Ελληνικής επινοήσεως και κατασκευής τα «πράσινα» παράθυρα της Google

του Γιώργου Μητράκη

Το παλιό κτίριο της λιμενικής αρχής (Port Authority) της Νέας Υόρκης δεσπόζει στο Μανχάταν, πάνω από το λιμάνι της αμερικανικής μητρόπολης. Το κτίριο ανήκει, πλέον, στην Google και τα τελευταία δύο χρόνια ανακαινίζεται. Εκείνο που ξεχωρίζει, τόσο για κάποιον που το κοιτάει απ’ έξω, όσο και για κάποιον που θα μπει μέσα για κάποια συνάντηση, είναι τα ελληνικής επινοήσεως και κατασκευής κουφώματα. Πρόκειται για κουφώματα της Αλουμίλ – Μυλωνάς, ο βασικός σκελετός των οποίων κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στη ΒΙΠΕ Κιλκίς και η συναρμολόγησή τους γίνεται στις εγκαταστάσεις της Alumil Fabrication, θυγατρικής της εταιρίας στις ΗΠΑ. Το έργο βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης και η ελληνική εταιρεία προσδοκά να αποτελέσει «διαβατήριο» τόσο για την αμερικανική αγορά, όσο και για άλλες δουλειές, που απαιτούν ανάλογη προσέγγιση. Ένα «green» success story ανάμεσα σε δύο σημαντικές επιχειρήσεις, απόλυτα συμβατό με τις ευαισθησίες της εποχής, που απαιτεί χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση και «πράσινο» αποτύπωμα.

Πάνω από 20 εκατ. δολ.

Όπως έχει πει ο επικεφαλής της εταιρείας Γ. Μυλωνάς πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες δουλειές που εξασφάλισε η Αλουμύλ όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο –το πρότζεκτ ξεπερνάει τα 20 εκατ. δολ.-, όσο σε ποιότητα και ιδιαιτερότητες. Κι αυτό διότι στα συγκεκριμένα κουφώματα έχει εφαρμοστεί η τελευταία λέξη της τεχνολογίας, κάτι που «μεταφράζεται» σε δύο επίπεδα: στον υψηλότερο δείκτη θερμομόνωσης που υπάρχει στον κόσμο και στην έξυπνη διαχείριση του φυσικού φωτισμού. Στόχος είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, καθώς η Google δίνει πολύ μεγάλη σε θέματα περιβάλλοντος. Γι’ αυτό διπλοτσεκάρει την περιβαλλοντική ευαισθησία των προμηθευτών της.

google3

Το χρονικό

Τα παθητικά κτίρια αποτελούν το μέλλον της οικοδομικής δραστηριότητας, καθώς η ανάγκη για κτίρια χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας αυξάνεται, όχι μόνο χάριν οικονομίας αλλά και λόγω της μεγάλης αναγκαιότητας για ελαχιστοποίηση των ρυπογόνων στοιχείων στην ατμόσφαιρα. Με βάση τις μελέτες η κτιριακή κατανάλωση ενέργειας αποτελεί το 40% της συνολικής δαπανώμενης ενέργειας παγκοσμίως. Εταιρείες όπως η Google και η ALUMIL το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά, κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η συνεργασία τους μπορεί να προκάλεσε ευχάριστη έκπληξη, αλλά σίγουρα δεν είναι συμπτωματική.

Όλα ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2012, όταν η ALUMIL ενημερώθηκε για τις προδιαγραφές ενός μεγάλου έργου για τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό Google Inc. Το έργο αφορούσε παράθυρα για τα οποία, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, απαιτούνταν ένας συντελεστής θερμοπερατότητας Uw = 0,57 W/m2K, επρόκειτο δηλαδή για παράθυρα πολύ υψηλής θερμομόνωσης. Η ALUMIL, που δραστηριοποιείται στην αγορά των Η.Π.Α. σχεδόν μία δεκαετία τώρα, κατέθεσε άμεσα την πρόταση της. Μέσω του προηγμένου παραθύρου της πρότεινε ακόμη υψηλότερη θερμομόνωση με συντελεστή θερμοπερατότητας Uw=0,55 W/m2K.

google2

Τον Οκτώβριο του 2012 έγινε η παρουσίαση της πρότασης της ελληνικής εταιρείας. Παράλληλα παρουσιάστηκε ένα πρωτότυπο του προτεινόμενου παραθύρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ALUMIL ήταν η μόνη εταιρεία που έκανε πρόταση με το συντελεστή που ζητήθηκε από την Google και μάλιστα ελαφρά χαμηλότερο από τις προδιαγραφές! Επειδή, όμως, δεν κατατέθηκε καμία άλλη πρόταση –προφανώς λόγω των απαιτητικών προδιαγραφών- το αρχιτεκτονικό γραφείο που οργάνωσε τη διαδικασία για λογαριασμό της Google αποφάσισε να «χαλαρώσει» τα δεδομένα και ανέβασε το συντελεστή θερμοπερατότητας σε Uw = 1,14 W/m2Κ, ώστε να πετύχει κι άλλες προσφορές, προσδοκώντας σε χαμηλότερο κόστος.

Τον Ιανουάριο του 2013 η ALUMIL παρουσίασε τη δεύτερη πρότασή της, προσαρμοσμένη στις νέες προδιαγραφές. Άμεσα έγινε και η κατασκευή του πρωτότυπου παραθύρου, το οποίο περιλάμβανε επιπλέον εξωτερικές περσίδες σκίασης με αεροδυναμικό σχεδιασμό και εσωτερικές κουρτίνες σκίασης υψηλής λειτουργικότητας. Η υψηλή ταχύτητα ανταπόκρισης της ALUMIL σε όλη διαδικασία προκάλεσε θετική εντύπωση. Το κούφωμα τοποθετήθηκε στον προσυμφωνημένο χρόνο για αξιολόγηση και η ALUMIL ανταποκρίθηκε γρηγορότερα σε σχέση με τους ανταγωνιστές της.

Επίσης, η Google ζήτησε αναλυτική αναφορά σχετικά με το ενεργειακό αποτύπωμα παραγωγής του παραθύρου, με βάση τις μεθόδους παραγωγής της εταιρείας, το ενεργειακό αποτύπωμα μεταφοράς (ανά Kg παραγόμενου υλικού), το ποσοστό ανακυκλωμένων υλικών που χρησιμοποιούνται και τις ενεργειακές πηγές που αξιοποιούνται από τις μονάδες παραγωγής. Στο εργοστάσιό της η ALUMIL στη ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς, όπου η ελληνική εταιρεία χρησιμοποιεί κυρίως φυσικό αέριο, αλλά και ηλιακή ενέργεια, βρέθηκαν επί μία εβδομάδα πέντε ειδικοί συνεργάτες της Google και κατέγραψαν τα πάντα. Μέχρι και το αν χρησιμοποιούνται ανήλικοι για εργασία, όπως συμβαίνει σε άλλα γεωγραφικά μήκη και πλάτη του πλανήτη! Στην ουσία, δηλαδή, ο αμερικάνικος κολοσσός του Διαδικτύου και των επικοινωνιών προχώρησε στην ακτινογραφία και τη χαρτογράφηση της παραγωγικής διαδικασίας της ελληνικής βιομηχανίας με περιβαλλοντικούς όρους. Μια διαδικασία εντελώς καινούρια, που λίγο πολύ δείχνει τον τρόπο που θα γίνονται οι δουλειές τα επόμενα χρόνια, τουλάχιστον στον ανεπτυγμένο κόσμο, όπου οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες αυξάνονται συνεχώς και οι «πράσινες διαδικασίες» είναι απολύτως απαραίτητες. Εν τέλει, μετά από κάποιες προσαρμογές των αρχιτεκτόνων του έργου γύρω από τις διατομές, το παράθυρο έφτασε στην τελική του μορφή. Για την επιβεβαίωση του τελικού σχεδιασμού έγιναν οι προβλεπόμενοι έλεγχοι επιδόσεων σε θαλάμους πιστοποίησης στις εγκαταστάσεις της ALUMIL και μετέπειτα στις Η.Π.Α., με μετρήσεις σε αεροστεγανότητα, υδατοστεγανότητα, αντοχή σε ανεμοπίεση και τέλος στο φορτίο σχεδιασμού.

Μετά απ’ όλη αυτή τη διαδικασία η ALUMIL κέρδισε τον διαγωνισμό έχοντας απέναντί της κυρίως Γερμανούς και Κινέζους ανταγωνιστές. Το έργο προχώρησε και τις επόμενες εβδομάδες ολοκληρώνεται επιτυχώς.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση