Νέες τάσεις στα οπωροκηπευτικά και τα κανάλια διανομής

του Δημήτρη Διαμαντίδη

Γνωρίζετε τι είναι το green light; Το flexitarian effect;

Μάλλον όχι. Είναι ορισμένα από τα νέα trends που έχουν σχέση με τις πιο σύγχρονες τάσεις του marketing στα τρόφιμα και δη στα οπωροκηπευτικά.

Αυτές οι τάσεις, που εξαρτώνται από την καταναλωτική αποδοχή, είναι τα βιολογικά προϊόντα με ετικέτα γνησιότητας, το the flexitarian effect (λαχανικά ως υποκατάστατα του κρέατος για τους vegetarians), η τάση του green light όπου τα λαχανικά εισέρχονται μέσα σε πολλά άλλα τρόφιμα, όπως σε χυμούς, γιαούρτια, smoothies κτλ, οι τροφές για αθλητές που πλέον απευθύνονται σε περισσότερους πελάτες κα.

Όλα αυτά τα καινούρια στοιχεία που αφορούν σε κάποιο βαθμό και στην εγχώρια αγορά οπωροκηπευτικών έχουν άμεση σχέση με την τυποποίηση και τη διανομή, με την τελευταία μάλιστα να αποκτά ολοένα και περισσότερες εναλλακτικές μορφές και κανάλια.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το περσινό έτος η συνολική εγχώρια κατανάλωση τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών (σε ποσότητα) εκτιμάται ότι κατέγραψε αύξηση σε ποσοστό που κυμάνθηκε μεταξύ 3-5%.

Ανοδική ήταν και η παραγωγή τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών στη χώρα μας, καθώς στο σύνολο της χρονικής περιόδου 2005-2013 κατέγραψε μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 1,5%. Τη «μερίδα του λέοντος», ήτοι το 60% αυτής της παραγωγής, το κάλυψαν τα φρούτα και το υπόλοιπο 40% τα λαχανικά.

Ωστόσο, μπορεί ο κλάδος των οπωροκηπευτικών να κατέχει σημαντική θέση στη φυτική παραγωγή της Ελλάδας, αντιπροσωπεύοντας σε αξία περί τα 1,8-2 δισ.ευρώ από τα 7 δισ. ευρώ της συνολικής φυτικής παραγωγής, έχει όμως αρκετό δρόμο να καλύψει ακόμα για να φτάσει τις πραγματικές του δυνατότητες. Είναι ενδεικτικό πως η χώρα μας πραγματοποιεί εισαγωγές ντομάτας ύψους 11 έως 16 εκατ. ευρώ ετησίως, καθώς η δική της παραγωγή δεν επαρκεί για να καλύψει τις εγχώριες ανάγκες.

Όπως προέκυψε από τις πρόσφατες εργασίες του 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου της έκθεσης Agrotica, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη από τις 28-31 Ιανουαρίου, η πιστοποίηση, η αυθεντικότητα και η ιχνηλασιμότητα αποτελούν ζωτικά στοιχεία της αγοράς των νωπών οπωροκηπευτικών.

Στο πλαίσιο αυτό, τα οπωροκηπευτικά εκτός από τα μεμονωμένα μανάβικα, καθώς και από τα σχετικά τμήματα πώλησης μέσα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ, διοχετεύονται σταδιακά και μέσα από νέα κανάλια διανομής.

Αυτά περιλαμβάνουν μικρότερες περιφερειακές αλυσίδες πώλησης με έμφαση στα τοπικά προϊόντα, καθώς και εναλλακτικά δίκτυα, ενώ μεγάλη άνθηση κατά τόπους έχουν γνωρίσει και οι αγορές χωρίς μεσάζοντες, στις οποίες σε μεγάλο βαθμό πωλούνται και οπωροκηπευτικά.

Τα εναλλακτικά κανάλια διανομής οπωροκηπευτικών είναι η απευθείας πώληση στο αγρόκτημα (δεν λειτουργεί ακόμη πολύ στην Ελλάδα), τα «πράσινα» κανάλια (λαϊκές αγορές παραγωγών), το ηλεκτρονικό εμπόριο, τα κάθε λογής τοπικά δίκτυα και τα δίκτυα fair trade (δίκτυα ισοδίκαιου και ηθικού εμπορίου αρκετά σπάνια στη χώρα μας με συγκεκριμένους κανόνες και προδιαγραφές για τα προϊόντα που πωλούν).

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση