Μηδενικές εκπομπές, μεγάλη αυτονομία: Το καύσιμο του μέλλοντος στις αστικές συγκοινωνίες είναι το υδρογόνο (φωτο+video)

του Νίκου Αβουκάτου

Η χρήση του υδρογόνου στις συγκοινωνίες αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενεργειακή μετάβαση. Ένα λεωφορείο και ένα αυτοκίνητο που κινούνται με υδρογόνο παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση, με θέμα «Hydrogen Mobility Info Day at AUTH, 3ο JIVE Roadshow» που συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων του ΑΠΘ, στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

«Με τη σημερινή εκδήλωση θέλουμε να δείξουμε ότι υπάρχουν λύσεις, αρκεί να γίνουν γενναία βήματα για την προώθηση της συγκεκριμένης καθαρής ενέργειας, όπως η δημιουργία υποδομών για τη διάθεση του υδρογόνου. Σύντομα ελληνικές εταιρείες ξεκινούν την παραγωγή υδρογόνου για τη χρήση του στα δημόσια μέσα μεταφοράς και άλλες καταναλωτικές ανάγκες», επισήμανε ο Λεωνίδας Ντζιαχρήστος, καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών του ΑΠΘ.

Σύμφωνα με τον κ. Ντζιαχρήστο, το υδρογόνο δίνει μεγάλη αυτονομία και σε μόλις 10 λεπτά γίνεται ο ανεφοδιασμός του λεωφορείου. Η αυτονομία του είναι περίπου 450 χλμ σε ένα αστικό περιβάλλον.

«Σήμερα η αγορά του υδρογόνου είναι αρκετά ακριβή, περίπου 12 ευρώ το κιλό, όμως σταδιακά αυτό το κόστος θα μειωθεί σε 1 ευρώ ανά κιλό, στα προσεχή 5 χρόνια. Το υδρογόνο είναι μια από τις ενεργειακές λύσεις για την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και μαζί με την ηλεκτρική ενέργεια είναι βέλτιστη λύση», τόνισε ο κ. Ντζιαχρήστος.

«Μαζί με τον ΟΣΥ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ έχουμε σχεδιάσει τον διαγωνισμό του 2027. Σκοπεύουμε το επόμενο βήμα να είναι απόλυτα καθαρό στη δημόσια συγκοινωνία. Η Θεσσαλονίκη και ο ΟΑΣΘ κάνουν βήματα προόδου και η παραγωγή του υδρογόνου θα στηρίξει την προσπάθεια για καθαρές συγκοινωνίες», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας.

Ο Νικόλαος Ντάβος, συνιδρυτής και μάνατζερ στο Cluster of Bioeconomy & Environment of Western Macedonia (CLUBE), υπογράμμισε ότι «το λεωφορείο δοκιμάζεται από τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ και οι πολίτες μπορούν να γνωρίσουν το όχημα. Το πράσινο μέλλον στις μεταφορές έρχεται για να γίνει με τα λεωφορεία υδρογόνου. Το συγκεκριμένο λεωφορείο μπορεί να διανύσει 450 χλμ, ενώ το κόστος απόκτησης του ανέρχεται σε 600.000 ευρώ. Το βάρος του είναι μικρότερο σε σύγκριση με τα λεωφορεία που κινούνται με μπαταρίες.

«Τον επόμενο μήνα μέσω του προγράμματος «Trieres» θα ενταχθούν στον στόλο των ΟΣΥ και θα κυκλοφορούν δύο λεωφορεία με τη χρήση υδρογόνου στην Αθήνα», ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος Στέφανος Αγιάσογλου.

Το 3ο JIVE Roadshow θα ολοκληρωθεί στις 6 Ιουνίου 2024 σε πόλεις της Ελλάδας. Μετά τη Θεσσαλονίκη θα ακολουθήσουν η Κοζάνη, η Αθήνα και η Πάτρα, ενώ στη συνέχεια η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στη Ρουμανία, στη Βουλγαρία και στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη.

Οι εκδηλώσεις στοχεύουν στην επιδεικτική λειτουργία ενός λεωφορείου υδρογόνου, καθώς και ενός όχημα σε πραγματικές συνθήκες σε διαφορετικές ευρωπαϊκές πόλεις. Στόχος του προγράμματος είναι να δοθεί η ευκαιρία σε ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς να δουν από κοντά την καθημερινή λειτουργία ενός αστικού λεωφορείου, το οποίο χρησιμοποιεί αποκλειστικά υδρογόνο για τη μετακίνησή του, να αντληθούν στοιχεία που αφορούν στη λειτουργία, την κατανάλωση και τον ανεφοδιασμό του και να ενημερωθεί το κοινό για τα οφέλη από τη χρήση του υδρογόνου ως μορφή καθαρής ενέργειας.

Επιπλέον κατά τη διάρκεια της περιοδείας, θα πραγματοποιηθεί σε κάθε πόλη ενημερωτική εκδήλωση για την παρουσίαση των έργων JIVE και TRIERES, του λεωφορείου υδρογόνου και γενικότερα για τα οφέλη από τη χρήση του υδρογόνου στις οδικές μεταφορές.

Μαθητές του 1ου Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης εντυπωσιάστηκαν από τα δύο οχήματα και ενημερώθηκαν για τη συγκεκριμένη τεχνολογία χρήσης υδρογόνου.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση