2 στο βορειοδυτικό τομέα και άλλα 2 στο νοτιοανατολικό. Αυτή τη στιγμή το μόνο που κατασκευάζεται είναι αυτό της Ευκαρπίας.

 3.         Είναι απαράδεκτο να υπάρχει αυτή η απίστευτη ανισοκατανομή απορριμμάτων, 1100 τόνοι/ ημέρα !!! στον ΣΜΑ Ευκαρπίας, όταν ο ΣΜΑ Επανομής που είναι ακόμη στις μελέτες θα δέχεται 170 τόνους/ημέρα και της Καλαμαριάς (που λειτουργεί χωρίς άδεια!)150 τόνους/ημέρα. Το αξιοσημείωτο είναι ότι σε δηλώσεις του ο κ. Ζουρνάς λέει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν οι δήμοι που θα έχουν σχέση με το ΣΜΑ έχουν μέγιστη παραγωγικότητα απορριμμάτων 650 τόνων / ημέρα. Για ποιο λόγο τότε κατασκευάζεται ένα τεράστιο ΣΜΑ που θα έχει μέγιστη δυναμικότητα 80% περισσότερα απορρίμματα (1100 τόνοι/ημέρα); Η προοπτική τους είναι να παράγουμε περισσότερα απορρίμματα; Η περιφέρεια και το κράτος θα πρέπει να αποδώσουν ευθύνες στους υπευθύνους που σκέφτηκαν απλά ένα γιγάντιο ΣΜΑ, που μόνο στόχο θα έχει να μαζεύει σκουπίδια. Πουθενά δεν έχει γίνει λόγος για μείωση των απορριμμάτων και για ανακύκλωση και γενικά για τη διαχείριση απορριμμάτων.

 4.         Δεν θέλουμε άλλα ψέματα για τη χωροθέτηση του ΣΜΑ Ευκαρπίας (150 m από το ΤΙΤΑΝ ) στο συγκεκριμένο σημείο και τη μη αποδοχή του οικοπέδου που έδινε ο δήμος μας 3 χλμ. πιο μακριά το οποίο και αρνηθήκανε. Ο πρώην δήμος Ευκαρπίας είχε έτοιμη πρόταση για την κατασκευή του ΣΜΑ σε δικό του οικόπεδο ( που είχε όλα τα απαραίτητα χαρτιά) σε θέση 3 χιλιομέτρων πιο μακριά από την θέση που πάει να κατασκευαστεί και με χαρακτηριστικά που πλεονεκτούσαν ( πρώην χωματερή, απευθείας πρόσβαση στο εθνικό δίκτυο, θετική βούληση της τοπικής κοινωνίας, μακριά από κατοικημένη περιοχή κλπ.). Μας προξενεί τρομερή εντύπωση η στάση των υπευθύνων (συγκεκριμένων ατόμων από τον ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης και από την ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας), για άρνηση της αλλαγής χωροθέτησης και η επιμονή της κατασκευής του ΣΜΑ, στο σημείο που είχε προαποφασιστεί ( δίπλα στο ΤΙΤΑΝ - γιατί άραγε;). Ακόμη και ο ισχυρισμός ότι το άλλο οικόπεδο είναι αναδασωτέα έκταση, μπορεί πολύ εύκολα (εννοείται με την καλή διάθεση ΟΤΑ και ΠΕΔ που δυστυχώς δεν καταλαβαίνουμε γιατί ποτέ δεν υπήρχε) να ξεπεραστεί, καθώς ο δήμος πρότεινε να χαρακτηριστεί το οικόπεδο που κατασκευάζεται ο ΣΜΑ τώρα ως αναδασωτέα (και να γίνει δάσος και πάρκο) και το άλλο (που είναι χαρακτηρισμένο αναδασωτέο χαμηλής βλάστησης) να αποχαρακτηριστεί ως αναδασωτέο. 

 Για αυτό και προτείνουμε την εκ νέου χωροθέτηση της κατασκευής του ΣΜΑ στο οικόπεδο που έχει υποδείξει ο δήμος μας και βρίσκει σύμφωνη και την τοπική κοινωνία ( και τους δήμους που γειτνιάζουν).

5.         Είναι απαράδεκτοι και ανυπόστατοι οι ισχυρισμοί της διοικούσας επιτροπής της ΠΕΔ, ότι θα έχουμε εξοικονόμηση 35% - 40% στη βενζίνη των απορριμματοφόρων και στις ώρες οδήγησης λόγω του ΣΜΑ Ευκαρπίας.....ένα απλό παράδειγμα : τα μισά σκουπίδια που θα έρχονται στην Ευκαρπία (το 60% του δήμου Θεσσαλονίκης, όλα της Τριανδρίας και όλα του Αγίου Παύλου ) αντί να προτιμηθεί να πάνε στο ΣΜΑ Καλαμαριάς , που είναι 5 χλμ. το πολύ πάνε έλα, προτιμάται από τους ειδήμονες (γιατί ξέρουν πολύ καλά τι πάνε να κάνουν)  να έρχονται στην Ευκαρπία, μια απόσταση 40 και χλμ, πάνε έλα.! Επίσης δεν θα υπήρχε το πρόβλημα αυτό αν υλοποιούταν σωστά ο περιφερειακός σχεδιασμός για 2 ΣΜΑ στο ΒΔ τομέα και 2 στο ΝΑ τομέα. Ή αν ο κάθε Καλλικρατικός δήμος είχε το δικό του ΣΜΑ. Θα είχε πολύ κοντά ο κάθε δήμος ένα ΣΜΑ και θα είχε πραγματική οικονομία.

6.         ΠΟΤΕ δεν υπήρξε δημόσια διαβούλευση με τους κατοίκους, που έμμεσα πλην σαφώς αναγκάστηκε να παραδεχτεί η ΠΕΔ στη συνεδρίαση της. Η μόνη διαβούλευση που έγινε όπως είπαν ήταν με πρώην δήμαρχο της Ευκαρπίας. Είναι ντροπή που το παραδεχτήκαν τόσο απλά και φυσιολογικά. Και μόνο αυτό είναι ικανό να απαιτήσει ο οποιοσδήποτε εισαγγελέας την οριστική παύση των εργασιών της κατασκευής του ΣΜΑ. Δεν μπορούν να αποφασίζουν για εμάς στην περιοχή μας και χωρίς μάλιστα να τους έχουμε εκλέξει.

7.         Είναι τουλάχιστον ντροπή να μας λένε η ΠΕΔ, ο ΟΤΑ και η Περιφέρεια ότι έχουν περιβαλλοντική συνείδηση και ότι επιτελούν περιβαλλοντικό και οικολογικό έργα, όταν αντί να δώσουν στην Ευκαρπία ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΙΑ ΑΝΑΣΑ ΖΩΗΣ που εδώ και χρόνια είναι βεβαρημένη περιβαλλοντικά (ΤΙΤΑΝ, ασβεστοποιία, πρώην χωματερή, βιομηχανίες και χυτήρια μολύβδου χωρίς άδεια λειτουργίας, μπαζότοπος, νταμάρια κλπ.), το μόνο που γίνετε είναι να καταδικάζεται η ΕΥΚΑΡΠΙΑ  ΣΕ ΑΙΩΝΙΑ ΤΙΜΩΡΙΑ.

 8.         Καλούμε τον εισαγγελέα  να παρέμβει για την καταγγελία που έκανε  στις 15-3-2010, το ΔΣ του Συνδέσμου Εργοληπτών Δημοσίων Έργων Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Μακεδονίας το οποίο καταγγέλλει τις διαδικασίες της διακήρυξης ανοιχτής δημοπρασίας για την επιλογή αναδόχου για την  εκτέλεση του Έργου « Κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) ΒΔ Πολεοδομικού Συγκροτήματος Νομού Θεσσαλονίκης» με φωτογραφικό διαγωνισμό. (με πρωτοσέλιδα και συνεχή δελτία τύπου).

 

 

9.         Φοβόμαστε (με επιφύλαξη) ότι η επιμονή για την κατασκευή του ΣΜΑ Ευκαρπίας , 150 μέτρα από την ΤΙΤΑΝ Α.Ε., ίσως να έχει σχέση με την επιμονή της βιομηχανίας για καύση ¨εναλλακτικών καυσίμων¨ , την οποία ζητάει και κάθε χρόνο. Με μια μικρή μετατροπή στο κλίβανό τους , όπως έκαναν τον Ιούλιο του 2011 στη Σόφια Βουλγαρίας (που για την ιστορία, βρίσκεται πάνω από 5 χλμ. μακριά από κατοικημένη περιοχή), μπορούν να καίνε RDF και κάθε είδους επεξεργασμένα απορρίμματα (σαν αυτά που θα βγάζει το ΣΜΑ)

 

 Το   δίκτυο  αποτελείται  από 39  συλλόγους και φορείς  και  συστήθηκε εδώ και 3 μήνες για να συντονίσει την αγανάκτηση των κατοίκων της δυτικής Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα του δήμου Παύλου Μελά, κατά της κατασκευής του Σ.Μ.Α. Ευκαρπίας στη συγκεκριμένη θέση. Καλούν  την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Πολιτεία να λάβει γενναίες αποφάσεις (υπέρ των πολιτών επιτέλους) και να αλλάξει η χωροθέτηση του ΣΜΑ, εφαρμόζοντας και βελτιώνοντας τον περιφερειακό σχεδιασμό του 2005 (με καλύτερη διαχείριση απορριμμάτων).

Η greenagenda  θα ζητήσει τις επόμενες ημέρες  την θέση  του  Συνδέσμου  ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!