Την περιβαλλοντική επιβάρυνση από τις αεροπορικές μεταφορές ανέδειξε ο οικολόγος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Γιώργος Δημαράς σε τοποθέτησή του κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Ειδικότερα, ο κ. Δημαράς επισήμανε ότι «από τις συνολικές εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα των μεταφορών, οι αερομεταφορές προκαλούν το 12%, οι οδικές μεταφορές προκαλούν το 74% και όλα τα άλλα, ναυτιλία, σιδηρόδρομοι κλπ το 14%. Οι σιδηροδρομικές και ακτοπλοϊκές μεταφορές, κυρίως εμπορευμάτων, είναι ότι πιο οικονομικό υπάρχει. Ειδικά για τα εμπορεύματα είναι απαράδεκτο να μεταφέρονται με αεροπλάνα. Τα καυσαέρια από τους κινητήρες των αεροσκαφών ασκούν σοβαρή επίδραση στην ατμόσφαιρα».
«Ένα σημαντικό τμήμα των εκπομπών των αεροσκαφών επιβαρύνει μεγάλα ύψη προκαλώντας μεγαλύτερη βλάβη στην ατμόσφαιρα. Επιπρόσθετα η κατανάλωση καυσίμων ανά επιβάτη ή μονάδα βάρους του εμπορεύματος είναι πολλαπλάσια. Για τους παραπάνω λόγους οι αερομεταφορές θεωρούνται ως ο πιο επιβλαβής για το περιβάλλον τρόπος μετακίνησης» πρόσθεσε ο βουλευτής.
«Οι προδιαγραφές τεχνικού σχεδιασμού του ICAO, του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, καθορίζουν τα όρια εκπομπών για το διοξείδιο του αζώτου, το μονοξείδιο του άνθρακα και των άκαυστων υδρογονανθράκων. Το Φεβρουάριο του 2016 ο ICAO ανέπτυξε ένα πρότυπο διοξειδίου του άνθρακος για τα αεροσκάφη, με την υποστήριξη της Επιτροπής για την Προστασία του Περιβάλλοντος στην αεροπλοΐα. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει συγκεκριμένη νομοθεσία στην Ε.Ε., σε σχέση με τις εκπομπές των αεροπορικών μεταφορών», σημείωσε ο ίδιος.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Δημαράς πρότεινε να ληφθούν πρωτοβουλίες και σε ευρωπαϊκό και σε διεθνές επίπεδο, για τον περιορισμό ή την πλήρη κατάργηση μεταφοράς βαρέων εμπορευμάτων με αεροπλάνα.
«Εκτός από αυτό, εάν πάρουμε τέτοια μέτρα, εμμέσως στηρίζουμε τοπικές ακόμα και εθνικές οικονομίες, γιατί γνωρίζουμε, πώς ο ανταγωνισμός από κάποιες χώρες, που έχουν πολύ φθηνή εργασία, κοστίζει πλέον και στις τοπικές και εθνικές οικονομίες. Να τεθούν αντικίνητρα και να περιοριστούν οι αεροπορικές μεταφορές. Για παράδειγμα, πρέπει να φορολογούνται ιδιαίτερα τα καύσιμα, που χρησιμοποιούνται από τα αεροπλάνα», κατέληξε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.