του Θοδωρή Καραουλάνη
Τα μηνύματα στη Greenagenda αλλά και σε πολλά άλλα μέσα ενημέρωσης από δεκάδες πολίτες και μηχανικούς είναι ενδεικτικά των ατελείωτων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σχεδόν όλοι με το νέο εξοικονομώ, δηλαδή το πρόγραμμα «Eξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ» και την ηλεκτρονική του πλατφόρμα. Τη μία ημέρα πέφτει ολόκληρη η πλατφόρμα, την άλλη μέρα δε λειτουργεί η διασύνδεση με τη ΓΓΠΣ, την τρίτη «κολλάει» το syzefxis, την τέταρτη δέχονται επίθεση από κακόβουλο λογισμικό, την πέμπτη υπάρχει μεγάλος όγκος προσπαθειών πρόσβασης. Όλες οι δικαιολογίες επιστρατεύθηκαν από το ΥΠΕΝ το προηγούμενο διάστημα. Αλλά το αποτέλεσμα ήταν ένα και μόνο: η ταλαιπωρία των ενδιαφερόμενων. Ούτε η συγγνώμη του Γιώργου Σταθάκη, ούτε η αναβολή έναρξης, ούτε το σπάσιμο της έναρξης σε διαφορετικές περιφέρειες ανά εβδομάδα έλυσε το πρόβλημα. Γιατί αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι αυτό που συζητούσε η αγορά επί μήνες – αλλά δεν «έβλεπε» το αρμόδιο Υπουργείο: ότι η βάση και το πρόγραμμα έχουν σχεδιαστεί με λάθος απαιτήσεις και προδιαγραφές. Με ευθύνη του Υπουργείου…
Το χάος
Τα παραδείγματα του χάους που αντιμετωπίζουν όσοι από τους ενδιαφερόμενους καταφέρνουν να συνδεθούν και να προχωρήσουν σε συμπλήρωση των φορμών, είναι πλέον δεκάδες.
Δεκάδες αναγνώστες της Greenagenda μάς καταγγέλλουν ότι το σύστημα κάνει «ότι του γουστάρει» πολλές φορές! Πολλοί πολίτες αναφέρουν ότι το σύστημα από σφάλμα έβαλε από μόνο του κάποια στοιχεία, τα οποία ούτε μπορούν να αλλάξουν ούτε να ακυρώσουν την αίτηση καθώς είναι πλέον «κλειδωμένα». Παράλληλα πάρα πολλές αναφορές υπάρχουν για περιπτώσεις που από οθόνη σε οθόνη (δηλαδή από βήμα σε βήμα της πλατφόρμας) γίνεται αλλαγή της αίτησης από «μεμονωμένο διαμέρισμα» σε αίτηση για πολυκατοικία!
Το κορυφαίο παράδειγμα αναποτελεσματικής λειτουργίας, που με βάση τη νομοθεσία αποτελεί και αδίκημα, είναι η καταχώριση αίτησης χωρίς αριθμό πρωτοκόλλου – που είναι το αναγνωριστικό στοιχείο της πρότασης! Αναγνώστης καταγγέλλει (η Greenagenda έχει εκτυπώσεις από την πλατφόρμα των ισχυρισμών, που δεν δημοσιεύει για να προστατέψει τον πολίτη) ότι έκανε οριστική υποβολή αίτησης, το σύστημα τη δέχθηκε ως οριστικά υποβληθείσα με απόδοση πρωτοκόλλου «ακέραιου εξαψήφιου αριθμού» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σύστημα, αλλά με ένα πρόβλημα: αντί για εξαψήφιος αριθμός υπήρχε μία παύλα! Δηλαδή δεν δόθηκε στον πολίτη αριθμός πρωτοκόλλου. Και αυτό δεν συνέβη μόνο στο Interface του προγράμματος αλλά και στο παραγόμενο αρχείο pdf…
Σε άλλη περίπτωση, αναγνώστης της Greenagenda αναφέρει ότι η πλατφόρμα δεν εφαρμόζει τον οδηγό του προγράμματος στο ζήτημα της «πρόσφατης απόκτησης ακινήτου», καθώς υπάρχει αντίθεση ανάμεσα στη διαδικασία που ακολουθείται με τη διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος με τη βάση φορολογικών δηλώσεων της ΓΓΠΣ – ΑΑΔΕ και ιδίως τα στοιχεία του Ε1 που αφορούν την κατοικία, σε συνδυασμό με τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την απόδειξη της «πρόσφατης» απόκτησης.
Ακόμη μία περίπτωση, που αναγνώστης της Greenagenda μας αναφέρει ότι από το helpdesk απαντάνε ότι «δεν το είχαν σκεφθεί» (;;;) είναι να υπάρχει συνιδιοκτησία με επικαρπία δύο γονέων που έχουν μεταβιβάσει στο παιδί τους από μισή (50%) της ψιλής κυριότητας ενός ακινήτου. Σε αυτήν την περίπτωση το ακίνητο έχει δύο ξεχωριστά ΑΤΑΚ, καθώς πρόκειται για διαφορετικά περιουσιακά δικαιώματα, και δηλώνεται και σε διαφορετικές σειρές στο Ε9, σαν να πρόκειται για δύο ακίνητα. Ε, το σύστημα του εξοικονομώ, παρότι αφορά το 50% και 50% του ίδιου ακινήτου το βλέπει ως δύο ακίνητα, επομένως δεν μπορεί να κάνει χρήση του προγράμματος για ολόκληρο το σπίτι! Πόσο σπάνιο είναι άραγε, ώστε να μην το έχει «σκεφθεί» ο ΥΠΕΝ, να έχουν δύο γονείς συνιδιοκτησία σε ένα σπίτι και να κάνει ο καθένας γονική παροχή το μερίδιο του στο παιδί του;
Σε άλλη σχετική περίπτωση, αναγνώστης της Greenagenda αναφέρει ότι μετά την επιτυχή καταχώρηση των στοιχείων στο πεδίο 2 η σελίδα του προγράμματος με πήγε στο πεδίο 3 όπου οι στήλες «πιστοποιητικά ενεργειακής απόδοσης» και «πρόταση παρεμβάσεων» ήταν επιλεγμένες με τικ χωρίς να έχει κάνει καμία καταχώρηση και χωρίς να τον αφήνει το πρόγραμμα να κάνει κάποια καταχώρηση. Ο πολίτης αναφέρει ότι «λόγω δυσλειτουργίας κλείδωσε η αίτηση και δεν μπορώ ούτε να κάνω νέα καταχώρηση αλλά ούτε και να διαγράψω την παλιά» - αν και ο οδηγός αναφέρει ότι το σύστημα τροφοδοτείται από τα στοιχεία του ΠΕΑ (μέσω bulidingcert.gr) και taxisnet.
Ακόμη ένα παράδειγμα του χάους είναι η περίπτωση που στο πεδίο «Επιφάνεια κύριων χώρων ακινήτου» εμφανίζεται η φράση «η Τιμή δεν συμφωνεί με στοιχεία ΑΑΔΕ» και βέβαια δεν επιτρέπει να προχωρήσει η αίτηση. Ξανακοιτάζει ο ενδιαφερόμενος, μπαίνεις στο taxisnet, κοιτάζει και τις εκτυπωμένες δηλώσεις και διαπιστώνει ότι το νούμερο είναι ακριβώς αυτό που αναφέρεται στα εκκαθαριστικά ΕΝΦΙΑ των 5 τελευταίων ετών και στην ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ 2018. Αλλά σιγά μη συμφωνούν με ίδια νούμερα τα στοιχεία…
Πολλοί επίσης αναρωτιούνται για το πως ή το πότε ή με ποια σειρά γίνεται η ταυτοποίηση των στοιχείων από την ΑΑΔΕ στο εξοικονομώ. Αναφέρουν ότι βλέπουν το μήνυμα «Τα στοιχεία δεν έχουν επιβεβαιωθεί από την ΑΑΔΕ» και περιμένουν. Αλλά επειδή μιλάμε για πρόγραμμα με σειρά προτεραιότητας, όσο να 'ναι ο κόσμος αγχώνεται: μήπως κάποιοι εξυπηρετούνται ποιο γρήγορα από άλλους και χάσουν τη σειρά τους; Την ίδια ανησυχία έχουν και αυτοί που κάπου έχουν κολλήσει: θα προλάβουν πριν εξαντληθεί ο προϋπολογισμός;
Φυσικά, όπως ήταν αναμενόμενο με τέτοιο ενδιαφέρον και φόρτο εργασίας, οι περισσότεροι καταγγέλλουν το γεγονός ότι το υποτυπώδες helpdesk που έχει στηθεί στο ΕΤΕΑΝ είτε δεν λειτουργεί, είτε δεν απαντά…
Και τα μηνύματα συνεχίζουν να έρχονται καταιγιστικά, ιδίως μετά την εξάντληση των πόρων του προγράμματος για την Περιφέρεια Ηπείρου…