COP27: Πόσα ιδιωτικά τζετ πέταξαν για τη Σύνοδο και ποιο το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα

Οι παγκόσμιοι ηγέτες σπεύδουν στο αιγυπτιακό θέρετρο του Σαρμ ελ Σέιχ για να παραστούν στη Σύνοδο για το Κλίμα, COP27.

Εκεί αναμένεται να λάβουν αποφάσεις για μείωση των εκπομπών άνθρακα, που οδηγεί τον πλανήτη σε μία «κλιματική κόλαση» όπως είπε χαρακτηριστικά και ο γ.γ του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες.

Ειρωνικά, όμως όλοι αυτοί οι παγκόσμιοι ηγέτες φτάνουν στην Αίγυπτο με τα ιδιωτικά τους τζετ, των οποίων οι εκπομπές ρύπων ανά διανυόμενο χιλιόμετρο είναι σημαντικά χειρότερες από οποιαδήποτε άλλη μορφή μέσου μεταφοράς.

Ήδη στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ κατά την πρώτη ημέρα έναρξης της Συνόδου, υπήρξαν αντιδράσεις με εκατοντάδες περιβαλλοντικούς ακτιβιστές να επιχειρούν να εμποδίσουν την άφιξη των ιδιωτικών τζετ.

Διαμαρτυρήθηκαν καθισμένοι μπροστά από τις ρόδες τους και κάνοντας ποδήλατο γύρω από το αεροδρόμιο.

Πόσα όμως ιδιωτικά τζετ έφτασαν στην Αίγυπτο και ποιο το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα;

Τα δεδομένα από το FlightRadar24 δείχνουν ότι 36 ιδιωτικά τζετ προσγειώθηκαν στο Σαρμ ελ Σέιχ μεταξύ 4 και 6 Νοεμβρίου.

Άλλα 64 πέταξαν στο Κάιρο, 24 από τα οποία είχαν έρθει από το Σαρμ ελ Σέιχ. Το site της Συνόδου αναφέρει ότι οι εκπρόσωποι μπορούν να χρησιμοποιούν οποιοδήποτε αεροδρόμιο.

Εννέα από τις πτήσεις προέρχονταν από τη Βρετανία, ενώ άλλες από ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ολλανδία.

Δύο έφτασαν από τις ΗΠΑ, ένα από την Ατλάντα και ένα από την Ουάσιγκτον. Το FlightRadar24 λέει ότι μπορεί και να υπήρξαν περισσότερες προγραμματισμένες ιδιωτικές πτήσεις που δεν ήταν σε θέση να παρακολουθήσει λόγω περιορισμένης κάλυψης στην περιοχή.

Ωστόσο, φέτος συγκριτικά με την Σύνοδο για το Κλίμα που έγινε πέρυσι στη Γλασκωβη (COP26) πέταξαν λιγότερα ιδιωτικά τζετ.

Ένας από τους λόγους ενδεχομένως να είναι ότι μέχρι στιγμής έχουν συμμετάσχει λιγότεροι παγκόσμιοι ηγέτες στη σύνοδο κορυφής του Σαρμ ελ Σέιχ.

Ποιο όμως είναι το αποτύπωμα άνθρακα από τα ταξίδια με ιδιωτικά τζετ;

Οι πτήσεις παράγουν αέρια του θερμοκηπίου, κυρίως διοξείδιο του άνθρακα, από την καύση καυσίμων. Αυτά συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

Οι εκπομπές ανά διανυόμενο χιλιόμετρο είναι σημαντικά χειρότερες από οποιαδήποτε άλλη μορφή μέσου μεταφοράς.

Αυτό ποικίλλει σημαντικά ανάλογα με:

- το μέγεθος του αεροπλάνου
- πόσο αποδοτικοί είναι οι κινητήρες του
- πόσους επιβάτες μεταφέρει.

Ωστόσο, τα ιδιωτικά τζετ παράγουν γενικά πολύ περισσότερες εκπομπές ανά επιβάτη συγκριτικά με τις εμπορικές πτήσεις.

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά μοντέλα ιδιωτικών τζετ, αλλά o τύπος του αεροσκάφους που πέταξε πιο συχνά για την Αίγυπτο πριν από την COP27 ήταν το Gulfstream G650, το οποίο χρησιμοποιεί περίπου 1.893 λίτρα καυσίμου την ώρα.

