Ο ΣΜΑ Ευκαρπίας πρέπει να συμβάλει στη μείωση των δημοτικών τελών στη Δυτική Θεσσαλονίκη και να λειτουργεί με κοινωνικό έλεγχο, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Κόκκινο» εν όψει των εγκαινίων του Σταθμού τη Δευτέρα 6 Μαρτίου.
Ο κ. Φάμελλος ανέφερε ότι το συγκεκριμένο έργο είχε σχεδιαστεί από τις προηγούμενες διοικήσεις του Συνδέσμου ΟΤΑ στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για τη διαχείριση των απορριμμάτων της χώρας που χαρακτηριζόταν από υψηλό κόστος, υπερδιαστασιολογήσεις και ήταν αντίθετη με την περιβαλλοντική στρατηγική της Ευρώπης.
«Οφείλουμε να τροποποιήσουμε αυτή την πολιτική τόσο με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας όσο και με βάση τις επιταγές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός και πρόσθεσε:
«Ο Εθνικός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ), που έχει ήδη θεσπιστεί από την κυβέρνησή μας το 2015, σε συνδυασμό με τα Περιφερειακά Σχέδια (ΠΕΣΔΑ), που προσαρμόζουν τη λογική του ΕΣΔΑ σε περιφερειακό επίπεδο, προτάσσει τη μείωση των απορριμμάτων, την ανακύκλωση και την ανάκτηση σε τοπικό επίπεδο παραγωγής τους.
» Σε αυτό το πλαίσιο προσαρμόσαμε και ενσωματώσαμε τον ΣΜΑ Ευκαρπίας στη δική μας πολιτική, μειώνοντας τον όγκο των απορριμμάτων που θα δέχεται στο 55% της αρχικής του δυναμικότητας, ώστε να μην επιβαρύνει οικονομικά τον πολίτη, να συνδέεται με τη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση και να αποστασιοποιηθεί από πρακτικές όπως η καύση σύμμεικτων απορριμμάτων.
» Κάτι τέτοιο συνάδει και με την ευρωπαϊκή στρατηγική, αλλά και με τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά αιτήματα και τις προτάσεις της Αριστεράς και της Οικολογίας.
» Ο ΣΜΑ Ευκαρπίας είναι ένα δημόσιο έργο και πρέπει να διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα του».
«Ωστόσο», συνέχισε ο κ. Φάμελλος, «το έργο αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κοινωνικό έλεγχο. Θα πρέπει η τοπική κοινωνία και ο Δήμος να παρακολουθούν τη λειτουργία του έργου, όχι μόνο ως προς την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, αλλά και ως προς την πρακτική της διαλογής στην πηγή».
Επιπλέον, είπε, «χωρίς να τροποποιηθεί κατασκευαστικά το έργο, μπορεί και πρέπει να υπηρετεί ειδικά ρεύματα, όπως απόβλητα κήπων, κλαδέματα και λοιπά βιοαποικοδομήσιμα, ρεύματα ανακύκλωσης, καθαρών υλικών και άλλα».
«Οι Δήμοι γνωρίζουν ότι εντός του 2017 θα πρέπει να προσαρμόσουν την πολιτική τους για τη διαχείριση των απορριμμάτων στο νέο ΕΣΔΑ και στα εναρμονισμένα σε αυτό ΠΕΣΔΑ. Έχουμε ήδη θεσπίσει τα απαραίτητα νομοθετικά και θα υπάρξουν και χρηματοδοτικά εργαλεία μέσα στο 2017. Άρα στην πράξη η Τ.Α. θα πρέπει να εφαρμόσει αυτή την αλλαγή όσον αφορά τη διαχείριση στερεών αποβλήτων, συνέχισε και συμπλήρωσε:
«Οι ΟΤΑ και ο ΦΟΔΣΑ οφείλουν να ετοιμάσουν νέα τιμολογιακή πολιτική και η μείωση του κόστους μεταφοράς, που είχαμε υπολογίσει ότι μπορεί να ανέλθει έως το 40% μετά τη λειτουργία του έργου, θα πρέπει να μετακυλιστεί στους πολίτες της Δυτικής Θεσσαλονίκης».
Ο κ. Φάμελλος ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει να υλοποιηθούν οι δράσεις της μετατροπής των 68 στρεμμάτων, που βρίσκονται εντός της έκτασης του συγκεκριμένου ΣΜΑ, σε Περιβαλλοντικό Πάρκο που θα αποδοθεί στην τοπική κοινωνία, καθώς και η ανάπλαση του ρέματος του Μύλου και της παλιάς χωματερής του Δερβενίου.
Τέλος, αναφορικά με την πρόσφατη επίσκεψη του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Κυρ. Μητσοτάκη, στο έργο του ΣΜΑ Ευκαρπίας και τις δηλώσεις του, ο Σ. Φάμελλος ανέφερε: «Είναι, λοιπόν, απορίας άξιο το ότι ο κ. Μητσοτάκης, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο έργο, υποστήριξε ότι η διαχείριση απορριμμάτων θα πρέπει να γίνεται μόνο σε περιφερειακό και όχι σε τοπικό επίπεδο, υποτιμώντας έτσι τη διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση».
«Αυτή η άποψη, εκτός από αντιεπιστημονική και αντιπεριβαλλοντική, είναι σε ευθεία αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ας σοβαρευτούμε. Δεν προσφέρονται όλα τα θέματα για πολιτική και κομματική εκμετάλλευση», κατέληξε.