Με ευρύτατη πλειοψηφία ψηφίσθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που αφορά την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, απλοποίηση διαδικασίας, αδειοδότησης πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας.
Το νομοσχέδιο εγκρίθηκε από ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι, Ανεξάρτητους Έλληνες και Ένωση Κεντρώων, ενώ καταψηφίσθηκε από Χρυσή Αυγή και ΚΚΕ.
Πώς υποδέχεται η αγορά τον νόμο
Θετικά υποδέχθηκε το νομοσχέδιο για τα εναλλακτικά καύσιμα η πλειονότητα των φορέων που δραστηριοποιούνται στις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις τους χθες στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
Όπως μεταδίδει το Energypress.gr, ο Γιώργος Αλεξόπουλος, γενικός διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού των ΕΛΠΕ, ανέφερε ότι η εταιρεία υιοθετεί απόλυτα τους στόχους της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, και ως όμιλος είναι πρωτοπόρος στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση εναλλακτικών υποδομών καυσίμων.
Συγκεκριμένα, στη χώρα μας έχουν ήδη εγκατασταθεί σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, από τον Απρίλιο του 2011. Παράλληλα, αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με την ΔΕΠΑ, στο δίκτυο των πρατηρίων των ΕΛΠΕ, σημεία ανεφοδιασμού οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο. Τα πρώτα τέτοια σημεία λειτουργούν ήδη από το 2013 και σήμερα λειτουργούν 8 σημεία και σχεδιάζονται δεκάδες άλλα. Ο κ. Αλεξόπουλος ενημέρωσε επίσης την επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, ότι στον Όμιλο ήδη λειτουργεί πρατήριο παροχής καυσίμων και ενέργειας, όπως αυτό αναφέρεται στο σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο διαθέτει, εκτός από τα συμβατικά καύσιμα και όλα τα εναλλακτικά καύσιμα, δηλαδή υγραέριο, συμπιεσμένο φυσικό αέριο, ηλεκτρική ενέργεια, ενώ ήδη εξετάζεται και η διάθεση υδρογόνου. «Με μεγάλη μας χαρά θα συνεχίσουμε να συμμετέχουμε ενεργά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στη χώρα μας και βεβαίως, θα είμαστε πάντοτε στη διάθεσή σας για να συνεισφέρουμε εποικοδομητικά και στα επόμενα βήματα της υλοποίησης του υπό συζήτηση νομοσχεδίου και την εκπόνηση των σχετικών αποφάσεων, που προβλέπεται να εκδοθούν κατ’ εξουσιοδότηση αυτού», ανέφερε ο γενικός διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού των ΕΛΠΕ.
Εκ μέρους της ΔΕΠΑ, ο συντονιστής διευθυντής δραστηριοτήτων Στρατηγικής Ανάπτυξης, Γ. Πολυχρονίου, ανέφερε ότι ως Όμιλος, η ΔΕΠΑ έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες. Έχουμε σημαντικές πρωτοβουλίες, και στο κομμάτι του CNG, αλλά και στο θέμα του LNG, για χρήσεις και στις οδικές μεταφορές και στη ναυτιλία. Για το λόγο αυτό, υπογράμμισε ότι το σημαντικότερο στοιχείο του νομοσχεδίου είναι η πρόβλεψη για το Εθνικό Σχέδιο Πολιτικής, με το οποίο, όπως τόνισε, θα πρέπει να θεσπιστούν πιο ενισχυμένα μέτρα διείσδυσης των εναλλακτικών καυσίμων, από αυτά που προβλέπονται στην Οδηγία και τα οποία είναι τα μίνιμουμ.
Ο Σ. Νίκας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΣ του ΔΕΣΦΑ, επισήμανε ότι η Οδηγία 2014/94 που ενσωματώνεται, είναι πολύ σημαντική για τον ΔΕΣΦΑ, δεδομένης της ύπαρξης του τερματικού της Ρεβυθούσας. Ενημέρωσε μάλιστα τους βουλευτές ότι ο ΔΕΣΦΑ εκπονεί ήδη μελέτες, ώστε να είναι σε θέση πριν το 2020 να διαθέτει την υποδομή για παροχή ναυτιλιακού καυσίμου υγροποιημένου φυσικού αερίου στους εμπόρους ενέργειας, που θα δραστηριοποιηθούν σ’ αυτόν τον τομέα. Παράλληλα, από το 2018 θα είναι σε θέση να προσφέρει υπηρεσίες πλήρωσης βυτιοφόρων, που θα μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο σε διάφορες περιοχές της χώρας που βρίσκονται μακριά από το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου και προς τις οποίες η χαμηλή τους ζήτηση δεν δικαιολογεί την επέκτασή του, το λεγόμενο track loading. Οι δύο αυτές δραστηριότητες θα γίνουν σε καθεστώς ανοιχτής πρόσβασης τρίτων, που θα επιτρέψει τον ανταγωνισμό των εμπορικών εταιρειών χωρίς αποκλεισμούς, προς όφελος των καταναλωτών.
Ο πρώτος σταθμός πλήρωσης βυτιοφόρων και όσοι ακολουθήσουν, θα επιτρέψει και την τροφοδοσία σταθμών διανομής καυσίμου υγροποιημένου φυσικού αερίου για τις οδικές μεταφορές. Ο τομέας αυτός γνωρίζει γρήγορη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και στην Ευρώπη και σ’ ολόκληρο τον κόσμο, λόγω των πλεονεκτημάτων που παρέχουν τα φορτηγά που κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο στους μεταφορείς. Τα πλεονεκτήματα αυτά είναι χαμηλότερο επίπεδο θορύβου, επιτρέπει διανομή εμπορευμάτων στις πόλεις την νύχτα, χαμηλότερο κόστος καυσίμου κ.λπ..
Η ευρωπαϊκή επιτροπή έχει δημιουργήσει το πρόγραμμα των μπλε διαδρόμων, που υποστηρίζει την μελέτη και δημιουργία σταθμών διανομής φυσικού αερίου σε τέσσερις άξονες στην Ευρώπη. Προς το παρόν, αυτοί σταματούν στην βόρεια Ιταλία, όμως η επέκτασή τους στην νότια Ιταλία και στα Βαλκάνια, είναι θέμα χρόνου και όλο αυτό το πλαίσιο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ και προς περιοχές εκτός Ελλάδας, είναι υπό εξέταση σαν επενδυτικό πλάνο. Οι ανωτέρω δραστηριότητες θα αυξήσουν το βαθμό χρήσης του terminal της Ρεβυθούσας, με όφελος για όλους τους χρήστες του φυσικού αερίου, αφού η αυξημένη χρήση θα πιέσει τα τιμολόγια χρήσης του συστήματος προς τα κάτω.
Στη σημασία του νομοσχεδίου για την διείσδυση των εναλλακτικών καυσίμων αναφέρθηκε ο Γ. Αγερίδης, διευθυντής Ενεργειακής Αποδοτικότητας του ΚΑΠΕ. «Το νομοσχέδιο έχει πολύ μεγάλη σημασία για την ηλεκτροκίνηση, το υδρογόνο και τα βιοκαύσιμα, με τα οποία ασχολείται το ΚΑΠΕ. Τα βιοκαύσιμα ήδη υπάρχουν στην ελληνική πραγματικότητα, απλώς δεν είναι ελεύθερη η διάθεσή τους στα πρατήρια, διότι δεν υπάρχουν και τεχνολογίες στα αυτοκίνητα, αλλά αναμειγνύονται στα διυλιστήρια για να τηρεί ή Ελλάδα τον εθνικό στόχο. Το υδρογόνο είναι πολύ καινούργια τεχνολογία και ακόμη υπάρχουν θέματα, τόσο παραγωγής καθαρού υδρογόνου όσο και δικτύου διάθεσης. Η ηλεκτροκίνηση έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία και είναι πολύ πιο ώριμη τεχνολογία. Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα, ενώ τα μειονεκτήματα είναι λίγα και μειώνονται ραγδαία με την πάροδο κάθε εξαμήνου, για αυτόν τον λόγο ο νόμος αυτός θα έχει πολύ μεγάλη σημασία για την ανάπτυξη της αγοράς», ανέφερε ο κ. Αγερίδης.
Την εκτίμηση ότι το νομοσχέδιο θα αυξήσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα μειώσει τα τροχαία ατυχήματα, εξέφρασε ο Γιώργος Ελευθεράκης, διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αστυνόμευσης της ΕΛΑΣ.
Ο Γιώργος Ασμάτογλου, πρόεδρος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), είπε ότι η χρήση του υγραερίου ως καυσίμου κίνησης αποτελεί πλέον οικονομική επιλογή και έτσι οι καταναλωτές του LPG στα πρατήρια αυξάνονται, ενώ τα συμβατικά καύσιμα αντίστοιχα, μειώνονται. Είπε ακόμη ότι η απλοποίηση, αλλά συγχρόνως και η επιτάχυνση τω διαδικασιών αδειοδότησης των πρατηρίων ενέργειας, θα προσφέρουν σημαντική μείωση του διοικητικού κόστους. Αυτή η απλοποίηση ορίζεται σε τρεις βασικούς άξονες οι οποίοι υλοποιούνται με το νομοσχέδιο, καθώς καταργείται η αυτοψία από τις δημόσιες υπηρεσίες και αντικαθίσταται από υπεύθυνη δήλωση του ιδιώτη μελετητή μηχανικού, μειώνοντας και εξορθολογίζοντας το πλήθος των απαιτούμενων δικαιολογητικών, άρα και το αντίστοιχο διοικητικό κόστος. Θεσπίζεται πιο ουσιαστικός έλεγχος κατά τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας, δεδομένου ότι απαιτείται υποβολή πιστοποιητικών συμμόρφωσης του εξοπλισμού του πρατηρίου, σύμφωνα με τα ισχύοντα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα. Ο έλεγχος των προϋποθέσεων λειτουργίας των πρατηρίων ενέργειας που μέχρι σήμερα γινόταν από τις δημόσιες υπηρεσίες, μεταφέρεται στους ιδιώτες μηχανικούς, οι οποίοι υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση ότι ικανοποιούνται οι απαιτήσεις της νομοθεσίας για τη λειτουργία του πρατηρίου. Συνεπώς, επιταχύνεται ο χρόνος έκδοσης των διοικητικών αποφάσεων και εξασφαλίζεται η άμεση λειτουργία των επιχειρήσεων.
«Στην οδική μεταφορά το καύσιμο αποτελεί το 30-35% του συνολικού κόστους του δρομολογίου, είναι βέβαιο ότι οι μεταφορείς χαιρετίζουν κάθε πρωτοβουλία του κράτους να προωθήσει τα εναλλακτικά καύσιμα», είπε ο Άγγελος Φάλαρης, πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Βυτιοφόρων Αυτοκινήτων-Δημόσιας Χρήσης Μεταφοράς Υγρών Καυσίμων και Ασφάλτου. Πρόσθεσε όμως, ότι οι μεταφορείς είναι επιφυλακτικοί και πρέπει να υπάρξει μια πρόβλεψη για την τιμή των εναλλακτικών καυσίμων στο μέλλον, ώστε να μην αιφνιδιαστούν και βγούνε εκτός πλάνου. Επισήμανε ακόμη, ότι οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών, «αρνούνται πεισματικά να εκδώσουν απόφαση για μετατροπή πετρελαιοκινητήρων σε υγραέριο κίνηση που τους αφορά άμεσα», ενώ ανάλογες αγκυλώσεις υπάρχουν και για το φυσικό αέριο, που ακόμα υστερεί η αγορά στην ύπαρξη πρατηρίων εφοδιασμού. Αν και η σχετική απόφαση έχει εκδοθεί από το 2014, εν τούτοις λίγες επενδύσεις έχουν γίνει γιατί η αγορά εξακολουθεί να είναι πολύ μικρή, ανέφερε ο κ. Φάλαρης. «Συμφωνούμε για τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, αλλά χωρίς την παροχή κινήτρων, κύριε υπουργέ, για αγορά νέων ή διασκευή παλαιών χωρίς πάταξη της γραφειοκρατίας που υπάρχει στο υπουργείο, το νομοσχέδιο αυτό θα μείνει στα χαρτιά», είπε επίσης ο πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Βυτιοφόρων.
«Σε βασικά σημεία το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση», είπε ο Μ. Κιούσης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος και συμπεριέλαβε στα θετικά την παραμονή των πρατηρίων κάτω από κτίρια, τους μεικτούς διανομείς LPG καυσίμων και τη μείωση των εσωτερικών αποστάσεων για την τοποθέτηση LPG. Είπε ακόμη ότι το νομοσχέδιο διορθώνει θέματα μεταβίβασης αδειών. «Η Ομοσπονδία μας είναι θετική στην παροχή από τον πρατηριούχο κάθε είδους ενέργειας πέραν των καυσίμων που σήμερα διαθέτουμε. Η οικονομική κρίση μάς έχει χτυπήσει αλύπητα. Έχουμε κλείσει 2.500 πρατήρια πανελλαδικά και θεωρούμε ότι από τον Ιανουάριο που θα βγουν οι αυξήσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη, στο πετρέλαιο κίνησης και στο υγραέριο κίνησης, η μείωση των πωλήσεων θα ενταθεί ακόμη περισσότερο», είπε ο κ. Κιούσης.