Αν ένα ιδιωτικό τζετ είχε καταφέρει να απογειωθεί από το Άμστερνταμ -παρά τις διαδηλώσεις- θα χρειαζόταν περίπου 5 ώρες πτήσης για να φτάσει στο Σαρμ ελ Σέιχ. Για την πτήση θα χρειαζόταν περίπου 9.465 λίτρα καυσίμου.

Το αρμόδια Υπηρεσία Επιχειρήσεων, Ενέργειας και Βιομηχανικής Στρατηγικής (BEIS) λέει ότι εκπέμπονται 2,5 κιλά CO2 για κάθε λίτρο καυσίμου αεροτουρμπίνας που καίγεται. Άρα η παραπάνω πτήση θα παρήγαγε 23,9 τόνους.

Ωστόσο, για να «αιχμαλωτιστεί αυτός ο τεράστιος αντίκτυπος στο κλίμα» από τις πτήσεις, σύμφωνα με το BEIS, οι εκπομπές CO2 θα πρέπει να πολλαπλασιαστούν επί 1,9, για να αντικατοπτρίζουν τις άλλες εκπομπές - όχι του άνθρακα- που προκαλούν τα αεροπλάνα σε μεγάλο ύψος, οι οποίες, λένε οι επιστήμονες, αυξάνουν το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Επομένως, οι συνολικές εκπομπές για μία τέτοια πτήση θα ήταν 45,3 τόνοι ρύπων ισοδύναμου του άνθρακα. Και στην περίπτωση που θα καλυφθεί η μέγιστη χωρητικότητα των 15 θέσεων, κάθε επιβάτης θα είναι υπεύθυνος για περίπου τρεις τόνους κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Αυτά τα στοιχεία είναι εκτιμήσεις για τα πραγματικά ταξίδια και δεν περιλαμβάνουν τις εκπομπές που σχετίζονται με την κατασκευή των ιδιωτικών τζετ.

Εάν οι εκπρόσωποί στην COP27 είχαν επιλέξει μια εμπορική πτήση από το Άμστερνταμ στην Αίγυπτο, για παράδειγμα, και εάν υποθέσουμε ότι ταξίδεψαν στην κατηγορία premium, οι εκπομπές θα ήταν περίπου μισός τόνος για τον κάθε επιβάτη, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).

Παρόλο που μια εμπορική πτήση χρησιμοποιεί περισσότερα καύσιμα ανά ώρα, μπορεί να μεταφέρει πολύ περισσότερους επιβάτες από ότι ένα ιδιωτικό τζετ και επομένως παράγει λιγότερες εκπομπές ανά άτομο.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο Βρετανός πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών του έφτασαν με ένα Airbus A321-253NX μισθωμένο από την κυβέρνηση.

Αυτό χρησιμοποιεί περίπου 2,6 τόνους καυσίμου την ώρα, ανάλογα με παράγοντες όπως η ποσότητα του φορτίου και το υψόμετρο.

Αυτό σημαίνει ότι η πτήση προς το Σαρμ ελ Σέιχ, υπολογίζεται ότι παράγει περίπου 41 τόνους CO2. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του BEIS, καταλήγει στο συμπέρασμα των 78 τόνων ισοδύναμων του άνθρακα.

Από την βρετανική κυβέρνηση είπαν στο BBC ότι «αυτή η αντιπροσωπεία ταξίδεψε με ένα από τα πιο αποδοτικά από άποψη άνθρακα αεροπλάνα στον κόσμο και αντισταθμίζονται οι εκπομπές άνθρακα από αυτές τις πτήσεις». Ωστόσο, δεν διευκρίνισε πόσοι επιβάτες ήταν στην πτήση.

Ο διεθνής επικεφαλής της Μονάδας Πληροφοριών για την Ενέργεια και το Κλίμα είπε στο BBC ότι η εστίαση στους παγκόσμιους ηγέτες που παίρνουν ιδιωτικά τζετ στο COP27 «χάνει το νόημα».

«Οι εκπομπές είναι αμελητέες σε σύγκριση με τον αντίκτυπο των αποφάσεων και των δεσμεύσεων που έγιναν σε αυτές τις συνόδους κορυφής», δήλωσε.

«Εάν θέλετε να μειωθούν οι εκπομπές, θέλετε ηγέτες στην αίθουσα και μέσα ενημέρωσης, επιστήμονες και ενδιαφερόμενους φορείς να θέτουν τις σημαντικές ερωτήσεις» είπε χαρακτηριστικά.

Πηγή: Lifo.gr, με πληροφορίες του BBC

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση