Ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ σε ποσοστό 66% και συμμαχία με στρατηγικό επενδυτή για τη ΔΕΗ, περιλαμβάνει η πρόταση της ΝΔ για την ενεργειακή πολιτική, προκειμένου να αποφευχθεί η κατάρρευση της ΔΕΗ, όπως είπε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της ΝΔ και υπεύθυνος του κυβερνητικού προγράμματος, Κωστής Χατζηδάκης.
Ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε σήμερα, Τετάρτη, την ολοκληρωμένη πρόταση του κόμματος για την ενεργειακή πολιτική, εξηγώντας ότι η ΝΔ αποφάσισε να προτάξει την παρουσίαση αυτή για δύο λόγους:
-Ο πρώτος είναι η εξαιρετικά άσχημη κατάσταση της Δ.Ε.Η., που επιδεινώνεται δραματικά την τελευταία διετία με τους χειρισμούς της Κυβέρνησης και τη στρατηγική που συμφώνησε με την τρόικα από το 2015. Η ΔΕΗ, σύμφωνα με την πρόταση της ΝΔ, θα πρέπει πρωτά να πουλήσει με διεθνή διαγωνισμό κάποια τμήματα και στοιχεία του ενεργητικού της και αφού έλθει σε ισορροπία να αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή.
-Ο δεύτερος λόγος είναι η εσφαλμένη τακτική της Κυβέρνησης για τα ενεργειακά στο πλαίσιο της παρούσας αξιολόγησης, η οποία θα προκαλέσει πρόσθετα προβλήματα στη Δ.Ε.Η., στην αγορά ενέργειας, στα νοικοκυριά, στις επιχειρήσεις και στο ίδιο το συνολικό αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης.
Μόνη λύση για τη χώρα, πρόσθεσε ο κ. Χατζηδάκης, είναι να ακολουθήσει και στον τομέα της ενέργειας τις καλές διεθνείς πρακτικές. Αυτό σημαίνει, εξήγησε, ότι πρέπει να συνδυαστούν δύο στόχοι:
-Η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και η ευστάθεια του βασικού πυλώνα που είναι η ΔΕΗ.
-Η απελευθέρωση στην ηλεκτροπαραγωγή και στην αφορά φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα ισχύουν στις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.
«Κινούμενοι με αυτόν τον τρόπο μπορούμε, τελικά, να πετύχουμε τη μείωση του ενεργειακού κόστους, η οποία θα προσφέρει ανακούφιση στα νοικοκυριά και θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας. Παράλληλα, μπορούμε έτσι να προσελκύσουμε επενδύσεις που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές της χώρας και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας», ανέφερε ο ίδιος.
Μεταξύ των προτεραιοτήτων της ΝΔ που παρουσίασε ο κ. Χατζηδάκης είναι:
- ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ σε ποσοστό 66% με όλες τις προβλέψεις για τον αναγκαίο έλεγχο του Δημοσίου, έτσι ώστε να εξασφαλισθούν πόροι και για τις απαραίτητες επενδύσεις στο δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ρευστότητας της Δ.Ε.Η
-μια βασική εξυγιαντική παρέμβαση στον όμιλο της ΔΕΗ σε τέσσερα βήματα:
Ι. Άμεσα μέτρα για την επιβίωση της εταιρείας μέσω της αντιμετώπισης του άμεσου κινδύνου της έλλειψης ρευστότητας (π.χ. ισχυρά κίνητρα για την πληρωμή λογαριασμών).
II. Σύμβαση παραχώρησης ή πώλησης με διεθνή διαγωνισμό ορισμένων λιγνιτικών μονάδων και υδροηλεκτρικών εργοστασίων της Δ.Ε.Η., «που έχει καταστεί απαραίτητη λόγω των δεσμεύσεων της κυβέρνησης για βίαιη μείωση του μεριδίου αγοράς της Δ.Ε.Η., λόγω της προβληματικής εφαρμογής των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, αλλά και της εις βάρος της Δ.Ε.Η. μετοχοποίησης του ΑΔΜΗΕ. Μόνον έτσι θα δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε αφενός η Δ.Ε.Η. να αντλήσει τα απαραίτητα κεφάλαια για την διάσωσή της και για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας στην επιχείρηση».
III. Αποδοτική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της μέσω νέας διοικητικής δομής.
IV. Ανάπτυξη και ενδυνάμωση της Δ.Ε.Η. μέσω της συμμαχίας με στρατηγικό επενδυτή που θα δημιουργήσει νέες προοπτικές.
«Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα επιβιώσει η Δ.Ε.Η. στη διεθνή αγορά. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα σωθούν θέσεις εργασίας. Μόνο με αυτόν τον τρόπο οι περιοχές που εξαρτώνται από την παρουσία της ΔΕΗ θα έχουν ελπίδα και προοπτική. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθεί ένα καινούριο περιβάλλον για καλύτερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας για τα νοικοκυριά και πιο ανταγωνιστική ελληνική βιομηχανία» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
- τρίτη προτεραιότητα είναι να προχωρήσει κανονικά η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, με τις απαραίτητες δεσμεύσεις που θα προστατεύσουν το εθνικό συμφέρον, αλλά θα προσελκύσουν παράλληλα σημαντικές επενδύσεις.
-τέταρτη προτεραιότητα είναι να ξαναρχίσει η εξερεύνηση υδρογονανθράκων με στόχο τη γρήγορη αξιοποίηση των κοιτασμάτων.
«Μοντέλο Φρανκεστάιν» στη ΔΕΗ εφαρμόζει η κυβέρνηση
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ απαξιώνει τον δημόσιο χαρακτήρα της ΔΕΗ μέρα με την ημέρα, ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης και εξήγησε: «είναι η ΓΕΝΟΠ που μίλησε για το πρόβλημα ρευστότητας, και είναι ο διευθύνων σύμβουλος που είπε ότι αν καταρρεύσει η ΔΕΗ θα καταρρεύσει η χώρα και έχει δίκιο».
Οι χειρισμοί της Κυβέρνησης στην ενέργεια είναι τραγικοί, τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.
«Αφού εγκατέλειψε το μοντέλο της μικρής Δ.Ε.Η., συμφώνησε στη συνέχεια με την τρόικα να περιοριστεί η παρουσία της ΔΕΗ από το 95%, περίπου της αγοράς, στο 50% μέσα σε 3 - 4 χρόνια, με μηδενικό αντάλλαγμα για την επιχείρηση και χωρίς καμία περαιτέρω παρέμβαση στη δομή της εταιρίας. Το πρόβλημα αυτής της προσέγγισης δεν είναι μόνο η πολιτική υποκρισία που αποτυπώνεται στο 'προστατεύουμε δήθεν το δημόσιο χαρακτήρα της εταιρίας αλλά παραχωρούμε το 50% της αγοράς'. Είναι, επίσης, ότι πρόκειται για ένα μοντέλο Φράνκεσταϊν, το οποίο έχει οδηγήσει τη Δ.Ε.Η. στο παρά πέντε της κατάρρευσης» επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης και συνέχισε:
«Το δεύτερο λάθος είναι ότι, στο πλαίσιο της παρούσης αξιολόγησης, η κυβέρνηση επιλέγει να δίνει τις λάθος μάχες, καθώς, μένοντας προσκολλημένη στις δογματικές τις εμμονές, αρνείται να κάνει τις παρεμβάσεις για την επιβίωση της Δ.Ε.Η. και για ένα υγιές άνοιγμα της αγοράς ενέργειας. Δεν είναι μόνο ότι με αυτόν τον τρόπο προκαλεί νέα προβλήματα στη Δ.Ε.Η. Είναι ταυτόχρονα και ότι, αρνούμενη τις αναγκαίες αλλαγές στην ενέργεια, κάνει πιο βαρύ το δημοσιονομικό πακέτο για το αφορολόγητο και τις συντάξεις. Διότι θα μπορούσε, όπως έγινε και στο παρελθόν, να επιδιώξει ένα ελαφρύτερο δημοσιονομικό πακέτο έναντι προώθησης πιο θαρραλέων διαρθρωτικών αλλαγών. Αυτό είναι ένα ακόμα λάθος της κυβέρνησης, η οποία με τις ιδεοληψίες της ανεβάζει τον λογαριασμό για φορολογούμενους και συνταξιούχους».
Η σημερινή παρουσίαση, λοιπόν, «αποτυπώνει την πεποίθησή μας ότι οφείλουμε να αφήσουμε πίσω μας απαρχαιωμένες ιδεοληψίες και πρακτικές και να κάνουμε ό, τι περνάει από το χέρι μας για να προλάβουμε τις αρνητικές εξελίξεις στην ηλεκτροπαραγωγή που θα είναι εξαιρετικά αρνητικές για την οικονομία και τη χώρα. Να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να απελευθερώσουμε την τεράστια αναξιοποίητη δυναμική του κλάδου της ενέργειας, με σκοπό να δράσει ως καταλύτης για την αναπτυξιακή έκρηξη που έχει ανάγκη η χώρα μας» κατάληξε ο κ. Χατζηδάκης.
Ακολούθως ο αρμόδιος τομεάρχης Κώστας Σκρέκας παρουσίασε τους οκτώ άξονες στους οποίους κινούνται τα βασικά προβλήματα της ΔΕΗ:
-Απελπιστική αδυναμία είσπραξης των λογαριασμών, η ΔΕΗ έχει ληξιπρόθεσμα έσοδα 2,6 δισ. ευρώ.
-Αυτό δημιουργεί έλειψη ρευστότητας, με αποτέλεσμα οι οφειλες προς ΔΕΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ να είναι 900 εκατομμύρια, ενώ οφείλει σε άλλους 600 εκ. ευρώ.
-Απώλεια μεριδίων αγοράς καθώς η καταστροφική συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς θα περιορίσει μέσα στα τρία επόμενα χρόνια τα έσοδα από 4,5 δισ. σε 2,53 δισ. ευρώ.
-Εξόπλισμο που γερνά μέρα με την ημέρα. Πρέπει να γίνουν επενδύσεις για την αύξηση της δυνατότητας παραγωγής.
-Τα προηγούμενα δυσχεραίνονται από την ανελαστικότητα των εξόδων της επιχείρησης. Τα λιγνιτικά εργοστάσια έχουν κόστος λειτουργίας σε κάθε περίπτωση.
-Μείωση περιθωρίου κέρδους της εταιρείας. Η κυβέρνηση με την εμπορική πολιτική που ακολουθεί θα μειώσει το περιθώριο κέρδους, με αποτέλεσμα το 2017 να υπάρχει κίνδυνος να παρουσιάσει ζημιές.
-Η επιβολή από την κυβέρνηση ένος μοντέλου μετοχοποίησης του ΑΔΜΗΕ που στερεί 500 εκ. έσοδα σε σχέση με τα έσοδα αν προχωρούσε σε ορθολογική μετοχοποίηση. Την οδηγεί στη καταστροφή.
-Το σημερινό μοντέλο της εταιρικής διακυβέρνησης δεν έχει να προσφέρει τίποτε στην εταιρεία, στην κοινωνία και στους Έλληνες πολίτες.
-Ενδεικτικό της μείωσης της εταρειάς είναι ότι μέσα σε δύο χρόνια η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ έχει μειωθεί από 2,5 δισ. ευρώ σε 500 εκατομμύρια.
Ο Κώστας Στεργίου, γραμματέας προγράμματος της ΝΔ είπε ότι απαιτείται μακροχρόνιος σχεδιασμός στον ενεργειακό τομέα με ορίζοντα το 2030 και το 2050. Όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να κατατεθεί και να ψηφιστεί ένα δεσμευτικό δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης καθώς δεν είναι μόνο εισπρακτικό μέσο άλλα μέσο ανάπτυξης των υποδομών.
Οι προτεραιότητες και οι παρεμβάσεις του σχεδίου
Η πρόταση της ΝΔ για την ενεργειακή πολιτική έχει τέσσερις βασικές προτεραιότητες:
I. Τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας και τροφοδοσίας της χώρας.
II. Τη δημιουργία προϋποθέσεων ώστε το κόστος της ενέργειας να είναι προσιτό για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, και ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλα γειτονικά Κράτη.
III. Την προστασία του περιβάλλοντος, με εκπλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας που προκύπτουν από τη Συμφωνία του Παρισίου για την Κλιματική Αλλαγή.
IV. Την προσέλκυση επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις χωρίς να επιβαρυνθεί ο Έλληνας φορολογούμενος.
Το σχέδιο περιλαμβάνει επιμέρους παρεμβάσεις στους παρακάτω άξονες:
1. Αγορά ηλεκτρικής ενέργειας
Στο επίκεντρο των προτάσεων βρίσκεται η προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, η δημιουργία υποδομών και η μείωση του ενεργειακού κόστους, έχοντας ως πρωταρχικό μέλημα της διάσωση της Δ.Ε.Η. και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας.
Συγκεκριμένα, προτείνεται η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ σε ποσοστό 66%, ως μέσο άντλησης κεφαλαίων τόσο για την αποκατάσταση της ρευστότητας της Δ.Ε.Η. όσο και για την πραγματοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων για το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρονικής ενέργειας.
Ο ιδιωτικοποιημένος ΑΔΜΗΕ, με τη σειρά του, θα καταρτίσει και θα παρουσιάσει Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης που θα αφορά το σύνολο των υποδομών, δικτύων και διασυνδέσεων, και που θα λάβει δεσμευτικό χαρακτήρα, μέσα από τη νομοθέτηση του. Προκειμένου να υπάρχει δημόσιος έλεγχος και να γίνεται αξιολόγηση στη βάση συγκεκριμένων στόχων.
Για την Νησιωτική Ελλάδα και την υποστήριξη της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας αλλά και για τη μείωση της πρόσθετης επιβάρυνσης όλων των πολιτών από τα τιμολόγια Υ.Κ.Ω., θα δοθεί προτεραιότητα στα έργα διασύνδεσης α) της Κρήτης με την Αττική, β) των Κυκλάδων με την Ηπειρωτική Ελλάδα, γ) των Δωδεκανήσων με την Κρήτη και της Ικαρίας και της Σάμου με τις Kυκλάδες, και δ) του Βορείου Αιγαίου.
Στο σκέλος της διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, προτείνεται ο διαχειριστής του δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) να αποκτήσει την ιδιοκτησία όλων των αντίστοιχων υποδομών, προκειμένου να αντληθούν πόροι για τη χρηματοδότηση των απαραίτητων επενδύσεων με προτεραιότητα στην εγκατάσταση των έξυπνων μετρητών.
2. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Προτείνεται η άμεση εκκίνηση των διαγωνισμών με ανταγωνιστική διαδικασία, προκειμένου να αναθερμανθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η απλοποίηση της αδειοδότησης, με θεσμοθέτηση ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης και γρήγορης διεκπεραίωσης της, θα διευκολύνει σίγουρα τα ιδιωτικά έργα, όμως προκειμένου να αξιοποιηθεί το τεράστιο δυναμικό της χώρας και κυρίως των νησιών απαιτείται η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα, (Κρήτη, Κυκλάδες, Βορειοανατολικό Αιγαίο).
Επιπλέον, «ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη μονάδων βιομάζας και βιοαερίου αλλά και την αξιοποίηση της γεωθερμίας υψηλής ενθαλπίας Μήλου, Νισύρου και Λέσβου, με σύμπραξη της ΔΕΗ με εξειδικευμένες εταιρείες ή μέσω διαγωνισμών χωρίς τη συμμετοχή της ΔΕΗ».
3. Ενεργειακή Αποδοτικότητα
Δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Στόχος της πρότασης της Νέας Δημοκρατίας είναι «να ξεφύγουμε από την αναποτελεσματική επιδοματική πολιτική σε μια πολιτική ουσιαστικής ανακούφισης των νοικοκυριών, με οριστική έξοδο τους από την ενεργειακή φτώχεια. Το κοινωνικό τιμολόγιο της Δ.Ε.Η, η επιδότηση ενοικίου και η παροχή βοήθειας από την Αυτοδιοίκηση είναι δράσεις που, μαζί με άλλες, θα ενταχθούν σε μία ενιαία Εθνική Στρατηγική».
«Θέτουμε ως προτεραιότητα την αναβίωση και βελτίωση του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» για την πραγματοποίηση έργων θερμομόνωσης, εκσυγχρονισμού των συστημάτων θέρμανσης - ψύξης, και εγκατάστασης Α.Π.Ε. για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ζεστού νερού σε κατοικίες. Ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων κρατών που εφάρμοσαν τέτοιες παρεμβάσεις (Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία), ενθαρρύνουμε τη δραστηριοποίηση εξειδικευμένων εταιρειών παροχής υπηρεσιών ενεργειακής αποδοτικότητας, και τη συνεργασία τους με τους παρόχους ενέργειας. Από τις συμπράξεις αυτές είναι δυνατόν να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας. Το συγκεκριμένο μέτρο αναμένεται να έχει και θετικό οικονομικό αντίκτυπο και ευρύτερα, μέσα από την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας».
Το πρόγραμμα μπορεί να επεκταθεί και στα κτίρια του Δημοσίου, των ΔΕΚΟ και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με χρηματοδότηση από τούς πόρους που εξοικονομούνται.
Επίσης, προτείνεται η ουσιαστική αξιοποίηση του «Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης», θεσπίζοντας εξειδικευμένα κίνητρα για να αναβαθμίσουν τις κατοικίες τους ενεργειακά και όσοι δεν είναι επιλέξιμοι για το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον».
Παράλληλα, προτείνεται η ανάδειξη συγκεκριμένης περιοχής ως προτύπου για την εφαρμογή τεχνολογιών Ενεργειακής Αποδοτικότητας (smart city), με χρήση ευφυών συστημάτων για την εξοικονόμηση, τη διαχείριση και τη μέτρηση της ενέργειας.
4. Φυσικό αέριο
Σε ό,τι έχει να κάνει με το φυσικό αέριο, η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας στηρίζεται στην επιτάχυνση της απελευθέρωσης της αγοράς και στην ουσιαστική αξιοποίηση όλων των υποδομών.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι κομβική η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, με αξιόπιστο επενδυτή που θα δεσμευθεί για την υλοποίηση του δεκαετούς προγράμματος του ΕΣΦΑ και που θα πετύχει χαμηλό κόστος χρήσης του φυσικού αερίου.
Όπως και η αναδιοργάνωση της ΔΕΠΑ, προκειμένου να επικεντρώσει τις δραστηριότητες της στην προμήθεια φυσικού ορίου, με όρους όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικούς προς όφελος των καταναλωτών.
Επίσης, «προωθούμε την ολοκλήρωση όλων των διεθνών projects για υποδομές φυσικού αερίου (IGB, νέο σχέδιο South Stream, East Med, LNG Αλεξανδρούπολης κλπ.) και τη διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων για τη μεγαλύτερη διείσδυση του φυσικού αερίου στην περιφέρεια και τα νησιά (με την ανάπτυξη οικονομικά βιώσιμων συστημάτων Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου και Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας)».
5. Υδρογονάνθρακες
Η μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ελλάδας από τις εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου και η εκμετάλλευση όλων των δυνητικών κοιτασμάτων αποτελούν βασικούς στόχους του Προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για την Ενεργειακή Πολιτική.
Στη βάση αυτή «προτείνουμε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες υπογραφής των συμβάσεων το συντομότερο δυνατό, προχωρώντας σε όλες τις απαραίτητες τις ενέργειες, και να προκηρυχθεί νέος γύρος παραχωρήσεων σε θαλάσσιες περιοχές. Έτσι, είναι δυνατόν να προσελκύσουμε νέες επενδύσεις, καθώς και να αναβαθμιστεί ο γεωπολιτικός ρόλος της χώρας στην ευρύτερη περιοχή».
Ακόμα, «θεωρούμε απαραίτητη την ενδυνάμωση της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων, με πενταετή θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου της (ορίζεται με αυξημένη πλειοψηφία 3/5 της Βουλής) και αύξηση του προϋπολογισμού της από το 1.000.000 ευρώ στα 4.000.000 ευρώ. Έτσι θα μπορεί να αποτελεί έναν ισχυρό, σταθερό και αξιόπιστο συνομιλητή, που θα εγγυάται τη συνέχεια και συνοχή της εθνικής πολιτικής στον τομέα της αξιοποίησης των υδρογονανθράκων».
6. Ορυκτές Πρώτες Ύλες
Συμπληρωτικά με τις παραπάνω παρεμβάσεις, και για την καλύτερη και προς όφελος του κοινωνικού συνόλου αξιοποίηση όλων των φυσικών πόρων, προτείνεται ο εκσυγχρονισμός του μεταλλευτικού κώδικα και του πλαισίου διαχείρισης των ορυκτών πρώτων υλών, με απόδοση δικαιωμάτων εκμετάλλευσης στις τοπικές κοινωνίες (κοινωνικό ταμείο, Ο.Τ.Α., Περιφέρειες), και σχετική ενημέρωση των φορέων της Αυτοδιοίκησης και της Κοινωνίας των Πολιτών.
7. Μακροπρόθεσμος Ενεργειακός Σχεδιασμός
Προκειμένου η Ελλάδα να έχει μακροπρόθεσμα σταθερό σχέδιο και στρατηγική για την Ενέργεια, προτείνεται η συγκρότηση εξαμελούς υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Η Επιτροπή θα λειτουργεί υπό τον Υπουργό Ενέργειας, θα συνεργάζεται με τα άλλα Υπουργεία και όλους τους φορείς του κλάδου της Ενέργειας, και θα καταρτίζει και θα παρουσιάζει την Ενεργειακή Στρατηγική της χώρας μεσοπρόθεσμα (μέχρι το 2030) και μακροπρόθεσμα (μέχρι το 2050).