του Θοδωρή Καραουλάνη
Με απόφαση που υπογράφει ο Υπουργός ΠΕΝ Πάνος Σκουρλέτης εγκρίθηκαν σήμερα οι περιβαλλοντικοί όροι λειτουργίας και η σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επέκταση του αεροδρομίου της Σαντορίνης αλλά και για τη λειτουργία ολόκληρου του αεροδρομίου (νέων και παλαιών εγκαταστάσεων) για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Ο αερολιμένας Σαντορίνης βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του νησιού και καταλαμβάνει περίπου 1.700 στρέμματα. Διαθέτει διάδρομο απογείωσης-προσγείωσης αεροσκαφών συνολικού μήκους 2.125 μέτρων, παράλληλο τροχόδρομο, δάπεδο στάθμευσης αεροσκαφών, αεροσταθμό και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις. Οι κινήσεις αεροσκαφών που εξυπηρετούνται στον αερολιμένα κυμαίνονται στο επίπεδο των περίπου 13.000 αφίξεων και αναχωρήσεων ετησίως (στοιχεία ΥΠΑ έτους 2015), με έντονη θερινή αιχμή. Το αεροδρόμιο της Σαντορίνης είναι πολύ σημαντικό, καθώς το νησί αποτελεί ένας από τους πιο αγαπημένους προορισμούς των ξένων επισκεπτών. Παράλληλα τα έργα αναβάθμισής του είναι οφθαλμοφανές ζητούμενο για οποιονδήποτε έχει περάσει έστω και μια φορά από εκεί, καθώς η παλαιότητα, η έλλειψη κατάλληλου εξοπλισμού και η προβληματική αξιοποίησή του είναι προφανής…
Θυμίζουμε ότι το αεροδρόμιο της Σαντορίνης είναι ένα από τα 14 αεροδρόμια που πέρασαν στον έλεγχο και τη διαχείριση της Fraport στο πλαίσιο της πρώτης μεγάλης ιδιωτικοποίησης που ολοκλήρωσε η κυβέρνηση – την οποία με «βαριά καρδιά» υπέγραψαν πολλοί υπουργοί, λόγω ιδεολογικών διαφορών και περιλήφθηκε, ονομαστικά, στο λεγόμενο 3ο μνημόνιο…. Τα υπόλοιπα αεροδρόμια που μαζί με αυτό της Σαντορίνης περνούν στη διαχείριση της Fraport είναι αυτά της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου και της Σκιάθου.
Η εταιρεία Fraport έχει ανακοινώσει ότι θα πραγματοποιήσει στα 14 αεροδρόμια επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
Σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης της ΜΠΕ του αεροδρομίου της Σαντορίνης, αυτά τα έργα για τη συγκεκριμένη περίπτωση περιλαμβάνουν τουλάχιστον:
- Νέο κτίριο αεροσταθμού 19.000 τετραγωνικά μέτρα και διαμόρφωση του χώρου που το περιβάλλει.
- Επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 28.400 τετραγωνικά μέτρα
- Νέος πυροσβεστικό σταθμό
- Πάρκο καυσίμων
Άλλες εγκαταστάσεις και κατασκευές του εγκεκριμένου προγραμματικού σχεδίου όπως η διαπλάτυνση του διαδρόμου και του τροχόδρομου και άλλα - Συντήρηση και λειτουργικές βελτιώσεις των επιμέρους εγκαταστάσεων του αεροδρομίου (συντήρηση και αναβάθμιση οδοστρώματος διαδρόμου, τροχοδρόμων και δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, βαφές, μονώσεις, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και εργασίες, αναβάθμιση φωτοσημάνσεων κ.ά.).
Στην απόφαση τονίζεται ότι φορέας του έργου είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς εκείνη εκκίνησε τη διαδικασία, αλλά ρητά προβλέπεται η περίπτωση να αναλάβει άλλος φορέας την εκτέλεση του έργου – καθώς το αεροδρόμιο ήταν ήδη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων – και αναφέρεται ότι «σε περίπτωση ανάληψης μέρους των εργασιών και ευθυνών υλοποίησης και λειτουργίας του έργου από άλλο φορέα, λαμβάνονται όλες οι απαραίτητες πρόνοιες για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων».
Ωστόσο πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτή η έγκριση της ΜΠΕ έρχεται με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, η οποία δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά. Η αρχική αίτηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας έγινε το 2012. Και η διαδικασία ολοκληρώθηκε, σίγουρα όχι γρήγορα, αλλά πάντως εντός ενός αναμενόμενου διαστήματος το 2014. Συγκεκριμένα το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, δηλαδή το Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας το καλοκαίρι του 2014, συγκεκριμένα στις 28 Ιουλίου, με ομόφωνη απόφασή του. Και όμως η υπουργική απόφαση χρειάστηκε περισσότερα από δύο χρόνια για να εκδοθεί. Ποια ήταν η αιτία; Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Σύμφωνα με παράγοντες του ΥΠΕΝ η καθυστέρηση οφείλεται στη δασική υπηρεσία. Πράγματι, όπως αναφέρεται στην απόφαση έγκρισης η Διεύθυνση Δασών Κυκλάδων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου εξέδωσε πράξη χαρακτηρισμού της έκτασης που θα χρησιμοποιηθεί για την επέκταση του αεροδρομίου στις 28 Ιουνίου 2016, δύο χρόνια παρά ένα μήνα μετά την έγκριση του ΚΕΣΠΑ και του ΥΠΕΝ και πολύ περισσότερο από την αρχική αίτηση έκδοσης πράξης χαρακτηρισμού. Και τα ερωτήματα, τα οποία πρέπει να απαντήσει το ΥΠΕΝ, καθώς εποπτεύει και τη Δασική Υπηρεσία, αυξάνονται: γιατί χρειάστηκαν δύο ολόκληρα χρόνια για μια έκδοση πράξης (μη) χαρακτηρισμού; Και μάλιστα για μια απόφαση που χαρακτηρίζει την έκταση ως αγροτική και μη – δασικού χαρακτήρα; Και μάλιστα για ένα έργο, όπως ένα αεροδρόμιο, που επιτρέπεται από το νόμο να γίνει ακόμη και εντός δασικών εκτάσεων, αν υπάρχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος;
Τέλος αξίζει να σημειώσουμε, γιατί μπορεί και να έχει κάποιο νόημα, ότι παρά το γεγονός ότι σήμερα το ΥΠΕΝ, όπως και άλλες φορές, εξέδωσε ανακοίνωση για την έγκριση ενός υδατοδρομίου, αυτό του Ηρακλείου Κρήτης, δεν έδειξε την αντίστοιχη «επιμέλεια» ή «ευαισθησία» για την ανακοίνωση της έγκρισης της επέκτασης του αεροδρομίου Σαντορίνης. Ίσως αυτό να οφείλεται στο γεγονός ότι το αεροδρόμιο της Σαντορίνης θα διαχειρίζεται σε λίγο διάστημα η εταιρεία Fraport…