του Θοδωρή Καραουλάνη
«Ευελπιστώ ότι μέχρι τον Απρίλιο θα έχει ολοκληρωθεί το θέμα» δήλωσε ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας αναφερόμενος στη συμφωνία για την αξιοποίηση του Ελληνικού, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό BHMA FM και στους δημοσιογράφους Βασίλη Χιώτη και Νότη Παπαδόπουλος. Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα η υπόθεση μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ, Δημοσίου και Lamda Development προχωρά και μόλις ολοκληρωθεί θα ξεκινήσει η διαδικασία των αδειοδοτήσεων.
Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ σημείωσε ότι η αξιοποίηση του Ελληνικού είναι ένα τεράστιο έργο, «το μεγαλύτερο στην Ευρώπη», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά και είναι λογικό να υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις. Όμως η συμφωνία θα προχωρήσει γιατί «έχουμε δεσμευτεί» και γιατί «θα δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας». Σε ερώτηση των δημοσιογράφων για τις αντιδράσεις, κυρίως πολιτικών προσώπων παλαιότερα, ο κ. Πιτσιόρλας τόνισε ότι γίνεται εκτεταμένος διάλογος και ήδη οι δήμοι της περιοχής φαίνεται να αποδέχονται το έργο. Ο κ. Πιτσιόρλας αναφέρθηκε επίσης στην αποδοχή που φαίνεται να έχει η μεγάλη αυτή επένδυση στην κοινωνία, σχολιάζοντας δημοσκόπηση της Public Issue για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, την οποία δημοσίευσε η «Αυγή».
Στη δημοσκόπηση αυτή υπέρ της ιδιωτικοποίησης του πρώην αεροδρομίου τάσσεται περίπου το 60% των ερωτηθέντων κατοίκων των δήμων Αλίμου, Γλυφάδας και Αργυρούπολης – Ελληνικού, ενώ αντίθετη άποψη εκφράζει το 28%. Παράλληλα στην ίδια ερώτηση στους κατοίκους στο Πολεοδομικό Συγκρότημα της Πρωτεύουσας, το 51% συμφωνεί με την ιδιωτικοποίηση και το 36% διαφωνεί. Ακόμη, 8 στους 10 κατοίκους της συγκεκριμένης περιοχής θεωρούν ότι η παραχώρηση θα έχει θετικές επιπτώσεις στον τουρισμό (στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Πρωτεύουσας το αντίστοιχο ποσοστό είναι 74%), ενώ το 72% πιστεύει ότι θα υπάρξει ανάπτυξη των δήμων της περιοχής (69%) και το 65% βλέπει θετικές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις της περιοχής (58%). Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, το 54% εκτιμά ότι θα είναι θετικές, ενώ το 33% πιστεύει ότι η ιδιωτικοποίηση θα έχει θετικές επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό της παραλιακής. Στην ίδια έρευνα, η πλειοψηφία τάσσεται υπέρ κάποιων από τα έργα που περιλαμβάνει το συνολικό project, με το 87% να επιθυμεί την κατασκευή μεγάλου μητροπολιτικού πάρκου και το 55% να θέλει την κατασκευή ιδιωτικών κλινικών και μονάδων Υγείας. Από την άλλη, το 58% διαφωνεί με την κατασκευή καζίνο και το 67% με την κατασκευή ουρανοξυστών. Τέλος, 6 στους 10 πιστεύουν ότι το κράτος μάλλον θα αποκομίσει σημαντικά έσοδα τα επόμενα χρόνια.
Με βάση την αρχική συμφωνία, μέχρι τον Νοέμβριο του 2016 πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εγκρίσεων του επενδυτικού σχεδίου που προωθεί το σχήμα υπό τη Lamda Development. Και για αυτό τον λόγο «τρέχουν» τόσο ο κ. Πιτσιόρλας και το επιτελείο του ΤΑΙΠΕΔ όσο και ο ειδικός συντονιστής και σύμβουλος του υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη, Δημήτρης Τσιλιμίγκας, ώστε να «πιάσουν» το ορόσημο της 26ης Απριλίου που έχει ήδη συμφωνηθεί για αυτή τη φάση της διαδικασίας.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και όταν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και LAMDA DEVELOPMENT και διευκρινιστούν όλες οι λεπτομέρειες, απομένει μία ακόμη πολύ δύσκολη φάση πριν την εκκίνηση των έργων. Και αυτή είναι η φάση της αδειοδότησης. Πέρα από τις υπάρχουσες διατάξεις νόμου αλλά και του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής – Πειραιά Ακόμη, είναι ένα ζήτημα ουσίας ποιες διαδικασίες θα επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ και η εταιρεία να ακολουθήσουν για την έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την πολεοδόμηση της περιοχής. Ακόμη και με τη διαδικασία του ΕΣΧΑΔΑ (Ειδικό Χωρικό Σχέδιο Δημοσίου Ακινήτου) ή την διαδικασία του ΕΣΧΑΣΕ (Ειδικό Χωρικό Σχέδιο Στρατηγικής Επένδυσης) δεν είναι σίγουρο ότι θα ξεπεραστεί ο «σκόπελος» του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς υπάρχουν προς επίλυση πολλά θέματα χωροταξικά, πολεοδομικά, συγκοινωνιακά, περιβαλλοντικών επιπτώσεων – ακόμη και δασικής νομοθεσίας! Ειδικά από τη στιγμή που το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει δηλώσει ότι προσπαθεί να αλλάξει το νόμο 4269/2014 για την «χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση», ώστε τα Ειδικά Σχέδια (πχ. ΕΣΧΑΣΕ και ΕΣΧΑΔΑ) να μην είναι ανεξάρτητα του υπόλοιπου χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας. Βέβαια το μέγεθος της επένδυσης που προβλέπεται στο Ελληνικό αλλά και οι δημόσιες χρήσεις τεκμηριώνουν λόγους δημοσίου συμφέροντος ώστε το ΣτΕ να κάνει αποδεκτές τις σχετικές ρυθμίσεις, αλλά αυτό μένει να φανεί…