Ειδική ρύθμιση για τις αναδασωτέες εκτάσεις

Ειδική ρύθμιση ώστε να επικυρώνονται οι αποφάσεις των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) των δασικών χαρτών κατά αναδασωτέων εκτάσεων επανακατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος. Με τη ρύθμιση αυτή, που είχε αρχικά κατατεθεί σε άλλο νομοσχέδιο τον περασμένο Μάιο αλλά τελικά αποσύρθηκε, το υπουργείο προκρίνει οριζόντια τις αποφάσεις των ΕΠΕΑ έναντι εκείνων των δασαρχείων, χωρίς όμως να εξετάζονται οι λόγοι για τους οποίους κηρύχθηκε μια περιοχή αναδασωτέα. Μαζί κατατέθηκε στη Βουλή και πλήθος άλλων περιπτωσιολογικών πολεοδομικών ρυθμίσεων.

Η ρύθμιση εντάχθηκε σε σχέδιο νόμου για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Οπως προβλέπει, εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, αλλά στους κυρωμένους (μερικώς ή ολικώς) δασικούς χάρτες εμφανίζονται να μην έχουν δασικό χαρακτήρα, εξαιρούνται υποχρεωτικά από την αναδάσωση και μετά ανακαλούνται οι αποφάσεις κήρυξής τους ως αναδασωτέων. Η ρύθμιση αυτή είχε αρχικά κατατεθεί ως τροπολογία στον κλιματικό νόμο, αλλά λόγω πολιτικών αντιδράσεων είχε αποσυρθεί.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, «υφίσταται μέγα πλήθος ιδιοκτησιών που δεν δύναται να διακριβωθεί ότι υπήρξαν ποτέ δασικές και έχουν εντούτοις χαρακτηριστεί αναδασωτέες», με αποτέλεσμα «να μην μπορούν να αξιοποιηθούν οικονομικά από τους ιδιοκτήτες τους και σε όσες υπάρχουν κτίσματα να έχουν εκδοθεί πρωτόκολλα κατεδάφισης». «Είναι μεγάλο πρόβλημα, έχουν υποβληθεί πολλά αιτήματα από φορείς και πολίτες», λέει ο γενικός γραμματέας Δασών, Κωνσταντίνος Αραβώσης. «Το πνεύμα της ρύθμισης είναι να βγαίνουν εκτός όσες περιοχές κακώς κηρύχθηκαν αναδασωτέες, από λάθη της διοίκησης».

Ωστόσο, όπως έχει διατυπωθεί η ρύθμιση δεν αφορά μόνο αυτές, τις προφανείς περιπτώσεις. Πρόθεση είναι όταν οι Επιτροπές Αντιρρήσεων των δασικών χαρτών δικαιώνουν έναν ιδιοκτήτη για τον μη δασικό χαρακτήρα μιας έκτασης, τότε να συμπεριλαμβάνεται αυτόματα και η άρση της αναδάσωσης. Το ζήτημα, ωστόσο, που γεννάται είναι ότι μέσω μιας οριζόντιας ρύθμισης δεν εξετάζονται τα αίτια για τα οποία μια δασική υπηρεσία κήρυξε μια περιοχή αναδασωτέα, καθώς η νομοθεσία επιτρέπει αυτό να συμβεί όχι μόνο έπειτα από πυρκαγιά αλλά και για λόγους ενίσχυσης ενός οικοσυστήματος. «Αν η ρύθμιση σκόπευε να αντιμετωπίσει τη λανθασμένη κήρυξη ως αναδασωτέων και αγροτικών εκτάσεων έπειτα από πυρκαγιά, θα έπρεπε να είναι πιο συγκεκριμένη», εκτιμά ο Νικήτας Φραγκισκάκης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων. «Πόσο μάλλον όταν δηλώνεται ρητά ότι το Δημόσιο δεν θα προβάλλει επ’ αυτών των εκτάσεων δικαιώματα κυριότητας».

Στο ίδιο κεφάλαιο συμπεριελήφθησαν και διάφορες περιπτωσιολογικές ρυθμίσεις, όπως:

– «Νεκρανασταίνονται» οικοδομικοί συνεταιρισμοί, για τους οποίους είχε λήξει η προθεσμία του νόμου για πολεοδόμηση και κατασκευή βασικών υποδομών (ως ουσιαστική πιστοποίηση ότι παραμένουν «ζωντανοί» και όχι κενό κέλυφος). Το ΥΠΕΝ δίνει αναδρομικά παράταση στην προθεσμία έως το 2024.

– Στην ίδια λογική παρατείνεται αναδρομικά προθεσμία που έληξε το 2017 σε οργανωμένες κατασκηνώσεις να τακτοποιήσουν εκκρεμότητές τους με το δασαρχείο.

– Επιτρέπεται να μετατραπεί σε χώρο ανέγερσης φοιτητικής εστίας, κοινωφελών και πολιτιστικών εγκαταστάσεων δημοτική έκταση 300 στρεμμάτων στα Ανω Λιόσια που είχε δεσμευτεί για τη δημιουργία πάρκου πριν από 25 χρόνια (αλλά δεν έγινε ποτέ).

– Τέλος προβλέπεται η θεσμοθέτηση «Εθνικής Στρατηγικής για το Περπάτημα», για την ανάπτυξη των υποδομών πεζής μετακίνησης.

Πηγή: Εφημερίδα «Καθημερινή»

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση