Ρύπανση και προστασία της βιοποικιλότητας συζητήθηκαν στις Βρυξέλλες

Οι εκπομπές των ντιζελοκίνητων οχημάτων, τα αποτελέσματα της συνόδου των Παρισίων για το κλίμα και η ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, με αφορμή και την πρόσφατη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες, στο οποίο συμμετείχε και ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Τσιρώνης.

Παράλληλα, στα συμπεράσματα του Συμβουλίου για τη Στρατηγική της ΕΕ συμφωνήθηκε σε επίπεδο Συμβουλίου η αναθεώρηση της Οδηγίας για τη μείωση των εθνικών εκπομπών από συγκεκριμένους ρυπαντές της ατμόσφαιρας και τροποποίηση της Οδηγίας 2003/35/CE.

Για τη βιοποικιλότητα εκφράζεται η ανάγκη για ενίσχυση της προστασίας της βιοποικιλότητας, όπως αναφέρει σε σχετική του ανακοίνωση το ΥΠΕΚΑ. «Παρά τα φιλόδοξα βήματα που έχουν γίνει χρειάζονται ακόμα σημαντικές προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι της Στρατηγικής της ΕΕ για τη βιοποικιλότητα ως το 2020. Τα οφέλη από την προστασία της βιοποικιλότητας σε Ευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμώνται σε 200 δις € ετησίως, ποσόν πολλαπλάσιο από τα κόστη προφύλαξης», σημειώνεται.

«Σημαντική παράμετρος είναι οι θέσεις εργασίας  στην βιολογική γεωργία, που εκτιμώνται  σε 10-15% περισσότερες ανά έκταση σε σχέση με τις θέσεις εργασίας στην συμβατική γεωργία», συνεχίζει η ανακοίνωση.

Ο κ. Τσιρώνης δήλωσε σχετικά ότι «γίνεται πλέον καθαρό, ότι οι χρηματοδότηση της προστασίας της βιοποικιλότητας δεν αποτελεί κόστος αλλά επένδυση. Η Ελλάδα, με 27% της έκτασης της να αποτελούν περιοχές Natura και ένα υψηλό ποσοστό του ΑΕΠ να οφείλεται στον τουρισμό και την γεωργία, έχει κάθε συμφέρον να στηρίξει τις επενδύσεις στην προστασία της βιοποικιλότητας».

Αναφορικά με την αναθεώρηση της Οδηγίας για τη μείωση των εθνικών εκπομπών διοξειδίου του θείου, οξειδίων του αζώτου, πτητικών οργανικών ενώσεων, αμμωνίας και αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ 2.5), επετεύχθη πολιτική συμφωνία στο Συμβούλιο.

Οι υπουργοί επεσήμαναν ότι, ενώ υπάρχει τεκμηριωμένη άποψη ότι το κόστος από τους αιφνίδιους θανάτους είναι πολλαπλάσιο από το κόστος περιορισμού των ρύπων, οι χώρες είναι δύσκολο να δεσμευτούν σε φιλόδοξους στόχους για δύο κυρίως λόγους.  Αφ' ενός οι μειώσεις δεν εξαρτώνται από τις πολιτικές των Υπουργών Περιβάλλοντος αλλά από δεκάδες άλλες δραστηριότητες, όπως η γεωργία, ή η χρήση ΙΧ. Αφ' ετέρου οι οικονομίες της ΕΕ  έχουν πολύ διαφορετικές δομές, που δυσχεραίνουν την επίτευξη κοινών στόχων.

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής ΥΠΕΚΑ χαρακτήρισε ως πολύ σημαντικό θετικό πρώτο βήμα τη συμφωνία στο Συμβούλιο και εξέφρασε την ελπίδα ότι η διαπραγμάτευση με το Ευρωκοινοβούλιο που θα ακολουθήσει θα έχει σαν αποτέλεσμα την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου κειμένου που θα συμβάλει καθοριστικά στη μείωση των συνολικών εκπομπών της ΕΕ.

Ταυτόχρονα, ο κ. Τσιρώνης, με αφορμή την πρόσφατη συμφωνία των Παρισίων για το κλίμα, αφού συνεχάρη την Γαλλική Προεδρία της Συνόδου και την Λουξεμβουργιανή Προεδρία της ΕΕ, ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διερευνήσει τη δυνατότητα σύνδεσης του «ανθρακικού αποτυπώματος» με οικονομικά κίνητρα ή/και αντικίνητρα.

Αναφορικά με το πρόβλημα με τα ντιζελοκίνητα οχήματα που αναδείχθηκε με αφορμή την αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ συζητήθηκε η θέσπιση νέου συστήματος μέτρησης ρύπων αυτοκινήτων σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Ο αναπληρωτής ΥΠΕΚΑ στηλίτευσε την αποτυχία των θεσμικών οργάνων να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα έγκαιρα και τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει όσο το δυνατόν ταχύτερα μηδενισμός του συντελεστή προσαρμογής των εκπομπών των ντιζελοκίνητων οχημάτων έτσι ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στα ίδια αυστηρά πρότυπα με τα βενζινοκίνητα οχήματα.

Τέλος, ο υπουργός προσκάλεσε τους ομολόγους του στην 19η Σύνοδο των Συμβαλλομένων Μερών της Σύμβασης της Βαρκελώνης για την προστασία της Μεσογείου από τη ρύπανση, η οποία θα διεξαχθεί στην Αθήνα στις 9-12 Φεβρουαρίου 2016.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση