Ψηφίστηκε τελικώς τη Δευτέρα από τη Βουλή το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό, που επιτρέπει τη νομιμοποίηση ορισμένων κατηγοριών αυθαιρέτων «επάνω στο κύμα».
Το υπουργείο Οικονομικών, υπό το βάρος της κριτικής που δέχθηκε απέσυρε τις διατάξεων περί νομιμοποίησης αυθαιρέτων ιδιωτών στους αιγιαλούς.
Διατήρησε, έστω και τροποποιημένες (με εξαιρετικά κακές διατυπώσεις), τις διατάξεις που επιτρέπουν τη διατήρηση παράνομων κατασκευών που ανήγειραν βιομηχανίες, ξενοδοχεία, εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών και επιχειρήσεις μεταλλευτικών, λατομικών και βιομηχανικών ορυκτών που ανήκουν στο Δημόσιο και έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, αλλά και όσα εξυπηρετούν κοινωφελείς σκοπούς (λ.χ. βιολογικοί καθαρισμοί).
Το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε στη Βουλή νομοτεχνικές βελτιώσεις για τις διατάξεις περί αιγιαλού. Το υπουργείο κατήργησε εντελώς την (προβλεπόμενη στο σχέδιο νόμου) δυνατότητα νομιμοποίησης αυθαιρέτων που ανεγέρθηκαν μετά το καλοκαίρι του 2011. Τη διατήρησε, ωστόσο, για τα προγενέστερα αυθαίρετα: μέσα από μια εξαιρετικά κακή διατύπωση, το σχέδιο νόμου πλέον επιτρέπει όχι την αδειοδότηση μιας παράνομης κατασκευής (όπως αρχικά προέβλεπε), αλλά την αδειοδότηση... της παραχώρησης της χρήσης της (δηλαδή τη διατήρησή της), πάντα με μια απόφαση του υπουργού Οικονομικών. Στο ίδιο άρθρο, όπου προβλέπεται η αναστολή εκτέλεσης πρωτοκόλλων κατεδάφισης, εξαιρούνται όσα πρωτόκολλα έχουν καταστεί τελεσίδικα (προφανώς υπό τον φόβο της αντισυνταγματικότητας της ρύθμισης).
Η νομιμοποίηση («διατήρηση και παραχώρηση της χρήσης») περιορίζεται με μια καλύτερη διατύπωση σε «τεχνικά έργα και εγκαταστάσεις δημόσιου ή κοινωφελούς σκοπού», τα οποία όμως μπορεί να είναι και αυθαίρετα βιομηχανικών μονάδων, ξενοδοχειακών μονάδων, εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών και επιχειρήσεις μεταλλευτικών, λατομικών και βιομηχανικών ορυκτών, τα οποία είχαν παραχωρηθεί από το Δημόσιο σε ιδιώτες. Ετσι «φωτογραφίζεται» η περίπτωση των ξενοδοχείων του ΕΟΤ (λ.χ. Ξενία), ή εταιρειών όπως η ΔΕΗ ή η ΛΑΡΚΟ. Να σημειωθεί ότι εξετάζοντας το σχέδιο νόμου πριν από τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις για τη συνταγματικότητα των ρυθμίσεων περί νομιμοποίησης αυθαιρέτων στον αιγιαλό.
Επιμέρους αλλαγές υπήρξαν και σε άλλα σημεία του σχεδίου νόμου. Για παράδειγμα, στις περιπτώσεις που μια εταιρεία ανήγειρε εγκαταστάσεις στον αιγιαλό (παραλία, όχθη κ.λπ.) χωρίς άδεια, επειδή την περίοδο που τις ανήγειρε δεν υπήρχε υποχρέωση έκδοσης άδειας, αυτές μπορούν να αδειοδοτηθούν εντός δύο ετών. Επίσης, η ρύθμιση που προέβλεπε ότι η ζώνη της παραλίας θα πρέπει έχει κατ’ ελάχιστον πλάτος 30 μέτρων «απαλύνθηκε»: η επιτροπή χάραξης αιγιαλού και παραλίας θα μπορεί να καθορίσει και μικρότερου πλάτους παραλία, έπειτα από αιτιολογημένη κρίση, αναφέρεται. Και χθες, πάντως συνεχίστηκαν οι αντιδράσεις για τις διατάξεις περί νομιμοποίησης αυθαιρέτων στον αιγιαλό. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, διά του προέδρου του Γιώργου Στασινού, υποστήριξε ότι η διαδικασία είναι αδιαφανής, χωρίς τεχνικό έλεγχο, προτείνοντας διαδικασία ανάλογη με αυτή της νομιμοποίησης αυθαιρέτων. Την απόσυρση των επίμαχων διατάξεων ζήτησε και ο Σύλλογος Πολεοδόμων Χωροτακτών, χαρακτηρίζοντας «κοντόφθαλμη» και «εισπρακτική» τη λογική του σχεδίου. Αλλά και η Ελληνική Εταιρεία: «Πρέπει να παύσουμε να θυσιάζουμε τους πόρους που στηρίζουν τη χώρα, εκφράζοντας τον χαρακτήρα, την ταυτότητα και τις παραδόσεις της, στο όνομα της πρόσκαιρης εξυπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων», ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Στη Βουλή
Η συζήτηση στη Βουλή προχθες του σχεδίου νόμου, πάντως, έγινε σε υψηλούς τόνους με τη Ν.Δ. (διά του Νίκου Δένδια) να κατηγορεί την κυβέρνηση ότι με τη ρύθμιση επιδιώκει «ρουσφέτια» και την υφυπουργό Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου να τον κατηγορεί ότι «είστε υπόλογοι για την αυθαίρετη δόμηση».