Οι οδικές αρτηρίες πλήττουν το οικοσύστημα

Συνολικά 105 εκατομμύρια τετραγωνικά χλμ. της συνολικής επιφάνεια της γης δεν διαθέτουν οδικό δίκτυο. Η τεράστια αυτή έκταση ωστόσο χωρίζεται από μικρές και μεγάλες οδικές αρτηρίες σε 600.000 τμήματα, σημειώνεται σε έρευνα ομάδας βιολόγων διατήρησης φυσικού περιβάλλοντος που δημοσιεύεται στο τελευταίο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού Science. Οι ειδικοί, σύμφωνα με τη Deutsche Welle, εκτιμούν ότι κάθε νέα αρτηρία πλήττει το οικοσύστημα με σημαντικές επιπτώσεις για τη φύση.

Ο καθηγητής Πιέρ Ίμπις, ένας από τους δέκα βιολόγους που συμμετείχαν στην έρευνα μίλησε στον ραδιοσταθμό DLF για τους στόχους της: «Είμαστε βιολόγοι διατήρησης φυσικού περιβάλλοντος και μέλη μιας πρωτοβουλίας με την επωνυμία "χωρίς δρόμους". Εδώ και χρόνια ερευνούμε σε παγκόσμιο επίπεδο τις επιπτώσεις που έχει στη φύση το οδικό δίκτυο και η συνεχής επέκτασή του. Κατά την εκτίμησή μας οι δρόμοι συμβάλλουν στην επιδείνωση της κατάστασης του οικοσυστήματος. Μελετήσαμε τις επιπτώσεις των οδικών αρτηριών και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι περιοχές του πλανήτη χωρίς δρόμους και με σημαντικά οικοσυστήματα χρίζουν ειδικής προστασίας».

Χρειαζόμαστε πράγματι όλους τους δρόμους;

Ο γερμανός βιολόγος αναφέρθηκε διεξοδικά και στις επιπτώσεις που έχει η κατάτμηση του οικοσυστήματος από τις οδικές αρτηρίες:

«Ήδη σε τοπικό επίπεδο ένας δρόμος αλλάζει τη σύσταση του υπεδάφους. Ακόμα και ένα μικρό δρομάκι αρκεί για να μεταβληθεί το υπόγειο δίκτυο των ριζών. Οι δρόμοι συμβάλλουν εκτός αυτού σε αλλαγές του μικροκλίματος στα οικοσυστήματα. Κατά μήκος των δρόμων παρατηρούνται εκτός αυτού συχνά υψηλότερες θερμοκρασίες που έχουν συνέπειες για την γύρω φύση. Δεν αποκλείεται η παρουσία κεντρικών αρτηριών να ευνοεί την δημιουργία ανέμων που με τη σειρά τους επηρεάζουν τα δάση της περιοχής».

Ο βιολόγος Πιέρ Ίμπις θεωρεί ότι θα είχε νόημα να εξεταστεί αν είναι πράγματι απαραίτητοι όλοι αυτοί οι δρόμοι που βρίσκονται γύρω μας. Και αναφέρει για παράδειγμα τις οδικές αρτηρίες που διασχίζουν δάση ή προστατευόμενα φυσικά τοπία. Ο γερμανός ειδικός ωστόσο δεν έχει αυταπάτες. Γνωρίζει πολύ καλά ότι το κόστος καταστροφής δρόμων θα ήταν τεράστιο. Για το λόγο αυτό προτείνει να προστατευθεί καλύτερα το φυσικό περιβάλλον και να αποφευχθεί η κατασκευή νέων αρτηριών, αν δεν είναι απαραίτητες.

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση