«Ξηλώνουν» τον Πράσινο Δακτύλιο στην Αθήνα!

του Θοδωρή Καραουλάνη

Μία δυσάρεστη έκπληξη έκρυβαν οι προηγούμενες ημέρες για την ατμόσφαιρα στην Αθήνα… Χωρίς καμία σχετική ανακοίνωση, σχεδόν στα «μουλωχτά» που λέει ο λαός, δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών Νίκου Τόσκα, με την οποία εξαιρούνται από τους περιορισμούς παλαιότητας οχημάτων στον «μεγάλο» Δακτύλιο της Αθήνας τα λεωφορεία της ΟΣΥ!

Αποτέλεσμα της απόφασης είναι στην πρωτεύουσα της χώρας να κυκλοφορούν νόμιμα – και με τη βούλα - παλαιάς τεχνολογίας και κυκλοφορίας, ρυπογόνα, λεωφορεία μέχρι το 2021! Και αυτό την ώρα που η Αθήνα έζησε τραγικές στιγμές ατμοσφαιρικής ρύπανσης τη δεκαετία του 1980 και για αυτόν τον λόγο όλες οι κυβερνήσεις καθιέρωσαν μέτρα όπως ο δακτύλιος στο κέντρο της πόλης και η απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, η αντικατάσταση των λεωφορείων κλπ. Η τελευταία μεγάλη ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας, που υπάγονται λειτουργικά στην ΟΣΥ ΑΕ και μετοχικά στον ΟΑΣΑ, έγινε με αφορμή του Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Η ανανέωση αυτή όμως δεν αντικατέστησε όλα τα παλαιά λεωφορεία. Όλοι οι κάτοικοι της Αθήνας γνωρίζουν ότι υπάρχουν κυκλοφοριακές γραμμές με παλαιά λεωφορεία, που εκπέμπουν πολλές φορές πυκνούς μαύρους καπνούς από το diesel που χρησιμοποιούν. Οι κυκλοφοριακές αυτές γραμμές αφορούν κυρίως αυτές που εξυπηρετούνται με αρθρωτά λεωφορεία αλλά και ορισμένες «απομακρυσμένες», υποβαθμισμένες ή «δύσκολες» περιοχές των (δυτικών κυρίως) προαστίων.

Στην υπουργική απόφαση αναφέρεται απλά ότι τα «κυκλοφορούντα λεωφορεία της εταιρείας «Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.» (Ο.ΣΥ. Α.Ε.), που εκτελούν δημόσια αστική συγκοινωνία, υπάγονται στις απαιτήσεις και απαγορεύσεις της παραγράφου 2 από την 1η Σεπτεμβρίου 2021». Τι καταλαβαίνετε αν διαβάσετε το ΦΕΚ; Τίποτε είναι απάντηση. Αν όμως ανατρέξουμε στην παράγραφο που τροποποιείται (με την προσθήκη της διάταξης που σας αναφέραμε) διαβάζουμε:

«Στο μεγάλο δακτύλιο που έχει καθορισθεί με το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1α της υπ’ αρ. 58215/187/1992 απόφασης των Υπουργών Δημόσιας Τάξης, Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Βιομηχανίας Ενέργειας και Τεχνολογίας και Μεταφορών και Επικοινωνιών (Β΄ 223) απαγορεύεται η κυκλοφορία των φορτηγών με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος άνω των 2,2 τόνων και των λεωφορείων, πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν την 1−1−1990. Στην απαγόρευση αυτή δεν περιλαμβάνονται η Νέα Εθνική Οδός Αθηνών−Λαμίας, η Λεωφόρος Κηφισού και η Λεωφόρος Αθηνών, με εξαίρεση το τμήμα της από τη διασταύρωση της με τη Λεωφόρο Κηφισού έως την οδό Αχιλλέως. Κατά την έναρξη κάθε νέου ημερολογιακού έτους, η παραπάνω χρονολογία (1−1−1990) προσαυξάνεται κατά ένα έτος».

Οπότε τα κείμενα είναι σαφή: η αρχική απόφαση του 2012, που ισχύει μέχρι σήμερα, δεν εξαιρούσε τα λεωφορεία της δημόσιας συγκοινωνίας από τους περιορισμούς. Επομένως ήταν τελείως διαφορετική η πρόθεση τότε. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά τότε το Υπουργείο, με την καθιέρωση του «Πράσινου Δακτυλίου» γίνεται «τροποποίηση του συστήματος του δακτυλίου με κύρια παρέμβαση την απαγόρευση κυκλοφορίας των παλαιών φορτηγών και λεωφορείων στην Αθήνα, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας», «…ώστε κάθε φορά να απαγορεύονται τα οχήματα που είναι παλαιότερα των 22 ετών». Ευτυχώς να λέμε δηλαδή που δεν επανήλθε και η ελεύθερη κυκλοφορία παλαιών ρυπογόνων φορτηγών…

Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία η ΟΣΥ ΑΕ διαθέτει συνολικά 2.022 λεωφορεία και από αυτά 1.412 οχήματα κινούνται με diesel και μόλις 610 κινούνται με φυσικό αέριο. Αναλυτικά, αυτά τα λεωφορεία είναι:

  • 228 οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας EURO Ι,
  • 869 οχήματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙ,
  • 401 οχήματα Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου τεχνολογίας EURO ΙΙΙ,
  • 220 οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας κινητήρα EURO ΙV,
  • 100 οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας EURO V,
  • 4 διώροφα οχήματα Πετρελαίου τεχνολογίας EURO V και
  • 200 οχήματα Φυσικού Αερίου νέας τεχνολογίας EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicles).

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ΟΣΥ αναφέρει ότι ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων της είναι τα 14 έτη περίπου, κάτι που προφανώς δεν ισχύει καθώς η τελευταία προμήθεια έγινε περίπου πριν το ίδιο χρονικό διάστημα και ο μέχρι φέτος περιορισμός αφορούσε λεωφορεία παλαιότητας άνω των 22 ετών.

Ο ίδιος ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ (που έχει στην ιδιοκτησία του την ΟΣΥ ΑΕ) Τάσος Ταστάνης σε πρόσφατη συνέντευξη του (στο ΑΠΕ-ΜΠΕ) παραδέχθηκε ότι ο στόλος των λεωφορείων είναι γηρασμένος. Και εξήγγειλε διαγωνισμό για νέα λεωφορεία, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι σήμερα υπάρχει ένας γηρασμένος στόλος που απαιτεί μεγάλο κόστος συντήρησης, ενώ η αραίωση κάποιων δρομολογίων προκαλεί τις δικαιολογημένες αντιδράσεις του επιβατικού κοινού. «Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να αντιστρέψουμε αυτήν την κατάσταση» είπε ο Τάσος Ταστάνης και πρόσθεσε ότι «ήδη εξασφαλίσαμε από την Περιφέρεια 30 εκατ. ευρώ και μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρύξουμε διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια 92 λεωφορείων νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αναζητούμε επίσης κι άλλες χρηματοδοτικές πηγές, ώστε μέχρι το 2022 να προμηθευτούμε άλλα 500 λεωφορεία». Αλλά και σε ημερίδα για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα ο κ. Ταστάνης είπε περίπου τα ίδια και τόνισε ότι τα νέα λεωφορεία θα είναι μάλιστα «προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας» προσθέτωντας ότι «δρομολογούμε την προμήθεια 92 οχημάτων, από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτρικά και φιλοδοξούμε να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέσα στο 2018».

Μάλλον όμως τελικά οι φορείς των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας δεν είναι και τόσο σίγουροι ότι θα πάρουν τελικά νέα λεωφορεία, καθώς η κοινή υπουργική απόφαση, που αποκαλύπτει η Greenagenda σήμερα, επικαλείται ακριβώς έγγραφο της ΟΣΥ ΑΕ που ζητά την εξαίρεση από τα «πράσινα» περιοριστικά μέτρα!

Και όλα αυτά έρχονται τη στιγμή που για πρώτη φορά ο μικρός δακτύλιος της Αθήνας δεν έχει τεθεί σε ισχύ στα τέλη Οκτωβρίου, ενώ και το ΥΠΕΝ από πλευράς του, επίσης για πρώτη φορά, έχει σταματήσει να ανακοινώνει στα ΜΜΕ τα αυξημένα επίπεδα ρύπων του όζοντος, όπως αποκάλυψε το καλοκαίρι η Greenagenda. Τελικά φαίνεται ότι πράγματι η οικονομική κρίση οδηγεί σε εκπτώσεις στην προστασία του αθηναϊκού κοινού από την ατμοσφαιρική ρύπανση, με πρωτοβουλία και ευθύνη των συναρμόδιων υπουργείων!

Αν σας άρεσε το άρθρο, Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση