Αυθαίρετα σε αιγιαλούς: «Φρένο» στις μπουλντόζες

Ακόμη έξι μήνες παράταση στις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε αιγιαλούς και παραλίες έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η νέα παράταση επεκτείνει συνολικά τον χρόνο αναστολής κατεδαφίσεων στο ενάμισι έτος. Παράλληλα, το υπουργείο Περιβάλλοντος αποφάσισε να εκπονηθεί ειδικό πολεοδομικό σχέδιο για το παράκτιο μέτωπο της Αττικής, το οποίο «διαπερνά» 11 δήμους, από τον Πειραιά έως το Σούνιο, ενώ ανέθεσε την πρώτη φάση του παράκτιου ποδηλατοδρόμου στην Περιφέρεια Αττικής. Η παράταση για τις πολεοδομικές παρανομίες σε αιγιαλούς και παραλίες δόθηκε με τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο ψηφίστηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας. Οπως και η αρχική ρύθμιση, τον Μάρτιο του 2021, η δεύτερη παράταση αιτιολογείται στη βάση της οικονομικής ζημίας που θα υποστούν οι παρανομούντες: «Η κατεδάφιση και αποβολή θα προκαλούσε σοβαρά προβλήματα και μη αναστρέψιμα τετελεσμένα σε πολύ μεγάλο αριθμό φορέων και προσώπων (ιδίως τουριστικές επιχειρήσεις), οι οποίοι επικεντρώνουν τη δραστηριότητά τους σε έργα που έχουν κατασκευαστεί χωρίς να υφίσταται απόφαση περί παραχώρησης χρήσης», αναφέρει η αιτιολογική έκθεση. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, με τη δεύτερη παράταση «δίνεται ο απαραίτητος χρόνος μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2022 για την ομαλή διεξαγωγή των διαδικασιών νομιμοποίησης/τακτοποίησης», παρότι η νομιμοποίηση/τακτοποίηση σε αιγιαλούς και παραλίες απαγορεύεται ρητά από τη νομοθεσία. Η αναστολή αφορά όλες τις κατεδαφίσεις ανεξαιρέτως των παράνομων κατασκευών, που είναι στην πλειονότητά τους παρανομίες ξενοδοχείων, ταβερνών και beach bar. Υπενθυμίζεται πως οι περιπτώσεις που δρομολογούνται προς κατεδάφιση έχουν ήδη τελεσιδικήσει δικαστικά.

Παράλληλα, με απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός χωροταξίας Νίκος Ταγαράς, πρόκειται να εκπονηθεί Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) για το παράκτιο μέτωπο της Αττικής, από Πειραιά έως Σούνιο. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, το ΕΠΣ θα ανατεθεί μέσω ΤΑΙΠΕΔ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η συγκεκριμένη παράκτια ζώνη διατρέχει 11 δήμους (Πειραιά, Μοσχάτου-Ταύρου, Καλλιθέας, Παλαιού Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού- Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Κρωπίας, Σαρωνικού και Λαυρεωτικής) και το μεγαλύτερο μέρος της (μέχρι Αγία Μαρίνα Κρωπίας) καλύπτεται ήδη από προεδρικό διάταγμα του 2004. Η επιλογή του υπουργείου να μην προχωρήσει στην αναθεώρηση του συγκεκριμένου προστατευτικού πλαισίου, αλλά στην εκπόνηση ενός πολεοδομικού σχεδίου, δεν έχει προς το παρόν αιτιολογηθεί, όπως και η στόχευση του τελευταίου. Το μόνο δεδομένο είναι ότι, λόγω της ένταξής του στο Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΠΣ θα πρέπει να εκπονηθεί και θεσμοθετηθεί το πολύ σε 1,5-2 έτη, δηλαδή με συνοπτικές διαδικασίες, ώστε να μη χαθεί η χρηματοδότηση.

Ποδηλατόδρομος

Αξίζει να σημειωθεί ότι με πρόσφατη τροπολογία διευκρινίζεται σειρά θεμάτων για την κατασκευή του ποδηλατοδρόμου στην ίδια παράκτια ζώνη. Η Περιφέρεια Αττικής ορίζεται αναθέτουσα αρχή του έργου –φορέας υλοποίησης έχει ήδη οριστεί το ΤΑΙΠΕΔ–, που θα αναθέσει τη μελέτη και θα προκηρύξει τον διαγωνισμό για την κατασκευή. Οι μελέτες ανάπλασης, συμπεριλαμβανομένης της μελέτης αστικού σχεδιασμού και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, θα εγκριθούν με κοινή απόφαση έξι υπουργείων, έπειτα από γνωμοδότηση των κεντρικών συμβουλίων αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ) και πολεοδομικών θεμάτων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ). Ενδιαφέρουσα είναι η αναφορά στην τροπολογία, ότι «οι φορείς που διατηρούν οποιασδήποτε φύσεως δικαιώματα επί των ακινήτων εντός των οποίων υλοποιείται το έργο, υποχρεούνται αφενός να απέχουν από κάθε ενέργεια που παρεμποδίζει την ωρίμανση και υλοποίησή του και αφετέρου να διευκολύνουν την Περιφέρεια, τους φορείς που λειτουργούν για λογαριασμό της και τον ανάδοχο του έργου κατά την υλοποίηση αυτού». Να σημειωθεί ότι προς υλοποίηση οδεύει το πρώτο τμήμα του ποδηλατοδρόμου, από το ΣΕΦ έως τη Βούλα (με προϋπολογισμό 39,5 εκατ. ευρώ). Το έργο πιθανότατα θα συμπεριλάβει και το τμήμα του ποδηλατοδρόμου κατά μήκος του Φαληρικού Ορμου, του οποίου όμως η β΄ φάση ανάπλασης δεν έχει καν προκηρυχθεί και επομένως δεν πρόκειται να αρχίσει να υλοποιείται πριν περάσει περίπου μια διετία. Μετά την κατασκευή του ποδηλατοδρόμου, τη συντήρησή του θα αναλάβει ο κάθε δήμος χωριστά.

Πηγή: Εφημερίδα «Καθημερινή»

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση