του Νίκου Αβουκάτου
Δέκα έξυπνες ιδέες, που αποδεικνύουν πως τα παιδιά ονειρεύονται να γίνει η γειτονιά και η πόλη τους βιώσιμη και πιο πράσινη, ξεπήδησαν από τα στρογγυλά τραπέζια του 6ου Μαθητικού Περιβαλλοντικού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο δημαρχιακό μέγαρο Θεσσαλονίκης, στο οποίο συμμετείχαν περίπου 300 μαθητές 20 δημοτικών σχολείων και γυμνασίων της Θεσσαλονίκης, αλλά και -για πρώτη φορά- της Χαλκιδικής.
Αυτές οι μαθητικές προτάσεις μαθητών αφορούσαν την κατασκευή ενός πεζόδρομου, την προσβασιμότητα χώρων για ΑμεΑ, την επανασχεδίαση δρόμων, τη χρήση ποδηλάτου και τη δημιουργία χώρων πρασίνου, και εκτέθηκαν σε μια σειρά από δημιουργικά εργαστήρια που λειτούργησαν στο Συνέδριο, το οποίο υλοποίησε για 6η συνεχή χρονιά το έντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού και Βερτίσκου σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης (Διεύθυνση Διαχείρισης Αστικού Περιβάλλοντος - Τμήμα Περιβαλλοντικών Δράσεων). Τίτλος του εφετινού συνεδρίου ήταν η «Βιώσιμη Πόλη, η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία».
Στο πλευρό τους οι μαθητές είχαν τους εκπαιδευτικούς τους και τους εκπροσώπους της Δημοτικής Αρχής ή φορέων ενεργών πολιτών, συζήτησαν τα ζητήματα που τους αφορούν στην πόλη τους και αντάλλαξαν απόψεις. Οι προτάσεις των μαθητών παραδόθηκαν σε εκπρόσωπο του δήμου.
Βασικός στόχος της εκδήλωσης, που φέτος είχε ως θέμα «Η πόλη που ονειρεύομαι!», ήταν η ανάπτυξη της ιδιότητας του ενεργού πολίτη στους κατοίκους της πόλης που είναι ακόμη μαθητές/τριες και να προσφέρει μια θετική εμπειρία ενεργούς συμμετοχής σε δημοκρατικές διαδικασίες διαλόγου.
Τα παιδιά προσέγγισαν ιδέες όπως το άνοιγμα του σχολείου στη γειτονιά, η μετακίνηση στην πόλη, η προσβασιμότητα της πόλης, ο τουρισμός για νέους, ο ενεργός πολίτης, ο διαδικτυακός ενεργός πολίτης και η διεκδίκηση του ελεύθερου χώρου. Στο προαύλιο του Δημαρχείου πραγματοποιήθηκε πλήθος δημιουργικών εργαστηρίων, παρουσιάσεις πόστερ και δρώμενα για τους μαθητές.
Τον δήμο Θεσσαλονίκης εκπροσώπησε στην εκδήλωση ο Νίκος Φωτίου, αντιδήμαρχος Διοικητικής Μεταρρύθμισης και της Κοινωνίας των Πολιτών, ο οποίος κάλεσε τους μαθητές να μη σταματήσουν να αγωνίζονται ώστε να φτιάξουν καλύτερες συνθήκες για τους ίδιους στην πόλη που κατοικούν.
«Τα παιδιά που συμμετέχουν σε αυτή τη συνάντηση έχουν μια θετική εμπειρία σε δημοκρατικες διαδικασίες συζήτησης μεταξύ τους ώστε να δουν ότι υπάρχουν τρόποι για να αλλάξουμε τη ζωή μας στην πόλη και σε αυτό μπορούμε να συμβάλλουμε και εμείς», επισήμανε η Χρυσούλα Αθανασίου, υπεύθυνη του ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού και Βερτίσκου.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία των Γραφείων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης, των Γραφείων Σχολικών Δραστηριοτήτων των Δ/νσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και Χαλκιδικής και του ΚΠΕ Κιλκίς.
Φέτος συνέβαλαν με τις εμπειρίες τους στην υλοποίηση του συνεδρίου εκπρόσωποι υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης (Τμήμα Πρασίνου, Γραφείο Αστικής Ανθεκτικότητας, Δ/νση Βιώσιμης Κινητικότητας, Αντιδημαρχία Τουριστικής Ανάπτυξης, Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης), η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης, αλλά και φορέων, ενώσεων και πρωτοβουλιών ενεργών πολιτών της πόλης όπως το Tοpio, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευσης (Παράρτημα Κ. Μακεδονίας), η Γειτονιά της Αλεξάνδρου Σβώλου, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών - Περιφερειακή Ένωση Κ. Μακεδονίας, ο Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.με.Α), ο Πανελλήνιος Σύλλογος Παραπληγικών Παράρτημα Μακεδονίας - Θράκης, το Youthnest, το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης, ενώ υποστηρίχθηκε με τη δωρεάν διάθεση ποδηλάτων από το BikeIT.
Η δράση υλοποιήθηκε πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) - Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» Άξονας προτεραιότητας 6, Υποέργο 1 (ΛΑΠ) με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπλέον η δράση συγχρηματοδοτείται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης.